Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun ex ei maksa

Vierailija
31.12.2014 |

lapsistaan penniäkään! Elarit tulevat kelalta. Isä ei osta syntymäpäivä- taikka joululahjoja, ei osallistu harrastuksiin eikä vaatehankintoihin. Silloin kun vielä lapsiaan tapasi epäsäännöllisesti niin minun piti maksaa heidän kaikkien uimahalli-/muut sisäänpääsymaksut ja syömiset että suostui viemään. "Saat kaikki tuet joten elatus kuuluu sulle!"Vaan eipä näillä 153€/kk lapsia elätetä kunnolla. Olen ottanut lainaa että saan lapsille kunnon välikausi- ja talvivaatteet hankittua ja harrastukset maksettua vaikka töissä käynkin. Olen niin katkera, miten on mahdollista että aikuinen ihminen pesee kokonaan kätensä lastensa elatuksesta?

Te, jotka saatte kelalta elatustukea, osallistuuko etävanhempi lahjoihin, harrastuksiin, vaatteisiin tai viekö leffaan tms??

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt tämän homman niin että koska mun ex (nainen tietysti) lapset sai niin siinäpähän hoitaa ne ja vastaa myös kuluista.

Minulla on nykyään uusi elämä ja uutta naista lämmittelen, hänellä on lapsi joten jos haluan rahojani lapseen laittaa niin kohde löytyy valitettavasti lähempää. Exäni asuu yli 50km päässä joten eipä muutenkaan niin usein olisi sinne suunnalle asiaa.

Silloin kun lapset olivat samassa taloudessa niin tilanne oli tietysti täysin eri, mielellään laitan lapsiin rahaa. Nyt kun ne asuvat kaukana eikä niitä muutenkaan näe niin asia ei ole samalla tavalla pinnalla.

Vierailija
162/191 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikein ettei maksa mitään, uskon että hänellä on siihen hyvät syyt, ettei halua maksaa sinulle latiakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita hyväksyä, ettei hän kuulu teidän elämään, eikä siitä aijo mitään teille maksaa... tuskin on mitään velkaa kun olet lapset itselläsi tahtonut pitää...

Vierailija
164/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin keskituloinen ex mies....on laittanut papereihin itsensä palkattomaksi...pitää sapattivuotta...saa 0;e elatusapua...hain valtion elatustukea.pakkorako

Vierailija
165/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elatusvelvollisuus on 0€ niin osallistuuko vanhempi kuitenkin lahja tai muihin hankintoihin? Meidän lasten isällä on jotenkin varaa matkustaa välillä ulkomaille ja uusia omaa vaatetustaan vaikka maksukyky on nolla. t.ap

Vierailija
166/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAHA RAHA RAHA...

Juu itsekin olen yh jonka exä ei maksa lapsistaan penniäkään, mutta kuka siitä rahasta loppujen lopuksi välittää?

Mua enemmänkin vituttaa se ettei exääni kiinnosta lapsensa pätkääkään, vaikka yhdessä heitä on toivottu ja heidät saatu. Viis siitä rahasta vaikka saisin häneltä 1000 000 euroa vuodessa lasten elättämiseen ja kasvatukseen, niin ei mikään summa korvaa sitä toista vanhempaa.

T: itsekin yh-äidin lapsi, josta isä ei välittänyt

Vierailija
167/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kela ne aikanaan mieheltä joka pennin takaisin perii.

Vierailija
168/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi etän osallistua yhtään mihinkään. Ei varsinkaan sinun hommaamiisi hankintoihin, itsehän hän voi ostaa lahjat ihan sopivaksi katsomallaan summalla tai jos ilkeää olla ostamatta niin oma asiansa. 

Ja saman varmaan saisit vaikka maksaisikin itse keskimääräisillä tuloilla, helpottaisiko sua sitten jos itse maksaisi vaikket siitä kostuisi?

Tulot täytyy olla hemmetin pienet että vapautuksen saa ja tulee kelalta. Oikeastiko luulet että voit ostaa millaiset vaatteet haluat ja laittaa mihin harrastuksiin vaan ja esittää laskun etälle?

Itse olen etä, ja kelalta tulee elatustuki, joitain lahjoja olen ostanut ihan omasta tahdosta, ja jonkin harrastusmaksun maksanut. Mutta pistää vituttamaan että ollaan kinuamassa vaatemenoihin ja mihin tahansa kuin se olisi joku automaatti että minun pitää maksaa mitä on milloinkin satuttu ostamaan. Ostan vaatteita silloin kun eteeni tulee alesta sopivia -törkeätä on yrittää maksattaa minulla puolia 30e vaatteista, kun ei itsellänikään ole enkä osta yli 10e vaatekappaletta.

Vierailija
169/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:08"]

kyllä kela ne aikanaan mieheltä joka pennin takaisin perii.

[/quote]

ei peri yhtään mitään takaisin!

Vierailija
170/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:12"]

Ei tarvi etän osallistua yhtään mihinkään. Ei varsinkaan sinun hommaamiisi hankintoihin, itsehän hän voi ostaa lahjat ihan sopivaksi katsomallaan summalla tai jos ilkeää olla ostamatta niin oma asiansa. 

Ja saman varmaan saisit vaikka maksaisikin itse keskimääräisillä tuloilla, helpottaisiko sua sitten jos itse maksaisi vaikket siitä kostuisi?

Tulot täytyy olla hemmetin pienet että vapautuksen saa ja tulee kelalta. Oikeastiko luulet että voit ostaa millaiset vaatteet haluat ja laittaa mihin harrastuksiin vaan ja esittää laskun etälle?

Itse olen etä, ja kelalta tulee elatustuki, joitain lahjoja olen ostanut ihan omasta tahdosta, ja jonkin harrastusmaksun maksanut. Mutta pistää vituttamaan että ollaan kinuamassa vaatemenoihin ja mihin tahansa kuin se olisi joku automaatti että minun pitää maksaa mitä on milloinkin satuttu ostamaan. Ostan vaatteita silloin kun eteeni tulee alesta sopivia -törkeätä on yrittää maksattaa minulla puolia 30e vaatteista, kun ei itsellänikään ole enkä osta yli 10e vaatekappaletta.

[/quote]

Jaa, noin se varmaan minunkin lasten isä ajattelee ettei hänen etänä tarvitse osallistua yhtään mihinkään. Ei tarvitse lapsia nähdä eikä niistä millään tapaa huolehtia kun on etä, lähivanhemman homma. Ne lapset ovat YHTEISIÄ, niistä huolehtiminen ja elatuksenkin kuuluisi olla yhteistä vaikkei vanhemmat yhdessä olisikaan. ap  

Vierailija
171/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:08"]kyllä kela ne aikanaan mieheltä joka pennin takaisin perii.
[/quote]

Ei peri, jos 0-sopimus tai tulot alle vapautusrajan.

Vierailija
172/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:03"]Jos elatusvelvollisuus on 0€ niin osallistuuko vanhempi kuitenkin lahja tai muihin hankintoihin? Meidän lasten isällä on jotenkin varaa matkustaa välillä ulkomaille ja uusia omaa vaatetustaan vaikka maksukyky on nolla. t.ap
[/quote]

Olet ääliö. Isälle lasketaan perusosa, millä hän ostaa mm. niitä vaatteita itselleen.

Vierailija
173/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:12"]

[/quote]

Jaa, noin se varmaan minunkin lasten isä ajattelee ettei hänen etänä tarvitse osallistua yhtään mihinkään. Ei tarvitse lapsia nähdä eikä niistä millään tapaa huolehtia kun on etä, lähivanhemman homma. Ne lapset ovat YHTEISIÄ, niistä huolehtiminen ja elatuksenkin kuuluisi olla yhteistä vaikkei vanhemmat yhdessä olisikaan. ap  
[/quote]

Miten itse olet käyttäytynyt exääsi kohtaan, löytyykö vastaus siitä?

Vierailija
174/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:23"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:12"]

[/quote]

[/quote] Kuule jos se kela maksaa eikä peri takaisin niin silloin on katsottu ettei ole varaa maksaa elareita. Monelle muulle mies maksaa sen 140 elaria, eikä tasan penniäkään päälle niitä muita kuluja. Sinä lisäät siihen omasta puolestasi toisen 140, ja lapsilisät. Etävanhemmalla ei ole mahdollisuuksia maksattaa asumiskuluja tuilla, vaikka lapsia pitäisi nähdäkin. Eivät ne lapsetkaan halua tulla huonokuntoiseen yksiöön käymään, ja vaikkapa alle tonnin tuloista ei kummoista elämää vietetä. Itsellänikin on noin 800 e tulot, asumiseni ja elämiseni lisäksi ei mikään riitä, vaikka puoliksi ostin lahjat nytkin jouluksi, eikä ole varaa lapsia hakea luokseni eikä ole varaa sellaiseen asuntoon jossa voisivat olla. Sitten kaikesta maksamastani vaatteesta, lahjoista ja harrastuksista huolimatta kehdataan olla vailla kuin olisi itsestäänselvyys että minulle esitetään lasku kalliista vaateostoksista joihin en itse ole voinut vaikuttaa, eikä olla edes kiitollisia että työssäkäyvän puolesta etsin ja maksan näitä joululahjoja pienestä eläkkeestäni.

Vierailija
175/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan vain ja ainoastaan kelan elatustuen. Ex ostaa lapsille kyllä synttärilahjat, enkä anna tapaamisiin rahaa (maksan menomatkan), tapaamisia tosin vain pari kertaa vuodessa.

Ex ei osallistu millään tavoin muuten mihinkään, ei harrastuksiin eikä muuhunkaan. Kovin on ehdottelemassa lapsille uusia harrastuksia (siis suoraan lapsille tyyliin "eikö olisi kiva, kysykää äidiltä", mutta olettaa, että minä maksaisin ne.

Vierailija
176/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 01:55"]

lapsistaan penniäkään! Elarit tulevat kelalta. Isä ei osta syntymäpäivä- taikka joululahjoja, ei osallistu harrastuksiin eikä vaatehankintoihin. Silloin kun vielä lapsiaan tapasi epäsäännöllisesti niin minun piti maksaa heidän kaikkien uimahalli-/muut sisäänpääsymaksut ja syömiset että suostui viemään. "Saat kaikki tuet joten elatus kuuluu sulle!"Vaan eipä näillä 153€/kk lapsia elätetä kunnolla. Olen ottanut lainaa että saan lapsille kunnon välikausi- ja talvivaatteet hankittua ja harrastukset maksettua vaikka töissä käynkin. Olen niin katkera, miten on mahdollista että aikuinen ihminen pesee kokonaan kätensä lastensa elatuksesta?

Te, jotka saatte kelalta elatustukea, osallistuuko etävanhempi lahjoihin, harrastuksiin, vaatteisiin tai viekö leffaan tms??

[/quote]

sen elatustuen on tarkoitus kuitata puolet lapsen kuluista, sinä lähivanhempana maksat toisen puolet + saat lapsilisän. Periaatteessa etävanhemman osuus on se elatusmaksu/-tuki.

Toisaalta jos laskee elatustuen + lähivanhemman sama osuus + lapsilisän ja tämä 12 kertaa vuodessa, niin eiköhän siinä tule jo katettua lapsesta aiheutuneet kulut.

Ja olen lähivanhempi, joka saa kelalta sen elatustuen minimin.

Vierailija
177/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meilläkin. Elareita haen vihdoin ja jätkä jättäytyi töistä pois, hyvin pelasi homman. Isä paska jätkä joka sitten lopulta hylkäsi pienen poikansa. Vuosia yritin hyvällä ja pahalla, joustin metkut ja pelleilyt, oharit ja yhtäkkiset lapsen tapaamisten muutokset.. Ei kiinnostanut jätkää. Ei ole muistanut lapsen synttäreitä tai jouluja. Nykyisen akkansa kanssa kun alkoivat olla niin jäi ne vähätkin epäsäännölliset näkemiset. Aiemmalla naisella oli lapsia joten hän ei kieltänyt vaan isä vielä näki lastaan ja oli halukas yhteishuoltajuuteen.
Lopulta päätin hakea päätöksen asialle. Mitä semmoiselle mulkulle antaa mitään lankaa jos sattuisi kiinnostamaan vai viiden vuoden päästä? Ei ole läsnä nyt niin ei tarvitse myöhemminkään. Ei ole lapsen itkuja ollut lohduttamassa, sairasteluja tai painajaisia silittelemässä pois eikä asettamassa rakkautta tai rajoja uhmikselle. Vitun mulkut vanhemmat jotka lapsensa jättävät. Se elari on lapsen oikeus joten ne jotka vinkuu miksi sitä pitää saada niin elättekö itse pyhällä hengellä hä?

Vierailija
178/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 06:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 00:43"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:51"] Jos lapsen isä ei maksa elatusta, varaa aika lastenvalvojalle. Siinä voi tulla aikamoinen vääntö oikeudessa asti, kun vanhempien elatuskyky punnitaan. Joka tapauksessa, molemmat on elatusvelvollisia kykynsä mukaan. Oikeuden päätöksellä sitten elatusmaksut vaikka ulosottoon - ja johan alkaa mies maksamaan. On se nähty maailman sivu, että jos näistä ei ole mustaa valkoisella ja käräjäoikeuden päätöstä, niin elatusvelvolliset miehet pakoilevat velvollisuuksiaan. [/quote] aphan sanoi aloituksessa että elarit tulevat jo kelalta, ja elatuskyky on siis punnittu eikä sitä ilmeisesti ole. [/quote]   Voi olla. Monella vaan on joku epämääräinen keskinäinen sanallinen sopimus ja nainen hyvää hyvyyttää hakee kelasta elatusta ja päästää miehen menemään vapaamatkustajana. Mutta jos jokin virallinen taho on selvittänyt miehen maksukyvyn, niin siihen on uskominen sitten. Silloin vaan on ihan turha valittaa täällä aiheesta. [/quote] Joo no hakeahan voi mutta kela ei tasan tarkkaan myönnä ennenkuin ne tulot on lastenvalvojan toimesta lasketettu, miehen siis.

[/quote]

Lastenvalvoja vahvistaa vanhempien tekemän sopimuksen lapsen elatusavusta, esim minimielarit. Toki mielellään "laskevat" myös jos pyydetään,muuten eivät.

[/quote] Ei lastenvalvoja myönnä nollasopimusta elatusvelvolliselle vanhempien tekemän sopimuksen perusteella. Kyllä siinä vaiheessa tarkkaan lasketaan. Kuten ap sanoi, kela maksaa ja sanoiko toisessa viestissä ettei isän tarvitse maksaa takaisin. Tämä tarkoittaa sitä että on laskettu ettei ole elatuskykyä kylläkin. Ymmärtääkseni käytännössä tähän nollasopimukseen tarvitaan pitkä sairasloma tai pieni eläke, että elatusmaksu vahvistetaan alemmaksi kuin minimi?

Vapautusta voi hakea myös jälkikäteen http://www.kela.fi/elatusvelvolliselle_maksuvaikeudet

"Maksuvapautuksen tuloraja

Voit ansaita enintään 1084 euroa kuukaudessa (bruttotuloina), jotta olet oikeutettu maksuvapautukseen. "

Itselläni lastenvalvoja laskeskeli pakollisia menoja hyvin tarkkaan jokaisen tositteen perusteella, vaikka eläkkeeni oli 600e. Siitä kun piti asuminen ja kaikki maksaa, ja vielä syynättiin voisiko elaritkin ottaa.

Vierailija
179/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa katkeraa kaunaa. Ikävintä on se, että lapset kärsivät katkerien vanhempiensa luomasta ilmapiiristä. Henkisesti keskenkasvuiset isä- ja äitipuolet saattavat vielä pahentaa tilannetta entisestään. Kokemuksesta tiedän, että rauhaan ja hyvään yhteistyöhön tarvitaan kaksi hyvää tahtovaa ja kompromisseihin pyrkivää vanhempaa sekä täysjärkiset uudet kumppanit. Sotaan riittää yksi ääliövanhempi tai typerä uusi kumppani, jota vanhempi ei osaa käsitellä tai josta vanhempi ei hankkiudu eroon lasten edun nimissä.

Vaikeaa, erityisesti jos hankala vanhempi yrittää kaikin tavoin vahingoittaa exäänsä -- ja sitä kautta myös lapsiaan. Järkevänä osapuolena tilanteesta voi kuitenkin jotenkin selvitä ja pelastaa lapsensa. Se, joka käyttää lapsia riidan välineinä tai vinkuu elatusmaksuista tai ei anna lapsilleen kunnollisia synttäri- ja joululahjoja + muuta mitä tarvitsevat, vihaa exäänsä enemmän kuin rakastaa lapsiaan. Lapset huomaavat nämä asiat kasvaessaan, vaikkei heille niitä alleviivata. Fiksu, hyvä vanhempi, kestää typerän exän epäkypsän käytöksen. Fiksu järjestää oman elämänsä niin, että sekä itsellä että lapsilla on hyvä olla silloin, kun he ovat siinä kodissa, jossa fiksu vanhempi asuu.

Vierailija
180/191 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttäviä asenteita täällä törkypuheiden kera eikä kukaan tunnu piittavan lapsista. Omako lapsuus puhuu katkeraa kieltään taustalla vai välinpitämättömyys omasta/puolison lapsesta.Te haukkujat, tehkää palvelus maailmalle älkääkä hankkiko lapsia. Ette tiedä mistä puhutte. Kammottavaa miten lähivanhempia ja yksinhuoltajia haukutaan. On tainnut viinapitoisten iltojen huuhaa-jutut katkerilta eksiltä ja nykyisiltä kihahtaa hattuun. Kyllä lapselle kuuluu maksaa ruoka ja asumismenoja. Liian monet lähit jotka eron jälkeen vielä liian kilttejä katsovat sormien läpi perseilyä kun toinen vain riekkuu menemään unohtaen lapsensa. 90% muksuista ok yhteisymmärryksessä maailmaan laitettu ja saatu. 100% pitäisi kantaa vastuu eron jälkeenkin. Näin on harvoin. Mikään uusi ämmä tai äijä, bilehalut tai vittujen veisaaminen ei sitä asiaa muuksi muuta. Ne lapset ei koskaan muutu entisiksi. Aikuisten väliset suhteet tai liitot mutta ei lapset. 150€ ei todellisuudessa kata lapsen elämiseen liittyviä kustannuksia kuin kärpäsen kakan verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan