Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on varaa matkustaa?

Vierailija
01.01.2015 |

En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin? 

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jotakuinkin keskituloinen yh. Asuntolaina ja autolaina ja yksi lapsi elätettävänä.
Teen itse 1-2 ulkomaanmatkaa vuodessa. Pitkiä viikonloppuja (ke/to-su). Lapsen kanssa joka toinen vuosi lomamatka ulkomaille ja joka toinen vuosi kotimaassa. Lisäksi jotain pieniä kylpylä- / huvipuistokeikkoja tietty lapsen kanssa. Lapsen ollessa pienempi, otin "apukädet" mukaan ulkomaille. Oli helpompaa ja loppupeleissä ylim. kustannuksia vai lennoista. Lomamatkat siis Eurooppaan, ei kauemmas. Itseasiassa nuo Euroopan lomat ovat halvempia kuin kotimaan lomat...
Hyvin on varaa... Eikä siis nuukailla arkenakaan. Tosin, mä en käy baareissa, en shoppaile vaatteita itselleni kauhean usein (laadukkaat perusvaatteet + juhlavaatteet kestää kulutusta).
Mä ehkä enemmän ihmettelen niitä kahden työssäkäyvän vanhemman talouksia, joissa ei muka tällaiseen ole varaa. Mullekin on moni tuttu sanonut, että "ei meillä vaan ole rahaa". Toki, isomman perheen loma maksaa äkkiä paljon enemmän kuin meidän "pikkuperheen". Ehkä se johtuu sit siitä.

Vierailija
122/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 15:12"]Mä olen jotakuinkin keskituloinen yh. Asuntolaina ja autolaina ja yksi lapsi elätettävänä.
Teen itse 1-2 ulkomaanmatkaa vuodessa. Pitkiä viikonloppuja (ke/to-su). Lapsen kanssa joka toinen vuosi lomamatka ulkomaille ja joka toinen vuosi kotimaassa. Lisäksi jotain pieniä kylpylä- / huvipuistokeikkoja tietty lapsen kanssa. Lapsen ollessa pienempi, otin "apukädet" mukaan ulkomaille. Oli helpompaa ja loppupeleissä ylim. kustannuksia vai lennoista. Lomamatkat siis Eurooppaan, ei kauemmas. Itseasiassa nuo Euroopan lomat ovat halvempia kuin kotimaan lomat...
Hyvin on varaa... Eikä siis nuukailla arkenakaan. Tosin, mä en käy baareissa, en shoppaile vaatteita itselleni kauhean usein (laadukkaat perusvaatteet + juhlavaatteet kestää kulutusta).
Mä ehkä enemmän ihmettelen niitä kahden työssäkäyvän vanhemman talouksia, joissa ei muka tällaiseen ole varaa. Mullekin on moni tuttu sanonut, että "ei meillä vaan ole rahaa". Toki, isomman perheen loma maksaa äkkiä paljon enemmän kuin meidän "pikkuperheen". Ehkä se johtuu sit siitä.
[/quote]
Ja vielä lisään, että varaan lomat "hyvissä ajoin". Maksan ne luottokortilla, mutta luottokorttilaskun maksan heti sitten pois. Käyttörahat reissuun säästetään etukäteen ja lomarahakin auttaa toki tässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:51"]

Meillä talolaina, 2 autoa, ei lapsia ja tosiaan kaikki rahat menee elämiseen eikä säästöön jää mitään. Tulot 4000 euroa netto kuussa, mutta laskuihin ne menee+joka kuukausi jotain extraa. Vaatteet ym kaikki käytettynä ostetaan ja kirjastoa suositaan ja ulkoillaan, uidaan ym.edullista. Molemmilla vaan yksi maksullinen harrastus ja laskut tyyliin vakuutukset, öljy, vesi, sähkö, netti, puhelimet, lemmikit. Mietin et miten joillain varaa matkustella useinkin ja vielä lapsiperheillä. Ja joillain vielä kakkosasunnot, veneet ja muuta kivaa. Kun ei mielestäni olla mitään tuhlareita, mutta ehkä sitten ei osata käyttää rahaa. Oikeesti ottaa välillä päähän, kun töitä tehdään pirusti ja silti elintaso näin huono & ollaan jo 40-vuotiaita. Enkä edes tiedä mistä voisimme vielä säästää!??

[/quote]

Kaksi autoa? Isokin omakotitalo? Lemmikkejä montakin? Ruoka?

Kyllä tuollaisille nettotuloilla pitäisi pystyä kahden aikuisen elää aika leveästi. Käytätte selvästi rahat yllämainittuihin asioihin tai sitten ette tosiaan osaa vaan käyttää rahaa.

t. pk-seudulla yksinelävä n. 2200e nettoa tienaava asuntolainallinen kissanomistaja, joka kyllä voi matkustella vuosittain rahan puolesta.

Vierailija
124/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen. Äkkilähdöt / niin aikaisin lentojen varaaminen kuin mahdollista. Tarjoukset, tuuri.

Vierailija
125/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamistakin on kovin monenlaista. Mun matkustustyylillä matkustaminen ei tule juurikaan kalliimmaksi kuin jos viettäisin loman kotona. Lennot metsästän mahdollisimman halvalla ja nukkuminen tapahtuu hotelleissa tai airbnb:llä. Ruokaan ja tekemiseen menisi kotonakin rahaa (kävisin lomalla kuitenkin kesäteatterissa, keikoilla, ulkona syömässä, terdellä istumassa jne.) ja Suomi on näissä asioissa useita muita maita kalliimpi. Käytännössä lennot on siis usein se isoin extra-kuluerä matkalle lähtiessä.

Ihan erilaisia summia saisi tietysti kulumaan, jos matkailuni vaatisi laatuhotellit, shoppailumaniaa tai syömisiä 5 tähden ravintoloissa.

Vierailija
126/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me matkustetaan harvemmin, mutta mennään sitten vähän erikoisempiin paikkoihin. Ehkä kerran kolmessa vuodessa matkustetaan isommin ulkomaille ja osin olemme hyödyntäneet miehen ulkomaankomennuksia, eli perhe on saanut lähtökohtaisesti lennot kohteeseen ja sieltä olemme menneet omalla kustannuksella eteenpäin.

Me emme käy ikinä ns. aurinkolomilla vaikka Välimerellä tai Kanarialla, Thaimaassa ollaan oltu kerran muutamia päiviä, yhdistettynä muuhun reissuun. Lapset (3kpl) ovat sen sijaan käyneet mm. Niagaran putouksilla, Kiinan muurilla (ja Kiinassa mm. Xianissa sekä keltaisilla vuorilla), Perussa, Japanissa, Vietnamissa, Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Ehkä näyttää,että ollaan matkusteltu kauheasti eri paikoissa, mutta tosiaan osin on hyödynnetty komennuksia (joista sitten taas kärsitty isän poissaolosta) ja osin sitten säästetty, kun ei muuten kauheasti matkailla. Ei ole yhtään äkkilähtöä Turkkiin tai Kreikkaan eikä lapsemme ole ikinä olleet risteilyllä.

On velallinen omakotitalo ja kaksi autoa, talouden bruttotulot n. 11.000 € / kk.

Vierailija
127/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 vastaa. 2 autoa töiden takia, kun alueella ei julkisia vuorotyöläisille, pieni ok-talo, 8 eläintä kylläkin asustelee meillä. Kaiken järjen mukaan meillä pitäis kyllä rahaa jäädä, mutta kun ei jää. No, ehkä mä rupean pitämään kirjaa mihin meidän rahat "katoaa"...

Vierailija
129/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortilla, jonka maksan heti pois tai verkkopankissa suoraan käteisellä. Tänä vuonna 5 eri maata kuuden viikon aikana. Olen elänyt myös köyhyydessä 90-luvulla, joten osaan nyt arvostaa omalla työllä ja vaivalla säästettyä varallisuutta. Mistään en joudu tinkimään tai erikseen säästämään matkustelua varten. 

Vierailija
130/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään satanen matkatilille joka kuukausi, sinne myös lapsilisät ja satunnaiset tulot(mm.kokouspalkkiot, vanhempien antamat rahat.) Näin kertyy yli 6.000 euroa matkarahaa mistään tinkimättä.

Vierailija
131/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kans joskus mietin, millä palstalaiset matkustelee. Mun ystävä- ja sukulaispiiri koostuu tavallisista keskituloisista lapsiperheistä, ja tavallista on korkeintaan se yksi ulkomaanmatka vuodessa, kuten mekin teemme.

Meidän perheeltä se yksi viikko Euroopassa maksaa suurinpiirtein 3000 euroa, eli säästämme siihen noin 300 kuussa (kesälomakuukausina ei tahdo riittää säästöön). Välillä tuo säästäminen teke tosi tiukkaa, ja viimeinen viikko enne palkkapäivää menee aika vähällä.

Mietin useinkin, onko elämäntyylissämme jotain vikaa, kun säästäminen on niin vaikeaa. Meillä on asuntolaina 1000 kuussa, auto alle tonnin arvoinen, bensiinin toki menee paljon työmatkan takia ( ei julkisia). Kovin kalliita harrastuksia lapsilla ei ole, eikä meillä ole ylimääräisiä vakuutuksia. Minulle ei tulisi mieleenkään ostaa merkkilaukkua, uutta kännykkää huvin vuoksi, telkkari ja tietokone on vanhaa mallia. Ihmettelen myös ns. laatuvaatteiden ostajien puolusteluja niiden käyttöiästä, koska itsellä satasen takit ja kengätkin kestävät kyllä ainakin viisi vuotta... Sen sijaan ravintolassa, teatterissa jne käymme kyllä silloin tällöin, mutta emme viikoittain.

Vierailija
132/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan tällä hetkellä 1670 e / kk ja mies noin 2000 e - 3000 e / kk. Kolme lasta, omakotitalo, kaksi autoa, säästötilit itselle ja lapsille ja sijoituksia sekä itselle että lapsille. Miten onnistua?

Edellä tulikin hyvin vaihtoehtoja, miten karsia elämisen kuluja. Sijoitukset ovat siitäkin hyvä juttu, että, jos satut ostamaan niinkin naurettavalla summalla kuin 100 eurolla osakkeita, voi se nousta muutamassa kuukaudessa todella ylös hypen takia. Tällä hetkellä on hyvä aika sijoittaa. Itse olen kotiuttanut tässä ihan kivoja tuottoja. Toki kannatan pidempiaikaisen sijoittamisen puolesta, sillä tällöin myös tulee osinkoa ja joskus liika myyminen ja ostaminen syö kuluja.

Itse aloitin säästämään parikymppisenä eli noin 10 vuotta sitten kun sain ensimmäisen lapseni.

Me ei eletä kädestä suuhun kuitenkaan, vaan nautitaan; käydään myös elokuvissa, syömässä ulkona ja sisäleikkipuistoissa ja muissa paikoissa missä voi arkenakin irroitella. Emme osta kalliita vaatteita, paitsi käytettyinä: ostinpa juuri esim. itselleni Gantin kivan paidan 20 sentillä kirpparilta, lapsille Polon paidat 50 sentillä, Tommy Hilfigeriäkin saa uudenveroisena 0,50 - 1 eurolla. Ulkovaatteet ostan yleensä 50 - 70 prossan alella ja laadukasta, samoin kengät. Meiltäkin löytyy kalliit laitteet ja vempeleet kotoa, mutta niitäkään ei osareilla makseta vaan korkeintaan laskulla 14 p.v päästä..

Elämä on valintoja.

Tiedän niin monta nuorta ja vanhaa naista, jotka juoksevat palkkapäivänä vaateliikkeeseen vähän shoppaamaan ja sinne saa kyllä äkkiä vedettyä parin - kolmen sadan euron edestä rahaa, jotka itse mieluummin sijoittaisin.

Mutta, niinkuin kirjoitin: ELÄMÄ ON VALINTOJA.

Vierailija
133/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan tällä hetkellä 1670 e / kk ja mies noin 2000 e - 3000 e / kk. Kolme lasta, omakotitalo, kaksi autoa, säästötilit itselle ja lapsille ja sijoituksia sekä itselle että lapsille. Miten onnistua?

Edellä tulikin hyvin vaihtoehtoja, miten karsia elämisen kuluja. Sijoitukset ovat siitäkin hyvä juttu, että, jos satut ostamaan niinkin naurettavalla summalla kuin 100 eurolla osakkeita, voi se nousta muutamassa kuukaudessa todella ylös hypen takia. Tällä hetkellä on hyvä aika sijoittaa. Itse olen kotiuttanut tässä ihan kivoja tuottoja. Toki kannatan pidempiaikaisen sijoittamisen puolesta, sillä tällöin myös tulee osinkoa ja joskus liika myyminen ja ostaminen syö kuluja.

Itse aloitin säästämään parikymppisenä eli noin 10 vuotta sitten kun sain ensimmäisen lapseni.

Me ei eletä kädestä suuhun kuitenkaan, vaan nautitaan; käydään myös elokuvissa, syömässä ulkona ja sisäleikkipuistoissa ja muissa paikoissa missä voi arkenakin irroitella. Emme osta kalliita vaatteita, paitsi käytettyinä: ostinpa juuri esim. itselleni Gantin kivan paidan 20 sentillä kirpparilta, lapsille Polon paidat 50 sentillä, Tommy Hilfigeriäkin saa uudenveroisena 0,50 - 1 eurolla. Ulkovaatteet ostan yleensä 50 - 70 prossan alella ja laadukasta, samoin kengät. Meiltäkin löytyy kalliit laitteet ja vempeleet kotoa, mutta niitäkään ei osareilla makseta vaan korkeintaan laskulla 14 p.v päästä..

Elämä on valintoja.

Tiedän niin monta nuorta ja vanhaa naista, jotka juoksevat palkkapäivänä vaateliikkeeseen vähän shoppaamaan ja sinne saa kyllä äkkiä vedettyä parin - kolmen sadan euron edestä rahaa, jotka itse mieluummin sijoittaisin.

Mutta, niinkuin kirjoitin: ELÄMÄ ON VALINTOJA.

Ja sitten joku ihmettelee miksi parikymppiset tekee lapsia ku ovat muka liian nuoria ja tyhmiä?? Tiedän nelikymppisen pariskunnan, jolla kaikki ollut rempallaan siitä asti kun ostivat uuden omakotitalon ja liian iso laina syönyt lähes kaikki elämästä nauttimisen mahdollisuudet. Tosiaan, ihailen että parikymppisetkin osaavat elää järkevästi ja tehdä järkeviä ja pitkäaikaisia suunnitelmia!

Vierailija
134/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittakaa rahanne ;)

Vierailija
135/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 1700 e/kk netto ja tuolla palkalla teen 2-4 ulkomaan matkaa vuodessa. Viime vuonna kävin Thaimaassa 2 viikkoa, New Yorkissa viikko, Bulgariassa 2 viikkoa ja Sri Lankassa 2 viikkoa. Tänä vuonna varattuna jo Chicago viikko ja Bulgaria 2 viikkoa. Loppuvuodelle vielä ehkä yksi matka. Harvoin maksan luottokortilla matkojani mutta joskus toki niinkin.

Vierailija
136/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkiliikenteen bussilla matkustaminen maksaa 1€ kertalippu. Onhan se aika tyyris, mutta kyllä sen toisinaan voi maksaa.

Vierailija
137/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin? 

Kenelle tämä kysely nyt oikein on suunnattu? Vainko niille alle keskituloisille, joilla on asuntolainaa, autolainaa ja lapsia?

Esimerkiksi siten saa rahaa matkustamiseen, ettei osta sitä autoa. Pienempään asuntoon tyytyminen auttaa paljon sekin.

Vierailija
138/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ja kela sponsoroivat. Lähden ulkomaille työharjoitteluun ja saan yhtäaikaa asumistukea Suomen asuntoon ja asumislisää ulkomaille. Koulu maksaa harjoittelutukea jolla maksoin lennot ja opintolainalla ulkomaan asumiset.

Vierailija
139/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin, kiitos.

Vierailija
140/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun EMME ole alle keskituloisia.

Onko ap suomi sinulle vieras kieli vai oletko muuten vain tosi huono suomen kielessä? Vai tyhmä?

Ensin tivaat, että ei voi olla varaa ja sitten paljastat pitäväsi kaikkia palstalaisia alle keskituloisina.

Olisit mieluummin kirjoittanut näin: Miten pienituloiset perheet kustantavat matkustelunsa? Onko alle kolme tonnia kuussa ansaitsevien lapsiperheiden mahdollista matkustaa? Miten tällaiset perheet rahoittavat matkansa?