Miten teillä on varaa matkustaa?
En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin?
Kommentit (165)
Vanhempamme ovat tehneet meille osakesalkut silloin kun olimme pieniä koska vanhempien tulojen vuoksi ei ollut odotettavissa opintotukea lapsilisän päätyttyä ja lukioon mennessä. Samat salkunpohjat meillä on vieläkin ja säästettiin siihen itse lisää kun mentiin työhön. Tehtiin lapset vasta lähempänä neljääkymmentä, nyt minä olen kotona lasten kanssa, mies työssä. Reissataan aika paljon miehen tuloilla (aika hyvä tuloinen, tekee paljon työtä) ja osinkotuloilla, minulla ei tuloja olekaan enkä ole ainakaan vielä työhön lähdössä, ehken ollenkaan lähdekään tykätään molemmat näin. Omilla lapsilla samanlaiset salkut kasvamassa, saa nähdä vaikka jompi kumpi innostuisi ammatiksi asti rahoitusalasta ainakin molemmat ovat asiasta kiinnostuneita ja tuntevat itsensä tärkeiksi ja kunnon kansalaisiksi kun heillä on omia tuloja ja varallisuutta ja lisäksi omistavat suomalaisia yrityksiä. Ymmärtävät jo jopa jälkimarkkinat ja osakeannin merkityksen vaikka ovat vielä alakoululaisia.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:45"]
Minulla netto palkka n. 2600€, miehellä 2000-3500€. Vuokra 850€, autolaina 450€/kk, lasten harrastukset n.300€/kk. Sähkö n.60€/kk vesi kuuluu vuokraan. Puhelinlaskut n.100€/kk. Lisäksi joitainnkymppejä vakuutukseen ja esim. Lehtitilauksiin. Ruokakaupassa ei tarvitse nuukailla voi ostaa mitä haluaa. Ei polteta tai käytetä alkoholia. Tosin ei törsätäkkään rahaa esim. Ravintoloihin yms. Leffassa käydään silloin tällöin. Matkusteluu. Käytetään n.5000€/v. Koskaan einolla lainaa siihen otettu vaan ihan etukäteen säästötilille säästetään. Siellä on nytkin n.10 000€ pahan päivän varalle.
[/quote]
Opiskelija elämä silloin reissaaminen versus lapsiperheen kulut ja silloin reissaaminen on kaksi täysin eri sfääreissä olevaa asiaa. Niin mekin reissattiin opiskelijoina, ei ollut autoa tai monia muitakaan kuluja. Ei silloin tajua, kuinka paljon enemmän kuluja on lapsiperheessä, vaikkei niitä laukkuja ostelekaan, eli ihan arjen pyöritykseen kuluva rahamäärä. En itsekkään sitä tajunnut. Reissattiin usein ja pitkiä reissuja kaksistaan.
Sitten valmistuttiin, saatiin työpaikat, lapset syntyi ja arki koitti. Elämä on tosi kallista verrattuna opiskelija-aikoihin. Enää ei reissata.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:51"]
Meillä talolaina, 2 autoa, ei lapsia ja tosiaan kaikki rahat menee elämiseen eikä säästöön jää mitään. Tulot 4000 euroa netto kuussa, mutta laskuihin ne menee+joka kuukausi jotain extraa. Vaatteet ym kaikki käytettynä ostetaan ja kirjastoa suositaan ja ulkoillaan, uidaan ym.edullista. Molemmilla vaan yksi maksullinen harrastus ja laskut tyyliin vakuutukset, öljy, vesi, sähkö, netti, puhelimet, lemmikit. Mietin et miten joillain varaa matkustella useinkin ja vielä lapsiperheillä. Ja joillain vielä kakkosasunnot, veneet ja muuta kivaa. Kun ei mielestäni olla mitään tuhlareita, mutta ehkä sitten ei osata käyttää rahaa. Oikeesti ottaa välillä päähän, kun töitä tehdään pirusti ja silti elintaso näin huono & ollaan jo 40-vuotiaita. Enkä edes tiedä mistä voisimme vielä säästää!??
[/quote]
Kaksi autoa? Isokin omakotitalo? Lemmikkejä montakin? Ruoka?
Kyllä tuollaisille nettotuloilla pitäisi pystyä kahden aikuisen elää aika leveästi. Käytätte selvästi rahat yllämainittuihin asioihin tai sitten ette tosiaan osaa vaan käyttää rahaa.
t. pk-seudulla yksinelävä n. 2200e nettoa tienaava asuntolainallinen kissanomistaja, joka kyllä voi matkustella vuosittain rahan puolesta.
[/quote]
Lapsiperheen menot on ihan toista luokkaa kuin yksin eläjän. Kerro kulusi neljällä, jos kaksi lasta ja kaksi aikuista, niin pääset lähelle.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:48"]En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin?
[/quote]
Olen ollut ennen lasta töissä 15 vuotta. Vakityö, käteen jäänyt n +/- 2000e. Tätä ennen opiskellut, ottanut opintolainan ja ollut kesätöissä.
Aina pyrkinyt säästämään. Jopa työttömyyskorvauksesta jota kerran sain kun olin työmarkkinatuella töissä.
Vakiduunin palkasta laitoin säästöön 200-1000e kuussa Suhteellisen säännöllisesti.
Mies töissä, mutta oli aikanaan paljon työttömänäkin.
Kun oltiin kaksin, niin pitkään asuttiin edullisesti vuokralla eikä ollut autoa.
Ennen lapsen syntymää oli ostettu kohtuu hintainen asunto ja auto.
Matkalla käyty. Matka maksettu luotolla (turvallisempaa) ja kotiin tultua kuitattu luotto pois.
Matkat maksaneet n 3000e+ käyttörahat. Matkoilla ei ryypätä, syödä överikalliisti tai ostella ostamisen ilosta.
Mä kans ihmettelen enemmän sitä, jos on työssäkäyvä, eikä ole varaa matkustella! Toki joku monen lapsen yh on asia erikseen... Ja on ihan ok, jos joku ei halua matkustella. Mutta se kitinä siitä kun on esim kaksi palkkaasaavaa perheessä, 1 lapsi, eikä KOSKAAN varaa matkustella ulkomaille.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:48"]En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin?
[/quote]
Olen ollut ennen lasta töissä 15 vuotta. Vakityö, käteen jäänyt n +/- 2000e. Tätä ennen opiskellut, ottanut opintolainan ja ollut kesätöissä.
Aina pyrkinyt säästämään. Jopa työttömyyskorvauksesta jota kerran sain kun olin työmarkkinatuella töissä.
Vakiduunin palkasta laitoin säästöön 200-1000e kuussa Suhteellisen säännöllisesti.
Kun oltiin kaksin, niin pitkään asuttiin edullisesti vuokralla eikä ollut autoa.
Matkalla käyty. Matka maksettu luotolla (turvallisempaa) ja kotiin tultua kuitattu luotto pois.
Matkat maksaneet n 3000e+ käyttörahat. Matkoilla ei ryypätä, syödä överikalliisti tai ostella ostamisen ilosta.
[/quote]
Kun oltiin lapseton työssäkäyvä pariskunta niin todellakin oli varaa säästää ja matkustaa. Vaikka ollaan ihan keskituloisia.
Joku juo ja käy useesti ravintolassa.tupakoi.syö liikaa herkkuja. Ostaa vaatteita liikaa ja kenkiä.käsveskoja jne.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:47"]Mä kans ihmettelen enemmän sitä, jos on työssäkäyvä, eikä ole varaa matkustella! Toki joku monen lapsen yh on asia erikseen... Ja on ihan ok, jos joku ei halua matkustella. Mutta se kitinä siitä kun on esim kaksi palkkaasaavaa perheessä, 1 lapsi, eikä KOSKAAN varaa matkustella ulkomaille.
[/quote]. meneekö rahat juopotteluun ja tupakkaan ja roskaruokaan
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:48"]En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin?
[/quote]
[/quote]. Itse otan viiniä ruoan kanssa.ostan jotain kivaa ja syön hyvin
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:51"]
Joku juo ja käy useesti ravintolassa.tupakoi.syö liikaa herkkuja. Ostaa vaatteita liikaa ja kenkiä.käsveskoja jne.
[/quote]
Jep juurikin näin. Design-huonekaluja, usein uusia, kun ei olla koskaan tyytyväisiä sisustukseen. Lapsille järjettömän hintaiset ulkovaatteet, joka vuosi uudet, kun jäävät pieneksi tai menevät rikki. Itselleen vähän väliä jotain paitaa, toppia, korua jne... Ajatellaan, että koska ne on kappalehinnaltaan halpoja, niin ei pidetä niitä minään hankintoina vaan sanotaan "mitään ei jää säästöön, vaikka koskaan ei osta mitään."
Matkustamme sit kun on varaa ja yleensä se on joku halpa tarjousmatka :) kerran-pari vuoteen. Mielellämme toki mentäis vaikka maailmanympärimatkalle.
Teidän kaikki rahat menee ulkomaille (matkat, Lidl ja verkossa ostaminen). Ei oo ihme että Suomi köyhtyy.
Matkustetaan sen verran kun on varaa. Veronpalautuksilla maksettiin tulevan kesän matka. Muuten säästetään. Matalapalkka-alalla ollaan. Ei kulutusluottoja eikä luottokortteja perheessä.
Itse olen 26v 1 lapsen yksinhuoltaja. Olen vakituisessa työsuhteessa ja tuloni (lapsilisä+elatukset kuuluvat tähän) ovat 1790e kuussa. Asuntolainaa (asumisen kulut) maksan 740e kuussa,eikä minulla ole autoa. Jos miettii että asumiskulujen jälkeen minulle jää n.1000e rahaa niin eihän peruskuluja ole kuin puhelinlasku,bussikortti, ruoka ja talustavara kulut sekä lapsen pvhoitomaksu joka on vähän päälle 100. Joten minulle jää joka kuukausi 500-600e ylimääräistä,jonka säästän tai jolla hankin vaatetta,huonekaluja tms mitä nyt tarvii,törsään siis. Miten teillä EI ole rahaa matkustaa? MIKSI otatte isot ylimitoitetut asuntolainat ja muutatte korpeen ja sitten tarvitaan 2 auton lainat ja kulut ja uusiahan niiden autojen on oltava ja lapsilla oltava kalliita monen sada euron harrastuksia? Mulla on kerrostalo kolmio joka on lattiasta kattoon rempattu,olen asuinpaikkani valinnut niin etten tarvitse autoa,joten palvelut,koulu,pk ja työni ovat jkävely/bussimatkojen etäisyydellä :) fiksu kun on niin raha-asiat hoituu. Kerran kaksi vuodessa matkustan 6v lapseni kanssa pakettimatkoilla (usein sama hinta kuin kahdelta aikuiselta). niin ja saan myös lomarahat ja usein veronpalautuksia,mihin ne tuhlaat ap?
Meillä jää keskimäärin 15 000 euroa vuodessa säästöön. Niillä rahoilla voidaan matkustella tai tehdä jotakin muuta, mitä tarpeelliseksi katsotaan. Viime vuonna oltiin reissussa, tänä vuonna taidetaan laittaa pihaa. Reissut maksan luottokortilla, samoin elämisen reissun päällä, mutta lyhennän kortin heti nollille.
Maksan matkat luottokortilla ja lyhennän velkaa sitten kohtuusuurissa erissä. Jätän viinat, tupakat ostamatta ja bilettämisen vähemmälle. Matkustan julkisilla liikennevälineillä.
Ei mulla kyllä olekaan varaa matkustaa. Asun yksin, mutta on pienet tulot (tällä hetkellä osa-aikatyö). Tallinnassa ja Tukholmassa käyn kyllä vuosittain muutaman kerran, kun risteilylle on helppo saada ilmaislippu tai joku tosi halpa tarjous. Viime vuosina olen käynyt kerran vuodessa kaupunkilomalla Euroopassa eikä mulla ole tällä hetkellä rahallisesti mahdollisuutta enempään.
Tunnen erään likan, joka just ilmoitti lähtevänsä ulkomaanmatkalle. Ja tiedän, miksi sillä on varaa sellaiseen (toisin kuin meikäläisellä, vaikka olisin mieluusti lähtenyt kaveriksi mukaan). Äijä käy töissä ja on äijän omistusasunto, ei lapsia. Tää likka ei maksa kuin yhtiövastikkeen, eli joku vajaa 200e kuussa ja käy kuitenkin töissä..rahaa jää mukavasti säästöön.
Vastaavasti selitti mulle, että siellä hänen (toimisto)työpaikassaan on sellaisia naisia, kun käyttää periaatteessa lähestulkoon kaikki palkkarahansa itseensä, vaikkei palkka mikään suurensuuri olekaan, mutkun miehet on kovapalkkaisissa töissä niin mukavastihan siinä pääsee kampaajalla käymään pari kertaa kuussa jne.
Yhteensä juu. Ja noita lentoja saisi edullisesti, mutta siihen vielä majoitukset, ruoat, pääsymaksut Ym.joten ei vaan budjetti riitä. Nytkin tilistä jäi ruoka ja bensarahat & harmittaa kun joka kk sama juttu :| Kyllä mä tietysti arvostan sitä mitä mulla on, mutta välillä tuntuu että muilla on varoja käytettävissä paljon enemmän, vaikka samoja töitä tehdään...
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:48"]
En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin?
[/quote] totta että ei käteisellä vaan maksan verkkopankissa visa electronilla, ei oo asuntolainaa, asun omistusasunnossa, yksi lapsi ja oon yh