Lapswn kummi ei halua tavata
Harmittaa esikoisen puolesta. Valitsin hänen kummikseen läheisen ja rakkaan ihmisen, jonka kanssa olen aina ollut paljon tekemisissä, ja jolla ei ollut muita kummilapsia. Aluksi hän tapasikin lasta usein, mutta sitten hän vähitellen sai paljon muita kummilapsia, yhteensä seitsemän, ja ehkä sen vuoksi meidän lapsemme ei enää ollut hänelle tärkeä.
Aina kun ehdotan tapaamista, hänellä on muuta menoa, ja tekee myös aika kurjia ohareita, esim niiin että olen ehtinyt jo lapselle kertoa että kummi tulee, ja sitten hän ei vain tulekaan.
Hän ei myöskään ole muutaman vuoteen päässyt lapsen synttäreille, eikä ole lähettänyt edes korttia, ei lahjoja jouluna eikä synttäreinä. Muut lapset saavat kummeiltaam lahjat, ja kyllä tuo (7 v) sen ymmärtää. Lisäksi muiden lasten kummit vievät esim elokuviin tai muuten tapaavat ja huomioivat erityisesti kummilastaan. En edes odota mitään tuollaista, mutta kunhan edes kerran vuodessa ehtisi kylään. Nyt tuli aika paha mieli kun olen laittanut viestiä että ehtisimmekö joululomalla nähdä, ja ei ole vastannut mitään, mutta facesta näin että on tavannut paljon muita kavereitaan ja käynyt tuossa melkein naapurissakin, muttei ole ottanut meihin yhteyttä.
Noista lahjoista vielä: en pidä lahjoja kummin velvollisuutena, mutta aika jännä olo tuli, kun eräs yhteinen kaverini näytti mulle mitä kaikkea kys ihmimen oli tuonut joululahjaksi hänen lapselleen, kun olivat tavanneet vähän aikaa sitten (tämä
ei ole hänen kummilapsensa), ja mun lapselle, kummitytölleen ei ole lähettänyt edes korttia.
Tuli vaan paha mieli kun tuossa katselin mitä oli kirjoitellut faceen. En ymmärrä miten olisin hänet voinut suututtaa, mutta voiko tässä olla mistään muusta kyse?
Onko kenelläkään muulla samaa?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:53"]Olet pyytänyt kummiksi ihmistä, jolla on paljon muutakin elämää ympärillään. Luultavasti hän on suostunut lapsenne kummiksi, koska ei ole kehdannut kieltäytyäkään.
Ehkä häntäkin jo väsyttää olla "velvollinen" vuodesta toiseen lahjomassa ja tapaamassa kummilapsiaan. Jotkut kummit myös väsyvät vastavuoroisuuden puuttumiseen. Sen vuoksi saattavat muut kuin kummilapset olla paljon läheisempiä, sillä niihin tapaamisiin ei liity mitään sen kummempia osotuksia.
Mitään "kummin velvollisuuksiahan" ei oikeasti ole, ellei sitten ajatella lapsen kristillistä kasvatusta, mutta sitä harvoin kukaan näissä "kummi ei muista lasta"-ketjuissa tuntuu kaipaavan.
[/quote]
Kyllä minusta kummin velvollisuus on olla yksi tärkeä aikuinen lapselle lisää. joku joka on kiinnostunut olemaan osa lapsen elämää eikä vain lahja-automaatti. Valitettavasti meillä ei sukulaiskummi ei asiaa ajatellut samoin ja välit viilenivät. Tämäkin kummi haalii itselleen lisää ja lisää kummilapsia. En olisi ottanut kummiksi jos olisin arvannut hänen muuttuvan tuollaiseksi.
[/quote]
Kerroitko nämä odotuksesi jo siinä vaiheessa kun pyysit sukulaistasi kummiksi?
[/quote]
Kyllä oli tiedossa ja aluksi olikin kaikki hyvin. Kyseessä ei ole sukulainen. Mutta sitten alkoi hänellä kummilasten hamstraus ja aika ei enää riittänyt.
[/quote]
Kannattaa myös miettiä omaa suhdettasi tähän kummiksi pyytämääsi henkilöön. Ehkä siinäkään ei kaikki ole ollut täysin vastavuoroista.
[/quote]
Niin, me pidettiin liikaa yhteyttä
Miten joku ei pysty puhumaan asioista "parhaan ystävänsä kanssa"??
Näetkö häntä koskaan kahdestaan, ilman lapsia? Olisi varmaan tarvetta..pääsisitte puhumaan "ystävyyssuhteestanne".
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:02"]Jälleen (noin tuhannenen) kerran olen tyytyväinen ratkaisuumme erota kirkosta kummihömpän vuoksi. Uskokaa pois, siitä ei ole kuin harmia. Kirkonkin olisi aikaa myöntää asia. Kirkon jäseneksi pitäisi päästä ilman kummeja. "Antakaa lasten tulla minun tyköni" ei toteudu vaatimalla sotkemaan asiaan perheen ulkopuolisia ihmisiä.
[/quote]
Tarkalleen näin. Varsinkin kun kirkkokin tiedostaa sen, ettei kummiksi juuri ole halukkaita.
Minä muistan sen, kun omat kummini eivät olleet koskaan tekemisissä oikein kanssani ja kanssa niistä lahjoista pikkuveljeni sai aina kahdelta kummiltaan 100€ jouluna ja syntymäpäivänä ja minä sain itse tehdyn pipon jonka väri oli kummini makua mutta ei minun. Tasan yksi kolmesta kummista muistan, yksi muutti ulkomaille ja toinen muutti toiselle puollele suomea, kummit ovat tärkeitä! Ja katso että yhdelle lapselle ei tule ne kaikki varakkaat
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:02"]Jälleen (noin tuhannenen) kerran olen tyytyväinen ratkaisuumme erota kirkosta kummihömpän vuoksi. Uskokaa pois, siitä ei ole kuin harmia. Kirkonkin olisi aikaa myöntää asia. Kirkon jäseneksi pitäisi päästä ilman kummeja. "Antakaa lasten tulla minun tyköni" ei toteudu vaatimalla sotkemaan asiaan perheen ulkopuolisia ihmisiä. [/quote] Tarkalleen näin. Varsinkin kun kirkkokin tiedostaa sen, ettei kummiksi juuri ole halukkaita.
[/quote]
Ei auta kirkosta eroaminen, ei. Lukekaa nimiäiset-ketjua: Kirkkoonkuulumattomat haluavat kanssa lapsilleen kummit.... Kiäh kiäh
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:34"]Siis jotkut kertovat ulkopuolisille, että tämän ja tämän lahjan sai siltä ja siltä!!! Ette ole tosissanne, miksi lahjan antaja kerrotaan? En usko puoliakaan ap:n kirjoituksesta!
[/quote]
Anteeksi mitä? Luetunymmärtämistä pyydän!
Vedät itse johtopäätöksiä.
Kys kaveri mainitsi muutamasta lelusta että nämä lähetti se ja se joululahjaksi. En tajua mitä ihmettelet siinä? Joulun jälkeen heitä näin ja lapsi esitteli uusia leluja mulle.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:32"]Ehkä on parempi ettet pyytele enää kun ei kerran kiinnosta :(
[/quote]
Totta. Surettaa luopua rakkaasta ystävästä mutten tiedä voinko tämän jälkeen kuitenkaan enää suhtautua häneen normaalisti. Kai olen lapsellinen, mutta olen aika loukkaantunut ja tekisi tosiaan mieli olla enää edes pyytämättä.
[/quote]
Voi kuitenkin olla oikea ratkaisu, mikäli ei ole aiemminkaan innostanut. Ainakin itselle on tärkeää tavata välillä myös aikuisten kesken. Lasten kanssa tavatessa kun jutut lähinnä pyörivät vain lasten tekemisissä. Varsinkaan lapsetonta aikuista pelkät lapsijutut tuskin kovin paljon kiinnostavat.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:12"]Lähetteleekö kummilapsi kummitädille synttäri nimppari joulu kortteja???? Lapsen äidin isän täytyy opettaa siinä vaiheessa kun ite osaavat kirjoitella.
[/quote]
No yksinään mun omista kummilapsista ei ole mulle kertaakaan (tai äitinsä välityksellä) mitään lähettänyt enkä ole odottanutkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:27"]
Olen 13v tyttö. Kummini asuvat ruotsissa, enkä ole heidän kanssaan muutenkaan paljon ollut tekemisissä. Muutama vuosi sitten kummitätini otti eron kummisedästäni, enkä ole tätiä sen jälkeen nähnyt tai kuullut. Kyllä se harmittaa, varsinkin kun pikkusiskollani on rakastava kummitäti ja ihana kummisetä joka tosin menehtyi kesällä. Onneksi siskon kummit pitävät huolta minustakin. Olen kuitenkin vähän vihainen vanhemmilleni, koska kummit asuivat jo silloin ruotsissa, kun heidät minulle valittiin. Oli jo valmiiksi tiedossa, että ei tultaisi tapaamaan kovin usein. Lahjoja en ole ikinä saanut.
[/quote]
Et ole lahjoja ikinä saanut, muiltakaan kuin kummeiltasi? Kummien tehtävä ei ole ostaa lahjoja, tätähän vanhempasi eivät ole kertoneet?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:42"]
Minä muistan sen, kun omat kummini eivät olleet koskaan tekemisissä oikein kanssani ja kanssa niistä lahjoista pikkuveljeni sai aina kahdelta kummiltaan 100€ jouluna ja syntymäpäivänä ja minä sain itse tehdyn pipon jonka väri oli kummini makua mutta ei minun. Tasan yksi kolmesta kummista muistan, yksi muutti ulkomaille ja toinen muutti toiselle puollele suomea, kummit ovat tärkeitä! Ja katso että yhdelle lapselle ei tule ne kaikki varakkaat
Raharaharaha ja Sinäsinäsinä, olet tyhmä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:42"]Minä muistan sen, kun omat kummini eivät olleet koskaan tekemisissä oikein kanssani ja kanssa niistä lahjoista pikkuveljeni sai aina kahdelta kummiltaan 100€ jouluna ja syntymäpäivänä ja minä sain itse tehdyn pipon jonka väri oli kummini makua mutta ei minun. Tasan yksi kolmesta kummista muistan, yksi muutti ulkomaille ja toinen muutti toiselle puollele suomea, kummit ovat tärkeitä! Ja katso että yhdelle lapselle ei tule ne kaikki varakkaat
[/quote]
Varakkaatkaan eivät välttämättä halua syytää rahojaan johonkin tuttavan tenavaan.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:40"]
Kyllä on henkilössäkin jotain vikaa, kun lupautuu aina kummiksi pyydettäessä. Jos on ennestään monta kummilasta, niin sen verran jämäkkyyttä pitää löytyä, että pystyy kieltäytymään uusista pyydettäessä.
Mikäli kummiksi suostuu, niin kyllä kummin hommat on silloin pystyttävä hoitamaan. Lapsi tässä eniten kärsii.
Ja lapsiko kärsii jos ei lahjoja osteta? Taitaa äiti kärsiä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:34"]Siis jotkut kertovat ulkopuolisille, että tämän ja tämän lahjan sai siltä ja siltä!!! Ette ole tosissanne, miksi lahjan antaja kerrotaan? En usko puoliakaan ap:n kirjoituksesta! [/quote] Anteeksi mitä? Luetunymmärtämistä pyydän! Vedät itse johtopäätöksiä. Kys kaveri mainitsi muutamasta lelusta että nämä lähetti se ja se joululahjaksi. En tajua mitä ihmettelet siinä? Joulun jälkeen heitä näin ja lapsi esitteli uusia leluja mulle.
[/quote]Ihan samoin ymmärsimme, sinulle kerrottiin tämän ja tämän lahjan olleen lapsesi kummitädiltä sille tiselle kummilapselle, joka sinua niin harmitti.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:22"]
Kummius on rasite ja jos on seitsemän kummilasta, niin se on jo liikaa. Yhden, kahden kummilapsen velvollisuudet vielä hoitaa, mutta noin monen kanssa voi olla, että jättää hoitamatta kaikkien kohdalla.
Yksinkertaisesti vain liian iso urakka. Erikoista kuitenkin, että lahjoo ei-kummilapsia..
[/quote]
Minäkin annan lahjoja lapsille, joiden kanssa olen läheinen. Kummilapsille en ole antanut lahjoja herran aikoihin, koska en tunne heitä.
Kai sitä nyt ihminen saa valita itse, kenelle lahjansa antaa
[/quote]
Toki saa valita. Siksi onkin erikoista ja ajattelematonta, että olet suostunut kummiksi tuntemattomille lapsille.
[/quote]
Tämän kirjoittaja ei ole ehkä tiennyt, että kummilapsen vanhemmat ovat ahneita ja kummius määritellään lahjojen määrässä.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:34"]Siis jotkut kertovat ulkopuolisille, että tämän ja tämän lahjan sai siltä ja siltä!!! Ette ole tosissanne, miksi lahjan antaja kerrotaan? En usko puoliakaan ap:n kirjoituksesta! [/quote] Anteeksi mitä? Luetunymmärtämistä pyydän! Vedät itse johtopäätöksiä. Kys kaveri mainitsi muutamasta lelusta että nämä lähetti se ja se joululahjaksi. En tajua mitä ihmettelet siinä? Joulun jälkeen heitä näin ja lapsi esitteli uusia leluja mulle.
[/quote]Ihan samoin ymmärsimme, sinulle kerrottiin tämän ja tämän lahjan olleen lapsesi kummitädiltä sille tiselle kummilapselle, joka sinua niin harmitti.
[/quote]eli näin kirjoitit: Noista lahjoista vielä: en pidä lahjoja kummin velvollisuutena, mutta aika jännä olo tuli, kun eräs yhteinen kaverini näytti mulle mitä kaikkea kys ihmimen oli tuonut joululahjaksi hänen lapselleen
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:47"]
[/quote]
Ei ollut edes kummilapsi, yhteisen kaverini lapsi. meinaatko että kaveri korosti tahallaan että heille tuli kys ihmiseltä lahjoja ja he kyllä tapaavat?
Hieman outo aloitus. Luulisi ap:n olevan ennemmin huolissaan ystävyydestä eikä niinkään kummiudesta.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:02"]Jälleen (noin tuhannenen) kerran olen tyytyväinen ratkaisuumme erota kirkosta kummihömpän vuoksi. Uskokaa pois, siitä ei ole kuin harmia. Kirkonkin olisi aikaa myöntää asia. Kirkon jäseneksi pitäisi päästä ilman kummeja. "Antakaa lasten tulla minun tyköni" ei toteudu vaatimalla sotkemaan asiaan perheen ulkopuolisia ihmisiä. [/quote] Tarkalleen näin. Varsinkin kun kirkkokin tiedostaa sen, ettei kummiksi juuri ole halukkaita.
[/quote]
Ei auta kirkosta eroaminen, ei. Lukekaa nimiäiset-ketjua: Kirkkoonkuulumattomat haluavat kanssa lapsilleen kummit.... Kiäh kiäh
[/quote]
Tietenkin haluavat samankaltaisen lahjojen/rahojen antajan.
Siis jotkut kertovat ulkopuolisille, että tämän ja tämän lahjan sai siltä ja siltä!!! Ette ole tosissanne, miksi lahjan antaja kerrotaan? En usko puoliakaan ap:n kirjoituksesta!