Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on varaa matkustaa?

Vierailija
01.01.2015 |

En usko, että monikaan teistä maksaa matkojaan käteisellä. Otatteko lainaa, vingutatteko luottokorttia? Jos siis olette alle keskituloisia (mediaani oli jotain 3000e?), teillä on asuntolainaa ja autolainaa ja lapsia. Niin miten helvetissä teillä on vielä varaa matkustaakin? 

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla koskaan ollutkaan varaa matkustaa, kun raahasin omistusasuntoa ja asuntolainaa mukanani. Myin asunnon ja maksoin lainan, asun nyt halvalla pienessä vuokrakämpässä ja voin matkustella. Tämä ratkaisu on minulle parempi.

Vierailija
22/165 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot 4500 euroa kuukaudessa, eikä ole varaa matkustaa. Asuntolainaan menee 1000 euroa, bensoihin menee 500 euroa kuukaudessa, kun on kaksi autoa. Laskuihin menee 1500 euroa. Siinä jää elämiseen enää 1500 euroa neljälle hengelle, josta maksetaan ruoat, harrastukset, vaatteet, lääkärit, autoremontit jne. Ei ole kahteen vuoteen ollut varaa käydä missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:20"]Minun vuosituloni ovat 45 000 euroa ja miehellä noin 35 000 euroa. Maksamme asuntolainaa tonnin kuussa ja meillä on kaksi autoa, jotka ovat välttämättömät töissä käymisen takia. Meillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Laitan joka tilistä säästöön 300 euroa matkusteluja varten. Kun matkaamme kotimaassa, kuljemme omalla autolla ja nukumme hotellissa 1-2 yötä. Tämmöisen matkan teemme kerran vuodessa Helsinkiin, Tampereelle tai Rovaniemelle riippuen kulttuuritarjonnasta. Toinen reissu kestää pari viikkoa ja suuntautuu ulkomaille, tavallisesti Pariisiin, Lontooseen, Prahaan, Espanjaan, Irlantiin tai Provinceen. Varaamme matkat ja yösijat itse netin kautta ja käytämme vuokra-autoa. [/quote] tässä sen huomaa. Te lyhennätte lainaa saman verran kuin me, mutta me tienaamme vähemmän. Nettona n. 50 000 vuodessa, ja on omakotitalo ja 2 lasta ja 2 pakollista autoa koska asutaan maalla. Lisäksi syömme puhdasta ruokaa, luomua esimerkiksi. Lidlissä emme ekologista ja yhteiskunnallisista syistä käy.

[/quote]

Ymmärsin kyllä että tuo 80k€ on brutto jolloin em kirjoittajalla jäisi reilusti alla 50k€ käteen. Eli vähemmän kuin teillä

Vierailija
24/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei jää ulkomaille matkusteluun rahaa, kun matkustellaan kotimaassa, mies tykkää kalastaa, ja yksi lapsi lasketella. Nämä vievät niin paljon rahaa, ettei ulkomaille jää. Tukholmassa ja Tallinnassa enintään käydään. Mutta nyt on tarkoitus tehdä joku Euroopan matka lopultakin. Emme missään nimessä ota velkaa, vaan säästämme. Itse esim. en ole ostanut vaatteita kuin yhdet farkut heinäkuun alennusmyyntien jälkeen. Ruoassa myös vähän tingimme, eli budjetoimme arkeen vähemmän, niin saa säästettyä. Minäkin laitan syrjään rahaa heti tilipäivänä ja leikin, ettei niitä rahoja ole missään. 

Vierailija
25/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pääkaupunkiseudulla asuva neljän hengen perhe, miehen vuositulot 50 000/vuosi ja mulla 30 000/vuosi. Asuntolainaa on 100 000 e, mutta asunto on melko pieni. 

Säästetään esimerkiksi autoasioissa, auto on vanhahko, ostettu käteisellä eikä sen ylläpito maksa liikaa. Säästetään myös siinä, että meillä on vain yksi auto ja itse käyn töissä julkisilla.

Meille matkustelu on ollut aina tärkeää ja sen takia sitä varten säästäminen on prioriteetti. Elämisessä ei erityisesti pihistellä, mutta toisaalta ei tuhlaillakaan, vaan ihan automaattisesti hyödynnetään esimerkiksi alennusmyyntejä lasten vaatteiden ostoon jne. 

Käydään omatoimimatkoilla ja etenkin kesällä ollaan usein pari viikkoa kerrallaan esim. Italiassa. Esimerkiksi viime kesän matkan kuluja oli lennot 900 euroa, talon/huoneiston vuokrat n. 100 e/yö, autonvuokrat jne eli ei mitenkään kovin kallista parin  viikon reissusta. Viime vuonna käytiin kesän reissun lisäksi viikko Azoreilla ja sen lisäksi parin yön verran Tallinnassa. Ei olla luksushotelli-ihmisiä eikä AI-lomailijoita, vaan viihdytään enemmänkin siistissä vuokratalossa ja osittain itse paikallisia herkkuja kokkaillen tai ravintoloissa syöden. 

Ei tosiaan makseta reissuja luotolla, en itse näkisi siinä mitään järkeä. Toki autonvuokrat, majoitukset yms. on pitänyt varata ja maksaa luottokortilla. 

Vierailija
26/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kummatkin, minä ja mieheni, hyvin toimeentulevia. Palkka yli 5000e molemmilla kk.

Vierailija
27/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsemme hyvässä lykyssä käymään Tallinnassa.

Vierailija
28/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap luulee väärin, kun ei itse osaa käyttää rahaa.

Vierailija
29/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetettiin ukon kanssa tupakointi muutama vuosi sitten. Säästöä tulee kummallekin noin 1800 € vuodessa. 3600 €:lla pääsee jo ihan kivasti reissuun.

Vierailija
30/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto pitää olla (naapurin vuoksi?) max. 3-v. ja jokin mese/bmw/audin iso malli, tulee autolle hintaa. Moni ei mainitse työmatkan pituutta myöskään. Vaikea vertailla !

Vierailija
31/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa pienellä budjetilla reissaajista on työttömiä, jotka ovat ehkä tehneet osa-aikatöitä ja säästyneet tai opiskelijoita. Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät halua matkustaa pienellä budjetilla.

Vierailija
32/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä työtön ja osa-aikatöitä teen välillä. Säästän koko ajan matkustamiseen pienistä tuloistani. Jonnekin kaupunkilomalle eurooppaan yms olisin jo päässyt, mutta haluan kerralla kauas. Haaveena Kaakkois-Aasia.

Vierailija
33/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole autolainaa, ajetaan vanhoilla autoilla. Säästöön jää joka kk 300e + lomarahat ja laitan jemmaan myös mahdolliset kilometrikorvaukset, päivärahat ja bonukset. Näillä matkustelee ihan kivasti eikä silti käytetä kaikkia säästöjä

Vierailija
34/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 autoa, omakotitalo. Ei lainoja enää.  Tulot hieman toiset toki, kuin mitä ap ilmoitteli tuolla. Matkustelu on vähän meidän harrastus, joten siihen meidän rahat menee.  Emme nuukaile kotona arjessa, mutta ei myöskään tuhlata turhuuksiin. Ei ole lemmikkejä, eikä muita harrastuksia mihin saisi rahoja uppoamaan.

Luotolla ei matkoja ostella.  Katsomme ja ostamme matkat matkatoimiston tarjouksista.  Teemme vuodessa 5-6 viikon mittaista lomamatkaa.  Matkailuun menee vuodessa 8000-10000€. Ja tuo summa sisältää matkan+käyttörahat.

Matkoja saa todella edullisesti, kun vähän näkee vaivaa ja aikaa.  Meille etu on se, että matkustamme koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Ja se näkyy matkojen hinnoissa.

Matkamessutarjouksia tulossa ja jollain jo onkin jotain.

Arjen valinnat ja niilläkin saa säästöjä aikaan.

Vierailija
35/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon opiskeliha, tuet vajaa 500 e ja palkka 400-700 kuussa ja hyvin on varaa. Joka kuu säästöön ja tänä vuonna tuli yli tonni lomarahaa mikä auttoi. Mieheni menetti työnsä ja vaikka elätän hänetkin, lähdemme viikon päästä yli viikon reissuun. Ja ihan korttia käytän, en luottoa. Ku ite etsii halvat lennot ja asuu halvalla ni hyvin riittää.

Vierailija
36/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi näin: 1000€ säästetty etukäteen, 1500€ tililtä samoja käyttörahoja mitä kuluisi kotonakin, 2000€ luottokortille jotka maksetaan pois lomarahoista ja 1500€ jää pidempiaikaista velkaa.

Vierailija
37/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on varaa vaihtelevasti matkustella. Minun vuositulot 35te ja miehen 110te. Eli semmoisiakeskituloisia++.

Kaksi uudehkoa autoa ja asuntolainaan riittävästi. Aina sitä jotain säätöön jää, välillä enemmän, välillä vähemmän.

Tavallisia matkoja tehdään, ei mitään luksus-juttuja.

Vierailija
38/165 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhdet tulot, minä olen opiskelija. Saamme nettona n. 3900€. Asumiseen menee 1500€/kk, autokin on ja siihen liene menee parisataa kuussa. Säästämme joka kuukausi 500-750€.

Meillä on yksi lapsi, leikki-ikäinen joka käy päiväkodissa ja hoitomaksut ovat kalleinta luokkaa tietysti. Säästöön jää vuodessa kuitenkin n. 7000-9000€. Tänä vuonna menemme löhölomalle joka maksoi 3000€ meiltä kolmelta. Lisäksi ollaan maksettu yhtiölaina pois joka oli 7000€ ja silti on rahaa säästössä. Miksi meillä ei olisi varaa matkustaa?

Kun menen töihin tulomme nousevat n. 1700€ kuussa, tämä tulee kaikki olemaan ylimääräistä.

Vierailija
39/165 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapsen yh. Tulot netto 2700 sis lapsilisät. Isä ei maksa elareita. Omistusasunto, jonka kulut noin 800 e (laina+juoksevat). Auto vanhahko, mutta velaton, bensaan satanen. Ruokaan 400 e. Harrastuksiin noin 100 e/kk (urheillaan). Pakolliset siis 1400 e. Yllätyskuluja, vaatteita, urheiluvarusteita yms voi tulla päälle ja 500-1000 e säästöön.

Vaikeampi ymmärtää miten kahden työssäkäyvän taloudessa ei jää mitään säästöön. Suunnittelua ja kaiken ylimääräisen karsimista, niin kyllä se matkailu onnistuu, jos sitä pitää tärkeänä!

Vierailija
40/165 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up