Vanhassa talossa vuokralla eikä omistaja korjaa vikoja
Asun ensimmäisessä asunnossani rintamamiestalon yläkerrassa (vuokraisäntä ja emäntä asuu alakerrassa) ja mulla on tässä asunnossa olohuone joka on heti portaiden päässä, keittiö joka on keskellä (omistajilla keittiö aivan sen alapuolella ja samaan hormiin liittämisen takia tehty keittiö samalle paikalle myös ylös) ja makuuhuone vaatehuoneella talon toisessa päädyssä. Taloon on tehty suuret remontit alakertaan omistajien asuntoon, mutta tämä mun asunto on kuin 1970luvulta ja talon julkisivu on kuin suoraan 1950luvulta.
Talon ikkunat ovat alkuperäiset ja vetää, omistajapariskunnan puuhat kuuluu savuhormia pitkin, aina kun talon alakerran uuneja lämmitetään yläkerrassa haisee savu ja ikkunat on pakko avata kokonaan ja kovilla sateilla vesi tulee parista kohdasta sisään. Talo on aika paljon tavallista rintamamiestaloa kookkaampi ja näillä kahdella asunnolla on eri sisäänkäynnit ja se on rakennettu hieman sotien jälkeen, kun asunnoista oli pulaa. Yläkerran asuntoon on tuon ajan jälkeen tehty vain muutamia pieniä korjauksia joita on jääkaappi ja sähköliesi ja uuni 1970luvulla, vanhan puuhellan korjaaminen ja makuuhuoneen pönttömuurin uudelleen muuraaminen vuonna 1985 ja huopakatteen paikkaaminen olohuoneen yläpuolelta 2002. Nykyään katto vuotaa muutamasta kohdasta, keittiön 1950luvun kaapit ovat vinossa ja keittiöstä pääsevälle parvekkeelle ei enää uskalla mennä kun sen kaiteet retkottaa ja koko parveke on kallistunut alaspäin.
Ongelmista olen ilmoittanut todella usein, mutta ikinä ei mitään ja esim kun ilmoitin ikkunoiden vetoisuudesta niin isäntä oli mun ollessa tyttöystävän luona käynyt teippaamassa ikkunat ja laittanut niiden väliin avattuja tulitikkurasioita. Uudet ikkunat olisi ollut parempi. Ei tänne voi kavereita kutsua eikä kyllä tyttöystäväkään täälä aikaa kovin paljon vietä johtuen siitä että hän on altistunut nuorena homeelle ja kuulemma ei pysty olemaan tässä talossa ja uskon kyllä häntä vaikka mä en oo mitään oireita saanutkaan.
Kommentit (69)
Ei nuo ole vikoja vaan ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tietty lämpötila pitää olla, jos ei ole eikä tee remonttia niin ei voi tuota asuntoa vuokrata.
Osa noista asioista on sellaisia, ettei niitä tarvitsekaan korjata vanhassa talossa. Sisään tulee savunhajua joka tapauksessa kun puilla lämmittää. Se kannattais mittauttaa tuleeko oikeesti savua tai häkää, vai oletko vain herkkä sille hajulle. Ja joku äänien kulkeutuminen, no ei sitä voi oikein estää kun kyse on talon rakenteista.
Uudet ikkunat voi alentaa talon arvoa, ja muutenkin kuulostaa tarpeettomilta jos vanhoja voi tilkitä.
Josko vielä yrittäisit jutella vuokranantajan kanssa ja kirjoittaisit ihan listan asioista. "Toivoisin että näihin asioihin tulisi korjauksia. Muuten joudun ikävä kyllä etsimään uutta asuntoa, mutta haluaisin kyllä mielelläni jäädä, jos asia x korjattaisiin vuoden loppuun mennessä". Selkeät tavoitteet, selkeä aikamääre, selkeä ilmoitus poismuutosta. Jos vain vihjailen kautta rantain, tai "ihmettelet" tai kysyt ujosti jotain, ei vuokranantaja ehkä ota asiaa hoitaakseen. Tai vaikka se ikkunoiden teippaus, om varmaan heistä ollut riittävä toimenpide. Nyt on taas pallo sulla, käyt sanomassa että "kiitos teippauksesta, mutta voisitko tulla katsomaan missä ongelmaa vielä on, mihin teippi ei riitä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty lämpötila pitää olla, jos ei ole eikä tee remonttia niin ei voi tuota asuntoa vuokrata.
Ainakaan aloitusviestissä ap ei puhu lämmöistä. Jos on liian kylmä niin yleensä siihen auttaa patterin vääntö kovemmalle.
Ennen talvea ne ikkunat kannattaa aina tiivistää, laittaa sitä ikkunateippiä. Kyllähän ne muuten vanhassa talossa vetää ihan kunnolla.
Taitaa noin vanhoissa taloissa olla patterin sijasta puulämmitys ja jos hormista tulee savut sisään niin ei varmaan huvita lämmitellä niitä. Ihmettelen kyllä että miten muuratusta hormista voi tulla savua huoneistoon
Kyllähän muuraukset rapistuu ja onhan noita tiilipiippuja kaatunutkin sen takia. Kyllä ne huoltamattomina alkaa päästää savua ulos muualtakin kuin sieltä mistä pitäisi ja saattaa päästää kipinöitäkin ja polttaa koko talon
Mun vanhemmilla on 1950luvun rintamamiestalo jossa asuvat ja he pitävät talosta todella paljon eivätkä suostuisi myymään vaikka miljoona tarjottaisiin (itse siis näin sanoneet), mutta he eivät tee suuria remontteja joita talo vaatisi, koska kaupunki vaanii tonttia ja vaikka myymistä vanhempani eivät harkitse niin heidän on tiedostettava se että kaupunki voi halutessaan käyttää pakkokeinoja :( remontointi isolla rahalla ei siis välttämättä kannata vaikka talo ei ole homeessa
Äänestä jaloilla. Pihit vuokraisännät ovat samanlaisia kaikkialla. Aina löytyy joku uuno maksamaan täyttä vuokraa mistäkin mörskästä. Älkää edes ehdottako uusia ikkunoita, ovia, ilmastointia ja eristyksiä.
Vuokraisäntä joutuu tekemään selvityksen mihin käyttää takuuvuokrarahat ja miksi vuokralaisten etujärjestölle, jos ei palauta takuuvuokraa. Minun kanssani ei pelleillä.