Kuka myöntää, että on saanut mukavuussektion?
Kun täällä niin kovasti vouhkataan aina, että Suomessakin se on mahdollista. Itse en ole kuullut tai tunne ketään sellaista ihmistä. Itseänikin on sellaisesta epäilty, minkä olen kokenut erittäin loukkaavana.
Ensimmäinen syntyi kiireellisellä sektiolla avotarjonnan vuoksi ja epäsuhdan ja toinen leikattiin samasta syystä, + että kohtuani oli ensimmäisessä sektiossa jouduttu ompelemaan tavallista enemmän verenvuodon vuoksi ja nyt minulla on vaivana ohentunut kohtu, max yhden lapsen voin enää saada.
Elin raskausajan terveellisesti, söin enkä antanut painonnousta ja harrastin liikuntaakin. Kumpikaan lapsista ei vain ottanut syntyäkseen ja toista yritettiin käynnistääkin pari päivää. Itse olen lyhyt ja lapseni isä on iso, lapseni olivat molemmat pienehköjä alle 3,5kg. Olisin aika paljon antanut, mikäli heidät olisin saanut tavallisesti maailmaan saattaa ja olisin ollut kaiken valmis kärsimäänkin eppareineen kaikkineen ilman ikävää ja rumaa arpea (vaikka se onkin ihan tavallinen arpi) Kaikille se ei ole mahdollista.
Olkaa kilttejä. Älkää syyllistäkö äitejä sektiosta tai siitä, ettei äiti joka on joutunut sektioon osannut synnyttää tai teki sitä tai tätä väärin tai ei ole synnyttänyt lastaan. Se tuntuu pahalta. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin itse olette.
Minulla on kaksi tervettä lasta joita rakastan äärimmäisesti, olen halunnut heidät ja ehkä vielä sen yhden muksun joskus. Kunnioittakaamme toistemme äitiyttä ja sitä, että meillä kaikilla on siihen tavalla tai toisella ollut mahdollisuus!
t. 2 x sektiomamma
Kommentit (73)
Tuttavallani tuota vaakaviiltoa tuskin huomaa. Itselleni olin vaatimassa sektion koska pelkäsin repeämistä, siihen ei suostuttu ja minä en suostunut ponnistamaan täysillä ja lapsi avitettiin imukupilla ulos.
näin siellä sanotaan.
viittaa siihen että hän ainakin pitää sektiota helpompana versiona alatiesynnytykseen verrattuna. On varmaan tosi mukavaa kun se toosa ei ole revennyt eikä ole ollut pakko saada niitä tikkejä peräänsä, onnittelut vain mukavasta sektiostasi!
Ja pisti silmään että halusi välttää riskejä. Sektiohan on riski. Itsekkyyden huippu.
Mutta sitähän mukavuussektio on.
ja että lapsien lukumäärä on ennalta määrätty sektion komplikaatioiden vuoksi. Uskon, että se oli omalaatuiseksi huumoriksi tarkoitettu vertauskuva äideistä, jotka haluavat sektiosta syyllistää marttyyrimaisella tavalla.
tällaiseen ketjuun ne mukavuussektioidut ryntää kättään nostamaan. Itse tiedän kyllä yhden ystäväni, joka todellakin halusi ja sai mukavuussektion. Siis ei vaan halunnut synnyttää. Kyse ei ollut pelkäämisestä, vaan siitä, että ei halunnut.
JA kyllä todella monella pelkosektioidullakin se pelko on huomattavasti vähäisempää kuin mikään koko raskausaikaa varjostava paniikkitila. Mutta kun sen pelkosektion saa niin helpolla, niin nämä sektiouskovaiset (just nämä jotka huutelee tikkiperää sun muuta yhtä järkevää) sen myös ottavat pelkoon vedoten.
Siis jokin pelkohan sellaisen taustalla pohjimmiltaan on, ehkä jopa niin voimakas ettei joku yksinkertaisempi yksilö pysty sitä käsittelemään miksi ei halua synnyttää tai mikä siinä pelottaa. Ne ovat monimutkaisia ja vaikeita asioita.
Minusta tuo sektiouskovainen on aivan yhtä halventava käsite naiselle, joka pelkää synnytystä. Ymmärrän itse, että sitä voi pelätä kiireellisen sektioni jälkeen, mutta koska itse pelkäsin enemmän sektiota kuin alatiesynnytystä, olisin ennemmin toivonut toisin päin.
Mistä itse tiedät, että pelkosektion saa helpolla, ellei siitä sinulla itselläsi ole kokemusta?
Ja täysin turhaan vielä. Sektio ei ole missään tapauksessa mukava tapa synnyttää. Vaihtaisin osia, että voisin synnyttää alakautta. ap
koska oli tulossa varpaat edellä ja olisi ollut mahdotonta synnyttää alateitse.Toisen lapseni raskausaikana kävin pelkopolilla, koska ensimmäinenkin synnytys käynnistyi itsestään ja sain aivan totaalisen paniikin ja menetin oman hallinnan kokonaan. Toinen lapseni syntyi alateitse, ponnistusvaihe oli todella rankka, kesti yli tunnin. Toipuminen synnytyksestä kesti huomattavasti paljon kauemmin kuin esikoisen sektiosta. Silti valitsisin alatiesynnytyksen jos vielä joskus saan lapsia! Minusta oli ihanaa kävellä vauvan kanssa osastolle ja pidellä häntä heti sylissä ja aloittaa vauva-arki samantien.
Sektioäitien syyllistäminen tuntuu kurjalta, koska kuten aiemmissakin kirjoituksissa on ollut, useimmiten sektio ei ole äidin toive vaan sitä edeltää joko tuskallinen alatiesynnytksen yritys tai se johtuu lapsen virhetarjonnasta. Mukavuussektion mahdollisuuteen en minäkään Suomessa usko.
mistä tulee tuo katkeruus sektioäitejä kohtaan. Eikö kaikkien alatieglooriassa paistattelevien pitäisi vaan olla hirmuisen onnellisia siitä etteivät moista kauhukohtaloa ole joutuneet kokemaan. Ja riskit my ass. Sektio on taatusti vähemmän vaarallista kuin vaikka autolla ajaminen ja silti raskaana olevat mammat ajaa autoa. Nämä samat mammat jotka mesoaa sektion vaaroista röökaa tai painaa sata tonnia tai ties mitä. Eikä kukaan vaadi niitä menemään kahdeksi vuodeksi terapiaan että saisivat lopetettua sikiölle oikeasti aivan hemmetin haitallisen ketjupolttamisen tai painoaan vaikka vaan 10 kg alas ennen raskautumista, ettei tarvis sitten kahta kuukautta lojua prenalla verenpainetta potemassa. Toooosi halpaa se on sekin yhteiskunnalle.
mutta toisin kävi. Kaksi suunniteltua sektiota ja kaksi tervettä lasta: ensimmäinen perätila ja toinen etinen istukka.
on nimenomaan myöntänyt, että ei pelkää synnytystä, vaan että hän mielestään saa itse valita synnytystapansa eikä hän aio ähkiä ja puhkia lastaan pihalle.
'
Sanoihan se NKL:n synnytyslääkärikin että ei täällä ketään pakoteta synnyttämään. Että kyllä sen sektion saa, kun sitä vaatii, vaikkei mitään oikeasti painavaia syitä olisikaan.
Kyllä mä itsestänikin tiedän, että saisin sektion jos haluaisin. Kolmosen kohdalla olisin saanut ihan vaan siitä syystä, että en pystynyt kuvittelemaan synnyttäväni häntä, ennen kuin se synnytys oikeasti käynnistyi. Ei ollut mitään pelkoa, mutta yllätysraskaus ja muutenkin vaikea raskaus vei henkiset voimat, enkä jaksanut ja viitsinyt edes ajatella synnytystä. Ja ei, mielestäni tuo ei olisi ollut mikään oikeasti hyvä syy leikata.
Onneksi kuitenkin sitten kun synnytys alkoi, mieli muuttui, ja synnytys oliki todella helppo, kesti ari tuntia, eikä tikin tikkiä tullut.
Sanoo joku.
Olen ällikällä lyöty. Toivottavasti emme koskaan tapaa.
Nämä riidathan eivät tule siitä, että alateitse synnyttävät halveeraisivat sektioäitejä, vaan siitä, että lähes aina näissä keskusteluissa jaetaan tosi paljon väärää faktaa. Erityisesti siinä kun sektiosta tehdään jokin taivaallinen pelastus ja normaalisynnytyksestä eläimellinen ja naista halventava rutistus, johon ei suostu kuin persjalkainen maatiainen ja sen jälkeen elelee tikit persiissä lopun elämäänsä.
Tai ehkä se vaan riippuu siitä kummalta kantilta asiaa katsoo. Mä en ainakaan henkilökohtaisesti välitä kenenkään synnytystavoista, paitsi omistani. Sen sijaan väärä fakta pistää kirjoittamaan ja mielestäni myöskin yleisesti näistä asioista on ihan hyvä keskustella.
Tässäkin ketjussa pistää silmään se, että ihmiset niin kirkasotsaisesti taivastelee, että varmasti ei kukaan nainen menisi vapaaehtoisesti sektioon... ja höpö höpö, sellaisia naisia on maailma väärällään.
Eli sektiomammat on niitä terveesti eläviä tupakoimattomia ja hoikkia, ja normaalisti synnyttävät lihavia tupakoitsijoita...
Onko se muuten niin vaikea tajuta, että ihan kaikki keskustelu ei ole nii kovin henkilökohtaista? Että jos näitä asioista puhii, niin siinä ei tarvitse olla mitään katkeruutta takana? Miksi itse käyt irvimään jostain alatiegloorioista, oletko katkera, kun et pystynyt siihen, mihin normaali naine pystyy? Koetko itsesi siis luuseriksi?
mistä tulee tuo katkeruus sektioäitejä kohtaan. Eikö kaikkien alatieglooriassa paistattelevien pitäisi vaan olla hirmuisen onnellisia siitä etteivät moista kauhukohtaloa ole joutuneet kokemaan. Ja riskit my ass. Sektio on taatusti vähemmän vaarallista kuin vaikka autolla ajaminen ja silti raskaana olevat mammat ajaa autoa. Nämä samat mammat jotka mesoaa sektion vaaroista röökaa tai painaa sata tonnia tai ties mitä. Eikä kukaan vaadi niitä menemään kahdeksi vuodeksi terapiaan että saisivat lopetettua sikiölle oikeasti aivan hemmetin haitallisen ketjupolttamisen tai painoaan vaikka vaan 10 kg alas ennen raskautumista, ettei tarvis sitten kahta kuukautta lojua prenalla verenpainetta potemassa. Toooosi halpaa se on sekin yhteiskunnalle.
Minä en koe itseäni luuseriksi, mutta kyllä, olen katkera ja myöntänytkin sen. Ja juuri siksi, etten pystynyt. Mutta luuseri en ole, sillä moneen muuhun asiaan elämässäni olen pystynyt ja ihan hyvä äiti lapsilleni olen ollutkin. Kuitenkin viimekädessä lapsen terveys menee sen oman edun edelle, eli pakon edestä sektiolla olen synnyttänyt. Se alatieglooria vinoilu oli tarkoitettu lähinnä näille äideille, jotka eivät ymmärrä sektioita ollenkaan ja vinoilevat sektioäideille. Näin ainakin itse ymmärsin asian, vaikken sitä itse kirjoittanutkaan. ap
Mitäs muuta se koko viesti oli kuin irvimistä?
Ei siinä mitään, mun itsetuntoni kestää kyllä synnytystapani tarkastelun. Musta se vaan on hassua, että kaikki eri mieltä oleva teksti on joko katkeraa tai kateellista.
Mun mielestäni tän ketjun tarkoitus oli kysyä, onko joku saanut mukavuussektioita, ja mä olen kertonut, että ystäväni on saanut, ja itsekin olisin saanut, mutta päädyin kuitenkin alatiehen. Eli ei, kaikki sektiot ei ole pakollisia ja vain hyvästä syystä tehtyjä, vaan niitä kyllä tehdään myös ihan vaan siksi, kun jotkut äidit ei halua synnyttää. Miten se sitten vaikuttaa heidän äitiyteensä, onko se yhteiskunnallisesti oikein jne. on taas ihan eri asioita.
on helpompaa sanoa niin, ettei halua synnyttää, kuin että pelkää synnytystä. Lääkäreiden diagnoosina tällöin on kuitenkin todennäköisesti synnytyspelko, sillä ilman sitä ei voida leikata. Vai luuletteko te todella oikeasti, ettei siihen tarvita lääketieteellistä diagnoosia? Että leikkaussaliin mennään noin vain leikkauttamaan itsensä ilman sitä? Joku työdiagnoosi täytyy olla, vaikka se olisi nimellinen. Ja jokuhan syy siihen on, ettei halua synnyttää...
haluta lapsia ja kuvitella, ettei niitä sitten synnytetä millään tavoin.
siis on ihan ehta mukavuussektio. Ei mitään todellista syytä, muuta kuin se, että jos se pimpsa vaik venähtää, niin mieshän sit lähtee kävelemään.
Sain sektion, koska pelkäsin kaikkia niitä riskejä, jotka sisältyvät nimenomaan alatiesynnytykseen. Niistähän ei normaalisti puhuta, koska ne ovat tabuja.
Tiesin hyvin myös sektioon sisältyvät riskit ja valitsin mielummin ne.
Toi on typerä ja huono vitsi...