Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri kävi eilen, ja jäi ristiriitainen olo...

Vierailija
29.12.2014 |

Kaveri kävi kylässä miehensä kanssa ja minulla jäi jotenkin epämiellyttävä olo. Juttelimme siinä niitä näitä, mutta keskustelun edetessä huomasin jatkuvaa piilovittuilua. Varmistin myöhemmin mieheltäni, huomasiko hän samaa, etten ihan vain kuvitellut.

Kaveripariskunta vittuili minun aiemmasta työttömyydestäni, nykyisestä työstäni, elektroniikkalaitteista, koulutustasostamme ja jopa siivousjäljestä. Hänen miehensä tosissaan pyyhkäisi sormella pölyjä hyllyn päältä ja totesi että on täällä sentään siivottu.

Olemme olleet kavereita lapsesta saakka, vaikkakin nykyään olemme tekemisissä kerran vuodessa ja satunnaisesti jutellaan facebookissa. Olen aina avoimesti ihaillut tätä ystävääni. Hän on erittäin nätti, älykäs ja taitava. Myös jotenkin karismaattinen ja osaa olla luonteva ja oma itsensä. Hän on edennyt elämässään niinkuin itse olen haaveillut, mutta mihin en ole pystynyt.

Nyt tämän vierailun jälkeen minulla on jotenkin hirmu ristiriitainen olo. Edelleen ihailen nuita edellä mainittuja asioita hänestä, mutta tuo hänen pilovittuilunsa ja ylimielinen käytöksensä tekee minut jollain lailla surulliseksi. En kunnolla tiedä mitä tunnen. Olen aina ollut kateellisen surullinen hänen "ylivertaisuudesta", eikä tuo hänen käytöksensä tunnu muuttavan tuota seikkaa, päin vastoin. Tunnen itseni entistä huonommaksi.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on, ehkä hän todellakaan ei piilovittuillut, mutta koska podet alemmuden tunnetta suhteessa häneen, oletit kaiken olevat kettuilua. Harmi, ettet ole menestynyt elämässäsi kuten olet halunnut, varmaan kuitenkin olet yrittänyt?

Vierailija
2/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuolla pariskunnalla oli halu tuntea paremmuutta ja pönkittää omaa egoa. Ei kuulosta ihan oikeiden ystävien käytökseltä tuommoinen. Kannattaa varmaan pitää etäisyyttä heihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo sormella pyyhkäisy oli huonotapaista ja tyhmää, mutta sen teki ystäväsi mies eikä ystäväsi. Voi olla, että ystäväsi jollain tapaa purkaa pahaa oloa piilovittuilemalla yms, mutta voi myös olla että sinä ylitulkitset hänen puheet ym, koska koet että hän on saanut jotain mitä itse olet toivonut. Eli syynä voi toki myös olla oma kateutesi, joka ajaa kuvittelemaan että ystäväsi halveksuu sinua.

Mikäli naljailu oli selvää, niin eihän sellainen ystävän käytöstä ole. Laita tänne vaikka jotain esimerkkejä, että mitä hän naljaili? Voit ainakin hänen miehensä suhteen ilmoittaa, ettei ole teille tervetullut enää, jos ei normaaleja käytöstapoja omaa. Ellei kyseessä ollut nyt joku yleinen vitsailu, joka on ominaista heille, ja jäi nyt sinun ulottumattomiin. Itse voisin esim omalle siskolleni vitsillä tehdä noin.

Vierailija
4/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän tehtävä ei ole vain hymistellä ja myötäillä. Ystävä on kokonainen, erillinen persoona, eikÄ ainoastaan kimppu kivoja ominaisuuksia, eikä varsinkaan ystävän tehtävä ole olla tukena saamattomuudelle tai laiskuudelle.

Vierailija
5/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen ehti jo sanoa sen mitä aioin: ei tuollainen ihminen ole ystävä, koska ei käyttäydy kuten ystävä. Hän tarvitsee sinua vain tunteakseen itsensä paremmaksi. Jo alkeellisimpaan hyvään käytökseen kuuluu, ettei nolata toista tai kiinnitetä huomiota toisen virheisiin. Hanki parempaa seuraa.

Vierailija
6/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä miehesi vastasi?

Vierailija
7/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se nainen nyt teki?

Vierailija
8/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:45"]

Ystävän tehtävä ei ole vain hymistellä ja myötäillä. Ystävä on kokonainen, erillinen persoona, eikÄ ainoastaan kimppu kivoja ominaisuuksia, eikä varsinkaan ystävän tehtävä ole olla tukena saamattomuudelle tai laiskuudelle.

[/quote]

Totta joka sana. Mutta kyllä ystävältä voi odottaa käytöstapoja, ja tuskinpa tässä nyt kyse oli siitä että ap on jotenkin saamaton tai laiska.

Itse olen ollut siinä tilanteessa, että ystävä haki kokoajan vain myötätuntoa ja tsemppiä huonoille valinnoilleen, eikä sitten sietänyt sitä kun sanoin suoraan, että niillä valinnoilla voi myös vaikuttaa miten elämässä käy. Ei ystävien pidä myötäillä, kun toinen tekee huonoja valintoja esim ihmissuhteissa tai muuten vaan elämässään (se on kaverien ja hyvän päivän tuttujen tehtävä), mutta ei tässä aloituksessa sellaisesta ole kyse. Tai aika kaukaa saa hakea, jos on.

4

Vierailija
9/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset pönkittävät onaa egoaan muiden kustannuksella.Tai muuten vaan on huono päivä joka puretaan lähinnä olevaan ihmiseen.Mutta aika mautonta on mennä pyyhkäsemään sormella hyllyn päältä ja kommentoida siisteystasoa. Enpä olis paljoa tekemisissä.

Vierailija
10/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:37"]

Sellaista se on, ehkä hän todellakaan ei piilovittuillut, mutta koska podet alemmuden tunnetta suhteessa häneen, oletit kaiken olevat kettuilua. Harmi, ettet ole menestynyt elämässäsi kuten olet halunnut, varmaan kuitenkin olet yrittänyt?

[/quote]

Pyrin yleensä ajattelemaan ihmisistä hyvää, joten olen huono huomaamaan vittuilut. Nyt oli niin selvää, että jopa minä huomasin. Kaverini on tunnettu melko suorasanaisena, mutta silti kohteliaana. Nyt hänen käytöksensä oli jotenkin hirmu tökeröä. -ap

Vierailija
11/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono tapaisuus ja piilovittuilu ovat kyllä mielestäni eri asioita. Ja jos tämän piilovittuilun teki ystäväsi mies eikä ystäväsi voisit ehkä kysyä häneltä miksi moinen käytös

Vierailija
12/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei kuitenkaan ole syytä tuntea alemmuutta tai kateutta, jos ystäväsi on niin juntti että vittuilee sinulle.

Toinen vaihtoehto on sitten se, että tunnet niin suurta alemmuutta että koet kaiken kuittailuna. Esimerkit tästä kuittailusta selventäisivät asiaa.

Vierailija
13/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli pitkään eräs hyvä, miespuolinen ystävä. Sitten hän meni pariutumaan oikein mukavan oloisen naisen kanssa. Yhtäkkiä alkoikin jatkuva piilovittuilu mulle. Tuo mies on aina ollut luonteeltaan todella kateellinen ja nyt huomasin myös kateuden piilovittuilun lomassa. Hän myös myrkytti naisensa tekemään samaa ja molemmat olivat todella töykeitä mua kohtaan niin, että lopulta katkaisin väkit heihin, enkä ole katunut.

Uskon, että tuollaisilla ylemmyydentuntoisilla piilovittuilijoilla on ongelma oma alemmuudentunne: pitää ylentää itseään alentamalla toisia. Huono itsetunto ja kateus aiheuttaa tuollaista.

Vierailija
14/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:37"]

[/quote]

Pyrin yleensä ajattelemaan ihmisistä hyvää, joten olen huono huomaamaan vittuilut. Nyt oli niin selvää, että jopa minä huomasin. Kaverini on tunnettu melko suorasanaisena, mutta silti kohteliaana. Nyt hänen käytöksensä oli jotenkin hirmu tökeröä. -ap

[/quote]Kuinka tökeröä, kerro!

Vierailija
15/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:43"]

Ehkä tuolla pariskunnalla oli halu tuntea paremmuutta ja pönkittää omaa egoa. Ei kuulosta ihan oikeiden ystävien käytökseltä tuommoinen. Kannattaa varmaan pitää etäisyyttä heihin.

[/quote]

Niinkuin sanoin tuossa alussa, niin emme ole nykyään niin paljoa tekemisissä. Tuntuu jotenkin tosi oudolta, että heillä olisi tarvetta pönkittää egoaan, kun heillä on kaikki näennäisesti niin hyvin. Vaan onko sitten kulissien takana hankalaa? Olemme ennen pystyneet avoimesti puhumaan ongelmistamme ja vastoinkäymisistämme, ja olen ainakin itse ollut vielä hänelle avoin. Mutta kai välimme ovat sitten viilenneet sen verran, että hänen täytyy esittää jotain parempaa kuin on? -ap

Vierailija
16/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei näihin oikein voi sanoa juuta eikä jaata jos et kerro esimerkkejä ystäväsi käytöksestä. Itse aluksi kerrot että olet ihaillut kyseistä henkilöä, ja hän on saavuttanut sellaista mihin sinulla ei riittänyt rahkeet. Sellainen voi hämärtää ihan normaalin ihmisen arviointikykyäkin. Esim kerran toinen ystäväni loukkaantui toiselle, kun tämä pitkän työttömyyden aikana kyseli, että onko harkinnut alanvaihtoa. Mielestäni aivan normaalia ystävien keskustelua. Jos siis ystävien kesken on tapana keskustella edes hieman pintaa syvempiä asioita.

Totta kai, jos hän on käyttäytynyt huonosti ja piilovittuilut, on aivan selvä asia että kyseessä on jokin hänen oma ongelmansa, eikä sellaista voi ystävän käytökseksi kutsua. Miehen käytös oli myös mautonta.

Vierailija
17/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet Ihmiset muuttuu parisuhteessa niin paljon ettei samaksi uskoisi.
Minulla oli ystävä jonka arvomaailma muuttui totaalisesti ,kun varasti itselleen varatun miehen.

Vierailija
18/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:45"]

No tuo sormella pyyhkäisy oli huonotapaista ja tyhmää, mutta sen teki ystäväsi mies eikä ystäväsi. Voi olla, että ystäväsi jollain tapaa purkaa pahaa oloa piilovittuilemalla yms, mutta voi myös olla että sinä ylitulkitset hänen puheet ym, koska koet että hän on saanut jotain mitä itse olet toivonut. Eli syynä voi toki myös olla oma kateutesi, joka ajaa kuvittelemaan että ystäväsi halveksuu sinua.

Mikäli naljailu oli selvää, niin eihän sellainen ystävän käytöstä ole. Laita tänne vaikka jotain esimerkkejä, että mitä hän naljaili? Voit ainakin hänen miehensä suhteen ilmoittaa, ettei ole teille tervetullut enää, jos ei normaaleja käytöstapoja omaa. Ellei kyseessä ollut nyt joku yleinen vitsailu, joka on ominaista heille, ja jäi nyt sinun ulottumattomiin. Itse voisin esim omalle siskolleni vitsillä tehdä noin.

[/quote]

Tiedän että tämä ystäväni mies ei ole koskaan pitänyt minua mitenkään fiksuna ja muistan että hän on muutaman kerran piilovittuillut minulle. En ajatellut että tämä itse ystäväni alkaisi samaan. Pohdin myös nuo samat asiat läpi, että kaverini purkaa pahaa oloaan, tai minä suurentelen asiat koska olen kateellinen. Jotkin heidän sanomat annoin mennä ohi korvien, koska ajattelin että ehkä suurentelen, mutta sitten oli näitä selvempiä vittuiluja:

Aiemmin oli puhetta että haluaisin kokeilla verhoilla sohvamme. Nyt heidän käydessään ystäväni sanoi ohimennen että eipä ole sohvan verhoilua saatu aikaiseksi, vaikka työttömillä pitäisi olla vain aikaa.

Kun kerroin siihen uudesta työpaikastani, hän kommentoi tätä työpaikkaa/ammattia että, pitäähän sitä jostain rahat saada.

Puhuimme eräästä tuntemasta henkilöstä johon kaverini totesi, että no tämä henkilö on käynyt vain ammattikoulun, eli ei häneltä voi paljoa olettaa. Kaverini ja hänen miehensä ovat siis korkeakoulutettuja, ja minä ja mieheni käyneet vain ammattikoulun, joka on heillä hyvin tiedossa.

Olemme vasta remontoineet taloa, ja esittelin sisustusta. Kaverini otti puheeksi meidän pienen television, josta sanoin ettemme halua isompaa, kun emme sitä paljoa käytä muutenkaan. Ystävä totesi että on kai sekin tekosyy ja alkoi kohta puhua kuinka monta tuumaa heidän kahdessa televisiossaan on.

Tässä nyt ei välittynyt kuin asiat joita he sanoivat, mutta myös se tapa oli jotenkin kummallinen. Nuo voisi ehkä jotenkin käsittää vitsinä, mutta heidän eleensä ja äänensä eivät antaneet ymmärtää mitään siihen suuntaan.

Mietin, että jos hän on kateellinen, niin ei hän oikein muusta voi olla, kuin remontin tuloksista. En vaan millään keksi miten muuten meillä voisi olla asiat paremmin kuin heillä. -ap

Vierailija
19/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee romaani, vähennä tautologiaa. Ei haksa lukea..

Vierailija
20/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tää olikin provo. No niin, toinen tulee suorastaan vittuilemaan, ja sulle jää ristiriitainen olo? Jos et ole provo, niin olet todellakin liian kiltti. Ehkä se ärsyttää kaveriasi, ja haluaa nyt huvitella miehensä kanssa kokeilemalla miten paljon paskaa nielet. Näköjään aika paljon.

Ei tässä mistään koulutustasoista ole kysymys. Minun kokemuspiirissäni ihmiset ovat kohteliaita toisilleen ja aitoja ystävyyssuhteita on olemassa koulutustasoista riippumatta. Ainoa rajaava tekijä ovat kiinnostuksenkohteet ja luonteenpiirteet. Jos ne eivät käy yksiin, ollaan ongelmissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi