Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun ex ei maksa

Vierailija
31.12.2014 |

lapsistaan penniäkään! Elarit tulevat kelalta. Isä ei osta syntymäpäivä- taikka joululahjoja, ei osallistu harrastuksiin eikä vaatehankintoihin. Silloin kun vielä lapsiaan tapasi epäsäännöllisesti niin minun piti maksaa heidän kaikkien uimahalli-/muut sisäänpääsymaksut ja syömiset että suostui viemään. "Saat kaikki tuet joten elatus kuuluu sulle!"Vaan eipä näillä 153€/kk lapsia elätetä kunnolla. Olen ottanut lainaa että saan lapsille kunnon välikausi- ja talvivaatteet hankittua ja harrastukset maksettua vaikka töissä käynkin. Olen niin katkera, miten on mahdollista että aikuinen ihminen pesee kokonaan kätensä lastensa elatuksesta?

Te, jotka saatte kelalta elatustukea, osallistuuko etävanhempi lahjoihin, harrastuksiin, vaatteisiin tai viekö leffaan tms??

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:06"]

Hirveän itsekkäitä juttuja täältä saa lukea, kun lasten pitäis tyhjällä pärjätä. Miten te aikuiset miehet kehtaatte valittaa jostain 200 tai alle elari kuluista? Eikö yhtään oikeesti hävetä? Mikä mies sellanen on joka ei lapsiaan halua elättää? Sellane  ihminen ei ole ansainnut nimitystä isä tai äiti, sellanen ihminen ei ole lapsensa rakkauden arvoinen jolle oma napa on tärkeämpi kuin oma lapsi. Ei tulisi mieleenkään ostaa viinaa, tupakkaa, käydä elokuvissa, ravintoloissa tms jos se raha OLISI LAPSILTANI POIS!

[/quote]

Edelleen, aloittaja saa sen elarin kelalta. 153,63 e/kk per lapsi. 

Tyhjästä on paha nyhjäistä, vai meinaatko että jos etän tulot ovat 800e ja hän maksaa siitä asumiskulut, elämisensä, ja päältä vielä pitäisi lapsille ostaa ja maksaa harrastukset ja vaatteet?

Siis sinähän sanot että etän pitää pärjätä tyhjällä ja antaa kaikki lapsille, vaikka nämä olisivat paremmin toimeentulevalla vanhemmalla, joka maksaa elatustuella ja lapsilisillä luultavasti omistusasuntoaan.

t. se elatusvelvollinen äiti jonka puolesta kela maksaa, ja joka maksaa mitä pystyy päälle, mutta josta ei olla edes kiitollisia vaan lisää ollaan vailla ihan pokkana

Vierailija
82/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:51"]

Jos lapsen isä ei maksa elatusta, varaa aika lastenvalvojalle. Siinä voi tulla aikamoinen vääntö oikeudessa asti, kun vanhempien elatuskyky punnitaan. Joka tapauksessa, molemmat on elatusvelvollisia kykynsä mukaan. Oikeuden päätöksellä sitten elatusmaksut vaikka ulosottoon - ja johan alkaa mies maksamaan. On se nähty maailman sivu, että jos näistä ei ole mustaa valkoisella ja käräjäoikeuden päätöstä, niin elatusvelvolliset miehet pakoilevat velvollisuuksiaan.

[/quote] aphan sanoi aloituksessa että elarit tulevat jo kelalta, ja elatuskyky on siis punnittu eikä sitä ilmeisesti ole.

[/quote]

Voi olla. Monella vaan on joku epämääräinen keskinäinen sanallinen sopimus ja nainen hyvää hyvyyttää hakee kelasta elatusta ja päästää miehen menemään vapaamatkustajana. Mutta jos jokin virallinen taho on selvittänyt miehen maksukyvyn, niin siihen on uskominen sitten. Silloin vaan on ihan turha valittaa täällä aiheesta.
[/quote]

Joo no hakeahan voi mutta kela ei tasan tarkkaan myönnä ennenkuin ne tulot on lastenvalvojan toimesta lasketettu, miehen siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 02:12"]

Ei tarvi etän osallistua yhtään mihinkään. Ei varsinkaan sinun hommaamiisi hankintoihin, itsehän hän voi ostaa lahjat ihan sopivaksi katsomallaan summalla tai jos ilkeää olla ostamatta niin oma asiansa. 

Ja saman varmaan saisit vaikka maksaisikin itse keskimääräisillä tuloilla, helpottaisiko sua sitten jos itse maksaisi vaikket siitä kostuisi?

Tulot täytyy olla hemmetin pienet että vapautuksen saa ja tulee kelalta. Oikeastiko luulet että voit ostaa millaiset vaatteet haluat ja laittaa mihin harrastuksiin vaan ja esittää laskun etälle?

Itse olen etä, ja kelalta tulee elatustuki, joitain lahjoja olen ostanut ihan omasta tahdosta, ja jonkin harrastusmaksun maksanut. Mutta pistää vituttamaan että ollaan kinuamassa vaatemenoihin ja mihin tahansa kuin se olisi joku automaatti että minun pitää maksaa mitä on milloinkin satuttu ostamaan. Ostan vaatteita silloin kun eteeni tulee alesta sopivia -törkeätä on yrittää maksattaa minulla puolia 30e vaatteista, kun ei itsellänikään ole enkä osta yli 10e vaatekappaletta.

[/quote]

Jaa, noin se varmaan minunkin lasten isä ajattelee ettei hänen etänä tarvitse osallistua yhtään mihinkään. Ei tarvitse lapsia nähdä eikä niistä millään tapaa huolehtia kun on etä, lähivanhemman homma. Ne lapset ovat YHTEISIÄ, niistä huolehtiminen ja elatuksenkin kuuluisi olla yhteistä vaikkei vanhemmat yhdessä olisikaan. ap  
[/quote]
Yhteisiä, mutta silti sinun omassa käytössä? Olen nainen, mutta en silti ymmärrä miksi exän pitäisi elättää toisen perheen lapsia. Eri asia jos ovat vuorotellen viikon molemmilla, silloinhan raha ei edes liiku ja rahanahne nainen saa ihan itse ansaita elantonsa. Ap sujuvasti myös unohtaa lapsilisät yh-korotuksineen ja sen että hänen kuuluisi käyttää myös omia rahojaan lapsiin.

Vierailija
84/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:25"]

Minäkin ihmettelen, miten vähän tässä mietitään lapsia ja heidän etuaan.

Peruselatus kuuluu toki molemmille vanhemmille. Jos etävanhempi ei ansaitse mitään eikä siis elältä lapsiaan, ei hän millään mittarilla hoida vanhemman velvollisuuksiaan. Miten  ydinperheessä voitaisiin yllättäen jättää lapset elättämättä, vaikka tulisikin sairautta tai työttömyyttä? Siitä vähästä kyllä jaetaan eikä itketä heti että jonkun muun on ne omaat lapset elätettävä. Peruselatus on se osuus, jonka jokaisen vanhemman pitäisi miettiä etukäteen selviävänsä, vaikka mitä tulisi eteen. Pienen lapsen (alle kouluikäisen) peruselatus maksaa noin 250 euroa/kk, kouluikäisen jo 350 euroa/kk ja teinin 450 euroa/kk. Siinä on mietitty lapselle perusvaatteet, arkiruoka, pelkät välttämättömyydet. Kaikki lahjat, retket, elokuvat, uimareissut, matkat ja leirikoulut yms. ovat vanhempien harkinnan varassa ja kuuluvat kyllä hyvän vanhemman tehtäviin. Jos rahaa ei ole, voi jakaa siitä vähästään. Sukulaismies on sairaseläkkeellä ja vie lastaan metsäretkille, hiihtoretkille, luistelemaan ja kesäisin rannalle uimaan pillimehun/kuuman kaakaon sekä bussimaksun hinnalla. Syntymäpäivälahjakin oli viime vuonna luolaretki eli aloitettiin päivä ensin rakentamalla luola isän yksiön lattialle ja sinne taskulamput ja makuupussit, retkiruokaa ja hauskoja pelejä, joita isä oli lainannut sukulaisilta. Maksoihan se isälle taskulampun pattereiden sekä sen retkiruoan verran, mutta jotkut ovat valmiita säästämään vähän omasta mukavuudestaan saadakseen lapselle hyvän mielen.

Lapsen äiti muuten osti ihan synttärilahjan lapselle, järjesti sukulaissynttärit, jonne isäkin kutsuttiin sekä kaverisynttärit. Kelan saaman elatustuen ja lapsilisän lisäksi äidin nettotulot ovat 1600 euroa, ja ne äiti on ansainnut tekemällä työtä joka päivä. Hän maksaa lapsen kaikki kulut, vastaa lapsen hoidosta ja jopa lapsen isä on sitä mieltä, että äiti tekee tässä vanhemmuushommassa enemmän kuin oman osuutensa. Isä kun ei osallistu lapsen elatukseen mitenkään muuten kuin silloin tällöin tarjoamalla lapselle hauskan päivän. Tosin tällä isällä on järki päässä ja apuun tulee, jos lapsi vaikka sairastuu ja sillä tavalla osallistuu lapsen hoitoon.

[/quote]

Aika utopiaa nuo peruselatussummat. Ajatelkaa nyt joku keskiverto pienipalkkainen perhe, kaksi teiniä, varmastihan näihin lapsiin 900 € löytyy laittaa joka kuukausi, haloo. Ketään aivokopassa kotona?
Tokihan teiniin saa menemään rahaa vaikka sen 2000€/kk jos on mistä laittaa vaan monessako perheessä on, riippumatta siitä onko yh vaiko ydinperhe.

Vierailija
85/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:52"] [quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:15"] [quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:06"] Mielestäni lapsille on parempi että jompi kumpi hakee yksinhuoltajuutta jos välit on kovin tuylehtuneet. Ei tarvi sitten riidellä ainakaan tapaamisista jne. Meillä kun isä ei aluksi ehtinyt lapsia tavata niin lapset päättivät olla tapaamatta isää ja niin on nyt menty hyvin ja nuyorimmainen täytti just 18v.  Hirveän itsekkäitä juttuja täältä saa lukea, kun lasten pitäis tyhjällä pärjätä. Miten te aikuiset miehet kehtaatte valittaa jostain 200 tai alle elari kuluista? Eikö yhtään oikeesti hävetä? Mikä mies sellanen on joka ei lapsiaan halua elättää? Sellane  ihminen ei ole ansainnut nimitystä isä tai äiti, sellanen ihminen ei ole lapsensa rakkauden arvoinen jolle oma napa on tärkeämpi kuin oma lapsi. Ei tulisi mieleenkään ostaa viinaa, tupakkaa, käydä elokuvissa, ravintoloissa tms jos se raha OLISI LAPSILTANI POIS! [/quote] Elarithan ovat juuri se etävanhemman osuus lapsen kuluista. Ei hävetä jos elarit maksaa kuten kuuluu.
Ja sen jälkeen ostan ihan hyvillä mielin viinaa,tupakkaa, käyn ravintolassa, teen ihan mitä haluan omilla rahoillani eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista. [/quote]  Ja sen enempää et omista lapsistasiko välitä? Et ikinä vie mihinkään, et muista synttärinä/jouluna jne. Mä elän lapsilleni 24/7!  Mielestäni se pitää niin ollakin kun kerran olen heidät ihan vapaaehtoisesti tähän maailmaan tehnyt. [/quote] Että oikein 24/7. Istut heidän kanssaan päiväkodissa tai koulussa, potkit palloa harrastuksissa ja yöt nukut vieressä. Eiköhän todellisuus ole 2 tuntia per arkipäivä kun asiaa alkaa tarkemmin miettimään. [/quote]   Lapseni voivat soittaa minulle mihin vuorokauden aikaan tahansa , olen jatkuvassa "hälytysvalmiudessa" . Olen heidän äitinsä ja äitinä minulla on tämä velvollisuus!Ja ihan käytännössäkin olen läsnä n 14h/vrk.  [/quote] Niin se isäkin on 24/7 valmiudessa vastaamaan puhelimeen. Puheesi ovat paskaa ja yrität itseäsi ylentää vaikka hyvin nähdään että uhrautumisesi on lähellä nollaa.

[/quote]  EI ole.  Ex ei ole tavannut lapsiaan n 10 vuoteen!

[/quote]

Olet varmaankin estänyt tapaamasta kun tuollainen pelle olet.

Vierailija
86/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen isä ei maksa elatusta, varaa aika lastenvalvojalle. Siinä voi tulla aikamoinen vääntö oikeudessa asti, kun vanhempien elatuskyky punnitaan. Joka tapauksessa, molemmat on elatusvelvollisia kykynsä mukaan. Oikeuden päätöksellä sitten elatusmaksut vaikka ulosottoon - ja johan alkaa mies maksamaan. On se nähty maailman sivu, että jos näistä ei ole mustaa valkoisella ja käräjäoikeuden päätöstä, niin elatusvelvolliset miehet pakoilevat velvollisuuksiaan.

Vierailija
87/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero taisi olla sinun ideasi. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
88/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun me miehen kanssa erottiin oltiin sopimassa elareista, minimit sain. mutta virkailija itse totesi lapsen isälle 'ymmärräthän sinä, että tämän lisäksi sinun isänä kuuluu maksaa kaikista pakollisista menoista puolet. siis vaatteet jalkineet harrastukset ym... vaikka ei missään niin määrätäkkään.' että näin ainakin meillä. asian toteutuminen oli taas toinen juttu.

Vierailija
89/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:38"]

Onpa katkeraa kaunaa. Ikävintä on se, että lapset kärsivät katkerien vanhempiensa luomasta ilmapiiristä. Henkisesti keskenkasvuiset isä- ja äitipuolet saattavat vielä pahentaa tilannetta entisestään. Kokemuksesta tiedän, että rauhaan ja hyvään yhteistyöhön tarvitaan kaksi hyvää tahtovaa ja kompromisseihin pyrkivää vanhempaa sekä täysjärkiset uudet kumppanit. Sotaan riittää yksi ääliövanhempi tai typerä uusi kumppani, jota vanhempi ei osaa käsitellä tai josta vanhempi ei hankkiudu eroon lasten edun nimissä. Vaikeaa, erityisesti jos hankala vanhempi yrittää kaikin tavoin vahingoittaa exäänsä -- ja sitä kautta myös lapsiaan. Järkevänä osapuolena tilanteesta voi kuitenkin jotenkin selvitä ja pelastaa lapsensa. Se, joka käyttää lapsia riidan välineinä tai vinkuu elatusmaksuista tai ei anna lapsilleen kunnollisia synttäri- ja joululahjoja + muuta mitä tarvitsevat, vihaa exäänsä enemmän kuin rakastaa lapsiaan. Lapset huomaavat nämä asiat kasvaessaan, vaikkei heille niitä alleviivata. Fiksu, hyvä vanhempi, kestää typerän exän epäkypsän käytöksen. Fiksu järjestää oman elämänsä niin, että sekä itsellä että lapsilla on hyvä olla silloin, kun he ovat siinä kodissa, jossa fiksu vanhempi asuu.

[/quote]

Elatusmaksut maksamalla on hoitanut velvoitteensa. Lähi hoitaa sitten lapsen taloudelliset tarpeet omien tulojensa sekä etävanhemman maksamien elatusmaksujen avulla.
Mieletön ajatus sinänsä että jos etä osallistuu lapsen elatukseen hänelle määrättyjen elatusmaksujen avulla niin silti ollaan vielä käsi ojossa vinkumassa rahaa lapsen tarpeisiin ??
Ei ole ahneudella ja katkeruudella rajoja :(  .

[/quote]

Joo, on kumma että täällä on näinkin paljon porukka jolle ei näin yksinkertainen asia uppoa kaaliin. Kyse on siis lapsen elatusmaksusta joka kattaa etävanhemman osuuden lapsesta aiheutuvista taloudellisista kustannuksista.
Tämä maksu on yleensä myös määitelty lastenvalvojan suosiollisella avustuksella,toisinaan myös oikeuden päätöksellä joten lapsen taloudellinen puoli on kyllä turvattu, jäljelle jää vain lähivanhemman ahneus ja kostonhimo jos rahat ei riitäkään etäviikonlopun baarireissuihin.

Vierailija
90/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:18"]

Minua lapsetonta ärsyttää suunnattomasti se että kovalla työllä maksamiani veroja jaetaan vieraiden lasten ylläpitoon, elatusmaksuihin, lapsilisiin sun muihin vastikkeettomiin avustuksiin. Jos lapsia aikoo hankkia pitäisi niistä aiheutuvat kulut maksaa itse. Joka kerta kun tulee yh kersojen kanssa vastaan tekisi mieli vetää pataan.

[/quote]   Ymmärrän hyvin. Minusta on törkeää tehdä lapsia ja jättää ne sitten elättämättä. Itse olen yh ja toivon kuitenkin , että et tule turpiin vetämään sillä Kelan ei ole tarvinnut minun lasteni elareita maksella!  Lapsilisä mielestäni on eri juttu, sehän tulee kaikille lapsille eli niin rikkaalle kuin köyhälle ja niin yh:lle kuin perheelliselle. Minäkin makseölen veroissa esim alkoholistien hoitoja vaikka itse olen absolutisti...näin se vaan menee  :)

Vierailija
91/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] aphan sanoi aloituksessa että elarit tulevat jo kelalta, ja elatuskyky on siis punnittu eikä sitä ilmeisesti ole.

Vierailija
92/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:45"] [quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:24"] [quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 21:38"]Meillä on viisi lasta ja avioero tulossa. Minulla netto noin 2600euroa kuukaudessa ja vaimo opintotuella. Nyt vaimo vaatii minulta vähintään 1000euroa kuukaudessa elatusmaksuja. Mielestäni tuo kuulostaa aika suurelta summalta. Pitäisikö suostua vai alkaa käräjöimään? [/quote] Käräjät. Et maksa kuin korkeintaan 600-800€. Muista painottaa mittakaavaetua, eli että viisi lasta tulee suhteessa halvemmaksi kuin kaksi tai kolme lasta. [/quote]   Ja VIISI mukeloa piti ehdottomasti meidän veronmaksajien iloksi ruikkia? [/quote] Minäpä kerron. Vaimoni petti minua ja minun pitää hänen mielestään muuttaa pois kotoa, koska olen kuulemma syyllinen tähän tekoon. Olen ollut vuosia masentunut ja näin ollen lähes vuoteen oma. Töissä olen käynyt kuitenkin ja elättänyt perheeni. Työni on reissutyötä ja en voi ottaa lapsia asumaan luokseni. Minussako tässä on vika ja minunko pitäisi kaikki kestää? [/quote] Löysää vähän. Hae ulkopuolista apua ja neuvoa, pian huomaat että masennus helpottaa ja elaritkin hoituu kelan toimesta kun pelaat kortit oikein.
Ihan itsestäsi kiinni kuinka korttisi nyt pelaat. Muista ettet mihinkään eteesituotuun paperiin laita nimeäsi ennenkuin selvität mihin sitoudut, pakko ei ole mitään kirjoitella vaikka kuinka painostettaisiin. Sensijaan jos ilman harkintaa menet sopimuksia tekemään niin niiden kohtuullistaminen on jälkikäteen vaikeaa, lähes mahdotonta ilman käräjäreissua. [/quote] En varmasti ala maksamaan tuollaisia summia. Minä ehdotin, että minä otan hoitaakseni meidän yhteisen kulutusluoton, lasten puhelin laskut sekä lasten puhelimien ja läppärien osamaksut. Summa olisi ollut noin 600euroa kuukaudessa. Tämä ei kuulema käy. Haluaa selvää rahaa.

[/quote]

Selvää on että tarvitset lainopillista apua, hanki sitä. Uskon että mahdolliset kulut saat moninverroin takaisin tulevaisuudessa.

Vierailija
93/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 16:25"]

Minäkin ihmettelen, miten vähän tässä mietitään lapsia ja heidän etuaan.

Peruselatus kuuluu toki molemmille vanhemmille. Jos etävanhempi ei ansaitse mitään eikä siis elältä lapsiaan, ei hän millään mittarilla hoida vanhemman velvollisuuksiaan. Miten  ydinperheessä voitaisiin yllättäen jättää lapset elättämättä, vaikka tulisikin sairautta tai työttömyyttä? Siitä vähästä kyllä jaetaan eikä itketä heti että jonkun muun on ne omaat lapset elätettävä. Peruselatus on se osuus, jonka jokaisen vanhemman pitäisi miettiä etukäteen selviävänsä, vaikka mitä tulisi eteen. Pienen lapsen (alle kouluikäisen) peruselatus maksaa noin 250 euroa/kk, kouluikäisen jo 350 euroa/kk ja teinin 450 euroa/kk. Siinä on mietitty lapselle perusvaatteet, arkiruoka, pelkät välttämättömyydet. Kaikki lahjat, retket, elokuvat, uimareissut, matkat ja leirikoulut yms. ovat vanhempien harkinnan varassa ja kuuluvat kyllä hyvän vanhemman tehtäviin. Jos rahaa ei ole, voi jakaa siitä vähästään. Sukulaismies on sairaseläkkeellä ja vie lastaan metsäretkille, hiihtoretkille, luistelemaan ja kesäisin rannalle uimaan pillimehun/kuuman kaakaon sekä bussimaksun hinnalla. Syntymäpäivälahjakin oli viime vuonna luolaretki eli aloitettiin päivä ensin rakentamalla luola isän yksiön lattialle ja sinne taskulamput ja makuupussit, retkiruokaa ja hauskoja pelejä, joita isä oli lainannut sukulaisilta. Maksoihan se isälle taskulampun pattereiden sekä sen retkiruoan verran, mutta jotkut ovat valmiita säästämään vähän omasta mukavuudestaan saadakseen lapselle hyvän mielen.

Lapsen äiti muuten osti ihan synttärilahjan lapselle, järjesti sukulaissynttärit, jonne isäkin kutsuttiin sekä kaverisynttärit. Kelan saaman elatustuen ja lapsilisän lisäksi äidin nettotulot ovat 1600 euroa, ja ne äiti on ansainnut tekemällä työtä joka päivä. Hän maksaa lapsen kaikki kulut, vastaa lapsen hoidosta ja jopa lapsen isä on sitä mieltä, että äiti tekee tässä vanhemmuushommassa enemmän kuin oman osuutensa. Isä kun ei osallistu lapsen elatukseen mitenkään muuten kuin silloin tällöin tarjoamalla lapselle hauskan päivän. Tosin tällä isällä on järki päässä ja apuun tulee, jos lapsi vaikka sairastuu ja sillä tavalla osallistuu lapsen hoitoon.

[/quote]  IHANA KIRJOITUS, kiitos tästä. Hienoa huomata että on niitäkin vanhempia jotka rakastaa lapsiaan oikeesti.

Vierailija
94/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin hain nyt joulua ennen 2014 kelan elatustuekea, kun rahat ei riitä, ex maksaa 0 e elatusapua t, nro 2

Vierailija
95/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:54"]153 euroa + lapsilisistä lapsen osuus + sinun osuutesi elatuksesta eli 153  tekee yli 450 kuussa per lapsi jos kaksi lasta, enemmän jos kolme lasta.

Mikä tuossa ei riitä?

Meillä isä maksaa vähän enemmän mutta ostaa myös lahjoja ja muuuta välillä.
[/quote]

Ei se itseasiassa mene ihan noin. Kun lasketaan elareita, lapsilisä lasketaan lähivanhemman tuloksi. Se ei siis ole mikään ylimääräinen raha..
[/quote][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:54"]153 euroa + lapsilisistä lapsen osuus + sinun osuutesi elatuksesta eli 153  tekee yli 450 kuussa per lapsi jos kaksi lasta, enemmän jos kolme lasta.

Mikä tuossa ei riitä?

[/quote]

Ei se itseasiassa mene ihan noin. Kun lasketaan elareita, lapsilisä lasketaan lähivanhemman tuloksi. Se ei siis ole mikään ylimääräinen raha..
[/quote][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 13:54"]153 euroa + lapsilisistä lapsen osuus + sinun osuutesi elatuksesta eli 153  tekee yli 450 kuussa per lapsi jos kaksi lasta, enemmän jos kolme lasta.

Mikä tuossa ei riitä?

[/quote]

[/quote]No se on kuitenkin rahaa joka tulla tupsahtaa ilman työtä jokaiselle jolla on lapsia. Ja siihen päälle ihan laskematon yhteiskunnan minimielari ja sinun osuutesi.

Vierailija
96/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kunnon työ'

Vierailija
97/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne. Kaksi lasta ja saan minimielarit Kelalta koska mies on pahassa velkakierteessä. Mies ostaa yleensä joululahjat, mutta ei toiselle synttärilahja, toiselle ostaa. Vaatteita tai mitään varusteita ei ole ostanut tämän 10v aikana kun olemme eri osoitteessa asuneet, ostanut yksittäisiä alushousuja ja sukkia lukuunottamatta ollenkaan. Harrastuksia ei maksa. Sen sijaan keksii lapsille uusia harrastuksia (kalliita) ja olettaa että olen joku miljonääri jolle laitetaan vain lasku. Jos on synttärit tms meno, lapset hakevat rahan/lahjan aina minulta vaikka olisivat isällään sen viikonlopun. Isä kyllä ystävällisesti kertoo mitä lapset olisivat vailla, mutta ei osallistu kustannuksiin koskaan. Kuitenkin rahaa on esim. Uusimpiin puhelimiin, uusiin tabletteihin tms hankintoihin. En kyllä enää odottakaan mitään ja lapsillekin on selvää että äiti maksaa. Ex myös valittaa että lasten viikonloppuvierailut (joka toinen Vkl) tulevat hirmu kalliiksi. Ikäänkuin olettaa että kotona elävät pyhällä hengellä.

Vierailija
98/191 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä te saatte menemään noihin vaatteisiin tollaisia summia? Itse elän ihan ydinperheessä ja miehen työttömyyden takia on tiukkaa. Ihan harmittaa, etten ole aikaisemmin tajunnut kirpparitarjontaa! Aivan loistavaa tavaraa edullisesti. Typerys maksaa uusista maltaita. Tältä syksyltä löytöjä:

- Tytölle kaksi takkia. Toinen Raiski, toinen joku merkitön untuvatakki. Kumpikin täysin priimoja talvitakkeja ja uusia malleja. Toinen maksoi 5 Euroa ja toinen 4 Euroa. Toppahousut ostin uutena 30 Eurolla.

- Pojalle Vikingin goret, hädin tuskin koskaan käytetyt, 3 Euroa.

- Pojalle ensi kevättä varten kosteussuojahaalari päikkyä varten. Lenne merkki, ei loistavassa kunnossa, mutta siisti ja hintaa peräti 2 Euroa. Erikseen on sitten parempi takki kauppareissuille.

- Tytölle Nokian kumpparit, ehjät, hintaan 6 Euroa.

- Pojalle ehjät kumpparit 1 Eurolla

- Tytölle farkkuja, pari neuletakkia, trikoopaitoja, college-housut. Kaikki vähintään hyväkuntoisia, useimmat lähes käyttämättömiä. Olen niistä maksanut 1-3 Euroa/kpl.

- Pojalle Kivat-villahaalari 4 Euroa, hyväkuntoinen.

Tässä vain ihan joitain mainitakseni.

Aika moni ihan hyvissäkin varoissa oleva kaveri ostaa kirppareilta. Miksei ostaisi? Ihan älytöntä survoa johonkin haalariin 70 Euroa, kun hyväkuntoisen saa kirpparilta alle 5 Eurolla.

Vierailija
99/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 19:03"]

[/quote]

Voi olla. Monella vaan on joku epämääräinen keskinäinen sanallinen sopimus ja nainen hyvää hyvyyttää hakee kelasta elatusta ja päästää miehen menemään vapaamatkustajana. Mutta jos jokin virallinen taho on selvittänyt miehen maksukyvyn, niin siihen on uskominen sitten. Silloin vaan on ihan turha valittaa täällä aiheesta.

Vierailija
100/191 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 18:06"]

Mielestäni lapsille on parempi että jompi kumpi hakee yksinhuoltajuutta jos välit on kovin tuylehtuneet. Ei tarvi sitten riidellä ainakaan tapaamisista jne. Meillä kun isä ei aluksi ehtinyt lapsia tavata niin lapset päättivät olla tapaamatta isää ja niin on nyt menty hyvin ja nuyorimmainen täytti just 18v. 

Hirveän itsekkäitä juttuja täältä saa lukea, kun lasten pitäis tyhjällä pärjätä. Miten te aikuiset miehet kehtaatte valittaa jostain 200 tai alle elari kuluista? Eikö yhtään oikeesti hävetä? Mikä mies sellanen on joka ei lapsiaan halua elättää? Sellane  ihminen ei ole ansainnut nimitystä isä tai äiti, sellanen ihminen ei ole lapsensa rakkauden arvoinen jolle oma napa on tärkeämpi kuin oma lapsi. Ei tulisi mieleenkään ostaa viinaa, tupakkaa, käydä elokuvissa, ravintoloissa tms jos se raha OLISI LAPSILTANI POIS!

[/quote]

Elarithan ovat juuri se etävanhemman osuus lapsen kuluista. Ei hävetä jos elarit maksaa kuten kuuluu.
Ja sen jälkeen ostan ihan hyvillä mielin viinaa,tupakkaa, käyn ravintolassa, teen ihan mitä haluan omilla rahoillani eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista.

[/quote]  Ja sen enempää et omista lapsistasiko välitä? Et ikinä vie mihinkään, et muista synttärinä/jouluna jne. Mä elän lapsilleni 24/7!  Mielestäni se pitää niin ollakin kun kerran olen heidät ihan vapaaehtoisesti tähän maailmaan tehnyt.

[/quote]

Kaikilta kun ei kysytä ovatko "ihan vapaaehtoisesti" vanhempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän