KHO: Äidiltä saatu laina pienentää toimeentulotukea
http://www.hs.fi/kotimaa/a1419908808445
En voi käsittää. Tämä on täydellinen esimerkki siitä, miten viranomainen on heikossa asemassa olevan vihollinen.
Ja ennen kuin joku pahis iskee ad hominem, sanottakoon, etten ole itse koskaan saanut (enkä hakenut) toimeentulotukea.
Tässähän oli kysymys tilanteesta, jossa täysi-ikäinen mies oli hakenut toimeentulotukea, mutta viranomaisella kesti niin kuin aina tietysti kestää, ja äiti oli lainannut hänelle vuokrarahat, ettei asunnon kanssa tulisi ongelmia maksamattomista vuokrista.
Niin kai jokainen äiti tekisi, täysi-ikäisenkin lapsen kohdalla.
Jos toimeentulotukea annetaan muutenkin vain välttämättömään, mistä mies sitten maksaa äidilleen takaisin, tai kuinka kauan voidaan ajatella, että äidin pitäisi sitten itse kärvistellä, kun pojalla ei ole, millä maksaa takaisin, todennäköisesti pitkään aikaan.
Uutisessa selitetään, että toimeentulotukea laskettaessa otetaan huomioon perheen tulot - mutta tässä tapauksessahan mies jo eli omillaan. Minkä kaikkien sukulaisten tulot siis kuuluisi ottaa huomioon?
Mitä tästä opimme, paitsi sen, että viranomainen on jo valmiiksi heikossa tilanteessa olevan kansan sadistinen vihollinen? Sen, että tällaisia tapauksia varten on syytä pitää aina mukana käteistä siellä piironginlaatikossa hätätilanteita varten. Sellaisia, joiden olemassaoloon ei viranomaisella ole pääsyä.
Joskus viranomaisen tietoinen huijaaminen on näemmä välttämätöntä ja moraalisesti oikein.
No, senhän moni näiden tahojen kanssa työskentelevä esim. kolmannen sektorin auttajataho tietää ihan hyvin kokemuksesta.
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:30"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:43"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:39"] Jos on mahdollista saada lainaa asiallisella korolla, silloin ei tilanteessa tarvitse toimeentulotukea. [/quote] Onko sulle tuttua sellainen asia kuin lainan takaisinmaksaminen? [/quote] Ei sille varmaan ole. [/quote]Tottakai laina on maksettava takaisin. On hommattava jotakin tekemistä, mistä voi saada rahaa. Voi kerätä pulloja, kesällä marjoja jne. Tai vaikka hommattua töihin. Toimeentulotuki on sitä varten, että tulee toimeen. Jos äiti lainaa rahaa jonka voi myöhemmin maksaa takaisin, silloin tulee toimeen ilman yhteiskunnan rahoja. [/quote]
Haha, aina jossakin välissä tulee tämä klassinen "metsästä saa marjoja ja nokkosista keittoa..."
Ja siihen perään luonnollisesti "työttömyys loppuu kun vain menee töihin." Näinhän se menee. :) Fiksu yksilö, kertakaikkisesti. [/quote] Onkohan tämmöiset ihmiset koskaan käyneet marjastamassa, siinä kun sinä siellä kolme tuntia nyhväät, etkä saa edes kiloa niin ei ihan riitä syötäväksi ne marjat. Vai kuinka vähän tämä ihminen mahtaa syödä jos oikeasti saa puolesta kilosta marjoja päivässä napansa täyteen ja keräämiseen menee kolme tuntia jonka aikana polttaa jo tuplasti sen verran energiaa mitä niistä marjoista saisi. Kannattavaako? Ei. [/quote] Katsos kun niitä marjoja ei ole tarkoitus kerätä nälkäänsä, vaan useita kymmeniä litroja myyntiin että niistä saa kerättyä rahat vuokranmaksuun ja elämiseen. Ja autoton työtönhän kävelee sitten sen parikymmentä kilometriä metsään, kerää kaksi ämpärillistä, kävelee viemään ne kotiin ja palaa kävellen metsään. Samalla tietenkin hakee töitä ja kouluttautuu. [/quote] Eli laitan lapseni hoitoon koko päiväksi ja ja menen keräämään marjoja, elannon saamiseksi. Ensin kävelen monta kymmentä kilometriä helsingissä, että löydän metsän jossa tarpeeksi marjoja myyntiin tai, että löydän edes metsän. Siihen yhteen menee jo koko päivä, eli minulla on puoli kiloa mansikoita, koska aika ei riittänyt enempään keräämiseen. Puoli kiloa mansikoita hinta noin 2,5 euroa. Sitten maksan myyntipöydän ensin tyhjästä. Sen koko päivän kun lapsi on ollut hoidossa pullitan siitä jo monta kymmentä euroa. Päivänsaldo olen 15 euroa miinuksella. Jep, kyllä näin teen. Ainiin on talvi.
[/quote]
Toisin sanoen olet laiska! Kyllä minä noin tekisin jos olisin työtön! Mutta minä en ole koskaan ollut työtön koska en ole laiska!
[/quote]
Voisiko nämä trollit jo bännätä. Alkaa olla niin idioottia juttua etten kestä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:42"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:30"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:43"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:39"] Jos on mahdollista saada lainaa asiallisella korolla, silloin ei tilanteessa tarvitse toimeentulotukea. [/quote] Onko sulle tuttua sellainen asia kuin lainan takaisinmaksaminen? [/quote] Ei sille varmaan ole. [/quote]Tottakai laina on maksettava takaisin. On hommattava jotakin tekemistä, mistä voi saada rahaa. Voi kerätä pulloja, kesällä marjoja jne. Tai vaikka hommattua töihin. Toimeentulotuki on sitä varten, että tulee toimeen. Jos äiti lainaa rahaa jonka voi myöhemmin maksaa takaisin, silloin tulee toimeen ilman yhteiskunnan rahoja. [/quote]
Haha, aina jossakin välissä tulee tämä klassinen "metsästä saa marjoja ja nokkosista keittoa..."
Ja siihen perään luonnollisesti "työttömyys loppuu kun vain menee töihin." Näinhän se menee. :) Fiksu yksilö, kertakaikkisesti. [/quote] Onkohan tämmöiset ihmiset koskaan käyneet marjastamassa, siinä kun sinä siellä kolme tuntia nyhväät, etkä saa edes kiloa niin ei ihan riitä syötäväksi ne marjat. Vai kuinka vähän tämä ihminen mahtaa syödä jos oikeasti saa puolesta kilosta marjoja päivässä napansa täyteen ja keräämiseen menee kolme tuntia jonka aikana polttaa jo tuplasti sen verran energiaa mitä niistä marjoista saisi. Kannattavaako? Ei. [/quote] Katsos kun niitä marjoja ei ole tarkoitus kerätä nälkäänsä, vaan useita kymmeniä litroja myyntiin että niistä saa kerättyä rahat vuokranmaksuun ja elämiseen. Ja autoton työtönhän kävelee sitten sen parikymmentä kilometriä metsään, kerää kaksi ämpärillistä, kävelee viemään ne kotiin ja palaa kävellen metsään. Samalla tietenkin hakee töitä ja kouluttautuu. [/quote] Eli laitan lapseni hoitoon koko päiväksi ja ja menen keräämään marjoja, elannon saamiseksi. Ensin kävelen monta kymmentä kilometriä helsingissä, että löydän metsän jossa tarpeeksi marjoja myyntiin tai, että löydän edes metsän. Siihen yhteen menee jo koko päivä, eli minulla on puoli kiloa mansikoita, koska aika ei riittänyt enempään keräämiseen. Puoli kiloa mansikoita hinta noin 2,5 euroa. Sitten maksan myyntipöydän ensin tyhjästä. Sen koko päivän kun lapsi on ollut hoidossa pullitan siitä jo monta kymmentä euroa. Päivänsaldo olen 15 euroa miinuksella. Jep, kyllä näin teen. Ainiin on talvi. [/quote] Toisin sanoen olet laiska! Kyllä minä noin tekisin jos olisin työtön! Mutta minä en ole koskaan ollut työtön koska en ole laiska! [/quote] Voisiko nämä trollit jo bännätä. Alkaa olla niin idioottia juttua etten kestä.
[/quote]
Mä kirjotin ton jutun ihan vitsillä, bännejä odotellessa. Kannattaa loukkaantua kaikesta ja suhtautua nettiin niin että kaikki ovat siellä 100% tosissaan koko ajan :D
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:47"]Se on kyllä kumma juttu, että täälä aina päättyy nämä tttuki/kela keskustelut marjametsään!
[/quote]
No koska marjoja on metsässä, millä elää herroiksi. Tuet on turhia, kun kaikki vaan talvellakin metsään keräämään marjoja elintasonsa turvaamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:30"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:43"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:39"] Jos on mahdollista saada lainaa asiallisella korolla, silloin ei tilanteessa tarvitse toimeentulotukea. [/quote] Onko sulle tuttua sellainen asia kuin lainan takaisinmaksaminen? [/quote] Ei sille varmaan ole. [/quote]Tottakai laina on maksettava takaisin. On hommattava jotakin tekemistä, mistä voi saada rahaa. Voi kerätä pulloja, kesällä marjoja jne. Tai vaikka hommattua töihin. Toimeentulotuki on sitä varten, että tulee toimeen. Jos äiti lainaa rahaa jonka voi myöhemmin maksaa takaisin, silloin tulee toimeen ilman yhteiskunnan rahoja. [/quote]
Ja siihen perään luonnollisesti "työttömyys loppuu kun vain menee töihin." Näinhän se menee. :) Fiksu yksilö, kertakaikkisesti. [/quote] Onkohan tämmöiset ihmiset koskaan käyneet marjastamassa, siinä kun sinä siellä kolme tuntia nyhväät, etkä saa edes kiloa niin ei ihan riitä syötäväksi ne marjat. Vai kuinka vähän tämä ihminen mahtaa syödä jos oikeasti saa puolesta kilosta marjoja päivässä napansa täyteen ja keräämiseen menee kolme tuntia jonka aikana polttaa jo tuplasti sen verran energiaa mitä niistä marjoista saisi. Kannattavaako? Ei. [/quote] Katsos kun niitä marjoja ei ole tarkoitus kerätä nälkäänsä, vaan useita kymmeniä litroja myyntiin että niistä saa kerättyä rahat vuokranmaksuun ja elämiseen. Ja autoton työtönhän kävelee sitten sen parikymmentä kilometriä metsään, kerää kaksi ämpärillistä, kävelee viemään ne kotiin ja palaa kävellen metsään. Samalla tietenkin hakee töitä ja kouluttautuu. [/quote] Eli laitan lapseni hoitoon koko päiväksi ja ja menen keräämään marjoja, elannon saamiseksi. Ensin kävelen monta kymmentä kilometriä helsingissä, että löydän metsän jossa tarpeeksi marjoja myyntiin tai, että löydän edes metsän. Siihen yhteen menee jo koko päivä, eli minulla on puoli kiloa mansikoita, koska aika ei riittänyt enempään keräämiseen. Puoli kiloa mansikoita hinta noin 2,5 euroa. Sitten maksan myyntipöydän ensin tyhjästä. Sen koko päivän kun lapsi on ollut hoidossa pullitan siitä jo monta kymmentä euroa. Päivänsaldo olen 15 euroa miinuksella. Jep, kyllä näin teen. Ainiin on talvi.
[/quote]
Toisin sanoen olet laiska! Kyllä minä noin tekisin jos olisin työtön! Mutta minä en ole koskaan ollut työtön koska en ole laiska!
[/quote]
On myös ilmeisen uusavuton, kun kuvittelee että metsämansikoiden hinta on sama, kuin puutarhamansikoiden. Kyllä ne kannattaa myydä likööritehtaalle jos sattuisi oikeasti litroittain jostain löytämään. Ja että ne kerätyt marjat myydään aina itse torilla. Helsingissä voi kyllä olla pullojen kerääminen marjastusta tuottoisampaa. Tai palstaviljely.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:50"]Höpö höpö jos äitsykällä on varaa maksaa pojun satojen eurojen vuokrat, niin maksakoon. Rahat niille, jotka niitä todella tarvii.
[/quote]
Äitsykällä ei tainnut käytännössä olla rahaa maksaa niitä. Äitsykällä oli rahaa maksaa ne vain siksi, koska oli tarkoitus saada ne takaisin. Nyt äitsykkä sekä poika joutuivat kitkuttelemaan. Lisäksi äitsykkä ei ole elatusvelvollinen enää, mikä tässä oli niin vaikea ymmärtää?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:37"]
Te lainan takaisinmaksusta narisijat, olisiko myös oikein että pikavippien/kulutusluottojen takaisinmaksu huomioitaisiin toimeentulotuen menoina?
[/quote]
Minun mielestäni lainan takaisinmaksueriä ei pidä huomioida menoina. Mutta silloin myöskään tilille tipahtaneita lainaeriä ei saa huomioida tuloina.
[/quote]
Ei ole oinein, että esim varakkaat vanhemmat, joille lainoja ei tosiasiallisesti koskaan makseta takaisin, voivat laittaa vaikka 1000 e tilille "lainana" ja sitten sossusta saa virlä lisää. Ihan oikein toimittu. Ei tässä taida ihan köyhien lapsesta olla kyse, kun asiaa on viitsitty viedä näin pitkälle eteenpäin. Oikea päätös!
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:47"]Se on kyllä kumma juttu, että täälä aina päättyy nämä tttuki/kela keskustelut marjametsään! [/quote] No koska marjoja on metsässä, millä elää herroiksi. Tuet on turhia, kun kaikki vaan talvellakin metsään keräämään marjoja elintasonsa turvaamiseksi.
[/quote]
Näin on, ja jos ei marjoja löydy (kyllä on Suomen metsissä tarpeeksi marjoja kaikille Suomen 500 000 työttömälle niin että pääsee 10 euron tuntipalkalle joka ikinen päivä miinus lomapäivät!) niin sitten vaan naapurin ovikelloa soittamaan ja kysymään että tarvitaanko heillä ahkeraa piikaa tai renkiä. Ruokapalkka ja patja kodinhoitohuoneessa riittää kyllä kaikille paitsi LAISKUREILLE!
Onneksi tää on varoittava esimerkki muille.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:30"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:43"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:39"] Jos on mahdollista saada lainaa asiallisella korolla, silloin ei tilanteessa tarvitse toimeentulotukea. [/quote] Onko sulle tuttua sellainen asia kuin lainan takaisinmaksaminen? [/quote] Ei sille varmaan ole. [/quote]Tottakai laina on maksettava takaisin. On hommattava jotakin tekemistä, mistä voi saada rahaa. Voi kerätä pulloja, kesällä marjoja jne. Tai vaikka hommattua töihin. Toimeentulotuki on sitä varten, että tulee toimeen. Jos äiti lainaa rahaa jonka voi myöhemmin maksaa takaisin, silloin tulee toimeen ilman yhteiskunnan rahoja. [/quote]
Ja siihen perään luonnollisesti "työttömyys loppuu kun vain menee töihin." Näinhän se menee. :) Fiksu yksilö, kertakaikkisesti. [/quote] Onkohan tämmöiset ihmiset koskaan käyneet marjastamassa, siinä kun sinä siellä kolme tuntia nyhväät, etkä saa edes kiloa niin ei ihan riitä syötäväksi ne marjat. Vai kuinka vähän tämä ihminen mahtaa syödä jos oikeasti saa puolesta kilosta marjoja päivässä napansa täyteen ja keräämiseen menee kolme tuntia jonka aikana polttaa jo tuplasti sen verran energiaa mitä niistä marjoista saisi. Kannattavaako? Ei. [/quote] Ihan hyvin pääsee esim. mustikan keruulla 10 euron nettotuntipalkalle. Jos siis kerää myyntiin. Huomaa, ettet ole tainnut itse marjastaa kovinkaan paljon. Kolmessa tunnissa saa keskivertomarjastajakin koko ämpärin täyteen, eikä vaan sitä puolta kiloa...siis mustikkaa tai puolukkaa, miksei hillaakin, jos kunnon apajalle osuu. [/quote] Olen marjastanut, mutta täällä helsingissä ei niitä metsiä hirveästi ole missä olisi hyvät apajat. Kuluja hyvä apajiselle metsään menolle ja lapsen hoitoon pistämiselle tulee jo enemmän kuin tuloja siitä marjastamisesta.
[/quote]
Oletko siis tuo sama, joka kolmessa tunnissa saa puoli kiloa saalista, vai joku muu. Mutta totta, että helsingissä pullojenkeruu on tuottavampaa, kuin marjastus ilman autoa. Lapsikin kulkee siinä mukana.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:42"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:30"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:43"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:39"] Jos on mahdollista saada lainaa asiallisella korolla, silloin ei tilanteessa tarvitse toimeentulotukea. [/quote] Onko sulle tuttua sellainen asia kuin lainan takaisinmaksaminen? [/quote] Ei sille varmaan ole. [/quote]Tottakai laina on maksettava takaisin. On hommattava jotakin tekemistä, mistä voi saada rahaa. Voi kerätä pulloja, kesällä marjoja jne. Tai vaikka hommattua töihin. Toimeentulotuki on sitä varten, että tulee toimeen. Jos äiti lainaa rahaa jonka voi myöhemmin maksaa takaisin, silloin tulee toimeen ilman yhteiskunnan rahoja. [/quote]
Ja siihen perään luonnollisesti "työttömyys loppuu kun vain menee töihin." Näinhän se menee. :) Fiksu yksilö, kertakaikkisesti. [/quote] Onkohan tämmöiset ihmiset koskaan käyneet marjastamassa, siinä kun sinä siellä kolme tuntia nyhväät, etkä saa edes kiloa niin ei ihan riitä syötäväksi ne marjat. Vai kuinka vähän tämä ihminen mahtaa syödä jos oikeasti saa puolesta kilosta marjoja päivässä napansa täyteen ja keräämiseen menee kolme tuntia jonka aikana polttaa jo tuplasti sen verran energiaa mitä niistä marjoista saisi. Kannattavaako? Ei. [/quote] Katsos kun niitä marjoja ei ole tarkoitus kerätä nälkäänsä, vaan useita kymmeniä litroja myyntiin että niistä saa kerättyä rahat vuokranmaksuun ja elämiseen. Ja autoton työtönhän kävelee sitten sen parikymmentä kilometriä metsään, kerää kaksi ämpärillistä, kävelee viemään ne kotiin ja palaa kävellen metsään. Samalla tietenkin hakee töitä ja kouluttautuu. [/quote] Eli laitan lapseni hoitoon koko päiväksi ja ja menen keräämään marjoja, elannon saamiseksi. Ensin kävelen monta kymmentä kilometriä helsingissä, että löydän metsän jossa tarpeeksi marjoja myyntiin tai, että löydän edes metsän. Siihen yhteen menee jo koko päivä, eli minulla on puoli kiloa mansikoita, koska aika ei riittänyt enempään keräämiseen. Puoli kiloa mansikoita hinta noin 2,5 euroa. Sitten maksan myyntipöydän ensin tyhjästä. Sen koko päivän kun lapsi on ollut hoidossa pullitan siitä jo monta kymmentä euroa. Päivänsaldo olen 15 euroa miinuksella. Jep, kyllä näin teen. Ainiin on talvi. [/quote] Toisin sanoen olet laiska! Kyllä minä noin tekisin jos olisin työtön! Mutta minä en ole koskaan ollut työtön koska en ole laiska! [/quote] Voisiko nämä trollit jo bännätä. Alkaa olla niin idioottia juttua etten kestä.
[/quote]
Mä kirjotin ton jutun ihan vitsillä, bännejä odotellessa. Kannattaa loukkaantua kaikesta ja suhtautua nettiin niin että kaikki ovat siellä 100% tosissaan koko ajan :D
[/quote]
Nimenomaan sinä trollasit, trollaaminen on provoamista typerillä asioilla mitä ei oikeasti tarkoita. Eli kuka se nyt ei ymmärtänyt ja mitä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:58"]
Te lainan takaisinmaksusta narisijat, olisiko myös oikein että pikavippien/kulutusluottojen takaisinmaksu huomioitaisiin toimeentulotuen menoina?
[/quote]
Minun mielestäni lainan takaisinmaksueriä ei pidä huomioida menoina. Mutta silloin myöskään tilille tipahtaneita lainaeriä ei saa huomioida tuloina.
[/quote]
Ei ole oinein, että esim varakkaat vanhemmat, joille lainoja ei tosiasiallisesti koskaan makseta takaisin, voivat laittaa vaikka 1000 e tilille "lainana" ja sitten sossusta saa virlä lisää. Ihan oikein toimittu. Ei tässä taida ihan köyhien lapsesta olla kyse, kun asiaa on viitsitty viedä näin pitkälle eteenpäin. Oikea päätös!
[/quote]
Kyllähän sossu näkee sen, ettei niitä velkoja ole maksettu takaisin, ja voi alkaa vaatia että tililtä menee tietty summa tämän lainan maksuun kuukausittain tai tukia ei tipu.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:00"]
Nimenomaan sinä trollasit, trollaaminen on provoamista typerillä asioilla mitä ei oikeasti tarkoita. Eli kuka se nyt ei ymmärtänyt ja mitä.
[/quote]
No sori! Vinkkinä semmoinen että täysin ilmiselviin trolleihin ei kannata vastata sitä peukkua enempää.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:59"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:43"] [quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:39"] Jos on mahdollista saada lainaa asiallisella korolla, silloin ei tilanteessa tarvitse toimeentulotukea. [/quote] Onko sulle tuttua sellainen asia kuin lainan takaisinmaksaminen? [/quote] Ei sille varmaan ole. [/quote]Tottakai laina on maksettava takaisin. On hommattava jotakin tekemistä, mistä voi saada rahaa. Voi kerätä pulloja, kesällä marjoja jne. Tai vaikka hommattua töihin. Toimeentulotuki on sitä varten, että tulee toimeen. Jos äiti lainaa rahaa jonka voi myöhemmin maksaa takaisin, silloin tulee toimeen ilman yhteiskunnan rahoja. [/quote]
Ja siihen perään luonnollisesti "työttömyys loppuu kun vain menee töihin." Näinhän se menee. :) Fiksu yksilö, kertakaikkisesti. [/quote] Onkohan tämmöiset ihmiset koskaan käyneet marjastamassa, siinä kun sinä siellä kolme tuntia nyhväät, etkä saa edes kiloa niin ei ihan riitä syötäväksi ne marjat. Vai kuinka vähän tämä ihminen mahtaa syödä jos oikeasti saa puolesta kilosta marjoja päivässä napansa täyteen ja keräämiseen menee kolme tuntia jonka aikana polttaa jo tuplasti sen verran energiaa mitä niistä marjoista saisi. Kannattavaako? Ei.
[/quote]
Ihan hyvin pääsee esim. mustikan keruulla 10 euron nettotuntipalkalle. Jos siis kerää myyntiin. Huomaa, ettet ole tainnut itse marjastaa kovinkaan paljon. Kolmessa tunnissa saa keskivertomarjastajakin koko ämpärin täyteen, eikä vaan sitä puolta kiloa...siis mustikkaa tai puolukkaa, miksei hillaakin, jos kunnon apajalle osuu.
[/quote]
Sellainenkin jolla ei ole autoa ja asuu kaupungissa?
[/quote]
Kaupungissa on tietysti eri ansaintamahdollisuudet kuin maalla.
Vaikka itse marjastankin Suomen kolmanneksi suurimmassa kaupungissa (pinta-alaltaan) jalkapatikassa, hyvin tulee saalista ja rahaakin puhtaana käteen. Ei sillä toki koko vuotta elä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:47"]Se on kyllä kumma juttu, että täälä aina päättyy nämä tttuki/kela keskustelut marjametsään! [/quote] No koska marjoja on metsässä, millä elää herroiksi. Tuet on turhia, kun kaikki vaan talvellakin metsään keräämään marjoja elintasonsa turvaamiseksi.
[/quote]
Fiksuimmat keräävät marjat kesällä ja syksyllä, niin voi talvella keskittyä kalastukseen ja metsästykseen. Ellei ole vegaani, jolloin on vähän vaikeampaa selviytyä talvesta, ellei ole sitä kasvimaata jaksanut viljellä.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:00"]
[/quote]
No sori! Vinkkinä semmoinen että täysin ilmiselviin trolleihin ei kannata vastata sitä peukkua enempää.
[/quote]
Minä vain pyysin ylläpidolta jos sattuisi käymään tässä keeskustelussa, että joku voisi bännätä pikku hiljaa näitä trolleja, kun jutut alkaa olla niin typeriä, että pää hajoaa. Viesti ei ollut osoitettu sinulle vaan yplle joten älä turhaan hikeenny.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 14:15"]
Kuten 4 sanoo. Sitä paitsi, itsekin lainasin pojalle takuuvuokran ja teimme paperitkin asiasta. SEllaiset paperit, että maksaa takaisin kun taloudellinen tilanne on siihen vakaa. Hän on siis opiskelija. Välttämättä en tuota rahaa peri takaisin koskaan ainakaan kokonaan.
[/quote]
Järkeeni ei mahdu, että jotkut vanhemmat tekevät oikein velkakirjoja opiskelevan lapsensa kanssa. Minä ainakin avustan omia lapsiani tuollaisessa tilanteessa enkä kehtaisi mitään velkakirjoja allekirjoituttaa. Huh huh.
No sitten tuo opintolaina toimeentulotuessa. Laskevat lainan tuloksi, mutta pankin kuluja lainan päältä pois ei tietenkään lasketa menoiksi...outoa touhua.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllähän sossu näkee sen, ettei niitä velkoja ole maksettu takaisin, ja voi alkaa vaatia että tililtä menee tietty summa tämän lainan maksuun kuukausittain tai tukia ei tipu.
[/quote]
Eli sossu subventoisi rahaa rikkaille vanhemmille. Hyvä, hyvä, lisää tällaista ajattelua ja Suomi nousuun.
Itse joudun työttymyys aikoina hakemaan muiden tulojen päälle pari sataa vielä Sossusta ja kun rahaa tulee kolmesta eri paikasta eri aikaan loppuu rahat välillä kesken koska sossun takia missään tilillä ei saa seistä ylimääräistä. Yleensä lainaan vanhemmilta käteisenä mutta laskuja varten jos tarvitsee tilille laitetaan se nimellä laina ja maksan sen heti rahojen tultua vanhemmilleni takaisin. Sossulla ei ole ollut ongelmaa tämän systeemin kanssa. En lukenut vielä artikkelia mutta näin miehen olisi piränyt toimia.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:00"] Nimenomaan sinä trollasit, trollaaminen on provoamista typerillä asioilla mitä ei oikeasti tarkoita. Eli kuka se nyt ei ymmärtänyt ja mitä. [/quote] No sori! Vinkkinä semmoinen että täysin ilmiselviin trolleihin ei kannata vastata sitä peukkua enempää. [/quote] Minä vain pyysin ylläpidolta jos sattuisi käymään tässä keeskustelussa, että joku voisi bännätä pikku hiljaa näitä trolleja, kun jutut alkaa olla niin typeriä, että pää hajoaa. Viesti ei ollut osoitettu sinulle vaan yplle joten älä turhaan hikeenny.
[/quote]
kannattaa silloin klikata tuota asiaton sisältö-linkkiä, niin menee viestisi sinne minne olet sen tarkoittanut. Ylläpito ei täällä 24/7 seuraa kaikkia kommentteja...Ja ehkä kannattaisi siirtyä täältä vauva-aihevapaalta vaikka tuonne ko uutislinkin keskusteluosioon, jos alkaa täällä pinna kiristyä.
[/quote]