Lastenkasvattaja"guru" Anna Wahlgren onkin ollut ihan sairas...
Ostin Suomalaisen alesta hänen 1 tyttärensä kirjoittaman kirjan "Näkymätön tytär" jossa hän kertoo elämästään kuuluisan lastenkasvatusoppaan kirjoittajan Anna W: n lapsena olemisesta ja kiesus miten sairasta touhua se on ollut...jatkuvaa muuttamist paikasta ja jopa maasta (Egypti) toiseen, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, seksuaalisuudelle altistamista jo pienenä (esim käsketään katsomaan miehen seisovaa kalua), toistuvia isäpuoliehdokkaita ja joidenkin seksuaalisia touhuja häntä kohtaan, toimittajille valehtelemista "sen" kirjan mainostilaisuuksissa jne.jne
Ja kys naikkosella 9 lasta...siis Annalla.
Kommentit (275)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:48"]
Mikä ylläri?? Sehän on ihan juopon näkönen muija, eikä edes mitenkään lähestyttävän tai empaattisen oloinen.
[/quote]
Täytyy kyllä sanoa, että tiedän useita freesimmän näköisiä 7-kymppisiä kuin AW:
anna.jpg (kuvassa 71-vuotias)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 02:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 02:12"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 01:59"]Onko kukaan Annan lapsista PUOLUSTANUT äitiään? [/quote] On kaiketi, lapsilla myös keskinäisiä riitoja ja joillain välit poikki... Näin muistelisin jostain lukeneeni. [/quote] Kiitos, näin arvelinkin mutten ole kuullut kuin yuosta joka kirjoitti kirjan.
[/quote]
Joku lapsista taisi olla tohtori tai professori....ne geenit ne geenit. Kasvatukselle ja elinoloille annetaan liikaa merkistystä. Annallahan on hyvä "kotigeenilaboratorio", koska lapsilla eri isiä.
Palaan keskustelussa kultaisiin lapsiin. En ole aiemmin tiennyt tällaista käsitettä olevan, mutta tunnistan asian omasta elämästäni. Ex-mieheni suosii toista lasta, toinen on ilmaa. Tämä suosittu lapsi suhtautuu vähätellen ja halveksien sisarukseensa. En ole ymmärtänyt mistä on kyse, mutta tässä voisi olla selitys. Olen välttänyt tuomitsemasta exää narsistiksi, se olisi liian halpahintaista.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 17:43"]
Palaan keskustelussa kultaisiin lapsiin. En ole aiemmin tiennyt tällaista käsitettä olevan, mutta tunnistan asian omasta elämästäni. Ex-mieheni suosii toista lasta, toinen on ilmaa. Tämä suosittu lapsi suhtautuu vähätellen ja halveksien sisarukseensa. En ole ymmärtänyt mistä on kyse, mutta tässä voisi olla selitys. Olen välttänyt tuomitsemasta exää narsistiksi, se olisi liian halpahintaista.
[/quote]
Voisi luulla että kultaisella lapsella on parempi elämä, mutta ainoastaan sillä syntipukilla on mahdollista irtautua tuosta kaikesta. Kultaisesta lapsesta ei tule koskaan itsenäistä vaan hän sulautuu yhdeksi toisen vanhemmat kanssa ja menettää itsensä ja on vähän niin kuin ylimääräinen raaja tämän toisen käytössä. Sivusta seuranneena...
Vähän offtopic, mutta joskus tuntuu että näillä ammattikasvattajilla on omien lasten kanssa ongelmia. Esim. kaverini vanhemmat ovat opettajia ja tämä kaverini on aivan hakoteillä. On kokeillut huumeita (käyttäneekö vieläkin salaa) ja juopottelee. Meno ei ole aikuisiällä juuri paremmaksi muuttunut. Ja vanhemmat viis veisaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 17:54"]
Voisi luulla että kultaisella lapsella on parempi elämä, mutta ainoastaan sillä syntipukilla on mahdollista irtautua tuosta kaikesta. Kultaisesta lapsesta ei tule koskaan itsenäistä vaan hän sulautuu yhdeksi toisen vanhemmat kanssa ja menettää itsensä ja on vähän niin kuin ylimääräinen raaja tämän toisen käytössä. Sivusta seuranneena...
[/quote]
Se on totta, tuo on se hyvä puoli syntipukiksi joutuneella, sitä voi irtaantua ja lähteä.
Kultaisen lapsen osa on tavallaan kauheampi, ne ei yleensä ikinä pysty irtaantumaan, vaan ne on aina osa sitä narsistia. Sen takia se kultainen lapsi puolustaa myös niin kovalla raivolla sitä narsistia, se puolustaa samalla omaa minuuttaan, koska se on sulautettu osaksi sitä narsistia.
Onko yleensä niin, että hiljaisesta lapsesta voi tulla myös kultainen lapsi tai syntipukki? Kultainen lapsi pysyy aina kultaisena, kuten hänen tulevaa puolisoaankin tullaan kohtelemaan, oli puoliso sitten millainen tahansa? Syntipukki pysyy syntipukkina ja hänen puolisoaan tullaan myös kohtelemaan syntipukkina, huolimatta vaikka puoliso olisi enkeli? Samoin tullaan kohtelemaan näiden kategorioitujen lasten lapsia?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 18:29"]Vähän offtopic, mutta joskus tuntuu että näillä ammattikasvattajilla on omien lasten kanssa ongelmia. Esim. kaverini vanhemmat ovat opettajia ja tämä kaverini on aivan hakoteillä. On kokeillut huumeita (käyttäneekö vieläkin salaa) ja juopottelee. Meno ei ole aikuisiällä juuri paremmaksi muuttunut. Ja vanhemmat viis veisaa.
[/quote]
Me ollaan miehen kanssa molemmat kasvatusalan ammattilaisia ja silti tuntuu että omien muksujen kanssa välillä aivan pihalla. Tosin meillä kyllä välitetään lapsista ja niiden tekemisistä, mutta aina ne osaa yllättää. :)
Kultainen lapsi ja syntipukki, nämä olivat wahlgrenin perheen lasten roolit
Anna itse oli kasvanut sijaiskodissa
Jotenkin jännä, että kuinka itse täysin rikkinäiset ihmiset hankkivat aina lauman lapsia, tiedän useamman tällaisen tapauksen. Lopputulema ei ole kaunista katseltavaa.
Minustakin narsisti-nimitystä käytetään nykyään turhan herkästi; kaikki epämiellyttävät ja sairaat tyypit eivät ole narsisteja. Mutta Feldtin kirjasta tunnistin selvästi Wahlgrenin tyypillisiä alkoholistin toimintatapoja. Alkoholistillehan viina on tärkeämpää kuin mikään muu - kun on päästävä ryyppäämään, siinä unohtuvat niin lapset kuin kaikki muukin. Surullisinta on, että alkoholisti ei välttämättä ole paha ihminen, mutta käytännössä hän tekee lapsilleen paljon pahaa, vaikkei olisi edes väkivaltainen niin kuin Wahlgren.
Olen iloinen, etten ole koskaan pitänyt Wahlgrenia gurunani - eipä tullut mitään pettymystä!
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
http://kotona.munfoorumi.com/index.php
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:47"]
Uskomattoman tyypillinen esimerkki narsistiäidistä tuo tyyppi.
[/quote]
Nuo sen jutut on kyllä ihan tyypillistä narskudramatiikkaa:
"Se oli murhayritys. Ihminen voi kuolla murtuneen sydämen takia. Nyt on kulunut runsas vuosi. Olen maannut vertavuotavana julkisuuden torilla, keihäs äidinsydämessä". (Kommentti siitä kun tytär vuosi aiemmin kerrtoi kirjastaan keskusteluohjelmassa).
"Olen itkenyt kuin joki kun sain tämän vihan keihään sydämeeni, äidinsydämeen, kaikista herkimpää, mutta kerron kaiken." (Ote lehdistötiedotteesta Wahlgren kirjan julkaisun kynnyksellä. Siis sen kirjan jossa hän kritisoi tyttärensä kirjaa).
"En enää anna lisää haastatteluja. Minua saa pitää kuolleena ja haudattuna." (Wahlgren haastattelussa juuri ennen kirjansa julkaisua).
"En tiedä. Olen valvonut joka päivä viimeisen vuoden ja ollut ihmeissäni, että olen selviytynyt tästä". (Wahlgrenin vastaus kysymykseen josko hän haluaisi sovinnon tyttärensä kanssa).
[/quote]
Se että on onnistunut kiipeämään paikalleen ja oikein kirjoittanut tunnetun kasvatusoppaan kertoo myös siitä narsistin "viehettävyydestä" ja miten kukaan ei ole kyennyt näkemään asiaa ja jotkut vieläkin epäilevät puhuuko tytär totta vai ei.
[/quote]
Narsismi siellä, narsismi täällä. Narsismi on monille ihmisille vakioselitys kaikkeen. Tosielämässä narsisteja ei vaani joka nurkan takana, vaikka sellaisen kuvitteleminen muotia onkin.
[/quote]Sellaisia, jotka voisivat saada virallisen diagnoosin narsimista, on vain muutama prosentti väestöstä. Kuitenkin, jokaisella meistä on jonkin verran narsistisia piirteitä, ja monella niitä on selvästi enemmän kuin väestöllä keskimäärin, ilman että diagnoosia kuitenkaan napsahtaisi.
Ja onhan niitä muitakin persoonallisuushäiriöitä narsismin lisäksi, ts. ei ole mikään ihme että näitä "vaikeita" ihmisiä on ympärillämme melko paljon kun nämä kaikki lasketaan yhteen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:10"]
Mistä lähtien psykiatrisia diagnooseja saa linkitettynä netistä?
[/quote]
Samaa ihmettelen.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:34"]
Narsismi siellä, narsismi täällä. Narsismi on monille ihmisille vakioselitys kaikkeen. Tosielämässä narsisteja ei vaani joka nurkan takana, vaikka sellaisen kuvitteleminen muotia onkin.
[/quote]
Olen tietoinen ettei narsisteja vaani joka kulman takana, mutta se nyt on aika selvä asia tämän ihmisen kohdalla, että juuri siitä on kyse. Etenkin jos on vaivautunut lukemaan Wahlgrenin tyttären kirjan, Wahlgrenin oman puolustelukirjansa sekä lukenut ja kuunnellut Wahlgrenin kommentteja asian tiimoilta eri mediossa.
[/quote]
Linkitätkö vielä siihen diagnoosiin, jossa Wahlgren todetaan narsistiksi? Siis ihan lääkärin tekemään, eikä keittiönpöytäpsykologin.
[/quote]
Kuten tuossa alhaalla joku jo sanoikin, narsistien diagnosointi kangertelee koska he eivät itse koskaan hakeudu hoitoon, ja tosiaan, toimivia hoitokeinoja ei ole. Minulla on yksi sukulainen jolla tuo diagnoosi on, sai sen vasta vanhemmalla iällä jouduttuaan hoitoon erinäisten seikkojen vuoksi. Ja hänen käytöksensä ja juttunsa kautta vuosien on ihan samanlaisia kuin tuon Wahlgreninkin, lapsensa eritoten ovat siitä kärsineet. Että minulle kyllä riittää omat havaintoni aiheesta jotka sopivat niin hyvin tuohon Wahlgrenin touhuun.
Sinä voit jankutaa tuota "virallinen diagnoosi, eikä ole narsisti!!1111!!!!"-asiaasi vaikka maailman tappiin jos haluat. (Ja paljastaa siinä samalla tietämättömyytesi aiheesta).
[/quote]
Oijoi, mamma suuttui, kun hänen suurta tietämystään epäiltiin! Kertoisitko, mikä hinku sinulla on toimia narsistinmetsästäjänä? Saatko siitä jotain henkistä ylemmyydentunnetta, ja onko sinulla työelämässäkin tarve päästä pätemään, vai toimitko ehkä huuhaaterapeuttina ja pidät "itsetuntemuskursseja"? Ettet vain olisi narsisti !!!!1111!! :D
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:10"]
[/quote]
Samaa ihmettelen.
[/quote]
No sehän ratkaisee asian. Koska diagnooseja ei netissä levitellä, Annan täytyy olla narsisti?
Ei siinä mitään. Varmaan moni purkaa täällä omaa vaikeaa äitisuhdettaan, ja heillä on siihen täysi oikeus. Mutta kaikissa ihmissuhteissa on kaksi osapuolta. Voi olla, että sekä Anna että Felicia valehtelevat, tai sitten kumpikin pitää itseään rehellisenä. Ymmärrän, että sympatiat tällaisissa tilanteissa ovat yleensä lapsen puolella, koska lapset ovat olleet puolustuskyvyttömiä. Mutta toisaalta lapsen kuvaus jostakin vanhasta tapahtumasta harvoin on faktuaalisesti tarkempi kuin aikuisen. Näistäkin asioista pitäisi pystyä puhumaan demonisoimatta ketään.
[/quote]
Samaa ihmettelen.
[/quote]
Juuri se tuossa olikin ideana: koska niitä ei saa linkitettyä, ei voida tuomita ihmistä narsistiksi pelkästään sen perusteella, mitä hänestä julkisuudessa on kirjoitettu. Täällä liikkuu kaikenkarvaisia kotipsykologeja, jotka "naisen vaistolla" luulevat tuntevansa jonkun julkkiksen, jonka kanssa eivät ole koskaan edes jutelleet minuuttiakaan. Ja narsistiksi haukkuminenhan näyttää olevan muotia, niin usein siihen törmää kaikenlaisilla keskustelupalstoilla (muuallakin kuin täällä). Hyvin ahdasmielistä, suvaitsematonta ja tuomitsevaa asennoitumista: leimakirves heilumaan ja kohta on otsassa leima jossa lukee narsisti.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:22"]
Mä olen myös soveltanut joitakin osia sieltä, mm. että lasten kanssa on hyvä yrittää pitää jotain taustamelua heidän nukkuessaan, lasten ei ole hyvä olla perheen keskipisteenä, mutta kaikessa mukana ja että syötä kun vauvalla on nälkä. Monet ohjeista eivät olleet sellaisenaan totetettavissa.
[/quote]
Mä muistan ajatelleeni monessa kohtaa "no tossa se kyllä vähän liioittelee"... eikä tullut mieleenkään kirjaimellisesti noudattaa ohjeita. Nyt, kun tyypistä tietää enemmän, on voinut tarkoittaakin monessa niitä, mitä kirjoitti. Huh.
Juuri esikoisen vauva-aikana ihan mikä tahansa opus oli avuksi, mutta sen jälkeen en ole kyllä palannut tuohon kirjaan. Pikkulasten mukaan ottaminen oli hyvä neuvo, sitä en olisi uutena äitinä tajunnut muuten. Nyt jälkikäteen ajateltuna päivärytmitys meni meillä niin sulavasti, että todennäköisesti omat vauvat olisivat viihtyneet rytmissä muutenkin, ilman jotain opusta. Väkisin ei olisi onnistunut.
[/quote]
Mä ajattelin kanssa aina, että kirjassa on liioittelua ja vain hypin ne oudot kohdat yli.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:30"]
[/quote]
Samaa ihmettelen.
[/quote]
Juuri se tuossa olikin ideana: koska niitä ei saa linkitettyä, ei voida tuomita ihmistä narsistiksi pelkästään sen perusteella, mitä hänestä julkisuudessa on kirjoitettu. Täällä liikkuu kaikenkarvaisia kotipsykologeja, jotka "naisen vaistolla" luulevat tuntevansa jonkun julkkiksen, jonka kanssa eivät ole koskaan edes jutelleet minuuttiakaan. Ja narsistiksi haukkuminenhan näyttää olevan muotia, niin usein siihen törmää kaikenlaisilla keskustelupalstoilla (muuallakin kuin täällä). Hyvin ahdasmielistä, suvaitsematonta ja tuomitsevaa asennoitumista: leimakirves heilumaan ja kohta on otsassa leima jossa lukee narsisti.
[/quote]
Minä luin linkitetyn artikkelin jossa tämä mamma leimasi tyttärensä valehtelijaksi. Jos hän taas olisi aidosti "syytön" syytöksiin niin hän olisi aidosti ihmeissään ja ehkä jopa huolissaan mistä on kyse. Se narsisti termin käyttö on saanut tunnekuohuissa olevien idioottien vuoksi uudet mitta suhteet, mutta meiltä jotka aidosti analysoimme asiaa, loppuu kohta sanat millä voi kuvailla "itsekästä" käytöstä yhtä tarkasti(kyseessähän on persoonanhäiriö). Tai asia näyttää kääntyvän niin että meidän on käytettävä sanaa itsekäs kuvaamaan narsistisia piirteitä, kun narsisti sanan varastaa nämä vihan puuskissa suustansa kaikkea päästelevät. Minun mielestäni ihmisille pitäisi opettaa enemmän psykologiaa ja jos sitä ei opeteta, niin keskustelupalstat ovat ehkä harmittomimpia paikkoja oppia niitä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:58"]
Melko moni tämänkin palstan mammojen lapsista voi kirjoittaa kirjan, mitä oli elämä narsistin lapsena. Tai sitten, millaista oli elämä, kun vietiin päiväkotiin pois jaloista uuden vauvan tultua, viikonloput vietettiin mummolassa ja jos oli kotona, äiti veti sidukkaa ja palstaisi aihe vapaalla.
[/quote]
Oi, tuo on niin totta! Tässäkin ketjussa on narsisteja, jotka naamioituvat narsistinpaljastajiksi, ettei heitä itseään kukaan epäilisi!
Mikä ylläri?? Sehän on ihan juopon näkönen muija, eikä edes mitenkään lähestyttävän tai empaattisen oloinen.