Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on varaa matkustaa?

Vierailija
01.01.2015 |

En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin? 

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokorttikin on rahaa ja se pitää maksaa pois. 

Me maksetaan kyllä aina säästöillä.

Vierailija
42/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen ilmeisen kalliissa omakotitaloissa asuvien, kahden auton ja kahden lapsen talouksien runsasta matkailua. Itse kun olen pyöritellyt numeroita, meillä (keskituloinen pariskunta) ei olisi millään varaa nykyisenkaltaiseen matkusteluun ja keskiluokkaiseen elintasoon, jos meillä olisi autot ja lapset.

Ymmärtäisin tämän, jos matkailun vastapainoksi sitten niukisteltaisiin materiassa, mutta siltä ei näytä. Pikemminkin pleikkarit ja kotiteatterit tuntuvat korreloivan runsaan matkustelun kanssa tuloista riippumatta. Ehkä jotkut ovat sitten todella taitavia köyhäilemään arjessa niin, ettei se näy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me matkustetaan sitten kun saadaan kerättyä rahaa kokoon. Esim. nyt tuli isommat veronpalautukset ja varattiin ja maksettiin matka. Meillä ei kerry säästöön isoja summia, vaikka järkevää olisi pistää hätävaraksi jotain. Onneksi on luottokortit sitä varten.

Vierailija
44/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni maksanut lomaa laina rahalla.. Ulkomailla käydään väh. Kerran vuodessa viikko.. vaihtelevasti kyllä viime vuonna 1 viikon reissu ja kaksi pitkää vkl.. Lomamatkat ei edes niin kauhea kalliita ole kun oikeaan aikaan tilaa itse lennon ja hotellin.. Esim. Kööpenhaminassa käydessä oli lennot alle 100€ siis meno paluu per henkilö...

Ollaan tarkkoja mihin rahat laitetaan ja joka kk säästöön rahaa

Vierailija
45/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin pari kuukautta säästeliäämmin ja otin äkkilähdön. On lapsi, on autolaina, opiskelen. En tarvinnut lainarahaa matkaa varten.

Vierailija
46/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:48"]

En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin? 

[/quote]

No mäpäs kerron.

Meillä miehen kanssa molemmilla peruspalkka siinä päälle 2000e/kk. On kaksi lasta, asutaan pääkaupunkiseudulla, joten meillä on iso asuntolaina ja vielä autolainakin päälle. Itse olen vielä ollut osittain kotona viimeisen vuodet kun lapset pieniä.

Me säästetään kaikessa muussa. Siis ihan oikeasti säästetään ja paljon. Käydään vain ja ainoastaan Lidlissä. KAIKKI tarvittava ostetaan alennusmyynneistä tai kirppareilta: vaatteet, kengät, huonekalut.. Ei osteta kun sellaisia asioita mitä ihan oikeasti tarvitaan. Ei heräteostoksia, vaan kaikki hankinnat mietitään tarkkaan. Myös alle 20e maksavat asiat ovat hankintoja! Ei käydä juurikaan ulkona syömässä tai esim elokuvissa varmaan koskaan. Sen sijaan käydään ahkerasti kirjastossa ja ilmaistapahtumissa.

Olisi varaa lähteä perheenä vaikka joka vuosi pari kertaa matkalle, mutta ei tehdä niin, koska lähden mielummin harvemmin ja vähän pidemmäksi aikaa kerrallaan.

Vierailija
47/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole matkustellut kuin kerran, tästäkin on 13 vuotta ja lapsuudenperheeni maksoi matkan. Ei vaan rahat riitä kaikkeen, kun on yksi ainoa palkansaaja perheessä ja kaksi lasta.

Vierailija
48/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ehkä me ollaan vähän keskimääräistä parempituloisia. Mun tulot n. 20 te vuodessa, miehellä ehkä jotain 50 te? On omakotitalo, kaksi autoa ja kolme lasta. 

Vierailija
49/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkopankissa maksan ja käteistä otan mukaan. Olen äkkilähtöjen harrastaja.

Vierailija
50/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:48"]

[/quote]

No mäpäs kerron.

Meillä miehen kanssa molemmilla peruspalkka siinä päälle 2000e/kk. On kaksi lasta, asutaan pääkaupunkiseudulla, joten meillä on iso asuntolaina ja vielä autolainakin päälle. Itse olen vielä ollut osittain kotona viimeisen vuodet kun lapset pieniä.

Me säästetään kaikessa muussa. Siis ihan oikeasti säästetään ja paljon. Käydään vain ja ainoastaan Lidlissä. KAIKKI tarvittava ostetaan alennusmyynneistä tai kirppareilta: vaatteet, kengät, huonekalut.. Ei osteta kun sellaisia asioita mitä ihan oikeasti tarvitaan. Ei heräteostoksia, vaan kaikki hankinnat mietitään tarkkaan. Myös alle 20e maksavat asiat ovat hankintoja! Ei käydä juurikaan ulkona syömässä tai esim elokuvissa varmaan koskaan. Sen sijaan käydään ahkerasti kirjastossa ja ilmaistapahtumissa.

Olisi varaa lähteä perheenä vaikka joka vuosi pari kertaa matkalle, mutta ei tehdä niin, koska lähden mielummin harvemmin ja vähän pidemmäksi aikaa kerrallaan.

[/quote]

Uh. Ei kiitos tällaista nuukailuelämää meille. Miten tuollaista edes jaksaa? En halua enää koskaan valita elintason ja matkailun väliltä. Onneksi lapsettomana ei tarvitse, vaikka tulot eivät päätä huimaa. -3

Vierailija
51/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:54"]Itsekin ihmettelen ilmeisen kalliissa omakotitaloissa asuvien, kahden auton ja kahden lapsen talouksien runsasta matkailua. Itse kun olen pyöritellyt numeroita, meillä (keskituloinen pariskunta) ei olisi millään varaa nykyisenkaltaiseen matkusteluun ja keskiluokkaiseen elintasoon, jos meillä olisi autot ja lapset.

Ymmärtäisin tämän, jos matkailun vastapainoksi sitten niukisteltaisiin materiassa, mutta siltä ei näytä. Pikemminkin pleikkarit ja kotiteatterit tuntuvat korreloivan runsaan matkustelun kanssa tuloista riippumatta. Ehkä jotkut ovat sitten todella taitavia köyhäilemään arjessa niin, ettei se näy?
[/quote]. täytyy ottaa huomioon ikä ja ovat kenties saaneet etukäteisperintöä hyvien tulojen lisäksi.

Vierailija
52/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan mitotettu asuntolainan maksu niin pieneksi, että pärjättäisiin vain toisen palkalla. Molemmilla hieman yli keskitulot. Lainaa maksetaan pidempään (on kyllä jo loppusuoralla, kun korot on olleet niin alkhaisia, maksettu sitä jo 14 vuotta). Meille kertyy rahaa eikä tarvitse säästää mistään.

Viime vuonna olimme helmikuussa 2 viikkoa USA:ssa (New York ja Florida) sekä 5 pv Barcelonassa elokuussa, 4 henkilöä (lapsillakin jo aikuisten lentohinnat). Sitten olin miehen kanssa 4 pv Lissabonissa marraskuussa. kesällä oltiin Tallinnassa kylpylässä 4 pv. Nämä ei vaikuta mitenkään jokapäiväiseen eloon.

Nyt olen opintovapaalla ja rahaa on vähemmän. Niinpä menemme Teneriffalle viikoksi hiihtolomalla.

Vierailija
53/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:03"]Verkkopankissa maksan ja käteistä otan mukaan. Olen äkkilähtöjen harrastaja.
[/quote]. Ei oo autoa koska hgissä hyvät julkiset liikenneyht. Asun velattomassa omistusasunnossa.

Vierailija
54/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustan tarjouslennoilla. Päätän matkakohteen hintojen mukaan, toki huomioiden myös hintatason paikan päällä. Pääasiassa matkailen edullisissa maissa. Varaan itse netistä lennot ja sitten hotellit varaan myös omatoimisesti.

Tilaan paljon myös ulkomaisista nettikaupoista käyttötavaroita ym. niissäkin säästää sievoisen summan. Esimerkiksi Samsoniten laatumatkalaukku Suomessa yli 400 euroa, amazonista netistä tilaamalla toimituskuluineen noin 250 euroa. Panostan kestävissä tuotteissa laatuun, kunnon matkalaukku on tärkeä.

Muutenkin pyrin tarkkailemaan hintoja ja nyt olen kiinnittänyt myös huomiota turhaan herkutteluun. Minulla on paha tapa ostaa kauppareissulta aina joku suklaapatukka tai muu herkku, näistäkin tulee aika iso summa (+kaloreita).

Vierailija
55/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään töissä ja saadaan palkkaa. Siitä sitten priorisoidaan matkustelu esim. Merkkilaukkuja ja kahta autoa tärkeämmäksi.

Vierailija
56/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää käteen jotain 1800 kuussa ja miehellä vähän enemmän. Paitsi että välillä on lomautettuna. Meillä on 2 autoa, 2 lasta, asuntolaina.. Ulkomailla käydään joka vuosi. Kai se on mihin ne rahat käyttää.. Ikinä ei oo matkustettu velaksi.

Vierailija
57/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 15 ja 13 v lapset. Olemme matkustelleet heidän kanssaan joka vuosi 1 tai 2 kertaa. Pari pitää USA reissua on tehty. Monta kertaa Aurinkorannikolla ja Kanariansaarilla. Nykyisin ollaat tehty myös kaupunkilomia, esim Rooma, Barceloona ym. Tallinnan kylpylälomia joka kesä lisäksi. Matkat maksetaan tililtä. Ei tunnu taloudessa, vaikka olemme keskituloisia ja asuntolainaa maksetaan samalla. Muuten ollaan kohtuullisen taloudellisia. Ei tosin säästöön jää, kun säästöt käytetään auton vaihtoon ja matkoihin.

Vierailija
58/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6-henkinen perhe, talouden nettotulot 4200e/kk, 160000e lainaa ja yksi vanha auto. Meillä on varaa maksaa 1000e lentoliput yhden kuukauden aikana, jos muuten elämme sen kuukauden säästeliäästi. Sitten laitamme muutaman satasen kuukaudessa syrjään ja näin keräämme käyttörahat matkalle. Monena vuonna olemme myös pitäneet kirpparipöytää ja näin tienanneet matkakassan.

Nyt on taas hankittu lentoliput keski eurooppaan kesäksi. Maksoivat 700e, kun hankimme ajoissa. Käyttörahat, toiset 700e, hankimme varmaankin keväällä kirpparipöydällä.

Vierailija
59/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2013 oltiin opiskelijoita ja käytiin kyproksella. Säästettiin koko vuosi. 2014 syksyllä käytiin mallorcalla, säästettiin vuosi pikkuhiljaa ja nyt mies kävi töissä ja minä en koska jouduin saikulle raskauden takia. Nyt jo säästössä 1400e uuteen matkaan tälle vuodelle. Emme juo tai polta koskaan, siitähän se suurin osa rahoista säästyy:-) ollaan raittiita siis. Me ollaan menty matkalle äkkilähdöllä (320e/hlö) ja viimeksi lowcostholidaysin kautta (260e/hlö). Ei kallista mielestäni.

Vierailija
60/165 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että maksaa lomamatkan lainalla?? Kyllä se lomamatkan pitää olla palkinto säästämiselle.