Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 7 saa käydä suihkussa, föönata hiuksia, laittaa pyykkikoneen päälle , imuroida, tehdä ruokaa ja smootieta, laulaa .
Kyllä meidän taloyhtiössä on nimenomaan soitto, laulu ja muu häiritsevä elämä kielletty kello 22 - 09. Joten ei saa.
Normaalin elämän äänet - kuten nyt tuo blenderin ääni - eivät ole millään tavalla kiellettyjä tuona aikana. Jos asiasta ihan oikeuteen asti jouduttaisiin, niin ap voittaisi jutun (tästä on olemassa useitakin ennakkotapauksia).
Vierailija kirjoitti:
Mikään laki ei kiellä piereskelemästä täpötäydessä ruuhkabussissa tai metrossa tai elokuvateatterissa tai kesken jumalanpalveluksen, mutta harva taitaa silti käyttää tätä mahdollisuutta hyväkseen, koska sellainen olisi hyvien tapojen vastaista. Hyviin tapoihin kuuluu ottaa myös naapureiden asumisrauha huomioon, vaikka jotkut täällä yrittävätkin kiivaasti kieltää sen tosiasian ja viittaavat hiljaisuussääntöihin. Ei se, että jotain ei ole erikseen kielletty, tarkoita, että sellaista pitäisi tehdä. Mutta kuten yllä on todettu, joidenkin on todella vaikea ja suorastaan mahdotonta ottaa toiset huomioon. Voisikohan kyseessä olla jokin diagnosoitavissa oleva itsekkyyssyndrooma?
Samaa ajatteli on eri asia mitä saa ja mitä ehkä kannattaa tehdä.
Ja jos kaksi naapuria valittaa, niin eiköhän se kone ole silloin aika äänekäs noin aikaiseen aamuun. Jokainen normaali yrittäisi ratkaista ongelman. Vaikka tehdä smoothie eri huoneessa ja laittaa jotain ääntä vaimentavaa. Tai etsiä hiljaisemman koneen tai tehdä se valmiiksi illalla.
Jos ei ole hiljaisuus voimassa saa käyttää blennderiä,poraa jne. Itse olen iltauninen ja ärsyttää suunnattomasti klo 21 jälkeen kuuluva meteli esim. poraaminen. Mutta en siitä kenelläkään avaudu koska hiljaisuus alkaa vasta klo 22 taloyhtiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole olemassa hiljaisia blendereitä? Varmasti olisi suosittu tuote.
mitä parempi (tehokkaampi) blenderi, sitä äänekkäämpi. Luulen että 80% tässä kommentoineista ei ole edes kuullut vitamixin ääntä. Se kuuluu kerrosten läpi, ei pelkästään lähimpiin naapureihin. Pitää olla aikamoinen kovanaama jos kehtaa käyttää kerrostalossa vitamixiä aamulla kello 7
Minä käytän - ja minulla on juurikin tuo Vitamix.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole olemassa hiljaisia blendereitä? Varmasti olisi suosittu tuote.
mitä parempi (tehokkaampi) blenderi, sitä äänekkäämpi. Luulen että 80% tässä kommentoineista ei ole edes kuullut vitamixin ääntä. Se kuuluu kerrosten läpi, ei pelkästään lähimpiin naapureihin. Pitää olla aikamoinen kovanaama jos kehtaa käyttää kerrostalossa vitamixiä aamulla kello 7
Luulen, että suurin osa ei edes ymmärrä, miten hyvin se matala ääni kantautuu rakenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 7 saa käydä suihkussa, föönata hiuksia, laittaa pyykkikoneen päälle , imuroida, tehdä ruokaa ja smootieta, laulaa .
Kyllä meidän taloyhtiössä on nimenomaan soitto, laulu ja muu häiritsevä elämä kielletty kello 22 - 09. Joten ei saa.
Normaalin elämän äänet - kuten nyt tuo blenderin ääni - eivät ole millään tavalla kiellettyjä tuona aikana. Jos asiasta ihan oikeuteen asti jouduttaisiin, niin ap voittaisi jutun (tästä on olemassa useitakin ennakkotapauksia).
Mikä tahansa ääni voidaan katsoa häiritseväksi. Ja myös päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Taloyhtiö ei voi kieltää edes hiljaisuuden aikana muuta kuin häiritsevät äänet.
taloyhtiö voi määritellä hiljaisuuden välille 22-9.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole hiljaisuus voimassa saa käyttää blennderiä,poraa jne. Itse olen iltauninen ja ärsyttää suunnattomasti klo 21 jälkeen kuuluva meteli esim. poraaminen. Mutta en siitä kenelläkään avaudu koska hiljaisuus alkaa vasta klo 22 taloyhtiössä.
Poraaminen ei kuulu normaalin elämän ääniin, blenderi taas kuuluu eli jälkimmäistä saa käyttää myös ns. hiljaisuuden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hiljaisuus erikseen ja kovaäänisten ko eisen välttäminen erikseen. Kovaäänisiä pyydetään välttämään klo 20.00-9.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Taloyhtiö ei voi kieltää edes hiljaisuuden aikana muuta kuin häiritsevät äänet.
Toki, mutta hiljaisuus ei tarkoita normaalin elämisen ääniä, edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Hiljaisuus päättyy aina ja joka paikassa klo 7, koska AP kertoo niin. Tosin veikkaan, ettei ole edes tarkistanut oman taloyhtiönsä järjestyssääntöjä.
Hiljaisuuden päättymisellä ei edes ole mitään merkitystä asian kanssa. Blenderin ääni kuuluu ihan normaalin elämän ääniin.
Ei kuulu. Menepä mihin tahansa luontoon, metsään, järvelle, autiomaahan ja kuuntele ja laske kuulemasi blenderin äänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään laki ei kiellä piereskelemästä täpötäydessä ruuhkabussissa tai metrossa tai elokuvateatterissa tai kesken jumalanpalveluksen, mutta harva taitaa silti käyttää tätä mahdollisuutta hyväkseen, koska sellainen olisi hyvien tapojen vastaista. Hyviin tapoihin kuuluu ottaa myös naapureiden asumisrauha huomioon, vaikka jotkut täällä yrittävätkin kiivaasti kieltää sen tosiasian ja viittaavat hiljaisuussääntöihin. Ei se, että jotain ei ole erikseen kielletty, tarkoita, että sellaista pitäisi tehdä. Mutta kuten yllä on todettu, joidenkin on todella vaikea ja suorastaan mahdotonta ottaa toiset huomioon. Voisikohan kyseessä olla jokin diagnosoitavissa oleva itsekkyyssyndrooma?
Sä jakelet diagnooseja sen perusteella, että joku syö smoothien aamupalaksi? Kellähän se syndrooma on?
En ole sama henkilö jolle vastaat mutta minulla on sinulle diagnoosi: kongnitiivisesti rajoittunut. Smoothien syönti ei ollut se ongelma, vaan se, että se valmistettiin klo 7 äänekkäällä blenderillä. Miten vaikeita nämä asiat ovatkaan joillekin ihmisille.
Onko ihan tavallinen, arkinen huomaavaisuus katoamassa Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi määritellä monta muutakin asiaa ihan oman mielensä mukaan mutta se ei tarkoita, että taloyhtiö olisi oikeassa. Normaalin elämän äänet, kuten nyt tämän ketjun blenderin ääni, ovat täysin sallittuja myös hiljaisuuden aikana. Jos oikeuteen asti mennään asiaa puimaan, niin taloyhtiö - tai kuka ikinä sen jutun oikeuteen vie - tulee sen häviämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa ääni voidaan katsoa häiritseväksi. Ja myös päinvastoin.
Siinähän katsot, mutta käräjillä se ei kiinnosta ketään.
Jos useampi naapuri valittaa, niin vika on blenderissä. Tai blenderöinissä. Tuskin laitonta, mutta typerää provosoida naapureita. Eri asia jos naapureilla on tapana valittaa joka asiasta.
Mahtaako olla ainoa asia, josta ap:lle on taloyhtiössä valitettu?
Taitaa olla kyseessä järkähtämätön minäminä-tyyppi, jos ei naapureiden mielipiteitä voi huomioon ottaa. Jokainen normaalikäytöksinen ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Hiljaisuus päättyy aina ja joka paikassa klo 7, koska AP kertoo niin. Tosin veikkaan, ettei ole edes tarkistanut oman taloyhtiönsä järjestyssääntöjä.
Hiljaisuuden päättymisellä ei edes ole mitään merkitystä asian kanssa. Blenderin ääni kuuluu ihan normaalin elämän ääniin.
Ei kuulu. Menepä mihin tahansa luontoon, metsään, järvelle, autiomaahan ja kuuntele ja laske kuulemasi blenderin äänet.
Suomen laki ja oikeuslaitos ovat asiasta kanssani samaa mieltä, joten sinun mielipiteesi ei kauheasti nyt paina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi määritellä monta muutakin asiaa ihan oman mielensä mukaan mutta se ei tarkoita, että taloyhtiö olisi oikeassa. Normaalin elämän äänet, kuten nyt tämän ketjun blenderin ääni, ovat täysin sallittuja myös hiljaisuuden aikana. Jos oikeuteen asti mennään asiaa puimaan, niin taloyhtiö - tai kuka ikinä sen jutun oikeuteen vie - tulee sen häviämään.
Ei pidä paikkaansa. Blenderilläkin voi häiriköidä.