Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapswn kummi ei halua tavata

Vierailija
01.01.2015 |

Harmittaa esikoisen puolesta. Valitsin hänen kummikseen läheisen ja rakkaan ihmisen, jonka kanssa olen aina ollut paljon tekemisissä, ja jolla ei ollut muita kummilapsia. Aluksi hän tapasikin lasta usein, mutta sitten hän vähitellen sai paljon muita kummilapsia, yhteensä seitsemän, ja ehkä sen vuoksi meidän lapsemme ei enää ollut hänelle tärkeä.

Aina kun ehdotan tapaamista, hänellä on muuta menoa, ja tekee myös aika kurjia ohareita, esim niiin että olen ehtinyt jo lapselle kertoa että kummi tulee, ja sitten hän ei vain tulekaan.

Hän ei myöskään ole muutaman vuoteen päässyt lapsen synttäreille, eikä ole lähettänyt edes korttia, ei lahjoja jouluna eikä synttäreinä. Muut lapset saavat kummeiltaam lahjat, ja kyllä tuo (7 v) sen ymmärtää. Lisäksi muiden lasten kummit vievät esim elokuviin tai muuten tapaavat ja huomioivat erityisesti kummilastaan. En edes odota mitään tuollaista, mutta kunhan edes kerran vuodessa ehtisi kylään. Nyt tuli aika paha mieli kun olen laittanut viestiä että ehtisimmekö joululomalla nähdä, ja ei ole vastannut mitään, mutta facesta näin että on tavannut paljon muita kavereitaan ja käynyt tuossa melkein naapurissakin, muttei ole ottanut meihin yhteyttä.

Noista lahjoista vielä: en pidä lahjoja kummin velvollisuutena, mutta aika jännä olo tuli, kun eräs yhteinen kaverini näytti mulle mitä kaikkea kys ihmimen oli tuonut joululahjaksi hänen lapselleen, kun olivat tavanneet vähän aikaa sitten (tämä
ei ole hänen kummilapsensa), ja mun lapselle, kummitytölleen ei ole lähettänyt edes korttia.

Tuli vaan paha mieli kun tuossa katselin mitä oli kirjoitellut faceen. En ymmärrä miten olisin hänet voinut suututtaa, mutta voiko tässä olla mistään muusta kyse?

Onko kenelläkään muulla samaa?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:42"]

Minä muistan sen, kun omat kummini eivät olleet koskaan tekemisissä oikein kanssani ja kanssa niistä lahjoista pikkuveljeni sai aina kahdelta kummiltaan 100€ jouluna ja syntymäpäivänä ja minä sain itse tehdyn pipon jonka väri oli kummini makua mutta ei minun. Tasan yksi kolmesta kummista muistan, yksi muutti ulkomaille ja toinen muutti toiselle puollele suomea, kummit ovat tärkeitä! Ja katso että yhdelle lapselle ei tule ne kaikki varakkaat

[/quote]

Ei taida sun kasvatus olla kovinkaan kristillinen kun olet kateellinen veljellesi ja ahne lahjojen perään. Eikös siellä raamatussa sanota että että elämä koittelee kasvattaakseen susta paremman ihmisen (en ole lukenut samatua, joten en tiedä tarkkaa sanamuotoa)???

Vierailija
62/71 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:34"]Siis jotkut kertovat ulkopuolisille, että tämän ja tämän lahjan sai siltä ja siltä!!! Ette ole tosissanne, miksi lahjan antaja kerrotaan? En usko puoliakaan ap:n kirjoituksesta! [/quote] Anteeksi mitä? Luetunymmärtämistä pyydän! Vedät itse johtopäätöksiä. Kys kaveri mainitsi muutamasta lelusta että nämä lähetti se ja se joululahjaksi. En tajua mitä ihmettelet siinä? Joulun jälkeen heitä näin ja lapsi esitteli uusia leluja mulle.

[/quote]Ihan samoin ymmärsimme, sinulle kerrottiin tämän ja tämän lahjan olleen lapsesi kummitädiltä sille tiselle kummilapselle, joka sinua niin harmitti.

[/quote]eli näin kirjoitit: Noista lahjoista vielä: en pidä lahjoja kummin velvollisuutena, mutta aika jännä olo tuli, kun eräs yhteinen kaverini näytti mulle mitä kaikkea kys ihmimen oli tuonut joululahjaksi hänen lapselleen

[/quote]

Hänellä on ollut varmasti syynsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa kummeillekin vähän armoa. Kummin elämä ja elämäntilanne voi vuosien mittaan muuttua eikä varoja tai mahdollisuuksia tapaamisiin tai lahjoihin ole. Ihmisillä on myös erilaiset käsitykset kummiudesta ja kummin velvoitteista. Kukaan ei myöskään ilahdu pelkkänä lahja-automaattina tai lastenvahtina olemisesta.

Vierailija
64/71 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 13:27"]

Olen 13v tyttö. Kummini asuvat ruotsissa, enkä ole heidän kanssaan muutenkaan paljon ollut tekemisissä. Muutama vuosi sitten kummitätini otti eron kummisedästäni, enkä ole tätiä sen jälkeen nähnyt tai kuullut. Kyllä se harmittaa, varsinkin kun pikkusiskollani on rakastava kummitäti ja ihana kummisetä joka tosin menehtyi kesällä. Onneksi siskon kummit pitävät huolta minustakin. Olen kuitenkin vähän vihainen vanhemmilleni, koska kummit asuivat jo silloin ruotsissa, kun heidät minulle valittiin. Oli jo valmiiksi tiedossa, että ei tultaisi tapaamaan kovin usein. Lahjoja en ole ikinä saanut.

[/quote]

Et ole lahjoja ikinä saanut, muiltakaan kuin kummeiltasi? Kummien tehtävä ei ole ostaa lahjoja, tätähän vanhempasi eivät ole kertoneet?

[/quote]

Ilmaisin asian epäselvästi. Jotkut täällä ovat kuitenkin toitottaneet siitä, että kummien muka pitäisi ostaa lahjoja jne. En sitä odotakkaan kummeiltani, mutta olisi kiva edes nähdä tai puhua joskus.

Vierailija
65/71 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa ne kummiparat. Minä en ole edes tavannut kummejani ja ihan selväjärkiseksi aikuiseksi kasvoin. Taitaa lapsillekin kummit olla vain lahja-automaatteja ja jotain seremoniamestareita. Ihmisillä on paljon töitä, velvollisuuksia, omia lapsia, harrastuksia ja kuskaamisia. Ei kaikki jaksa venyä vielä kummilasten viihdyttäjiksi sen lisäksi.

Vierailija
66/71 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheasti pahaa mieltä tuntuu kummius aiheuttavan. Jos teillä on muita toiveita kirkollisten velvollisuuksien lisäksi, puhukaa niistä selvällä suomella etukäteen. Ei kummi voi tietää kuinka paljon läsnäoloa sinä odotat, ja miten se poikkeaa lapsenvahdin hommista.

Vierailija
67/71 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet ehkä tullut viestittäneeksi tälle kummille omaa tarvitsevuuttasi...kummi on sitten ahdistunut ja ottaa siksi etäisyyttä. Kokee ehkä, että vaadit enemmän kuin hän pystyy antamaan? Enkä tarkoita vain rahaa tms vaan aikaa, huomiota, apua. 

Vierailija
68/71 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:01"]

Hieman outo aloitus. Luulisi ap:n olevan ennemmin huolissaan ystävyydestä eikä niinkään kummiudesta.

[/quote]

Samaa ihmettelen. Tai onko ap:lla edes ollut ystävyyssuhdetta tähän ihmiseen, jonka on pyytänyt lapsensa kummiksi?

Vierailija
69/71 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyllä katsoa kummilapsien äitienkin peiliin, mikäli kummi lopettaa kummilapsen huomioimisen. Onko muistettu pitää yllä myös ystävyyssuhdetta vai onko toista alettu vain kohdella lapsen kummina, jolla on jotain mystisiä "velvollisuuksia" lasta kohtaan?

Kuinka yhteyttä on pidetty? Onko ystävyydessä vastavuoroisuutta? Pyöriikö kaikki vain lapsen ja hänen äitinsä ympärillä? Tietääkö lapsen äiti edes sitä, mitä kummille itselleen kuuluu? Onko saaduista lahjoista kiitetty? Tavataanko enää lainkaan yhdessä ilman lapsia?

Aika valju olo tulee niistä ketjun kommenteista, joista selvästi näkyy, että kummin "tehtävä" olisi nimenomaan vain syytää rahaa tai lahjoja lapselle. Itse lopetin lähettämästä yhdelle kummilapselle joulu- ja synttärilahjoja, sillä lapsen äidin mielestä olin vain joku kaukana asuva ihminen, jolle laitettiin lahjatoiveita. Muuta yhteydenpitoa ei ollut eli edes synttärikutsuja en saanut. Kuitenkin reilun 10 vuotta tätäkin lasta lahjoin.  

Vierailija
70/71 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Kummi ei osta lahjoja.. kummit eivät ole lahjan antajia. Heiltä ei voi vaatia lahjoja eikä heillä ole MITÄÄN velvollisuutta ostaa lahjoja.
Kummin tärkein tehtävä on rukoilla lapsen puolesta, että lapsella sujuisi kaikki hyvin. Kummi siis sulkee lapsen rukouksiin ja hyviin ajatuksiin sekä toivoo hänelle kaikkea hyvää. Mistä tiedät käykö kummi esim. kirkossa rukoilemassa kummilastensa puolesta. Tai muistaa heitä ajatuksissaan silloin tällöin. Ainut mitä sinun kannattaa sanoa kummille on, että "Pyydän sinua, voisitko olla lapselleni läsnä oleva turvallinen aikuinen?"

Vierailija
71/71 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ottaa päähän, että ostettiin meidän kummilapselle n.200 euron edestä joululahoja eikä kiitosta tullut äidiltä eikä lapselta. Oli kuitenkin iso summa meille, mutta haluttiin ilahduttaa näin jouluna, mutta jatkossa aivan sama. Muutenkin ollaan oltu mielestäni hyviä kummeja, mutta ei kait sitten vanhemmille kelpaa :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi