Muistaako kukaan sossun täti sanaa "AVAINKAULALAPSI"?
1970-luvun puolivälissä sosiaalihuollon tädit kehittelivät termin "avainkaulalapsi". Muistaako kukaan tätä asiaa?
"Avainkaulalapsi" oli muotitermi 1970-luvun lopussa. Silloin sitä hoettiin joka paikassa; telkkarissa, radiossa, naistenlehdissä jne. Termi "Avainkaulalapsi" oli vastassa joka paikassa, menit minne tahansa. Sillä oli tarkoitus syyllistää lähiöäitejä.
Joku muusikko teki Maarit Hurmerinnalle siitä muodikkaan laulunkin, tällaisen:
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 23:16"]Minä olin kai sitten avainkaulalapsi, mutta 90-luvulla. Minusta oli aina hauska saada olla kotona hetken yksin, sai ihan rauhassa tehdä kaikkea kummaa ja vähän hölmöillä kunhan siivosi jälkensä ettei sitten jäänyt kiinni. Ruokaa löytyi keittiöstä ja puhelinnumerot puhelimen vierestä jos joku hätä tuli.
Minä en olisi vanhempiani saanut kiinni puhelimella. Äiti tehtaassa ja isä rautatiellä töissä.
Meillä ei ollut edes puhelinta 70-luvulla. Isä ajoi linja-autoa ja äiti tehtaassa töissä. Ruoka odotti valmiina jos molemmat oli iltavuorossa.
Nykyään lasten ympärillä sääliminen täyttää melkeen saatananpalvontakulttimaiset piirteet. Lapsista kirjoitetaan vaan säälien vaikka ovat nykyään isoja ihmisiä, joku 15v saattaa painaa 60kg! nykyään ja joku 16v ollla 175cm.
60-luvun lopulta muistan termin. Katsoin säälivästi erästä tyttöä jolla roikkui avain kaulassa. Itse olin samantapaisessa tilanteessa mutta enhän sitä tajunnut.
Olin lapsena kateelllinen avainkaulalapsille kun niillä oli omaa aikaa muutama tunti iltapäivällä.