Ärsyttää kun ex ei maksa
lapsistaan penniäkään! Elarit tulevat kelalta. Isä ei osta syntymäpäivä- taikka joululahjoja, ei osallistu harrastuksiin eikä vaatehankintoihin. Silloin kun vielä lapsiaan tapasi epäsäännöllisesti niin minun piti maksaa heidän kaikkien uimahalli-/muut sisäänpääsymaksut ja syömiset että suostui viemään. "Saat kaikki tuet joten elatus kuuluu sulle!"Vaan eipä näillä 153€/kk lapsia elätetä kunnolla. Olen ottanut lainaa että saan lapsille kunnon välikausi- ja talvivaatteet hankittua ja harrastukset maksettua vaikka töissä käynkin. Olen niin katkera, miten on mahdollista että aikuinen ihminen pesee kokonaan kätensä lastensa elatuksesta?
Te, jotka saatte kelalta elatustukea, osallistuuko etävanhempi lahjoihin, harrastuksiin, vaatteisiin tai viekö leffaan tms??
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:36"]Te olette itse syyllisiä tuohon kuvaamaanne tilanteeseen. Ei ole mikään pakko levitellä jalkojaan ja varsinkaan lisääntyä edesvastuuttomien miesten kanssa. On kyllä vakka kantensa taas valinnut. Pakkosteriloida pitäisi moiset yhteiskunnan loiset.
[/quote]
Oletko kuullut, että on työttömiksi jääneitä ihan kunnollisiakin miehiä? Elämäntilanne voi muuttua yllättävän pian sairauden tai työttömyyden vuoksi. Olet niin nuori, että sullekin voi käydä elämässä mitä vaan.
Työssäkäyvä yh jonka ex maksaa minimielarit
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:36"]Te olette itse syyllisiä tuohon kuvaamaanne tilanteeseen. Ei ole mikään pakko levitellä jalkojaan ja varsinkaan lisääntyä edesvastuuttomien miesten kanssa. On kyllä vakka kantensa taas valinnut. Pakkosteriloida pitäisi moiset yhteiskunnan loiset. [/quote] Oletko kuullut, että on työttömiksi jääneitä ihan kunnollisiakin miehiä? Elämäntilanne voi muuttua yllättävän pian sairauden tai työttömyyden vuoksi. Olet niin nuori, että sullekin voi käydä elämässä mitä vaan. Työssäkäyvä yh jonka ex maksaa minimielarit
[/quote]
Työssäkäyvä yh jonka ex maksaa minimielarit on kyllä s....nmoinen jankkaaja! Ei ihme, että olet yh! Exäsi maksaa varmaan elaritkin jankkaamiselta välttyäkseen.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:51"]
Jos lapsen isä ei maksa elatusta, varaa aika lastenvalvojalle. Siinä voi tulla aikamoinen vääntö oikeudessa asti, kun vanhempien elatuskyky punnitaan. Joka tapauksessa, molemmat on elatusvelvollisia kykynsä mukaan. Oikeuden päätöksellä sitten elatusmaksut vaikka ulosottoon - ja johan alkaa mies maksamaan. On se nähty maailman sivu, että jos näistä ei ole mustaa valkoisella ja käräjäoikeuden päätöstä, niin elatusvelvolliset miehet pakoilevat velvollisuuksiaan.
[/quote] aphan sanoi aloituksessa että elarit tulevat jo kelalta, ja elatuskyky on siis punnittu eikä sitä ilmeisesti ole.
[/quote]
Voi olla. Monella vaan on joku epämääräinen keskinäinen sanallinen sopimus ja nainen hyvää hyvyyttää hakee kelasta elatusta ja päästää miehen menemään vapaamatkustajana. Mutta jos jokin virallinen taho on selvittänyt miehen maksukyvyn, niin siihen on uskominen sitten. Silloin vaan on ihan turha valittaa täällä aiheesta.
[/quote]
Älä tule selostamaan asiasta mistä et mitään tiedä. Jos isyys on tunnustettu tai lapsi syntynyt avioliitossa, Kelasta ei elatustukea tipu ilman lastenvalvojalla tai käräjillä tehtyä elatussopimusta.
Itse olen ratkaissut tämän potentiaalisen ongelman siten, etten hanki lapsia. Onneksi puolisollakaan ei ole hinkua lisääntyä. Koira riittää meille.
N26
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:06"]
Mielestäni lapsille on parempi että jompi kumpi hakee yksinhuoltajuutta jos välit on kovin tuylehtuneet. Ei tarvi sitten riidellä ainakaan tapaamisista jne. Meillä kun isä ei aluksi ehtinyt lapsia tavata niin lapset päättivät olla tapaamatta isää ja niin on nyt menty hyvin ja nuyorimmainen täytti just 18v.
Hirveän itsekkäitä juttuja täältä saa lukea, kun lasten pitäis tyhjällä pärjätä. Miten te aikuiset miehet kehtaatte valittaa jostain 200 tai alle elari kuluista? Eikö yhtään oikeesti hävetä? Mikä mies sellanen on joka ei lapsiaan halua elättää? Sellane ihminen ei ole ansainnut nimitystä isä tai äiti, sellanen ihminen ei ole lapsensa rakkauden arvoinen jolle oma napa on tärkeämpi kuin oma lapsi. Ei tulisi mieleenkään ostaa viinaa, tupakkaa, käydä elokuvissa, ravintoloissa tms jos se raha OLISI LAPSILTANI POIS!
[/quote]
Elarithan ovat juuri se etävanhemman osuus lapsen kuluista. Ei hävetä jos elarit maksaa kuten kuuluu.
Ja sen jälkeen ostan ihan hyvillä mielin viinaa,tupakkaa, käyn ravintolassa, teen ihan mitä haluan omilla rahoillani eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista.
[/quote] Ja sen enempää et omista lapsistasiko välitä? Et ikinä vie mihinkään, et muista synttärinä/jouluna jne. Mä elän lapsilleni 24/7! Mielestäni se pitää niin ollakin kun kerran olen heidät ihan vapaaehtoisesti tähän maailmaan tehnyt.
[/quote]
Että oikein 24/7. Istut heidän kanssaan päiväkodissa tai koulussa, potkit palloa harrastuksissa ja yöt nukut vieressä.
Eiköhän todellisuus ole 2 tuntia per arkipäivä kun asiaa alkaa tarkemmin miettimään.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 01:55"]
Ärsyttää kun ex ei maksa lapsistaan penniäkään!
[/quote]
Ihan oikein, miksi pitäisi ex-akkaa elättää. Sehän se on näiden ex-naisten toivo, mies, mennyt, maksaisi ylimääräistä.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:29"]Tuli vaan mieleen että minkähän takia ne lapset lähes poikkeuksetta aina jää ÄIDILLE ?! Miksei ne miehet suostu hoitamaan osaansa.. Ja siis itselläni oli oma isä yh
[/quote]
Oi, kerro millaista on olla miehen kasvattama? :) Ystäväni on myös mutta tilanne eri sillä hänen äiti kuoli. Mietin millaista elämää yh isän kanssa niin että äitikin on jossakin kuvioissa. Itselläni oli äiti ja isä mutta isä nyt eli vaan omaa elämäänsä ja harrastuksiaan niin että ei se kuvio aina perheeltä tuntunut. Äippä oli elämäntapa YH :)
[/quote]
No siis oon aina ollut sellanen poikatyttö :) En oikeen osaa kuvailla kun en tiedä millasta on olla vain äidin tai molempien vanhempien kasvattama.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:47"]
Itse olen ratkaissut tämän potentiaalisen ongelman siten, etten hanki lapsia. Onneksi puolisollakaan ei ole hinkua lisääntyä. Koira riittää meille.
N26
[/quote]
jos kuitenkin jossain kohden tulee mielenhäiriö ja hommaa lapsen, on myös sellainen mahdollisuus kuin hyväpalkkainen työ. Sillä kummasti elättää vaikka yksin pari mukulaa.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:00"]
N26
[/quote]
jos kuitenkin jossain kohden tulee mielenhäiriö ja hommaa lapsen, on myös sellainen mahdollisuus kuin hyväpalkkainen työ. Sillä kummasti elättää vaikka yksin pari mukulaa.
[/quote]
Harvinaisen viisaita puhut. Onneksi työpaikka löytyy, eikä tuollaisen mielenhäiriön syntyyn ole vaaraa. Lasken itseni harvojen onnellisten joukkoon. ;)
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 20:00"]
N26
[/quote]
[/quote]
Hyväpalkkaisissa töissä harvemmin tarvitsee olla toimettomana saati pystyy tekemään inhimillisen tuntimäärän päivässä. Mistä löytyy aika lapsille? Onko raha tärkeämpää kuin lapsille annettu aika, huomio ja rakkaus?
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 23:31"]Rahat menee viinaan ja tupakkaan, ei riitä elareihin. Siksi KELA. [/quote] mut onhan se toki ymmärrettävää, että mies joutuu ryyppäämään. naisen vika sekin, kun oli niin paha ja kamala ja ero miehellä ottaa koville...
[/quote]
Onneksi niitäkin on jotka ymmärtävät.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:51"] Jos lapsen isä ei maksa elatusta, varaa aika lastenvalvojalle. Siinä voi tulla aikamoinen vääntö oikeudessa asti, kun vanhempien elatuskyky punnitaan. Joka tapauksessa, molemmat on elatusvelvollisia kykynsä mukaan. Oikeuden päätöksellä sitten elatusmaksut vaikka ulosottoon - ja johan alkaa mies maksamaan. On se nähty maailman sivu, että jos näistä ei ole mustaa valkoisella ja käräjäoikeuden päätöstä, niin elatusvelvolliset miehet pakoilevat velvollisuuksiaan. [/quote] aphan sanoi aloituksessa että elarit tulevat jo kelalta, ja elatuskyky on siis punnittu eikä sitä ilmeisesti ole. [/quote] Voi olla. Monella vaan on joku epämääräinen keskinäinen sanallinen sopimus ja nainen hyvää hyvyyttää hakee kelasta elatusta ja päästää miehen menemään vapaamatkustajana. Mutta jos jokin virallinen taho on selvittänyt miehen maksukyvyn, niin siihen on uskominen sitten. Silloin vaan on ihan turha valittaa täällä aiheesta. [/quote] Joo no hakeahan voi mutta kela ei tasan tarkkaan myönnä ennenkuin ne tulot on lastenvalvojan toimesta lasketettu, miehen siis.
[/quote]
Lastenvalvoja vahvistaa vanhempien tekemän sopimuksen lapsen elatusavusta, esim minimielarit. Toki mielellään "laskevat" myös jos pyydetään,muuten eivät.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 00:33"]
Hyvä ystäväni haksahti naimisiin ja teki muksun tämmöisen vastuunpakoilijasankarin kanssa. Miehellä oli jo yks lapsi ennestään, hyvä että elarit maksoi. ( ja ystävä naama rutussa ylimääräisestä rahan menosta). Sit alkoi nyrkit puhua ja heille ero. Mies heittäytyi työttömäksi, sanoi suoraan, ettei aio enää elareita maksella. Löysi kolmsnnan naisen, jonka kanssa viel yhden muksun. Sitten kun vanhin lapsista täysi- ikäistyi alkoi suunnitella paluuta työelämään. Nuorinkin lapsista on jo täysi-ikäinen, niin nyt voi sitten käydä töissäkin. Ja ihan vain siksi, ettei eksänsä saisi hänestä hyötyä..ei ajattele ollenkaan lapsiaan, vaan maksatti exvaimoillaan tapaamisetkin luokseen. Mä ajattelin jo nuorena, että lapselliset miehet saa jäädä, liikaa tasapainottelua oikeudenmukaisuuden ja säällisyyden suhteen.
[/quote]
Itsekin jäin työttömäksi lähes 3 vuotta taaksepäin, eipä paljon työnhaku kiinnosta kun palkka menis elareihin. Paremmin pärjää kun on virallisesti työtön ja hankkii hiukan extraa välillä. Ehkäpä parin vuoden päästä sitten kun nuorin täyttää 18 niin alkaa työntekokin maistua, ehkäpä tämä lamakin jo siihen mennessä helpottaa ;) .
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:36"]Te olette itse syyllisiä tuohon kuvaamaanne tilanteeseen. Ei ole mikään pakko levitellä jalkojaan ja varsinkaan lisääntyä edesvastuuttomien miesten kanssa. On kyllä vakka kantensa taas valinnut. Pakkosteriloida pitäisi moiset yhteiskunnan loiset. [/quote] Oletko kuullut, että on työttömiksi jääneitä ihan kunnollisiakin miehiä? Elämäntilanne voi muuttua yllättävän pian sairauden tai työttömyyden vuoksi. Olet niin nuori, että sullekin voi käydä elämässä mitä vaan. Työssäkäyvä yh jonka ex maksaa minimielarit
[/quote]
Työssäkäyvä yh jonka ex maksaa minimielarit on kyllä s....nmoinen jankkaaja! Ei ihme, että olet yh! Exäsi maksaa varmaan elaritkin jankkaamiselta välttyäkseen.
[/quote]
:-D En ole kirjoittanut ketjuun, kuin yhden kommentin. Jätän henkilökohtaisuuksiin perustuvat ala-arvoiset typeryydet sikseen. Olen yh omasta tahdosta, miehen kuuluu hoitaa elatuksesta osuus ja hän haluaa sen tehdä. Olemme ihan hyvissä väleissä. Mites sun oma parisuhde voi..?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:25"]
Minäkin ihmettelen, miten vähän tässä mietitään lapsia ja heidän etuaan.
Peruselatus kuuluu toki molemmille vanhemmille. Jos etävanhempi ei ansaitse mitään eikä siis elältä lapsiaan, ei hän millään mittarilla hoida vanhemman velvollisuuksiaan. Miten ydinperheessä voitaisiin yllättäen jättää lapset elättämättä, vaikka tulisikin sairautta tai työttömyyttä? Siitä vähästä kyllä jaetaan eikä itketä heti että jonkun muun on ne omaat lapset elätettävä. Peruselatus on se osuus, jonka jokaisen vanhemman pitäisi miettiä etukäteen selviävänsä, vaikka mitä tulisi eteen. Pienen lapsen (alle kouluikäisen) peruselatus maksaa noin 250 euroa/kk, kouluikäisen jo 350 euroa/kk ja teinin 450 euroa/kk. Siinä on mietitty lapselle perusvaatteet, arkiruoka, pelkät välttämättömyydet. Kaikki lahjat, retket, elokuvat, uimareissut, matkat ja leirikoulut yms. ovat vanhempien harkinnan varassa ja kuuluvat kyllä hyvän vanhemman tehtäviin. Jos rahaa ei ole, voi jakaa siitä vähästään. Sukulaismies on sairaseläkkeellä ja vie lastaan metsäretkille, hiihtoretkille, luistelemaan ja kesäisin rannalle uimaan pillimehun/kuuman kaakaon sekä bussimaksun hinnalla. Syntymäpäivälahjakin oli viime vuonna luolaretki eli aloitettiin päivä ensin rakentamalla luola isän yksiön lattialle ja sinne taskulamput ja makuupussit, retkiruokaa ja hauskoja pelejä, joita isä oli lainannut sukulaisilta. Maksoihan se isälle taskulampun pattereiden sekä sen retkiruoan verran, mutta jotkut ovat valmiita säästämään vähän omasta mukavuudestaan saadakseen lapselle hyvän mielen.
Lapsen äiti muuten osti ihan synttärilahjan lapselle, järjesti sukulaissynttärit, jonne isäkin kutsuttiin sekä kaverisynttärit. Kelan saaman elatustuen ja lapsilisän lisäksi äidin nettotulot ovat 1600 euroa, ja ne äiti on ansainnut tekemällä työtä joka päivä. Hän maksaa lapsen kaikki kulut, vastaa lapsen hoidosta ja jopa lapsen isä on sitä mieltä, että äiti tekee tässä vanhemmuushommassa enemmän kuin oman osuutensa. Isä kun ei osallistu lapsen elatukseen mitenkään muuten kuin silloin tällöin tarjoamalla lapselle hauskan päivän. Tosin tällä isällä on järki päässä ja apuun tulee, jos lapsi vaikka sairastuu ja sillä tavalla osallistuu lapsen hoitoon.
[/quote]
Aika utopiaa nuo peruselatussummat. Ajatelkaa nyt joku keskiverto pienipalkkainen perhe, kaksi teiniä, varmastihan näihin lapsiin 900 € löytyy laittaa joka kuukausi, haloo. Ketään aivokopassa kotona?
Tokihan teiniin saa menemään rahaa vaikka sen 2000€/kk jos on mistä laittaa vaan monessako perheessä on, riippumatta siitä onko yh vaiko ydinperhe.
[/quote]
Ihan nuo summat perustuvat KELAn laskelmiin lasten elatuksesta. Tuo reilu 400 euroa on ihan keskivertosumma, mikä kuluu teinin elättämiseen ja siihen ei ole laskettu mukaan asumiskuluja.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:18"]Minua lapsetonta ärsyttää suunnattomasti se että kovalla työllä maksamiani veroja jaetaan vieraiden lasten ylläpitoon, elatusmaksuihin, lapsilisiin sun muihin vastikkeettomiin avustuksiin. Jos lapsia aikoo hankkia pitäisi niistä aiheutuvat kulut maksaa itse. Joka kerta kun tulee yh kersojen kanssa vastaan tekisi mieli vetää pataan.
[/quote]
Sinustakin voi tuolla asenteella tulla yh. Siis jos mies ei hoida rahallista osuuttaan sun mielestä pitäisi vetää äitiä turpaan? Teet suuren palveluksen jos et koskaan lisäänny.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 01:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:52"] [quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:15"] [quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:06"] Mielestäni lapsille on parempi että jompi kumpi hakee yksinhuoltajuutta jos välit on kovin tuylehtuneet. Ei tarvi sitten riidellä ainakaan tapaamisista jne. Meillä kun isä ei aluksi ehtinyt lapsia tavata niin lapset päättivät olla tapaamatta isää ja niin on nyt menty hyvin ja nuyorimmainen täytti just 18v. Hirveän itsekkäitä juttuja täältä saa lukea, kun lasten pitäis tyhjällä pärjätä. Miten te aikuiset miehet kehtaatte valittaa jostain 200 tai alle elari kuluista? Eikö yhtään oikeesti hävetä? Mikä mies sellanen on joka ei lapsiaan halua elättää? Sellane ihminen ei ole ansainnut nimitystä isä tai äiti, sellanen ihminen ei ole lapsensa rakkauden arvoinen jolle oma napa on tärkeämpi kuin oma lapsi. Ei tulisi mieleenkään ostaa viinaa, tupakkaa, käydä elokuvissa, ravintoloissa tms jos se raha OLISI LAPSILTANI POIS! [/quote] Elarithan ovat juuri se etävanhemman osuus lapsen kuluista. Ei hävetä jos elarit maksaa kuten kuuluu.
Ja sen jälkeen ostan ihan hyvillä mielin viinaa,tupakkaa, käyn ravintolassa, teen ihan mitä haluan omilla rahoillani eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista. [/quote] Ja sen enempää et omista lapsistasiko välitä? Et ikinä vie mihinkään, et muista synttärinä/jouluna jne. Mä elän lapsilleni 24/7! Mielestäni se pitää niin ollakin kun kerran olen heidät ihan vapaaehtoisesti tähän maailmaan tehnyt. [/quote] Että oikein 24/7. Istut heidän kanssaan päiväkodissa tai koulussa, potkit palloa harrastuksissa ja yöt nukut vieressä. Eiköhän todellisuus ole 2 tuntia per arkipäivä kun asiaa alkaa tarkemmin miettimään. [/quote] Lapseni voivat soittaa minulle mihin vuorokauden aikaan tahansa , olen jatkuvassa "hälytysvalmiudessa" . Olen heidän äitinsä ja äitinä minulla on tämä velvollisuus!Ja ihan käytännössäkin olen läsnä n 14h/vrk. [/quote] Niin se isäkin on 24/7 valmiudessa vastaamaan puhelimeen. Puheesi ovat paskaa ja yrität itseäsi ylentää vaikka hyvin nähdään että uhrautumisesi on lähellä nollaa.
[/quote] EI ole. Ex ei ole tavannut lapsiaan n 10 vuoteen!
[/quote]
Olet varmaankin estänyt tapaamasta kun tuollainen pelle olet.
[/quote] En ole estänyt. Olisi saanut tulla tapaamaan jopa minun kotiini, ehdotin sitäkin ja että voin itse lähteä siksi akaa pois. Mutta ei kiinnostanut. Missäköhän tynnyrissä sinä olet elänyt jos et tiedä, että tuollaisia vanhempia on PALJON joita ei lapset kiinnosta tippaakaan? Johan sen huomaa tästäkin ketjusta, moni on todennut että "pennut huolehtikoon itsestään".
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:18"]Minua lapsetonta ärsyttää suunnattomasti se että kovalla työllä maksamiani veroja jaetaan vieraiden lasten ylläpitoon, elatusmaksuihin, lapsilisiin sun muihin vastikkeettomiin avustuksiin. Jos lapsia aikoo hankkia pitäisi niistä aiheutuvat kulut maksaa itse. Joka kerta kun tulee yh kersojen kanssa vastaan tekisi mieli vetää pataan.
[/quote]
Sinustakin voi tuolla asenteella tulla yh. Siis jos mies ei hoida rahallista osuuttaan sun mielestä pitäisi vetää äitiä turpaan? Teet suuren palveluksen jos et koskaan lisäänny.
[/quote]
Vituttaa minuakin, että yhteiskunta on maksanut sinulle koulut, rokotukset ja terveydenhoidon yms. Minä sentään olen maksanut työstäni veroja ja kasvatan kahta veronmaksajaa...
oikeinko jopa vaatteita ostaa itselleen rahoillaan, omg se sika