Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Klo 7 saa käydä suihkussa, föönata hiuksia, laittaa pyykkikoneen päälle , imuroida, tehdä ruokaa ja smootieta, laulaa .
Vierailija kirjoitti:
Painonsoitosta tuli mieleeni, aamulla olisikin klo 7.00 hyvää aikaa vetää painonnostotreeni aloittajan yläpuolella ennen töihinmenoa.
Hups, mites nuo rautapainot nyt tänään taas noin tippuvatkaan käsistä.
Toivottavasti parkettisi sen kestää. Vai asutko muovimattohelvetissä vuokralla?
Vierailija kirjoitti:
Klo 7 saa käydä suihkussa, föönata hiuksia, laittaa pyykkikoneen päälle , imuroida, tehdä ruokaa ja smootieta, laulaa .
Minä en tosiaankaan esim. imuroisi vielä kello 7 ja muutenkin varoisin metelöimästä, koska jotkut vielä nukkuvat. Mutta on tosiaan vapaan kasvatuksen saaneita, joille toisten huomioonottaminen on ihan ylivoimainen ponnistus.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin tämän kohkaamisen jos ap suristelisi blenderillään joskus viiden-kuuden aikaan, mutta että seitsemältäkin pitää (arki)aamuisin varjella naapurien unia? Eikö jengi nykyään käy töissä ollenkaan?
Kas kun ei vaadita täyttä hiljaisuutta jo kasilta illalla, koska joku voi joutua heräämään aikaisin aamulla joten iltaunet on tärkeät. (Minä oikeesti menen aamuvuoron edellä nukkumaan puoli yhdeksän maissa, mutta eipä ole tullut mieleen vaatia naapureilta täyttä hiljaisuutta tuohon aikaan.)
Aamuseitsemältä jotkut vielä nukkuvat. Ennen yhdeksää ei oikeasti kannattaisi tehdä mitään sellaista, mistä aiheutuu ylimääräisiä ääniä. Minulta onnistuu aamulla suihkussa käynti, aamiaisen syöminen ja töihin lähtö ilman turhaa kolketta ja pauketta. Onkohan kenenkään välttämätöntä käyttää blenderiä tai esim. pyykätä aamulla? Tai myöhään illalla?
Minulla on Vitamix-merkkinen blenderi, jota varten olen hankkinut metsurin kuulokkeet. Ääni on kuin suihkuhävittäjän moottoreissa. En käytä blenderiä koskaan aamulla ja iltaisin seitsemän jälkeen en enää raaski häiritä naapureita jotka haluavat rentoutua kodeissaan. Päivälläkin pyydän hiljaa mielessäni anteeksi niiltä jotka syystä tai toisesta nukkuvat päiväuniaan (tai nukkuivat, kunnes aloitin blendaamisen)
Herääminen vaikkapa tuntia ennen kuin tarvitsisi voi olla muutenkin huonosti nukkuvalle todella paljon elämänlaatua huonontava ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas herkkänahkaista porukkaa jos joku minuutin-parin blenderin surina häiritsee. Jatka samaa rataa vain, sinulla on siihen täysi oikeus!
Ei kyse ole möykän kestosta, vaan sen seurauksista. Mutta siitähän tuollaiset ihmiset vähät välittävät. Oma napa on lähin ja sitä tuijotellen menee koko elämä.
Sinä olet oikeassa, jos säännöissä on et hiljaisuus päättyy aamulla klo 7. Itsekin käytän tehokasta blenderiä, mutta tietysti voisit tehdä sekoituksen valmiiksi illalla, laittaa sen shakeriin ja jääkaappiin ja tehdä sitten päivän aikaan lisää tuoreempaa niin halutessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pieraisee todella kovaa joka aamu klo 7, niin voidaanko siitäkin tehdä asunnon haltuunotto? Pieru siis on pitkä ja kestää yhtä kauan kuin blenderillä suristaminen.
Entä jos aamukakka on todella äänekäs? Melu on toistuvaa, koska aamukakka tulee joka aamu. Tuleeko häätö?
Menee tämä minäminäminä ja minun oikeuteni ihmisten argumentointi samalla tasolle kuin he todellisuudessakin ovat.
No itse olen herännyt aamuisin yläkerran vessaääniin ja mietin kumpi on pahempi, jatkuva vessaääniin herääminen vai smoothien tekeminen?
Kumpi on tarpeellista: käydä vessassa vai aloittaa jumalaton meteli 07?
Pari minuuttia blenderöintiä ei ole jumalaton meteli. Jos sinusta siltä tuntuu, kannattaa valita jokin muu asumismuoto.
Kesto ei vaikuta äänen melutasoon.
Jos naapurissa olisi vastasyntynyt vauva, mitähän täällä oikeuksia puoltajat sanoisi, kun blenderöinsin joka aamu silleen, että vauva herää aina? Naapuri tulisi sanomaan, että voisinko olla belnderöimättäl niin sanoisin, että hiljaisuus päättyi.
Onhan se toki laillista, mutta moraalisesti toinen asia. Mutta mulla onkin vain oikeuksia!
Moraaliasian tästä toki saa, mutta se on eri tason asia kuin mistä ap nyt puhuu. Ja kyllä, silloin kun kerrostalossa eletään, myös sen vaivan on opittava niitä ääniä sietämään. Sen naapurin kanssa voisi yhdessä miettiä, että miten se blenderi ei herättäisi sitä vauvaa, mutta jos se ei ole ratkaistavissa, niin sit ei ole. On eri asia toivoa kuin valittaa.
Kerrostalossa olisi hyvä myös oppia kunnioittamaan naapureiden rauhaakin, eikä vain niin päin, että kestäkää mun äänet.
Parin minuutin blenderin pyöräytys ei kyllä järin kestävää melua ole. Vähän kunnioitusta naapurin elämäntapoja kohtaan.
Alan soittamaan pianoa joka aamu parin minuutin ajan vetäen pari trilliharjoitusta, kello 07 joka aamu, koska hiljaisuus loppui ja minulla on tähän oikeus. Parin minuutin trilliharjoituksen ei pitäisi ketään häiritä.
Itse voisin laittaa 100W Marshall-vahvistimen ulvomaan sähkökitaran tahdissa. Normaalisti käytän kerrostalossa kuulokkeita, mutta jos kerran klo 7 on sallittua soittaa, niin soitetaan sitten.
Ja vertaat tätä blenderiin?
Miksen vertaisi? Ärsyttävä ääni, johon herää aamulla kesken unien on ärsyttävä ääni, johon herää aamulla kesken unien. Ai niin. Se ero taisi olla, että sua ei se blenderi ärsytä, koska seisot sen vieressä sitä käyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Vitamix-merkkinen blenderi, jota varten olen hankkinut metsurin kuulokkeet. Ääni on kuin suihkuhävittäjän moottoreissa. En käytä blenderiä koskaan aamulla ja iltaisin seitsemän jälkeen en enää raaski häiritä naapureita jotka haluavat rentoutua kodeissaan. Päivälläkin pyydän hiljaa mielessäni anteeksi niiltä jotka syystä tai toisesta nukkuvat päiväuniaan (tai nukkuivat, kunnes aloitin blendaamisen)
Herääminen vaikkapa tuntia ennen kuin tarvitsisi voi olla muutenkin huonosti nukkuvalle todella paljon elämänlaatua huonontava ongelma.
Minullakin on, mutta en käytä kuulokkeita. SIllähän ei tarvitse kuin hetki surauttaa ja vaikka kivistä saa smoothien :) Ja käytän sitä muulloin paitsi hiljaisuuden aikana.
Minun mielestäni naapurit ovat väärässä tässä. Itse kuitenkin tekisin aamiaisen valmiiksi illalla, vaikka smoothien ulkonäkö vähän kärsisikin jääkaapissa yön yli. Mutta naapurisopu on kuitenkin tärkeä. Minä
tekisin tuon myönnytyksen, jotten saisi vihaisia katseita. Ja jos joskus joutuisi pyytämään naapureilta apua,
vaikka unohdettuaan avaimen tai muuta, niin olisi kivampi kun olisi hyvät välit. Sananlaskukin sanoo: Viisaampi antaa myöten.
Ehkä voisit tehdä sen vaikka puupöydällä. Välttele metallisia pöytiä ja varsinkin tiskipöytää, josta ääni kaikuu kovemmin
Smoothiet on hampaattomille mummoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella näyttää olevan harhainen kuvitelma, että voivat itse määritellä naapureille sääntöjä hiljaisuusajasta ja sallituista äänistä. Kannatta joskus tutustua talon järjestyssääntöihin
En ole varma, oletko leirissä blenderit vai ei blenderit mutta ihmettelen tässä ketjussa ja vastaavissa aina esiinnousevaa itsekkyyttä.
Kunhan minä, minun oikeuteni jne.
Itse osakkaana, joka siis talosta myös käytännössä olisi paljon vaikeampi pihalle saada, koen silti velvollisuudekseni elää ja asua kerrostalossa niin, että aiheutan mahdollisimman vähän (melu)haittaa muille asukkaille.
Tähän lukeutuu mm. se, etten laita päälle pitkän linkouksen pyykinpesuohjelmaa, tai edes imuroi klo 21 jälkeen, vaikkeivat taloyhtiön järjestyssäännöt sitä kiellä, eikä kukaan ole ikinä minun asumisestani kantautuvista äänistä valittanut.
Syy: toimin niin, kuin toivoisin muidenkin toimivan. Varsinkin kun tiedän, että tässä talossa äänet kantautuvat alaspäin.
Kaikilla työaika ei anna myöden syödä sitä aamusmoothieta vasta kello kymmenen, ettei kitiä naapuri häiriinnyt. Pyykin pesu on helpompi ajoittaa muita häiritsemättömään aikaa, kuin aamupala, jos ei ole liukuvaa työaikaa tai etätöitä
Mistä lähtien ainoa mahdollinen aamupala on ollut sellainen, joka täytyy surruttaa jonkun 20 euroa maksaneen blenderin läpi?
Joo, ihmisillä on myös taloudellisia rajoitteita. Kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia kalliimpaa, hiljaisempaa blenderiä. Varsinkaan vuokra-asunnossa ei tuosta vaan vaihdeta myöskään vaikkapa keittiötasoa vähemmän meteliä tuottavaksi.
Samalla jokainen, joka voi jokaikinen aamu surruttaa sen chiasiemeniä, kiiwiä, superfoodia, luomukaurahiutaleita what ever sisältävänsä aamusmoothiensa, tuskin kaikkein alimpaan tuloluokkaan kuuluu. Itsekäs mulkkuluokka lähinnä oikeampi määritelmä.
Kuka vaan tosin voi laittaa sen blenderin vaikka jonkun korkkialustan päälle, ja ihan varmasti vähenee naapuriin kuuluva meteli aivan oleellisesti. Eikä voi olla työssäkäyvälle kohtuuton kustannus.
Testatkaapa vaikka.
Joskus voi myös kokeilla olla toiselle huomaavainen, ehkä sen saa joskus jossain muodossa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin klo 7. blenderin ääntä max minuutti, kuin joku vauhko koira ravaamassa ympäri laminaattia välillä ulvoen ja räksyttäen koko päivän yläkerrassa.
Tai koliikkivauva huutamassa 24/7 ja "se on elämää deal with it"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on, mutta en käytä kuulokkeita. SIllähän ei tarvitse kuin hetki surauttaa ja vaikka kivistä saa smoothien :) Ja käytän sitä muulloin paitsi hiljaisuuden aikana.
Olemme hyvin erilaisia ihmisiä vaikka meillä on samanmerkkinen blenderi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojallanikin on kuulemma kuulosuojaimet vakiovarusteena, kun kovaäänistä blenderiään käyttää. Vaikka on korvat kaukana blenderistä kaksimetrisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas herkkänahkaista porukkaa jos joku minuutin-parin blenderin surina häiritsee. Jatka samaa rataa vain, sinulla on siihen täysi oikeus!
Ei kyse ole möykän kestosta, vaan sen seurauksista. Mutta siitähän tuollaiset ihmiset vähät välittävät. Oma napa on lähin ja sitä tuijotellen menee koko elämä.
Herkästi heräävien ja huonosti nukahtavien ei varmaankaan ole kovin helppoa asua kerrostalossa ainakaan kaupunkien keskustoissa, joissa liikenteen melu, kaduilta ja rappukäytävästä kantavat äänet, postinjakaja, jäte- ja aura-autot jne. aiheuttavat ääniä.
Asuin joskus opiskeluaikaan kerrostalossa, jossa makarin seinän takana joku yski, kuorsasi, maiskutteli, tassutteli ympäriinsä ja ravasi vessassa yöt läpeensä. Äänet kuuluivat yhtä selvästi kuin jos tyyppi olisi kakonut ja vaellellut samassa huoneessa. Ratkaisin ongelman muuttamalla muualle, sillä eihän tuo naapurin vika ollut vaan talon rakenteiden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän taloyhtiössä on nimenomaan soitto, laulu ja muu häiritsevä elämä kielletty kello 22 - 09. Joten ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella näyttää olevan harhainen kuvitelma, että voivat itse määritellä naapureille sääntöjä hiljaisuusajasta ja sallituista äänistä. Kannatta joskus tutustua talon järjestyssääntöihin
En ole varma, oletko leirissä blenderit vai ei blenderit mutta ihmettelen tässä ketjussa ja vastaavissa aina esiinnousevaa itsekkyyttä.
Kunhan minä, minun oikeuteni jne.
Itse osakkaana, joka siis talosta myös käytännössä olisi paljon vaikeampi pihalle saada, koen silti velvollisuudekseni elää ja asua kerrostalossa niin, että aiheutan mahdollisimman vähän (melu)haittaa muille asukkaille.
Tähän lukeutuu mm. se, etten laita päälle pitkän linkouksen pyykinpesuohjelmaa, tai edes imuroi klo 21 jälkeen, vaikkeivat taloyhtiön järjestyssäännöt sitä kiellä, eikä kukaan ole ikinä minun asumisestani kantautuvista äänistä valittanut.
Syy: toimin niin, kuin toivoisin muidenkin toimivan. Varsinkin kun tiedän, että tässä talossa äänet kantautuvat alaspäin.
Kaikilla työaika ei anna myöden syödä sitä aamusmoothieta vasta kello kymmenen, ettei kitiä naapuri häiriinnyt. Pyykin pesu on helpompi ajoittaa muita häiritsemättömään aikaa, kuin aamupala, jos ei ole liukuvaa työaikaa tai etätöitä
Mistä lähtien ainoa mahdollinen aamupala on ollut sellainen, joka täytyy surruttaa jonkun 20 euroa maksaneen blenderin läpi?
Joo, ihmisillä on myös taloudellisia rajoitteita. Kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia kalliimpaa, hiljaisempaa blenderiä. Varsinkaan vuokra-asunnossa ei tuosta vaan vaihdeta myöskään vaikkapa keittiötasoa vähemmän meteliä tuottavaksi.
Samalla jokainen, joka voi jokaikinen aamu surruttaa sen chiasiemeniä, kiiwiä, superfoodia, luomukaurahiutaleita what ever sisältävänsä aamusmoothiensa, tuskin kaikkein alimpaan tuloluokkaan kuuluu. Itsekäs mulkkuluokka lähinnä oikeampi määritelmä.
Kuka vaan tosin voi laittaa sen blenderin vaikka jonkun korkkialustan päälle, ja ihan varmasti vähenee naapuriin kuuluva meteli aivan oleellisesti. Eikä voi olla työssäkäyvälle kohtuuton kustannus.
Testatkaapa vaikka.
Joskus voi myös kokeilla olla toiselle huomaavainen, ehkä sen saa joskus jossain muodossa takaisin.
Vitamix ei kyllä vaimene millään alustalla
Juuri näin. Nämä on varmaan niitä samoja tyyppejä joiden mielestä wc:n vetäminen yöllä on ehdottoman kiellettyä... 😂