Syödäänkö teillä AINA viisi kertaa päivässä?
Olen ollut liiankin pakkomielteinen syömisten ja ruuanlaittamisen kanssa ja viimeaikoina on tullut todellinen tympääntyminen. Jaksaako ihmiset todella laittaa joka ikinen päivä viisi kertaa päivässä ruokaa itselleen ja/tai perheelleen?
Minä en.
Kommentit (31)
Aamupala: puuro
Lounas: Joku lämmin ruoka
Välipala: Leipä / hedelmä / jogurtti / rahka jne.
Päivällinen: Yleensä sama lämmin ruoka kuin lounaallakin :)
Iltapala: Puuro
Näin meillä mennään joka päivä, vaurioiden tietysti. Mutta piti oikein laskea, että kyllä meillä on aina viisi ateriaa päivässä, mutta ei kai siinä niin kamala laittaminen ole, jos syö samaa ruokaa kahdesti tai välillä parikin päivää? Kaikkin tekee tyylillään ja jos tuntuu, että stressaa liikaa, niin sit vaan reippaasti löysää :)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:50"]
Kyllä syödään. Joskus (mutta harvoin) jätän välipalan pois jos lounas on venynyt niin että päivällisen aika on pian. Meillä on muutenkin tosi säännöllinen päivärytmi, ja olen kokenut sen hyväksi lasten kanssa.
Lapset 3 ja 5v.
[/quote]
Tuon ikäiset lapsethan nukkuu puolet vuorokaudesta, miten muka jaksavat syödä viisi kertaa? Parin-kolmen tunnin välein ahdetaan kupu täyteen?
[/quote]
Aamiainen klo 7-8
Lounas klo 11
Välipala n.klo 14
Päivällinen klo 17
Iltapala klo 20-21
Hyvin jaksavat syödä, ei tosin mitään isoja annoksia. Mutta niinhän se on että mieluummin vähän kerrallaan ja useammin.
En usko et kovin monella on edes aikaa siihen et syödään 5 kertaa päivässä. Mitä järkeä siinä edes olisi?
Arkena syödään, mutta en minä laita kuin yhden ruuna päivässä. Lounas on aina edellisen päivän päivällinen.
Mä syön lähtökohtaisesti kolme kertaa päivässä, kun tulee nälkä. En ymmärrä tätä nykyajan villitystä syödä tasaisesti kellon mukaan kolmen tunnin välein. Tuskin esi-isätkään niin tekivät?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:50"]
Kyllä syödään. Joskus (mutta harvoin) jätän välipalan pois jos lounas on venynyt niin että päivällisen aika on pian. Meillä on muutenkin tosi säännöllinen päivärytmi, ja olen kokenut sen hyväksi lasten kanssa.
Lapset 3 ja 5v.
[/quote]
Tuon ikäiset lapsethan nukkuu puolet vuorokaudesta, miten muka jaksavat syödä viisi kertaa? Parin-kolmen tunnin välein ahdetaan kupu täyteen?
[/quote]
Aamiainen klo 7-8
Lounas klo 11
Välipala n.klo 14
Päivällinen klo 17
Iltapala klo 20-21
Hyvin jaksavat syödä, ei tosin mitään isoja annoksia. Mutta niinhän se on että mieluummin vähän kerrallaan ja useammin.
[/quote]
Eihän tossa jää aikaa sille syömiselle kun pitää jo seuraavaa aloittaa. Toinen mikä pisti silmään on iltapalan myöhäinen ajankohta. Ihan liian myöhä pienille lapsille. Välija iltapala on muutenkin jotain suomalaisten läskien keksimiä juttuja. Ei missään muualla maailmassa ole välipaloja ja iltapaloja.
ei, koska eihän niin usein jaksa syödä, eikä sitten ehtisi tosiaan muuta tehdäkään koko päivänä kuin laittaa ruokaa, syödä ruokaa ja tiskata pois edellisiä astioita seuraavien tieltä...
Tänään esim. oli aamiainen, lounas, kahvilassa voisilmäpulla ja sitten illallinen. Jos pulla on ateria, niin neljään päästiin. Aamiainenkin on usein meillä pieni, mutta lounas ja illallinen ihan kunnon aterioita, lämmin ruoka, salaatti/vihanneksia, leipää, juustoa ja jälkiruokaa.
Kyllä syödään. Olen kotona kahden lapsen kanssa ja meillä ateriarytmi on sama joka päivä. Kellonajat heittelevät välillä tunnilla sinne tänne mutta lähes poikkeuksetta lapset syövät 5 ateriaa. Itselläni jää kylläkin välipala ja iltapala usein väliin.
Kyllä on melkoisen paska äiti, jos ei saa viittä ateriaa päivässä tehtyä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:50"]
Lapset 3 ja 5v.
[/quote]
Toiset rakastaa rutiineja ja samanlaista päivärytmiä. Minä INHOAN sellaista.
Mutta kiva kuulla, että tääkin asia taitaa olla aika tabu. Hyvähän se on tietysti ja pointsit niille jotka tuohon pystyy ja kykenee ja jotkut jopa nauttii. Se on vaan käsitettävä että minä en kuuluu siihen kategoriaan ja sekin on han fine. :)
-ap
[/quote] minä tosiaan inhoan myös rutiineja, mutta arjessa ne ovat jossain muodossa välttämättömiä (mennään nukkumaan että ehditään aamulla töihin ym). Meillä lapset eivät tarvitse tiukkoja rutiineja eivätkä aikuisetkaan, tykkään rennommasta otteesta joka mahdollistaa sen etteivät kaikki päivät ole ihan samanlaisia.... Muutamasta tuttavaperheestä olen huomannut että hyvin tiukat rutiinit vaikeuttavat elämää:esim. Uutena vuotenakaan ei voida lähteä katsomaan raketteja tai kyläillä jonain aikana koska päiväunet jne.