Vanhassa talossa vuokralla eikä omistaja korjaa vikoja
Asun ensimmäisessä asunnossani rintamamiestalon yläkerrassa (vuokraisäntä ja emäntä asuu alakerrassa) ja mulla on tässä asunnossa olohuone joka on heti portaiden päässä, keittiö joka on keskellä (omistajilla keittiö aivan sen alapuolella ja samaan hormiin liittämisen takia tehty keittiö samalle paikalle myös ylös) ja makuuhuone vaatehuoneella talon toisessa päädyssä. Taloon on tehty suuret remontit alakertaan omistajien asuntoon, mutta tämä mun asunto on kuin 1970luvulta ja talon julkisivu on kuin suoraan 1950luvulta.
Talon ikkunat ovat alkuperäiset ja vetää, omistajapariskunnan puuhat kuuluu savuhormia pitkin, aina kun talon alakerran uuneja lämmitetään yläkerrassa haisee savu ja ikkunat on pakko avata kokonaan ja kovilla sateilla vesi tulee parista kohdasta sisään. Talo on aika paljon tavallista rintamamiestaloa kookkaampi ja näillä kahdella asunnolla on eri sisäänkäynnit ja se on rakennettu hieman sotien jälkeen, kun asunnoista oli pulaa. Yläkerran asuntoon on tuon ajan jälkeen tehty vain muutamia pieniä korjauksia joita on jääkaappi ja sähköliesi ja uuni 1970luvulla, vanhan puuhellan korjaaminen ja makuuhuoneen pönttömuurin uudelleen muuraaminen vuonna 1985 ja huopakatteen paikkaaminen olohuoneen yläpuolelta 2002. Nykyään katto vuotaa muutamasta kohdasta, keittiön 1950luvun kaapit ovat vinossa ja keittiöstä pääsevälle parvekkeelle ei enää uskalla mennä kun sen kaiteet retkottaa ja koko parveke on kallistunut alaspäin.
Ongelmista olen ilmoittanut todella usein, mutta ikinä ei mitään ja esim kun ilmoitin ikkunoiden vetoisuudesta niin isäntä oli mun ollessa tyttöystävän luona käynyt teippaamassa ikkunat ja laittanut niiden väliin avattuja tulitikkurasioita. Uudet ikkunat olisi ollut parempi. Ei tänne voi kavereita kutsua eikä kyllä tyttöystäväkään täälä aikaa kovin paljon vietä johtuen siitä että hän on altistunut nuorena homeelle ja kuulemma ei pysty olemaan tässä talossa ja uskon kyllä häntä vaikka mä en oo mitään oireita saanutkaan.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokranantajan ole mikään pakko korjata omaisuuttaan, jos ei halua. Olisitko valmis maksamaan vuokrassasi remontin kustannukset?
Oletko sinä valmis alentamaan vuokraa niin että se vastaa sitten korjaamattoman asunnon kuntoa?
Se vastaa jo sitä. Ap kertoi, että muut sopivat (=tarpeeksi isot) asunnot ovat hänelle liian kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ollenkaan käynyt katsomassa asuntoa ennen kuin kirjoitit vuokrasopimuksen? Ymmärrät kai, että mikäli vuokraat vanhaa asuntoa pienellä vuokralla, se ei ehkä olekaan ihan ns "uudenveroinen". Helpoimmalla pääset, kun muutat suosiolla vaan pois. Vuokranantajat voivat sitten vuokrata asunnon jollekin, jolle se kelpaa sellaisenaan.
ei nuori ihminen välttämättä ymmärrä kaikkea mitä asunnon vuokraaminen yksityiseltä käsittää, se ei ole sama kuin esim. kaupungilta vuokraaminen jossa asiat ovat selkeitä. huijatuksi joutuu kokematon yksityiseltä vuokratessaan jos ei kaikkea ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voit keskustella terveystarkastajan kanssa siitä onko asunto asumiskelpoinen. pyydä hänet käymään siellä, homeen voi mitata.
Ja sitten jos se julistetaan asumiskelvottomaksi, ap:n on muutettava joka tapauksessa pois ja johonkin kalliiseen asuntoon.
tälläisesä tapauksessa pääsee asuntojonon kärkisijoille lääkärinlausunnon ja terveystar. lausunnon perusteella. eli kaupungin asunto on nopeasti saatavilla. taidat olla itse vuokranantaja kun tuollaisia puhut.
Ai kun puhun, että asumiskelvottomasta asunnosta joutuu muuttamaan pois, olen vuokranantaja? Omituinen logiikka.
ei vuokralainen kirjoittaisi noin kuin sinä.
Mitäs huijausta tuossa on? Asunto vuokrataan sellaisena kuin se on! Ei kai sitä voi olettaa, että jos katsotussa kämpässä on vanhat vetoisat ikkunat ja halpa vuokra, että ne ikkunat aletaan pikku ella-petterin toiveesta vaihtamaan ja tapetitkin laittamaan kivemmiksi? Ja jos ei osaa itse ajatella, niin kannattaa ottaa omat vanhemmat mukaan kämppää katsomaan. Turha syyttää muita huijajksesta jos itse on tyhmä ja naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voit keskustella terveystarkastajan kanssa siitä onko asunto asumiskelpoinen. pyydä hänet käymään siellä, homeen voi mitata.
Ja sitten jos se julistetaan asumiskelvottomaksi, ap:n on muutettava joka tapauksessa pois ja johonkin kalliiseen asuntoon.
tälläisesä tapauksessa pääsee asuntojonon kärkisijoille lääkärinlausunnon ja terveystar. lausunnon perusteella. eli kaupungin asunto on nopeasti saatavilla. taidat olla itse vuokranantaja kun tuollaisia puhut.
Ai kun puhun, että asumiskelvottomasta asunnosta joutuu muuttamaan pois, olen vuokranantaja? Omituinen logiikka.
ei vuokralainen kirjoittaisi noin kuin sinä.
Hä? Miksei? Siis mitä hyötyä nyt ois terveystarkastajasta? Joko se sanoo, että asunto on ihan ok, ei ongelmaa. Tai sit se sanoo et "joo tääl on hometta, ei kannata asua täällä". Ekassa tapauksessa ap jatkaa asumista ja mikään ei muutu, tokassa tapauksessa ap muuttaa pois. Eikö oikeesti ois vaan helpompi suoraan muuttaa pois, eikä asua jossain vetoisessa ja vuotavassa vanhassa kämpässä, minne sataa sisälle??
Joo ei ole varaa muuttaa isoon kämppään mutta.. Siis kun ei sen vuokranantajan ole mikään pakko korjata kämppää tuhansilla euroilla. Se vuokraa tollasta vanhaa ruppua. Ei sen oo pakko tehdä siitä modernia ja mukavaa. Ilmeisesti se on myös halpa ruppu, koska ap:lla on siellä varaa asua.
että saa huijata jos toinen ei tajua sitä, siinä tämä suomalaisten niin kehuttu rehellisyys nähdään. älkää koskaan vuokratko asuntoa yksityiseltä jos vaan voitte muualta saada. huomasitte varmaan mitä vuokranantajat teistä ajattelevat!
Jep, kaupungin vuokraluukut on luxusta. 😆😆😆
jos terveystarkastaja asettaa asunnon asumiskieltoon siitä on se hyöty ettei sitä voi vuokrata enää kellekkään ja näin estää ihmisten sairastuminen sisäilmaongelmien takia. terveys on tärkein paitsi vuokranantajalle. heille se on raha.
Usein asunnon taso sekä vuokra ja määrittyvät sen haluttavuuden mukaan eli isommalla rahalla monesti (ei aina!) parempilaatuisen asunnon vuokrattua.
Ei kaikki vuokranantajat ole tuollaisia. Äitini asuu omakotitalossa vuokralla jonka vanhin osa on ainakin 1850luvulta ja uusi laajennusosa kylpyhuoneelle 1980luvulta ja talo oli jämähtänyt 80luvulle kun äitini muutti ja osa pistorasioista ei toiminut ja sulakkeita paloi ilman syytä. Myös talon vanhan osan lankkulattiat oli ruman ja huonon muovimaton alla. Vuokranantaja tuli itse katsomaan tilanteen vaikka oli toki käynyt jo edellisten vuokralaisten lähdettyä tarkastamassa kaiken pintapuolisesti ja kun äitini kertoi ongelmista niin hän korjautti ne saman viikon aikana ja lähiaikoina taloon tulossa käyttövesiputkiston remontti vaikkei putket ole edes toimineet huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokranantajan ole mikään pakko korjata omaisuuttaan, jos ei halua. Olisitko valmis maksamaan vuokrassasi remontin kustannukset?
Vuokralainen voi soittaa terveystarkastajalle ja asunto mennä vuokrauskieltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen voi soittaa terveystarkastajalle ja asunto mennä vuokrauskieltoon.
Lisäksi vuokralaisilla on etujärjestöt. Mitä tahansa ei saa vuokrata.
Jos takuuvuokraa ei makseta takaisin niin kannattaa ottaa yhteyttä vuokralaisten etujärjestöihin, he tarkistavat miksi. Jos vuokraisäntä tekee takuuvuokralla remonttia niin kuitit pitää toimittaa vuokralaiselle ja remontoitavan pinnan pitää olla vastaava esim. halpa laminaatin tilalle uusi halpa laminaatti.
Kaikkea ei voi edes veloittaa takuuvuokrasta koska halvempaan pehmeään lattiamateriaaliin tulee helpommin jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos takuuvuokraa ei makseta takaisin niin kannattaa ottaa yhteyttä vuokralaisten etujärjestöihin, he tarkistavat miksi. Jos vuokraisäntä tekee takuuvuokralla remonttia niin kuitit pitää toimittaa vuokralaiselle ja remontoitavan pinnan pitää olla vastaava esim. halpa laminaatin tilalle uusi halpa laminaatti.
Kaikkea ei voi edes veloittaa takuuvuokrasta koska halvempaan pehmeään lattiamateriaaliin tulee helpommin jälkiä.
Suomessa on asioista lait muutenhan täällä tehtäisiin mitä sattuu ominpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs huijausta tuossa on? Asunto vuokrataan sellaisena kuin se on! Ei kai sitä voi olettaa, että jos katsotussa kämpässä on vanhat vetoisat ikkunat ja halpa vuokra, että ne ikkunat aletaan pikku ella-petterin toiveesta vaihtamaan ja tapetitkin laittamaan kivemmiksi? Ja jos ei osaa itse ajatella, niin kannattaa ottaa omat vanhemmat mukaan kämppää katsomaan. Turha syyttää muita huijajksesta jos itse on tyhmä ja naiivi.
Suomessa pitää asunnossa olla tietty lämpötila. Toki omassa asunnossa voit pitää mitä lämpötilaa haluat.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokraisäntä haluaa pistää jonkun kalliimman kestävämmän materiaalin esim. lattiaan niin tällöin vuokraisännän pitää maksaa se kokonaan itse eli ei voi ottaa osaa rahoista takuuvuokrasta, jos aiemmin lattiassa on ollut esim. halpa laminaatti.
Itse otan vuokralaisen etujärjestöön yhteyttä, jos esim. takuuvuokraa ei palauteta.
Vuokraisäntä ei yksin tee mitään päätöksiä.
Muuta pois! Parempi asia yksiössä kuin tuolla. Tuo kuullostaa haitalliselta terveydellesi, voit saada terveysongelmia lopun ikääsi homeesta ja se savukin on vaarallista, jos sitä tulee sisälle ja ehkä häkääkin. Muuta heti.
Haet asumistukea ja muutat veks. Turha tuollaisten jäärien vuokralla asua. Saa vain elinikäisen vitutuksen.
Oletko sinä valmis alentamaan vuokraa niin että se vastaa sitten korjaamattoman asunnon kuntoa?