Paljonko teillä on opintolainaa?
Minulla on n. 8800 €, ahdistaa älyttömästi :/ Tiedän kyllä, että monella on enemmänkin, mutta onhan tuo hirveä summa rahaa. Pakko on ollut nostaa ennen kuin sain töitä.
Kommentit (136)
En ottanut ollenkaan opintolainaa, nyt vajaa 4 vuotta valmistumisen jälkeen nettovarallisuus noin 55 000 euroa.
13000 euroa ja maksaminen alkaa maanantaina. Valmistuin 1,5 vuotta sitten ja pankin maksusuunnitelman mukaan laina on maksettu 8 vuodessa. Näillä tuloilla en kyllä isompaa kk-erää haluaisikaan...
Kun valmistuin 1980-luvun lopussa, opintolainaa oli 63 000 mk. Siihen aikaan opintotuki oli paljon nykyistä alhaisempi, joten lainaa oli käytännössä pakko ottaa. Pari vuotta valmistumiseni jälkeen korko nousi 11 tai 12 prosenttiin. Ei se kuitenkaan mikään suuri ongelma ollut. Maksoin lainan pois alle viidessä vuodessa ihan töistä saamallani palkalla.
Mulle tuli 6kk sitten lappu, että saan verovähennyksen opintolainasta. Miten mun pitää toimia, että siis saan sen? Pitääkö tehä jotain? Opintolainaa yli 7000€.
En nostanut opintolainaa. Elää kituuttelin 4,5 opiskeluvuotta opintotuella, asumislisällä ja kesällä tienatuilla rahoilla. Lisäksi alallemme kuuluu palkallinen (pieni palkka, mutta isompi kuin opintotuki kuitenkin) harjoittelu kahtena viimeisenä vuotena, josta sai mukavasti rahaa säästöön, kun niukasti eli. Lisäksi vanhemmilta sain ruokakassin kerran kuukaudessa. Asuin halvalla vuokralla omakotitalon päädyssä yksiössä, pyöräilin yliopistolle 14 kilometriä päivässä ja sain samalla hyötyliikuntaa. Lisäksi hyödynsin yliopiston liikuntatarjontaa. Vaatteet ostin kirppikseltä tai alennusmyynneistä. Söin lounaan yliopistolla, suhteellisen kallista budjetilleni, mutta riittävän laadukasta. Iltaruuat valmistin sitten suurimmaksi osaksi niistä vanhempien ruokakassin kuivaruuista. Juhlimassa kävin ehkä kaks kertaa vuodessa. Eniten rahaa meni, kun poikaystävä löytyi toiselta paikkakunnalta ja sinen piti sitten viikonloppuisin mennä bussilla. Ei muuten kaduta. Aivan ihanaa aikaa ja oppi elämään niukasti.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:09"]
noin 18 000€ Vielä vuosi koulua jäljellä. Ei ahdista, koska alallani varma työllistyminen.
[/quote]
MIHIN ihmeeseen tarvitsette näin paljon lainaa..
Mulla ei ole ollenkaan, luokkakaverit otti lainaa etelän matkoja varten, joka on äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa..
Toisille merkkaa[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:09"]
noin 18 000€ Vielä vuosi koulua jäljellä. Ei ahdista, koska varma työllistyminen.
[/quote]
Mulla ei ole ollenkaan, luokkakaverit otti lainaa etelän matkoja varten, joka on äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa..
[/quote]
Sinun tuomitsemisesi on myös äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa tietämättä yhtikäs mitään toisen elämästä. En itse ole ko. henkilö, mutta olen nostanut lainaa mahdollistaakseni parhaat mahdolliset lähtökohdat viettää nuoruuteni vuodet, olen nähnyt maailmaa, voin sanoa että olen elänyt :) En kadu ikinä, koska raha on vain rahaa ja sitä ei hautaansa mukaan saa.
Muutama satanen jäljellä, maksimimäärät otin mitä sai. Vaatteita, viinaa ja matkustelua. Elämää ja elektroniikkaa.
900 e. Opiskelen toista vuotta ja kaksi vuotta vielä jäljellä. En nosta jatkuvasti, vaan tuon summan nostin kerralla viime kesän hengenpitimiksi.
Ensi maanantain jälkeen 0e. Opiskeluaikana (toisen asteen opinnot) välttelin opintolainan ottamista niin pitkälle kuin vain mahdollista. Nyt, jos alkaisin opiskella kolmannen asteen tutkintoa, käyttäisin varmaan kaiken opintolainan, minkä vain saisin (jos sille vähänkään tarvetta). Halpaa lainaa, joka on helppo saada maksettua takaisin, varsinkin, jos opiskelee ammattiin, jossa riittää hyvin töitä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:04"]Minulla on n. 8800 €, ahdistaa älyttömästi :/ Tiedän kyllä, että monella on enemmänkin, mutta onhan tuo hirveä summa rahaa. Pakko on ollut nostaa ennen kuin sain töitä.
[/quote]
0€
Aviopari. 2Xtyötön maisteri. Molemmilla jotain 9000 € velkaa. Opintolainan tarpeelle oli monia syitä alkaen siitä, että alle parikymppisenä ei saatu vanhempien paperilla hyvien tulojen takia opintotukea, opiskelupaikkakunnalta ei opiskelujen aikana löytynyt töitä, matkakulut aikana kun ei asunut opiskelupaikkakunnalla, sairastelut, luottamus työnsaantiin jne.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:46"]Toisille merkkaa[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:09"]
noin 18 000€ Vielä vuosi koulua jäljellä. Ei ahdista, koska varma työllistyminen.
[/quote]
[/quote]
Sinun tuomitsemisesi on myös äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa tietämättä yhtikäs mitään toisen elämästä. En itse ole ko. henkilö, mutta olen nostanut lainaa mahdollistaakseni parhaat mahdolliset lähtökohdat viettää nuoruuteni vuodet, olen nähnyt maailmaa, voin sanoa että olen elänyt :) En kadu ikinä, koska raha on vain rahaa ja sitä ei hautaansa mukaan saa.
[/quote]
Pakko tarttua tohon että voit sanoa eläneesi. Niin voi kaikki muutkin sanoa. Ainoita jotka eivät ole eläneet, ovat kuolleena syntyneet. Mutta ymmärrän pointtisi, onhan se kiva tehä nuorena kaikkee kun on uskallusta, energiaa ja ei oo niin sidottu paikoilleen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:46"]Toisille merkkaa[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:09"] noin 18 000€ Vielä vuosi koulua jäljellä. Ei ahdista, koska varma työllistyminen. [/quote]
Mulla ei ole ollenkaan, luokkakaverit otti lainaa etelän matkoja varten, joka on äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa.. [/quote] Sinun tuomitsemisesi on myös äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa tietämättä yhtikäs mitään toisen elämästä. En itse ole ko. henkilö, mutta olen nostanut lainaa mahdollistaakseni parhaat mahdolliset lähtökohdat viettää nuoruuteni vuodet, olen nähnyt maailmaa, voin sanoa että olen elänyt :) En kadu ikinä, koska raha on vain rahaa ja sitä ei hautaansa mukaan saa. [/quote] Pakko tarttua tohon että voit sanoa eläneesi. Niin voi kaikki muutkin sanoa. Ainoita jotka eivät ole eläneet, ovat kuolleena syntyneet. Mutta ymmärrän pointtisi, onhan se kiva tehä nuorena kaikkee kun on uskallusta, energiaa ja ei oo niin sidottu paikoilleen.
[/quote]
Velaksi eläminenkö on ainoa elämisen muoto..
Minä olen tehnyt töitä, olen myös nähnyt maailmaa ja voin sanoa eläneeni. Olen pitänyt hauskaa ja saanut samalla arvokasta työkokemusta jonka ansiosta pääsin todella hyvään työpaikkaan opiskeluiden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:46"]Toisille merkkaa[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:09"] noin 18 000€ Vielä vuosi koulua jäljellä. Ei ahdista, koska varma työllistyminen. [/quote]
Mulla ei ole ollenkaan, luokkakaverit otti lainaa etelän matkoja varten, joka on äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa.. [/quote] Sinun tuomitsemisesi on myös äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa tietämättä yhtikäs mitään toisen elämästä. En itse ole ko. henkilö, mutta olen nostanut lainaa mahdollistaakseni parhaat mahdolliset lähtökohdat viettää nuoruuteni vuodet, olen nähnyt maailmaa, voin sanoa että olen elänyt :) En kadu ikinä, koska raha on vain rahaa ja sitä ei hautaansa mukaan saa. [/quote] Pakko tarttua tohon että voit sanoa eläneesi. Niin voi kaikki muutkin sanoa. Ainoita jotka eivät ole eläneet, ovat kuolleena syntyneet. Mutta ymmärrän pointtisi, onhan se kiva tehä nuorena kaikkee kun on uskallusta, energiaa ja ei oo niin sidottu paikoilleen.
[/quote]
Velaksi eläminenkö on ainoa elämisen muoto..
Minä olen tehnyt töitä, olen myös nähnyt maailmaa ja voin sanoa eläneeni. Olen pitänyt hauskaa ja saanut samalla arvokasta työkokemusta jonka ansiosta pääsin todella hyvään työpaikkaan opiskeluiden jälkeen.
[/quote]
Ei tuo mitenkään liittynyt velkaan tai rahaan vaan siihen että "voi sanoa eläneensä" on tyhmä sanonta, sillä jokainen on elänyt. Paitsi jos on syntynyt kuolleena. Sanontana vaan niin tyhjää sanahelinää, sillä kenenkään eletty elämä ei oo sen enämpää elämää kuin kenenkään muun. Parempi ilmaisu olis että "voin ainakin sanoa tehneeni".
Ei kannata ahdistua opintolainasta, jos on töitä tiedossa. Mulla oli 7000 euroa, hitaasti maksoin pois. Ulkomailla olosta ne lainat tuli.
5000e, toinen vaihtoehto olisi ollut elää sossun rahoilla tai vanhempien. Ja ei, en voinut tehdä mitään töitä koska omistan lapsen. Velan tosin maksoin jo mutta ihan tiedoksi. Pakko vaan nostaa jos meinaa ettei lähde luottotiedot ja on katto pään päällä.
Nolla euroa opintolainaa. Ainiin, olen väheksytty ja naurettava amis vaan. Nykyinen pienyrittäjä ja työnantaja ja hyvin menee.
Ei enää yhtään. Oli 6500euroa, mutta maksoin sen kahdessa vuodessa pois. Ja lainaa jouduin ottamaan, koska vuokra 430e ja tuet yhteensä 400e, pakkorako.