Vanhassa talossa vuokralla eikä omistaja korjaa vikoja
Asun ensimmäisessä asunnossani rintamamiestalon yläkerrassa (vuokraisäntä ja emäntä asuu alakerrassa) ja mulla on tässä asunnossa olohuone joka on heti portaiden päässä, keittiö joka on keskellä (omistajilla keittiö aivan sen alapuolella ja samaan hormiin liittämisen takia tehty keittiö samalle paikalle myös ylös) ja makuuhuone vaatehuoneella talon toisessa päädyssä. Taloon on tehty suuret remontit alakertaan omistajien asuntoon, mutta tämä mun asunto on kuin 1970luvulta ja talon julkisivu on kuin suoraan 1950luvulta.
Talon ikkunat ovat alkuperäiset ja vetää, omistajapariskunnan puuhat kuuluu savuhormia pitkin, aina kun talon alakerran uuneja lämmitetään yläkerrassa haisee savu ja ikkunat on pakko avata kokonaan ja kovilla sateilla vesi tulee parista kohdasta sisään. Talo on aika paljon tavallista rintamamiestaloa kookkaampi ja näillä kahdella asunnolla on eri sisäänkäynnit ja se on rakennettu hieman sotien jälkeen, kun asunnoista oli pulaa. Yläkerran asuntoon on tuon ajan jälkeen tehty vain muutamia pieniä korjauksia joita on jääkaappi ja sähköliesi ja uuni 1970luvulla, vanhan puuhellan korjaaminen ja makuuhuoneen pönttömuurin uudelleen muuraaminen vuonna 1985 ja huopakatteen paikkaaminen olohuoneen yläpuolelta 2002. Nykyään katto vuotaa muutamasta kohdasta, keittiön 1950luvun kaapit ovat vinossa ja keittiöstä pääsevälle parvekkeelle ei enää uskalla mennä kun sen kaiteet retkottaa ja koko parveke on kallistunut alaspäin.
Ongelmista olen ilmoittanut todella usein, mutta ikinä ei mitään ja esim kun ilmoitin ikkunoiden vetoisuudesta niin isäntä oli mun ollessa tyttöystävän luona käynyt teippaamassa ikkunat ja laittanut niiden väliin avattuja tulitikkurasioita. Uudet ikkunat olisi ollut parempi. Ei tänne voi kavereita kutsua eikä kyllä tyttöystäväkään täälä aikaa kovin paljon vietä johtuen siitä että hän on altistunut nuorena homeelle ja kuulemma ei pysty olemaan tässä talossa ja uskon kyllä häntä vaikka mä en oo mitään oireita saanutkaan.
Kommentit (69)
Kyllästynyt vuokralainen 2000 kirjoitti:
Satun asumaan seudulla jolla asunnot ovat melko kalliita ja juuri vähänaikaa sitten täysi-ikäistyneen mun budjetti ei oikein riitä uusimpien kerrostalojen vuokriin ja sitten itellä ehkä sellainen ahtaanpaikan kammo ettei miellytä asua pienessä yksiössä. Täälä myös sähkö sisältyy vuokraan. Talo sijaitsee myös niin lähellä vanhempiani että heidän talonsa katto näkyy asuntoni ikkunasta. Epäilen että syy kunnossapidon laiminlyöntiin on juuri ympärillä kehittyvä kaupunki. Ehkä talon säilyminen kehittyvän ja uudistuvan kaupungin keskellä ei ole aivan varmaa ja ei siksi uskalleta tehdä kalliita remontteja🤔
Okei eli asut sellaisessa asunnossa, johon sulla on varaa. Et voi odottaa, että vuokranantaja ilmaiseksi parantaisi asuinolosuhteitasi, vuokrasi luultavasti nousisi reippaasti, jos korjaukset tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Omistajaa ei kiinnosta paikata kattoa?
Jääkaappi 70- luvulta?
Muuten viisin uskoakin...
1/5.
En tiedä oletko tosissasi, mutta onhan näitä vastaavia mörskiä maa täynnä
Jos sähkö sisältyy vuokraan niin sitten vaan hommaat niin paljon lämmittimiä, ettei veto ja ikkunoiden aukipitopakko ole haitaksi.
Peltikate pitää laittaa huovan päälle niin suurin ongelma on hoidettu ja sitten voi keskittyä pienempiin asioihin. Sellaisia rintamamiestalojen pieniä ns tupakkiparvekkeita ei enää käytetä kun juuri kukaan ei enää polta joten senkin voi purkaa pois ja sitten pienet pintaremontit voi tehdä pikku hiljaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllästynyt vuokralainen 2000 kirjoitti:
Satun asumaan seudulla jolla asunnot ovat melko kalliita ja juuri vähänaikaa sitten täysi-ikäistyneen mun budjetti ei oikein riitä uusimpien kerrostalojen vuokriin ja sitten itellä ehkä sellainen ahtaanpaikan kammo ettei miellytä asua pienessä yksiössä. Täälä myös sähkö sisältyy vuokraan. Talo sijaitsee myös niin lähellä vanhempiani että heidän talonsa katto näkyy asuntoni ikkunasta. Epäilen että syy kunnossapidon laiminlyöntiin on juuri ympärillä kehittyvä kaupunki. Ehkä talon säilyminen kehittyvän ja uudistuvan kaupungin keskellä ei ole aivan varmaa ja ei siksi uskalleta tehdä kalliita remontteja🤔
Okei eli asut sellaisessa asunnossa, johon sulla on varaa. Et voi odottaa, että vuokranantaja ilmaiseksi parantaisi asuinolosuhteitasi, vuokrasi luultavasti nousisi reippaasti, jos korjaukset tehtäisiin.
Jos tämä on totta, ainoa epäkohtahan on tuo savu ja vuotava katto, sekä parvekkeen kaide.
Itsekin asuimme vastaavissa mörskissä kun puoliso opiskeli, itse kuljin matalapalkkatöissa pitkän matkan päässä.
voit keskustella terveystarkastajan kanssa siitä onko asunto asumiskelpoinen. pyydä hänet käymään siellä, homeen voi mitata.
Kuulostaa vähän erikoiselta, että yksiö aiheuttaisi klaustrofobiaa. Liian hyvälle opetettu.
Vierailija kirjoitti:
voit keskustella terveystarkastajan kanssa siitä onko asunto asumiskelpoinen. pyydä hänet käymään siellä, homeen voi mitata.
Ja sitten jos se julistetaan asumiskelvottomaksi, ap:n on muutettava joka tapauksessa pois ja johonkin kalliiseen asuntoon.
Tän takia en vuokraa just kotia pois muuttaville mammanpojille, ei mitään tajua realiteeteista. Halvalla hinnalla ei saa luksusta. Asunto vuokrataan siinä kunnossa kun se on.
Ootko valittanut vuokranantajalle siitä savusta ja home-epäilystä? Jos se ei niille tee mitään, niin puhu kunnan terveystarkastajalle. Ei nyt vuokranantajatkaan saa toisten terveyttä vaarantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jos se julistetaan asumiskelvottomaksi, ap:n on muutettava joka tapauksessa pois ja johonkin kalliiseen asuntoon.
tälläisesä tapauksessa pääsee asuntojonon kärkisijoille lääkärinlausunnon ja terveystar. lausunnon perusteella. eli kaupungin asunto on nopeasti saatavilla. taidat olla itse vuokranantaja kun tuollaisia puhut.
Missä vaiheessa aloittaja mainitsi sukupuolensa?
Vuokranantajan on velvollisuus pitää asunto sovitussa kunnossa. Asunnon ensinnäkin on oltava asuttavassa kunnossa. Lisäksi vuokralainen saa edellyttää, että asunto on sellaisessa kunnossa, kuin asunnon ikä, alueen asunnot ja paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuudella voi vaatia. Ainoa poikkeus tästä on, jos vuokrasopimuksessa on sovittu, että kunnossapito kuuluu vuokralaiselle tai on sovittu, että asunto vuokrataan sellaisena kuin se on - eikä puutteellisuutta ole voinut havaita.
Olet oikeutettu vuokran alennukseen tai sopimuksen purkamiseen, jos vuokranantaja ei hoida velvoitteitaan.
Monilla pareilla suhde varsinkin alussa oleva sellainen kariutuu paljon todennäköisemmin jos he asuvat samassa asunnossa ja olevat koko ajan tekemisissä
googleta vuokralaisyhdistys, sieltä saa ihan ilmaisia neuvoja.
Etkö ollenkaan käynyt katsomassa asuntoa ennen kuin kirjoitit vuokrasopimuksen? Ymmärrät kai, että mikäli vuokraat vanhaa asuntoa pienellä vuokralla, se ei ehkä olekaan ihan ns "uudenveroinen". Helpoimmalla pääset, kun muutat suosiolla vaan pois. Vuokranantajat voivat sitten vuokrata asunnon jollekin, jolle se kelpaa sellaisenaan.
Heh mulla on jääkaappi joka on ollut ainakin vuodesta 1970 meillä koska isoisäni oli sen ostanut äidille ja isälle ja hän kuoli vuonna 1970.
Suomalaisen asumisen ongelma jos hinta on halpa sen tietää että on karmeassa kunnossa. Tässäkin pätee sama kuin kaikessa suomessa: halvalla ei saa hyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tälläisesä tapauksessa pääsee asuntojonon kärkisijoille lääkärinlausunnon ja terveystar. lausunnon perusteella. eli kaupungin asunto on nopeasti saatavilla. taidat olla itse vuokranantaja kun tuollaisia puhut.
Ai kun puhun, että asumiskelvottomasta asunnosta joutuu muuttamaan pois, olen vuokranantaja? Omituinen logiikka.
Tässäpä hyvä elämän oppitunti: jos vuokra on halpa, siihen on jokin syy. Yleensä syy on sijainti tai asunnon kunto, kuten tässä sinun tapauksessasi. Jos asunto kunnostetaan vastaamaan uusien kerrostalojen kuntoa, myös vuokra nousee samalle tasolle niiden kanssa.
Pitää valita joko mieluinen asunto tai edullinen vuokra, molempia et saa ellei ole esimerkiksi varakkaita vanhempia jotka sellaisen kustantavat.