Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on varaa matkustaa?

Vierailija
01.01.2015 |

En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin? 

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuutta vaan on kertynyt - mies oli ulkomailla kovapalkkaisessa työssä ja siitä jäi säästöjä, mä olen perinyt (toki ennen perintöjäkin oli vara matkustella, olinhan töissä ja osasin hoitaa talouteni). Mies on vielä työelämässä, mä olen nyt ollut reilu 3v kotirouvana. Miehellä jonkun verran lainaa, mulla ei, auto ja mp löytyy mutta ei esim. kesämökkiä - eikä sitä kaikista isointa menoerää eli lapsia.

Lomamatkat kannattaa aina maksaakin luotolla vaikka ei tarvitsisi.

Vierailija
142/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on varaa matkustaa, kiitos kysymästä. Aina maksetaan matkat käteisellä. Omat tulot n. 3000€/kk ja miehellä n. 9000€/kk. Aika kova kulutus saisi arjessa olla päällä, jos ei näillä tuloilla jäisi säästöön rahaa kahdesta autosta ja omakotitalosta huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pienituloisia, mutta perinnön avulla maksettiin asuntolaina pois. Lomaillaan pari kertaa vuodessa ulkomailla ja ehkä yksi laskettelureissu kotimaassa. Mies maksaa matkat luottokortilla, koska niin on suositeltu tekemään (mahdollisten ongelmien sattuessa rahat on helpompi saada takaisin). Seurataan hintoja ja säästetään sen vuoksi satoja euroja reissua varatessa. Me myös käydään paljon kirppareilla, koska tykätään siitä. Vaikka ostan esim. lapsille paljon uusiakin vaatteita, ollaan tehty kirppareilta paljon löytöjä (uudenveroista). Onhan siinä eroa, maksaako vaikka aikuisten toppatakista satasen vai kympin. Autosta meillä on nyt lainaa, mutta hyvä diili ja olematon korko.

Vierailija
144/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästetään matkakassaan pitkin vuotta ja matkaillaan edullisesti. Ei todellakaan osteta mitään ensimmäisenä vastaan tulevia reittilentoja ja neljän tähden hotellihuonetta, vaan kytätään lentotarjouksia ja ollaan usein air b&B:ssä tai edullisessa, ei niin prameassa hotellissa. Meidän keskituloinen, autollinen ja asuntolainainen kolmihenkinen perhe tekee kesällä viikon tai parin reissun ja pari kertaa vuodessa pitkän viikonloppureissun. Kaukokohteet on käymättä, mutta Eurooppa aika hyvin koluttu.

Vierailija
145/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisellä maksan, lainaa tai luottokorttia en edes saisi, kun maksan 1/3 nettotuloistani ulosottoon. Toinen kolmannes menee asumiskuluihin. Loppu onkin valintoja. En shoppaile mitään ylimääräistä, ostan vain välttämättömän. Viime vuonna pystyin säästyneillä rahoilla tekemään kuusi 4-10 päivän ulkomaanmatkaa.

Vierailija
146/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän joka kuukausi matkoja varten. Emme asu isossa ökytalossa, vaan 120 neliöisessä, joka ei ollut tolkuttoman kallis eikä ylläpito maksa kauheita. Emme syö Suomessa ravintoloissa, emme käy baareissa, ei ole kesämökkiä, ei venettä, ei kulutusluottoja. Emme tupakoi emmekä ryyppää. Syödään normaalia kotiruokaa. Lapsilla ei ole hirveän kalliita harrastuksia, eikä vanhemmilla. Auto on velaton. Pystyn laittamaan joskus jopa 1000€ kuukaudessa säästöön.

Vierailija
148/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään likan, joka just ilmoitti lähtevänsä ulkomaanmatkalle. Ja tiedän, miksi sillä on varaa sellaiseen (toisin kuin meikäläisellä, vaikka olisin mieluusti lähtenyt kaveriksi mukaan). Äijä käy töissä ja on äijän omistusasunto, ei lapsia. Tää likka ei maksa kuin yhtiövastikkeen, eli joku vajaa 200e kuussa ja käy kuitenkin töissä..rahaa jää mukavasti säästöön.

Vastaavasti selitti mulle, että siellä hänen (toimisto)työpaikassaan on sellaisia naisia, kun käyttää periaatteessa lähestulkoon kaikki palkkarahansa itseensä, vaikkei palkka mikään suurensuuri olekaan, mutkun miehet on kovapalkkaisissa töissä niin mukavastihan siinä pääsee kampaajalla käymään pari kertaa kuussa jne. 

Ohis älä ole kateellinen tälle naiselle. Itse asuin poikaystävän asunnossa 18 kk nuorena, kun olin jo hyväpalkkaisessa työssä. Ja maksoin PUOLET vastikkeesta. En tuhlannut säästyneitä rahoja, vaan kun erosime ostin uuden omistusasuntokaksion, johon tietysti otin myös velkaa. Uusi poikaystäni maksoi myös 6 vuotta PUOLET vastikkeesta minulle. Sain maksettua asunnon 7 vuodessa, poikaystäväni sai säästettyä rahaa tuona aikana 75000 e. Minä sain asunnostani saman verran. Omakotitalolainaa otimme 175 000. Lyhennyserä pysynyt pienenä, koska säästimme (emme edes tietoisesti) rahaa ennen omakotitaloa ja perheen perustamista asumalla kaksiossa. Se mahdollistaa matkustelun. Ollaan matkusteltu kerran vuodessa ulkomaille 20 vuotta ja Suomessa kerran vuodessa siihen lisäksi.

Vierailija
149/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa nyt hyvät ihmiset lennot ja hotellit luottokortilla! Muuten ei rahoja tule takaisin jos lentoyhtiö menee konkurssiin tai tulee force majeure. Luottoyhtiön kanssa aina helpompi ja turvallisempi asioida!

En näe eroa siinä maksatko verkkopankissa säästöilläsi luottokortin laskun vai ne lennot. Tai miksi olisi kunniallisempaa maksaa suoraan ne lennot - tyhmempää mielestäni. Luottokortin kulut ovat jokatapauksessa olemassa, jos sellainen on.

Vierailija
150/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudesta riippuen 100e-300e säästöön tulevaa matkaa varten. Pitkän tovin siinä saa säästellä, mutta luottokortti on vain hätävara jos matkalla tulee jotain yllättävää ja sitä on pakko käyttää. Kyllä on kivampi olla valmiiksi maksetulla reissulla, kuin matkustaa velaksi ja maksaa sitä jälkikäteen.

Ja perseaukinen olen, käteen jää 1800e/kk. Puoliso on työtön eikä rahaa liiku välillä lainkaan.

Vierailija
151/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästetyllä rahalla ja ihan vain aikuisten menoista säästämällä.

Vaihdettiin kaiken sisältävät puhelinliittymät sellaisiin, jossa on vain datapaketti ja muut menevät kertalaskulla. Kahden aikuisen puhelinlaskuista säästyy jo yli 450 euroa / vuosi. Isommat lapset käyttävät dataa käyttäviä kommunikointiväleineitä, joten heillekin riittää pelkkä datapaketti. Samoin nettiliittymä vaihdettiin kaikkea mahdollista sisältäneestä sellaiseen palveluntarjoajaan, joka tarjoaa vain sen nettiliittymän, siitäkin säästyy 300 euroa / vuosi.

Otetaan Netflix vain joka toinen kuukausi, siitä säästyy vajaa satanen. Samat ohjelmat pyörivät kuitenkin.

Lakattiin ostamasta kioskilta isot aamukahvit, vaan otetaan kotoa mukaan mukeissa. Säästöä noin 500 euroa / vuosi.

Syödään aamupuuroa leivän ja kaikkien päällysteiden sijaan, säästöä tulee ruokalaskussa ihan satasia vuodessa. Rehut syödään pääruuan yhteydessä, niistä ei säästetä. Onneksi esim. riisipuuro uppoaa kuin rekikoiralaumaan.

Ei ajeta joka paikkaan. Bensalasku pienenee ja kaikki ulkoilevat enemmän. Win-win. Tarkkaa summaa ei ole kertoa, mutta veikkaan 300 euroa.

Itse en käy kampaajalla, vaan värjään itse hiukset, jos/kun huvittaa. Onneksi geenit soivat kohtuullisen luonnollisen hiusvärin. En myöskään käy kosmetologilla tai hömppäpalveluissa. Pelkästään kampaajasta taitaa säästyä yli 450 euroa vuodessa, koska minulla on pitkät hiukset ja kävin joka kolmas kuukausi.

Jumppaan kotona ja juoksen ulkona. Ilmaista treeniä siis. Kävelen tai pyöräilen töihin, joten säästän noin 500 euroa vuodessa matkakortista pyörän huollon jälkeenkin, vaikka menetän nyt verovähennyksen.

Mies ei voi säästää omista työmatkoistaan, kun työpaikalle on pitkä matka, eikä julkisella pääse kohtuullisessa ajassa.

Mies vaihtoi trendiketjusalikortin vapaaharjoittelusalille, säästyy vuodessa yli 200 euroa.

... Ja näin on säästetty yksi ulkomaanmatka vuodessa.

Vierailija
152/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, aloituksesi on outo ja epälooginen. Eivät kaikki lapsiperheet ole pienituloisia.

No, joka tapauksessa näin meillä on varaa:

- mies ja minä ansaitsemme kuussa yhteensä 5 500 euroa nettina käteen. Asumiskulut ja mökkilaina ovat yhteensä 1200 euroa, ruokaan ja päivittäishygieniaan menee nelihenkisessä perheessä (jossa on kaksi teiniä) 800-900 kuussa. Autoihin (2), julkiseen liikenteeseen, kännyköihin ja nettiin menee kolmisen sataa. Vaatteisiin menee about 400. Lääkkeisiin noin satanen. Lasten harrastuksiin noin huntti kuussa. Lukiolaisten koulumenoihin noin huntti kuussa, kk-rahoihin 200. Jäljelle jää 2 300 kuussa. Kyllä tuosta liikenee helposti rahaa matkailuun!

- Emme harrasta pakettimatkoja. Oikeastaan mikä tahansa viikon loma Euroopassa maksaa meille alle kaksi tonnia. Pakettimatka maksaisi kaksi kertaa enemmän, koska teinit eivät enää mene perhehuoneessa lisävuoteella, vaan tarvitsevat oman huoneen. Ok, LONTOO on niin kallis, että siellä loma maksoi enemmän, vaikka vuokrasimme Airbnb-asunnon. Mutta siis vaikka harrastamme lomia pääkaupungeissa ja muutoin isoissa kaupungeissa, lomat ovat pääsääntöisesti maksaneet pari tonnia, lennot ja majoitukset. Olemme lomailleet näissä: Oslo, Tanska (viidessä eri paikassa), Ranska (kolme eri lomaa Pariisi+Normandia, Biarritz, Nizza), Espanja (viisi eri lomaa, Barcelona, Baskimaa, Cadiz, Almeria, Madrid), Italia (kaksi lomaa, Sisilia, Rooman seutu), Praha, Gdansk, Riika, Wien/Bratislava, Berliini, Lontoo, Amsterdam, Lissabon.

Eli 24 pidempää lomaa, päälle parikymmentä kertaa Tukholmassa ja Tallinnassa (usein sisältäen hotelliyöpymisen) ja kymmeniä lomia kylpylöissä. Lapset nyt siis 16 ja 17.

NYT lapset ovat sen ikäisiä, että haluavat vähän kauemmaskin, aiemmin lyhyt lentomatka on ollut meille tärkeä. Seuraavaksi säästämme New Yorkin matkaan, ja se vaatii vähän enemmän säästämistä, koska lapsien lennot ja majoitus maksavat jo saman mitä aikuistenkin, ja New Yorkissa on kallis majoittua. Budjetti on kuutisen tonnia. Todennäköisesti jätämme tämän kesän ulkomaanmatkan väliin, jotta meillä on tuohon varaa ensi vuonna. Tai teemme vain huokean lähipyrähdyksen.

- Sen lisäksi, että lomien itse järjestäminen säästää pitkän pennin, se antaa mahdollisuuden valita asioita pientä yksityiskohtaa myöden.

- Arjessa kyse on keskituloisella valinnoista. Hankinko taas uuden taulutelkkarin, vai kelpaako vanha niin kauan kuin toimii. Paljonko panen rahaa vaatteisiin, entä vaikkapa kampaamopalveluihin (värjään itse tukkani ja jo sillä pienellä valinnalla säästän vuodessa nelisen sataa).

Pienituloinen ei tietenkään voi valita, koska rahaa ei ole kumpaankaan, mutta puhun nyt keskituloisista, mihin kategoriaan perheemme lasken.

Jos jou haluaa, voin neuvoa kyllä ihan yksityiskohtaisen matkasuunnitelman, jos kerrotte budjetin, ajankohdan, mieltymykset ja lähtijöiden iät. Väitän, että aika huokealla pääsee ihan kivalle lomalle.

Vierailija
153/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hania kreeta meno 68e takas72e 150e hotelli viikko...no onko kallista?:)

Vierailija
154/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

153 pahoittelee tyypoja, kännykällä oikoluku on vähän heikkoa.

Vierailija
155/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa nyt hyvät ihmiset lennot ja hotellit luottokortilla! Muuten ei rahoja tule takaisin jos lentoyhtiö menee konkurssiin tai tulee force majeure. Luottoyhtiön kanssa aina helpompi ja turvallisempi asioida!

En näe eroa siinä maksatko verkkopankissa säästöilläsi luottokortin laskun vai ne lennot. Tai miksi olisi kunniallisempaa maksaa suoraan ne lennot - tyhmempää mielestäni. Luottokortin kulut ovat jokatapauksessa olemassa, jos sellainen on.

Juuri näin. Ja jos pelkää, ettei saa lyhenettyä luottokortin saldoa kerralla, voi visatilille kerryttää ennen reissua positiivista saldoa eli säästää etukäteen luottokorttitilille.

Vierailija
156/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hania kreeta meno 68e takas72e 150e hotelli viikko...no onko kallista?:)

Panepa lähde moiselle. Muuten en usko. Tai kyse "hotellissa" on todellisuudess hostelista.

Vierailija
157/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airbnb rahoittaa suurimman osan matkoistamme.

Kämppä vuokralle matkan ajaksi niin helposti lentoliput ja joskus jopa hotelli maksautuu kokonaan takaisin, riippuen hinnoista (olemme työttömiä/freelancereita joten voimme valita aina ne halvimmat lentoliput ja tarjoukset, koska olemme vapaita lähtemään ihan milloin vain).

Tietty tähän auttaa se että asumme kivassa kämpässä tosi lähellä turistien suosiman suurkaupungin keskustaa, joten kämppä vuokrataan aina heti koko ajaksi kun sen Airbnb:n listoille iskee ja siitä kehtaa pyytää hyvän hinnan.

Matkustelemme todella paljon; viime vuonna tuli tehtyä 7 reissua 8 eri maahan, joista yksi oli isompi kuukauden mittainen kaukomatka ja muut 3-8 päivän matkoja ympäri eurooppaa.

Vierailija
158/165 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että silleen kirjoitti:

Säästetyllä rahalla ja ihan vain aikuisten menoista säästämällä.

Vaihdettiin kaiken sisältävät puhelinliittymät sellaisiin, jossa on vain datapaketti ja muut menevät kertalaskulla. Kahden aikuisen puhelinlaskuista säästyy jo yli 450 euroa / vuosi. Isommat lapset käyttävät dataa käyttäviä kommunikointiväleineitä, joten heillekin riittää pelkkä datapaketti. Samoin nettiliittymä vaihdettiin kaikkea mahdollista sisältäneestä sellaiseen palveluntarjoajaan, joka tarjoaa vain sen nettiliittymän, siitäkin säästyy 300 euroa / vuosi.

Otetaan Netflix vain joka toinen kuukausi, siitä säästyy vajaa satanen. Samat ohjelmat pyörivät kuitenkin.

Lakattiin ostamasta kioskilta isot aamukahvit, vaan otetaan kotoa mukaan mukeissa. Säästöä noin 500 euroa / vuosi.

Syödään aamupuuroa leivän ja kaikkien päällysteiden sijaan, säästöä tulee ruokalaskussa ihan satasia vuodessa. Rehut syödään pääruuan yhteydessä, niistä ei säästetä. Onneksi esim. riisipuuro uppoaa kuin rekikoiralaumaan.

Ei ajeta joka paikkaan. Bensalasku pienenee ja kaikki ulkoilevat enemmän. Win-win. Tarkkaa summaa ei ole kertoa, mutta veikkaan 300 euroa.

Itse en käy kampaajalla, vaan värjään itse hiukset, jos/kun huvittaa. Onneksi geenit soivat kohtuullisen luonnollisen hiusvärin. En myöskään käy kosmetologilla tai hömppäpalveluissa. Pelkästään kampaajasta taitaa säästyä yli 450 euroa vuodessa, koska minulla on pitkät hiukset ja kävin joka kolmas kuukausi.

Jumppaan kotona ja juoksen ulkona. Ilmaista treeniä siis. Kävelen tai pyöräilen töihin, joten säästän noin 500 euroa vuodessa matkakortista pyörän huollon jälkeenkin, vaikka menetän nyt verovähennyksen.

Mies ei voi säästää omista työmatkoistaan, kun työpaikalle on pitkä matka, eikä julkisella pääse kohtuullisessa ajassa.

Mies vaihtoi trendiketjusalikortin vapaaharjoittelusalille, säästyy vuodessa yli 200 euroa.

... Ja näin on säästetty yksi ulkomaanmatka vuodessa.

Pakko sanoa, että onpa teillä kalliit puhelimet, jos kahden aikuisen puhlimista säästyy 450 e vuosi siirtymällä pelkkiin datapaketteihin. Lisäksi ainakin meillä (vaikka teinimme enimmäkseen käyttävät kaveriensa kanssa tosiaan wa:ia, snapchatia jne.) on myös puhelimitse hoidettavia asioita vähän väliä ja perheelle pitää voida myös soittaa.

Mitä muutakana nettiliittymässä ostettaisiin kuin pelkkä kaista? En ymmärrä, mistä lisäpalveluista te olette maksaneet.

Mistä lähtien Netflix on ollut tilattavissa joka toinen kk -sopimuksella? Vai otatte aina uudelleen? Luulisi jo Netflixinkin katsovan, että ilmaiskuukausia ei saa alvariinsa.

Aamukahvit juodaan muutenkin aina kotona, ei heiluta paikallisjunassa törppö kädessä. Samalla kun syö aamiaisen, juo sen kahvinkin.

Puuro on hyvää ja terveellistä, mutta ei sitä nyt aina viitsi syödä. Sämpylöitä leipoo itse hyvin halvalla, ja iso könttä juustoa riittää pari viikkoa perheelle, maksaa muutaman euron. Ihan niin kireälle en ainakaan itse viitsi vetää elämää, että alkaisin syödä tylsästi säästääkseni.

Muista säästöistä olen pitkälle samaa mieltä. Hiusten leikkaus ja värjåys maksaa kampaamossa 130 e, joka toinen kk. Siitä voi säästää pitkän pennin. Kuntosalijäsenyys on myös iso summa vuodessa, minulla on onneksi hyvä sali käytössä työpaikalla.

Vierailija
159/165 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pystyy säästämään, kun kilpailuttaa ihan vain arkiset jatkuvat palvelut. Esim. vakuutukset, liittymät jne säästyy jo helposti monta sataa vuosittain joilla voi lähteä mukavalle etelän matkalle. Moni ei hoksi että kilpailuttaminen/vaihtaminen ei maksa mitään erikseen, muuta kuin että näkee vaivan että klikkailee netistä. älytöntä että pelkästään puhelinliittymissä voi vuositasolla satojen euron ero halvimman ja kalleimman välillä, ks. esim https://www.xn--liittymleevi-mcb.fi (liittymäleevi.fi

Vierailija
160/165 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot 4500 euroa kuukaudessa, eikä ole varaa matkustaa. Asuntolainaan menee 1000 euroa, bensoihin menee 500 euroa kuukaudessa, kun on kaksi autoa. Laskuihin menee 1500 euroa. Siinä jää elämiseen enää 1500 euroa neljälle hengelle, josta maksetaan ruoat, harrastukset, vaatteet, lääkärit, autoremontit jne. Ei ole kahteen vuoteen ollut varaa käydä missään.

Työmatka-ajoa 4000 km kuukaudessa, tuo on jo rankkaa. 100km/hlö/pvä. Tietty vanhat ja huonokuntoiset autot vie reilusti löpöä.