Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa tarpeeksi sairaslomaa

Vierailija
30.12.2014 |

Olen kymmenen vuotta elänyt todella stressaavaa elämää. Takana pätkätöitä monessa, monessa paikassa. Nykyinen työni on kaikkein haastavin ja kuluttavin. En koe olevani oikeassa paikassa eikä koko työ sovi introverttiluonteelleni.
Irtisanoutuminen ei tule kysymykseen, koska työtilanne on mitä on, ja minulla on isot velat maksettavana.
Olen luova ja suurin haaveeni on perustaa oma yritys, joten se turhauttaa kun en pääse toteuttamaan itseäni. Työpäivä vie niin mehut etten kykene edes kunnon ajatteluun.
Lisäksi en saa mitään aikaiseksi, en syö, en saa unta, ja kun saan niin voisin nukkua kellon ympäri. Dataan 90% hereilläoloajastani. Kaikki ahdistaa, turhauttaa ja stressaa.
Olen käynyt työterveyshuollossa. Ovat patistaneet psykiatrille ja työpsykologille. Sairaslomaa en juurikaan saa, antavat vain reseptiä toisen perään - uni- ja masennuslääkettä vaikka olen melko pillerivastainen.
Auttaisiko kunnalliselle meno?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:47"]Ja sen voin kyllä tuohon kysymykseen vielä todeta, että työpaikallani viiden vuoden putki on harvinaisuus.
Työpaikallani vaihtuvuus on suuri.
Vuosi sitten aloittaneista (40kpl) jäljellä on alle puolet.
[/quote]

Mikä ihmeen työpaikka tuollainen on? Tuskin siinä mitkään saikut auttaa. Etsit uuden homman.

Vierailija
22/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:
Anteeksi kun en nyt jaksa sen enempää ymmärtää muka nokkelan sarkastista viestiäsi. Työelämässä olen ollut jo sen verran pitkään, että ymmärrän kyllä miten hommat menee. Edelleenkään, en ole ensimmäinen ihminen joka tarvitsee sairaslomaa mt-ongelmien vuoksi.

Etkä voi ihan oikeasti olla niin tyhmä ja väittää etteikö työmotivaatio olisi eri rivityöntekijällä kuin unelmansa saavuttaneella yrittäjällä.
Sairasloman tarpeessani kun ei edes ole kyse työuupumuksesta, se vain sattuu olemaan pieni osa kokonaistilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En usko sairasloman auttavan sinua."

Kertoisitko vielä, että miksi et usko sairasloman auttavan ja mihin perustat väitteesi? Haluaisin myös kuulla minkä uskot auttavan ja miksi.

Vierailija
24/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:47"]Ja sen voin kyllä tuohon kysymykseen vielä todeta, että työpaikallani viiden vuoden putki on harvinaisuus.
Työpaikallani vaihtuvuus on suuri.
Vuosi sitten aloittaneista (40kpl) jäljellä on alle puolet.
[/quote]

Mikä ihmeen työpaikka tuollainen on? Tuskin siinä mitkään saikut auttaa. Etsit uuden homman.
[/quote]

Ollaan ison firman alimmalla orrella, jossa tilastot on kaikki kaikessa. Vähän kuin puhelinmyyntiä, muttei ihan.
Tässä taloustilanteessa kun ei noin vaan etsitä uutta hommaa ja vaikka sellainen jostain ihmeen kaupalla löytyisikin, niin eipä se näitä työelämään liittymättömiä ongelmia poista.

Vierailija
25/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma neuvoni on se, etta juokset puhumassa joka paikassa ja haet ahkerasti sairaslomaa. kun sinulla on tarpeeksi dokumenttia, niin lopetat tyot burn outin takia. siit ei pitisi tulla karenssia. toki elama on tiukempaa taloudellisesti, mutta saisit henghdettya. siita sitten uuden firman kimppuun. tiedan mita kayt lapi, jos voimia ei ole niin niita ei ole.

Vierailija
26/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisit työtovereille, että kyseessä on mt-ongelma eikä mikään särky yksittäisessä paikassa. Näin saattaisi jokunen työtoveri ymmärtää pitkän sairaslomasi.

Vierailija
27/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 00:42"]

21: Anteeksi kun en nyt jaksa sen enempää ymmärtää muka nokkelan sarkastista viestiäsi. Työelämässä olen ollut jo sen verran pitkään, että ymmärrän kyllä miten hommat menee. Edelleenkään, en ole ensimmäinen ihminen joka tarvitsee sairaslomaa mt-ongelmien vuoksi. Etkä voi ihan oikeasti olla niin tyhmä ja väittää etteikö työmotivaatio olisi eri rivityöntekijällä kuin unelmansa saavuttaneella yrittäjällä. Sairasloman tarpeessani kun ei edes ole kyse työuupumuksesta, se vain sattuu olemaan pieni osa kokonaistilannetta.

[/quote]

Ehket ymmärrä sarkasmia viestissä, jos etsit sitä sieltä, missä sitä ei ole. 

Yritykset tarvitsevat työntekijöidensä työpanosta, jotta ne pysyvät hengissä. Perustelet pakkoasi olla töissä taloudellisilla syillä. Olet töissä taloudellisista syistä, mutta oletat, että työterveys voisi todeta, ettei sinun tarvitse tehdä töitä sitä rahaa vastaan. Lähtökohtasi edellyttää, että yritys ei tarvitse työpanostasi kyetäkseen maksamaan sinulle.

Työntekijän sairaslomat ovat suoraan pois yrityksen työpanoksesta, jolla yritykset saavat rahansa. Jos sairautesi ei estä sinua tekemästä työtäsi, eikä sairaslomasi paranna työkykyäsi, minkä ihmeen takia se sairasloma pitäisi määrätä? Jos tarvitset enemmän vapaata töistäsi, jotta jaksat paremmin töissä, silloinhan ratkaisu on lyhyempi työviikko, ei sairasloma ja se on sinun ja työnantajan välillä sovittava asia.

Yleensä tehtävät viikkotyötunnit vaikuttavat palkan suuruuteen. Jos et jaksa täysiä työviikkoja, silloinhan sellainen ratkaisu on toteutettava. 

Vierailija
28/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietystihän työnantajan pitäisi maksaa sinulle ylimääräinen loma töistäsi, ja antaa sinulle aikaa suunnitella tulevaa yrittäjyyttäsi.

Tai hetkonen, miksi työnantajasi olisi vastuussa siitä, että olet valinnut väärän uran.

En jaksa näitä muka masentuneita, kun on oikeastikin sairaita masentuneita.

Vierailija
29/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin tutkimuksissa (pahoittelen, lähteet puuttuvat) on todettu, että masentuneen kannattaa pysytellä työelämässä, vaikka osa-aikaisena, jos työnantaja tähän kolmikantakeskustelussa suostuu. Olen itse ollut masentunut vuodesta 2010, mutta sinnitellyt työelämässä. Välillä on tuntunut, että tarvitsisi tuota saikkua, mutta masennuslääkkeiden avulla olen nippa nappa selvinnyt todella hankalista vaiheista.

Vierailija
30/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:57"] Sairaslomaa en juurikaan saa, antavat vain reseptiä toisen perään - uni- ja masennuslääkettä vaikka olen melko pillerivastainen.
Auttaisiko kunnalliselle meno?
[/quote]
Hei! Ei tuollaista raskasta tilannetta kukaan loputtomiin jaksa, eikä tarvitsekaan! Ota siis vastaan paras apu sieltä, mistä vain saat - sikäli kunnalliselle meno voi olla hyvä idea, siellä sinua toivottavasti ei pompotella vaan saat kunnon apua, ainakin Psykiatrian poliklinikalla. Pyydä lähetettä sinne :) Toinen paikka, myös maksuton, jossa sinua voidaan kuunnella ammattitaidolla ja myös tukea konkrettisesti, on diakoniatoiminta ihan tavallisessa paikallisessa ev.lut. seurakunnassa: omasta kokemuksesta voin sanoa, että diakonit ja diakonissat ovat erittäin empaattisia ja hallitsevat erinomaisesti myös konkreettisissa asioissa auttamisen! Ota rohkeasti yhteyttä :) Paljon voimia ja toivoa sinulle: http://www.healingrooms.fi/?sid=118

Vierailija
31/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: tämä ei ole piruilua, mutta ihan oikeasti ihmettelen, miten sairasloma muuttaisi tilannettasi. Saisit tietysti hetkeksi lepoa, mutta heti töihin palattuasi samat ongelmat olisi edessä. Tutkimusten mukaan masennuksessa pitkistä sairauslomista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ansaitset työn, jossa pääset toteuttamaan itseäsi. Uskon tietäväni jotain turhautumisesta, josta puhut, koska olen itsekin vaihtamassa alaa.

Vierailija
32/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

28: Tämä ei nyt ole ehkä ihan oikea ketju sinulle tulla pätemään ja esittää faktoja, kun en tässä nyt tosiaan ole ensimmäinen ihminen maailmassa tässä pisteessä. Jos systeemi kusee, niin ei se ole minun vikani enkä aio sitä lähteä mielenterveyteni uhalla oikomaan.

Selkeästi ihmiset on nyt tarttuneet ainoastaan haluuni perustaa yritys, vaikka en tässä nyt mitään "yrityksensuunnittelulomaa" ole vailla, vaikka joku taas muka nokkela asian niin ilmaisi.

Sen lisäksi monet "palstalääkärit" tuntuvat tietävän minua paremmin tilanteeni ja mikä minulle olisi parasta.

Älkää huoliko te jotka huolehditte että veisin "loisimalla" (työttömyyskö ei tätä ole?) työpaikan sitä tarvitsevalta. Kun olen saanut pääkoppani sekä talouteni kuntoon ja yrityksen aluille, lupaan että tulen työllistämään useampaa ihmistä ja tarjoamaan parempaa paikkaa kuin mitä minulta nyt jäisi jälkeen jos alkaisin työttömyyskorvauksella elelemään.
Siihen asti aion olla itsekäs, käytän systeemiä hyväkseni kun kerta voin, ja etsin itse sen paikan josta saan tarvitsemani sairasloman (kunnallistahan tuolla joku ehdotti).

Kiitos kuitenkin kaikille avustaville viesteille!

Vierailija
34/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 00:42"]21:
Anteeksi kun en nyt jaksa sen enempää ymmärtää muka nokkelan sarkastista viestiäsi. Työelämässä olen ollut jo sen verran pitkään, että ymmärrän kyllä miten hommat menee. Edelleenkään, en ole ensimmäinen ihminen joka tarvitsee sairaslomaa mt-ongelmien vuoksi.

Etkä voi ihan oikeasti olla niin tyhmä ja väittää etteikö työmotivaatio olisi eri rivityöntekijällä kuin unelmansa saavuttaneella yrittäjällä.
Sairasloman tarpeessani kun ei edes ole kyse työuupumuksesta, se vain sattuu olemaan pieni osa kokonaistilannetta.
[/quote]

Onko todellinen sairauslomasi tarpeeseen sitten se työmotivaation puuttuminen jollei se uupumus kerran olekaan?

Vierailija
35/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 03:06"]

28: Tämä ei nyt ole ehkä ihan oikea ketju sinulle tulla pätemään ja esittää faktoja, kun en tässä nyt tosiaan ole ensimmäinen ihminen maailmassa tässä pisteessä. Jos systeemi kusee, niin ei se ole minun vikani enkä aio sitä lähteä mielenterveyteni uhalla oikomaan. Selkeästi ihmiset on nyt tarttuneet ainoastaan haluuni perustaa yritys, vaikka en tässä nyt mitään "yrityksensuunnittelulomaa" ole vailla, vaikka joku taas muka nokkela asian niin ilmaisi. Sen lisäksi monet "palstalääkärit" tuntuvat tietävän minua paremmin tilanteeni ja mikä minulle olisi parasta. Älkää huoliko te jotka huolehditte että veisin "loisimalla" (työttömyyskö ei tätä ole?) työpaikan sitä tarvitsevalta. Kun olen saanut pääkoppani sekä talouteni kuntoon ja yrityksen aluille, lupaan että tulen työllistämään useampaa ihmistä ja tarjoamaan parempaa paikkaa kuin mitä minulta nyt jäisi jälkeen jos alkaisin työttömyyskorvauksella elelemään. Siihen asti aion olla itsekäs, käytän systeemiä hyväkseni kun kerta voin, ja etsin itse sen paikan josta saan tarvitsemani sairasloman (kunnallistahan tuolla joku ehdotti). Kiitos kuitenkin kaikille avustaville viesteille!

[/quote]

Ap: hyväksyykö työnantajasi kunnalisen lääkärin kirjoittaman sairauslomatodistuksen? Monissa paikoissa varsinkin pitkien sairauslomien kohdalla vaaditaan nimenomaan työterveyslääkärin kannanotto, jos sellainen on saatavilla.

Vierailija
36/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäynti on tässä maassa vapaaehtoista. Työntekijä on valinnut työpaikan, päättänyt ottaa sen vastaan. Jos teet itsellesi sopimatonta työtä, olet siitä itse vastuussa. Mene hyvä ihminen js etsi itselleSi sopivampi työpaikka. Tuollainen saikuttelu on ihan peestä. Työnantaja teettää niitä töitä koita siinä työpaikassa on. Jos ne ei kiinnosta, niin antaa heittää.

Vierailija
37/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä ymmärrä mitä kirjoitat ap. Eivät ymmärrä lukemaansa. Sinä puhut ap metsästä ja nämä puusta.

Vierailija
38/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 03:25"]Ei nämä ymmärrä mitä kirjoitat ap. Eivät ymmärrä lukemaansa. Sinä puhut ap metsästä ja nämä puusta.
[/quote]

Juu. Ja aivan selkeästi kirjoitat ja kerrot asiasi että luulisi ymmärtävän. Mutta kun ei...niin ei

Vierailija
39/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin ymmärrän, näitä on nähty. Rahaa pitäis elämiseen saada, mutta kun ahistaa - elämä ahistaa ja työ ja kaikki. Ei oo kivaa töissä, kun ei niinku sovi hyvin ne hommat ja muutenkin. Niin ja ahistaa. 

Vierailija
40/54 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomat ovat sairaita varten.

Ei ole mikään sairaus se että on nuijassa työpaikassa. Sinun tulee vaihtaa työpaikkaa, perustaa se oma yritys tai sopeutua. Tämä on karu totuus mitenkään väheksymättä tilannettasi. Olen itse ollut samassa tilanteessa ja joutunut pakon edessä lopettamaan. Siitä seurasi aluksi kaaos mutta sitten pelkkää hyvää. Suosittelen nostamaan kytkintä. Mikään sairasloma ei auta kuitenkaan kuin hetkellisesti ja sitten olet taas siellä ja ottaa pattiin entistä enemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi