Miten teillä on varaa matkustaa?
En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin?
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:54"]
Itsekin ihmettelen ilmeisen kalliissa omakotitaloissa asuvien, kahden auton ja kahden lapsen talouksien runsasta matkailua. Itse kun olen pyöritellyt numeroita, meillä (keskituloinen pariskunta) ei olisi millään varaa nykyisenkaltaiseen matkusteluun ja keskiluokkaiseen elintasoon, jos meillä olisi autot ja lapset.
Ymmärtäisin tämän, jos matkailun vastapainoksi sitten niukisteltaisiin materiassa, mutta siltä ei näytä. Pikemminkin pleikkarit ja kotiteatterit tuntuvat korreloivan runsaan matkustelun kanssa tuloista riippumatta. Ehkä jotkut ovat sitten todella taitavia köyhäilemään arjessa niin, ettei se näy?
[/quote]
Meillä on aina maksettu matkat omilla rahoilla - lomarahoilla, bonuksilla (n 1kk extrapalkka) ja loput kortilla muutaman kuukauden aikana. Ja me matkustamme niin paljon kuin lompakko antaa myöten. Vuodessa menee 10000-15000€ ja matkaviikkoja 4-6 + ainakin 1 viikonloppureissu
Meillä on iso okt, 4 lasta (enää 1 kotona), 2 autoa (liisattuja). Kun kaikki 4 olivat kotona ja palkat tosi pienet emme matkustelleet mutta heti kun tilanne helpotti olemme reissanneet koko porukankin voimin. Emme ostele hirveästi vaatteita, nekin vähät ulkomailta halvemmalla. Emme ostele ns merkkituotteita sillä emme koe saavamme lisäarvoa jonkin tuotteen mainostamisesta. Meillä ei ole kalliita harrastuksia. Kotiteatteri löytyy: tykki maksoi 499€ ja heijastamme sen maalatulle seinälle joten en ymmärrä mikä siinäkään olisi niin kallista?
Tingin mielelläni shoppailusta, harrastuksista, tekokynsistä ja -ripsistä koska matkailu antaa niin paljon enemmän! Se onkin kai meidän ainoa "harrastus" hyvän ruuan ja ystävien/perheen kestitsemisen lisäksi. Toki voisimme käyttää sen n 1000€/kk asuntolainan lisälyhennykseen mutta mielummin näin - saamme sekä tämän kodin että hieman luksusta elämään.
Riippuu ihan minne matkustaa. On halvempaa matkaa ja sitten kalliimpaa. Jos on niukemmin rahaa, on valittava se edullisempi matka ja pystyä kertomaan siitä kavereille ihan pystypäin. Ihan rantalomakohteistakin löytyy aina jotain kulttuuria, luonto, paikalliset, kun patikoi pois turistialueelta. Ja myös siihen perheen yhdessoloon voi keskittyä. Lapset ovat aivan hulluna matkoihin joissa huomaavat että matka on myös heitä varten, kaikki on nokat vastakkain, keskustellaan, kuunnellaan ja nautitaan esim. auringosta ja uima-altaasta.
Minun vuosituloni ovat 45 000 euroa ja miehellä noin 35 000 euroa. Maksamme asuntolainaa tonnin kuussa ja meillä on kaksi autoa, jotka ovat välttämättömät töissä käymisen takia. Meillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi.
Laitan joka tilistä säästöön 300 euroa matkusteluja varten. Kun matkaamme kotimaassa, kuljemme omalla autolla ja nukumme hotellissa 1-2 yötä. Tämmöisen matkan teemme kerran vuodessa Helsinkiin, Tampereelle tai Rovaniemelle riippuen kulttuuritarjonnasta. Toinen reissu kestää pari viikkoa ja suuntautuu ulkomaille, tavallisesti Pariisiin, Lontooseen, Prahaan, Espanjaan, Irlantiin tai Provinceen. Varaamme matkat ja yösijat itse netin kautta ja käytämme vuokra-autoa.
Meillä 5-henkinen perhe, asunto onneksi jo velaton, autoa ei ole. Tulot epäsäännölliset, ollaan pieni - keskituloisia. Lähdetään perheen kanssa matkalle n. joka toinen vuosi. Halvimmat lennot, asunto esim AirB&B:stä. Visa käytössä. Voidaan luopua monesta asiasta matkan takia, kiristää vyötä. Nyt etsitään ystäväperheen kanssa taloa Kreikasta tai Kroatiasta.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:54"]
Itsekin ihmettelen ilmeisen kalliissa omakotitaloissa asuvien, kahden auton ja kahden lapsen talouksien runsasta matkailua. Itse kun olen pyöritellyt numeroita, meillä (keskituloinen pariskunta) ei olisi millään varaa nykyisenkaltaiseen matkusteluun ja keskiluokkaiseen elintasoon, jos meillä olisi autot ja lapset.
Ymmärtäisin tämän, jos matkailun vastapainoksi sitten niukisteltaisiin materiassa, mutta siltä ei näytä. Pikemminkin pleikkarit ja kotiteatterit tuntuvat korreloivan runsaan matkustelun kanssa tuloista riippumatta. Ehkä jotkut ovat sitten todella taitavia köyhäilemään arjessa niin, ettei se näy?
[/quote]
Meillä on aina maksettu matkat omilla rahoilla - lomarahoilla, bonuksilla (n 1kk extrapalkka) ja loput kortilla muutaman kuukauden aikana. Ja me matkustamme niin paljon kuin lompakko antaa myöten. Vuodessa menee 10000-15000€ ja matkaviikkoja 4-6 + ainakin 1 viikonloppureissu
Meillä on iso okt, 4 lasta (enää 1 kotona), 2 autoa (liisattuja). Kun kaikki 4 olivat kotona ja palkat tosi pienet emme matkustelleet mutta heti kun tilanne helpotti olemme reissanneet koko porukankin voimin. Emme ostele hirveästi vaatteita, nekin vähät ulkomailta halvemmalla. Emme ostele ns merkkituotteita sillä emme koe saavamme lisäarvoa jonkin tuotteen mainostamisesta. Meillä ei ole kalliita harrastuksia. Kotiteatteri löytyy: tykki maksoi 499€ ja heijastamme sen maalatulle seinälle joten en ymmärrä mikä siinäkään olisi niin kallista?
Tingin mielelläni shoppailusta, harrastuksista, tekokynsistä ja -ripsistä koska matkailu antaa niin paljon enemmän! Se onkin kai meidän ainoa "harrastus" hyvän ruuan ja ystävien/perheen kestitsemisen lisäksi. Toki voisimme käyttää sen n 1000€/kk asuntolainan lisälyhennykseen mutta mielummin näin - saamme sekä tämän kodin että hieman luksusta elämään.
[/quote]
Jatkan vielä - lentoja saa tosi halvalla, hotellit on yleensä 3* mutta useammin asumme vuokrataloissa tai vaikka agriturismoissa. Ateriat matkoilla syödään aina ulkona. Tarjousmatkojakin löytyy, esim 2v sitten olimme kaikki 7 Dubaissa ja koko reissu syömisineen, lentoineen ja majoituksineen maksoi 9000€ + mitä nuoriso käytti shoppailuun. Ensikesänä lähdemme mm 3 vkoksi Sisiliaan: lennot 4:lle 800€, majoitukset 2600€ ja auto 550€ eli yhteensä n 4000€.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:48"]
En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin?
[/quote]
No mäpäs kerron.
Meillä miehen kanssa molemmilla peruspalkka siinä päälle 2000e/kk. On kaksi lasta, asutaan pääkaupunkiseudulla, joten meillä on iso asuntolaina ja vielä autolainakin päälle. Itse olen vielä ollut osittain kotona viimeisen vuodet kun lapset pieniä.
Me säästetään kaikessa muussa. Siis ihan oikeasti säästetään ja paljon. Käydään vain ja ainoastaan Lidlissä. KAIKKI tarvittava ostetaan alennusmyynneistä tai kirppareilta: vaatteet, kengät, huonekalut.. Ei osteta kun sellaisia asioita mitä ihan oikeasti tarvitaan. Ei heräteostoksia, vaan kaikki hankinnat mietitään tarkkaan. Myös alle 20e maksavat asiat ovat hankintoja! Ei käydä juurikaan ulkona syömässä tai esim elokuvissa varmaan koskaan. Sen sijaan käydään ahkerasti kirjastossa ja ilmaistapahtumissa.
Olisi varaa lähteä perheenä vaikka joka vuosi pari kertaa matkalle, mutta ei tehdä niin, koska lähden mielummin harvemmin ja vähän pidemmäksi aikaa kerrallaan.
[/quote]
Uh. Ei kiitos tällaista nuukailuelämää meille. Miten tuollaista edes jaksaa? En halua enää koskaan valita elintason ja matkailun väliltä. Onneksi lapsettomana ei tarvitse, vaikka tulot eivät päätä huimaa. -3
[/quote]
Niin, ei kai se sitten kaikille sovi, itse taas en edes osaa törsäillä. Meillä on kuitenkin myös kotiteatteri ja pleikkari... Että ei me mitään askeettista elämää kuitenkaan vietetä. Turhaa ostelua kyllä vältetään, koska kukaan aikuinen ei esim jatkuvasti tarvi uusia vaatteita. Enkä lastenvaatteisiinkaan halua järjettömiä summia käyttää. Käytän itse halpaa kosmetiikkaa, käyn harvoin kampaajalla jne.. Aika monessa ihminen voi kuitenkin säästää, JOS haluaa. Ja jos ei halua, niin turha valittaa ettei ole koskaan varaa matkustella. t.7
ei meillä ole varaa kuin reissata suomessa(korkeintaan virossa)omalla autolla ryssän halvalla dieselillä ja/tai bensalla,meillä ei jää mitään säästöön?? itse ihmettelen että mihin vittuun ne rahat häviää?? tilipäivänä kun maksaa lainan lyhennyksen ja laskut pois ei paljon naurata.
2 aikuista, myyjä ja neekeriorja pajalla,1lapsi 2.5v 2autoa ja ei täällä pääse ilman autoa kuin lähi siwaan.
Me valitaan matka aina myös hinnan mukaan. Hyvä hotelli hyvältä paikalta mutta myös hinnan pitää olla kohdallaan. Kotimaan lento tai junamatka tarjoushinnoin jne.. Vaatii tietysti vähän kikkailua kun ei osta vertailematta hintoja. Mutta siinä voi säästää satasia.
Eniten on ehkä säästetty kuitenkin siinä että meillä on vanha auto. Maksettu aikoja sitten ja vakuutusmaksutkin tosi pienet. Auto vie tosi paljon rahaa ja minusta täysin turhaan. Sen arvo laskee kuin lehmän häntä ja sen myymisessä häviää aina. Kasko-vakuutus on tosi kallis. Jos pärjää huonommalla/vanhemmalla autolla tai jopa ilman autoa niin säästää tosi paljon vuodessa. Kun ostettiin aikoinaan tuo kottero, maksettiin siitä 300 e kuukaudessa. Eli 3600 vuodessa. Siitä voi laskea. Ja miettiä mihin rahat laittaa.
Säästän ensin ja sitten matkustan. Viron ja Tukholman lauttaliput saan ilmaiseksi mutta kaikki muu sitten maksaakin kahden lapsen yksinhuoltajalle joten aurinkoon ei matkata kuin joka toinen talvi ja kaupunkilomille vain kun lapset ovat isällään.
Tämän vuoden kesämatkan maksoin myymällä kaikenlaista kamaa kirppiksillä, sain kasaan 2000€. Sitten toisen matkan sain ostettua ennakkoperintörahoilla. Olemme köyhiä tulotason mukaan.
Maksetaan asuntolainaa, mutta matkaan meillä olisi varmasti varaa, jos vain olisi lomaa. Aloitin uudessa työssä, niin olen nyt töissä kaikki joulun välipäivät ja muut. Autokin pitäisi vaihtaa. Joillain vain tuntuu olevan varaa kaikkeen mahdolliseen.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:06"]
Minä matkustan tarjouslennoilla. Päätän matkakohteen hintojen mukaan, toki huomioiden myös hintatason paikan päällä. Pääasiassa matkailen edullisissa maissa. Varaan itse netistä lennot ja sitten hotellit varaan myös omatoimisesti.
Tilaan paljon myös ulkomaisista nettikaupoista käyttötavaroita ym. niissäkin säästää sievoisen summan. Esimerkiksi Samsoniten laatumatkalaukku Suomessa yli 400 euroa, amazonista netistä tilaamalla toimituskuluineen noin 250 euroa. Panostan kestävissä tuotteissa laatuun, kunnon matkalaukku on tärkeä.
Muutenkin pyrin tarkkailemaan hintoja ja nyt olen kiinnittänyt myös huomiota turhaan herkutteluun. Minulla on paha tapa ostaa kauppareissulta aina joku suklaapatukka tai muu herkku, näistäkin tulee aika iso summa (+kaloreita).
[/quote]
Lisäksi meillä on 2 autoa. Ei yhtään autolainaa. Autot arvoltaan vajaa 15 t ja 5 t. Ne vaihdetaan hieman uudempiin käteisellä muutamien vuosien välein.
Samaa ihmettelen kuin ap.
Mekin matkusteltiin opiskeluaikoina. Elettiin opintotuilla, ei otettu lainaa ja kesät olitiin töissä. Joka vuosi käytiin jossain lämpösessä. Opiskelijakämpät on tosi halpoja suhteessa tavallisen kansalaisen kämppään ja saatiin esim. juniin opiskelija-alennus.
Nyt on asuntolaina, kahden auton autolainat (pakko, jotta päästtään molemmat töihin eri paikkakunnille), 2 lasta. Enää ei matkustelu olekaan itsestään selvyys. Säästäminen on paljon vaikeampaa. Vakimenoja joka kuukaudelle on niin paljon. On hoitomaksut, lasten vakuutukset (onneksi ollaan otettu, koska sairastelleet paljon), sähkömaksut, vastikkeet, lainat, nettiyhteys, liittomaksut, työmatkakulut (bensat, autovakuutukset, autohuollot, autokorjaukset, autokatsastukset) jne jne jne, joita ei ollut opiskelijana tai jotka sisältyi jo vuokraan. Lapset kasvaa koko ajan, joka talvi pitää hankkia isompia kenkiä ja/tai toppapukuja, suksia, luistimia jne jne ja vaikka vanhoja myy pois, ei niistä saa takaisin juuri mitään. Itse voi mennä monta talvea vanhalla takilla ja kengillä, koska ne mahtuu päälle vuodesta toiseen. Itse pärjää töiden jälkeen vaikka leivällä pelkästään, mutta lapsille pitää tehdä aina lämmin ruoka. Monet kulut ovat siis sellaisia, joita ei opiskelijana ollut. Vaikka tienaamme nyt molemmat vakitöissä, säästöön jää vähemmän kuin opiskelijoina, joka oli suht. huoletonta aikaa. Ja jos lomalle lähdetään, menee hinta neljästä hengeltä ei kahdelta kuten opiskeluaikana.
Ja joo, jos saatais molemmat samalta paikkakunnalta töitä ja pärjättäis vaikka ilman autoja lähellä työpaikkaa, niin muutettais viivana. Nyt ollaan siinä onnellisessa asemassa, että molemmilla on töitä, koti on tasan puolessa välissä molempien työpaikkoja ja molemmilla tunnin työmatka autolla. Julkisilla menis pari tuntia per suunta kävelyineen. Joten ei jää säästöön ja korttia vingutetaan hätätapauksissa. Pari yötä kylpylässä on luksusta, siihen se jääkin.
Matkustamme pääomatuloilla, noin 15k€/vuosi, 2 aikuista ja yksi lapsi. Yksi kaukomatka ja 3-4 kaupunkilomaa Euroopassa vuosittain.
Pari kesää sitten oltiin Kreikassa kaksi viikkoa kun säästettiin lähes koko vuosi. Nyt ei sit ookaan varaa, kun maksetaan remonttia.
Pieniä kotimaanreissuja voidaan tehdä. Ja me tienataan molemmat enemmän kuin 3000 e /kk. On vaan niin isot asumiskulut.
Itse en ymmärrä miten ei oo varaa matkustaa.. Ei se nyt niin paljon maksa. Eikä olla rikkaita.
Ollaan opiskelija (teen kausitöitä) ja vastavalmistunut insinööri valtion hommissa. Yhteenlasketut vuositulot tätä nykyä alle 30,000. Asutaan halvalla opiskelija-asunnossa eikä meillä ole autoa. Mulla ei ole MK:n laukkua eikä miehellä Macbookia. Oltiin kesällä kaksi kuukautta Aasiassa reissaamassa ja helmikuussa mennään taas kolmeksi viikoksi. Lennot kyllä kirpasee, mutta maksetaan ne debitinä eikä luotolla. Opintolainaa oon ottanut 900€ kahden opiskeluvuoteni aikana. Kaikki riippuu siitä, mihin rahat laittaa.
Minulla netto palkka n. 2600€, miehellä 2000-3500€. Vuokra 850€, autolaina 450€/kk, lasten harrastukset n.300€/kk. Sähkö n.60€/kk vesi kuuluu vuokraan. Puhelinlaskut n.100€/kk. Lisäksi joitainnkymppejä vakuutukseen ja esim. Lehtitilauksiin. Ruokakaupassa ei tarvitse nuukailla voi ostaa mitä haluaa. Ei polteta tai käytetä alkoholia. Tosin ei törsätäkkään rahaa esim. Ravintoloihin yms. Leffassa käydään silloin tällöin. Matkusteluu. Käytetään n.5000€/v. Koskaan einolla lainaa siihen otettu vaan ihan etukäteen säästötilille säästetään. Siellä on nytkin n.10 000€ pahan päivän varalle.
Enempi on ongelmana se että ei oo aikaa. Harvoin samaan aikaan lomaa ja lisäksi lapset on koulussa eikä sieltä viitti olla pois kauheasti. Miehellä kesät kiireisintä aikaa töissä, mulla taas syksyt, jolloin olis hyvä reissata... Ei oo ikinä vielä ollu mahdollisuutta olla kahta viikkoa ulkomailla. Mutta ehkä vielä joskus..
Monet mun tutut haaskaa esim vaatteisiin tosi paljon rahaa. Monta sataa kuukaudessa. Tai sitten on kalliita kotimaan minilomia. Meillä ei oo semmoseen "varaa". tai mieluummin ollaan viikko jossain ulkomailla ihan eri ympyröissä kuin viikonloppu laskettelemassa. Ei tupakoida eikä paljon juodakaan. Lapsilla ei oo kalliita harrastuksia. Asuntolaina on kohtuullinen. Kumpikin töissä, ei mikään huippupalkka mutta toimeen tullaan. Muuta velkaa ei ole kuin asuntolaina eikä matkustella velaksi. Yhtenä vuonna kävin 3 kertaa ulkomailla mutta yleensä on tehty 1 matka.