Vanhassa talossa vuokralla eikä omistaja korjaa vikoja
Asun ensimmäisessä asunnossani rintamamiestalon yläkerrassa (vuokraisäntä ja emäntä asuu alakerrassa) ja mulla on tässä asunnossa olohuone joka on heti portaiden päässä, keittiö joka on keskellä (omistajilla keittiö aivan sen alapuolella ja samaan hormiin liittämisen takia tehty keittiö samalle paikalle myös ylös) ja makuuhuone vaatehuoneella talon toisessa päädyssä. Taloon on tehty suuret remontit alakertaan omistajien asuntoon, mutta tämä mun asunto on kuin 1970luvulta ja talon julkisivu on kuin suoraan 1950luvulta.
Talon ikkunat ovat alkuperäiset ja vetää, omistajapariskunnan puuhat kuuluu savuhormia pitkin, aina kun talon alakerran uuneja lämmitetään yläkerrassa haisee savu ja ikkunat on pakko avata kokonaan ja kovilla sateilla vesi tulee parista kohdasta sisään. Talo on aika paljon tavallista rintamamiestaloa kookkaampi ja näillä kahdella asunnolla on eri sisäänkäynnit ja se on rakennettu hieman sotien jälkeen, kun asunnoista oli pulaa. Yläkerran asuntoon on tuon ajan jälkeen tehty vain muutamia pieniä korjauksia joita on jääkaappi ja sähköliesi ja uuni 1970luvulla, vanhan puuhellan korjaaminen ja makuuhuoneen pönttömuurin uudelleen muuraaminen vuonna 1985 ja huopakatteen paikkaaminen olohuoneen yläpuolelta 2002. Nykyään katto vuotaa muutamasta kohdasta, keittiön 1950luvun kaapit ovat vinossa ja keittiöstä pääsevälle parvekkeelle ei enää uskalla mennä kun sen kaiteet retkottaa ja koko parveke on kallistunut alaspäin.
Ongelmista olen ilmoittanut todella usein, mutta ikinä ei mitään ja esim kun ilmoitin ikkunoiden vetoisuudesta niin isäntä oli mun ollessa tyttöystävän luona käynyt teippaamassa ikkunat ja laittanut niiden väliin avattuja tulitikkurasioita. Uudet ikkunat olisi ollut parempi. Ei tänne voi kavereita kutsua eikä kyllä tyttöystäväkään täälä aikaa kovin paljon vietä johtuen siitä että hän on altistunut nuorena homeelle ja kuulemma ei pysty olemaan tässä talossa ja uskon kyllä häntä vaikka mä en oo mitään oireita saanutkaan.
Kommentit (69)
Etsi toinen asunto ja muuta pois. Kerro vielä vuokranantajille syy poismuuttoosi.
Vaihda asuntoa. Ei sellaisessa tarvi asua, mikä on kelvoton.
Et voi pakottaa tekemään remonttia, mutta voit etsiä uuden asunnon jos nykyinen ei miellytä
Ei vuokranantajan ole mikään pakko korjata omaisuuttaan, jos ei halua. Olisitko valmis maksamaan vuokrassasi remontin kustannukset?
Paljonko on neliöitä ja minkälainen vuokra, minkälaisella alueella sijaitsee?
Nykyään vuokra-asuntojen tarjonta on runsasta. Vuokralaisella on kuukauden irtisanoutumisaika. Mitä odotat?
Oikeasti, miten jotkut uskaltaa asua omistaja pariskunnan kanssa samassa rakennuksessa:o
Jos ei ole mitään korjauksia kirjallisesti luvattu tehdä, et juuri muuta voi kuin kärsiä tai muuttaa pois. Itse kyllä muuttaisin pois tuollaisesta mörskästä.
Miten nuo korjaukset esim. on sovittu vuokrasopimuksessa?
Satun asumaan seudulla jolla asunnot ovat melko kalliita ja juuri vähänaikaa sitten täysi-ikäistyneen mun budjetti ei oikein riitä uusimpien kerrostalojen vuokriin ja sitten itellä ehkä sellainen ahtaanpaikan kammo ettei miellytä asua pienessä yksiössä. Täälä myös sähkö sisältyy vuokraan. Talo sijaitsee myös niin lähellä vanhempiani että heidän talonsa katto näkyy asuntoni ikkunasta. Epäilen että syy kunnossapidon laiminlyöntiin on juuri ympärillä kehittyvä kaupunki. Ehkä talon säilyminen kehittyvän ja uudistuvan kaupungin keskellä ei ole aivan varmaa ja ei siksi uskalleta tehdä kalliita remontteja🤔
Muuta pois, kuulostaa ihan hirveältä. Voin luvata, ettei tuollaiseen homemörskään tehdä yhtään parannusta vaikka lattian läpi alkaisi kasvaa sieniä.
Taidat vähän huijata. Mutta jos olet tosissasi muuta äkkiä pois.
No vaihtoehtoja tasan kaksi: muuta pois TAI hyväksy tilanne. Vuokraisännällä ei ole velvoitetta tehdä korjauksia. Ajattele asia niin että hän tarjoaa palvelua josta sinä maksat, jos palvelu ei miellytä lopeta maksaminen muuttamalla pois. Jos et taas halua muuttaa, sitten hyväksyt asian laidan.
Et sä voi edellyttää heitä korjaamaan asuntoa mitenkään. Voit aina muuttaa pois. Katon vuotaminen ja savuhaitta saattaa olla sellainen, että asunto ei ole asumiskelpoinen, mutta korkeintaan voit saada ehkä hyvitystä vuokrassa ja muuttaa pois, jos asunto ei ole enää asumiskelpoinen.
Uudet ikkunat on aika kalliit, sun vuokra nousis reippaasti jos niitä vaihtelis.
Muuta äitin ja isin luo takas kasvamaan vähän...
Lähellä kaupunkien keskustaa sijaitsevat omakotitalot ovat aika usein purku-uhan alla ja saattaa olla syynä sille ettei oo remontteja tehty. Jos omistajat pelkäävät että kaupunki pakkolunastaa tai odottavat sopivaa tilaisuutta myydä talo tontteineen rakennusyhtiölle.
Omistajaa ei kiinnosta paikata kattoa?
Jääkaappi 70- luvulta?
Muuten viisin uskoakin...
1/5.
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois, kuulostaa ihan hirveältä. Voin luvata, ettei tuollaiseen homemörskään tehdä yhtään parannusta vaikka lattian läpi alkaisi kasvaa sieniä.
Nämä "Poika 18v":n tarinat on aina tällaisia säälikää mua ja mun kurjaa elämää -romaaneja. Tällä kertaa eri aihepiiri, mutta sama tyyli.
Oho, ihan uutta settiä