Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Ja jos ei olisi blenderi niin sitten vessan vetäminen, suihkussa käyminen, käveleminen tai mikä tahansa muu syy. Kunhan pääsee valittamaan.
Meillä naapuri valitti että aivastan liian äänekkäästi! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauraisin jos naapuri laittaisi jotain heippalappuja asiasta enkä muuttaisi aamupalan valmistamista. Normaalia elämää eikä hiljaisuuden aikana joten valittajan mielenterveydessä vain vikaa.
Eli jos sinun asunnosta kantautuvat äänet häiritsevät naapurin elämää ja naapuri tulee kertomaan asiasta sinulle, naapurin täytyy olla seinähullu? Oletko tosiaan sitä mieltä, että hiljaisuuden päättymisen jälkeen ei tarvitse piitata muiden asumisrauhasta?
Se, että valmistaa aamulla smoothiensa ei ole sitä, että ei piittaisi muiden asumisrauhasta!
Minä valmistan smoothien, siihen menee pari minuuttia, mutta en metelöi enkä huudata musiikkia tai paisko ovia. Miksi juuri tämä smoothie saa täällä kaikki sekaisin?
Ymmärrän, että ap:n naapuri häiriintyi juurikin tästä smoothien valmistuksesta, mutta nyt jokainen on sitä mieltä, että smoothieta ei missään nimessä saa tehdä missään kerrostalossa tai on häirikkö.
Mutta jospa se valmistusääni on tasoltaan sama kuin jos joku laittaisi joka aamu naapureille kuuluvan musiikin kotonaan soimaan?
Kumpi on silloin mielestäsi hyväksyttävää jos melu on samaa tasoa?
Ajatteletko, että musiikista olisi hyväksyttävää valittaa, mutta aamupalasta ei.
Vai olisiko naapuri edelleen pähkähullu?Ei ole se smoothien valmistus vään äänen taso nyt ongelma.
Kotirauha vastaan aamupala nyt tosiaan mietinnässä.
Kyllä kotirauhan pitää olla kellon ympäri. Jos jonkun kotirauhaa häiritään millä tahansa milloin tahansa siitä saa valittaa.
Leimautumatta hulluksi.Niin, kyse tässä kai on siitä minkä kukakin kokee kotirauhan häirinnäksi. Kolmatta kertaa laitan esimerkiksi sen kaverin alakerran mummon, jonka kotirauhaa häiritsi se, että yläpuolisessa asunnossa käveltiin. Aina ihminen ei itse ymmärrä olevansa kohtuuton hiljaisuuden vaatimuksissaan. Silloin voi kyllä sanoa ettei ihan täysillä käy, jos menee sellaisesta valittamaan, vaikka tämän valittajan mielestä hänessä ei ole mitään vikaa. Sen takia ei tosiaan voi tanssia jokaisen naapurin pillin mukaan, koska ei ne kaikki oikeasti ole järjellisiä vaatimuksia. Mun korvaani vaatimus ettei blenderiä saa käyttää silloin jos joku taloyhtiössä ehkä mahdollisesti nukkuu, on älytön.
Tästä syystä onkin isännöitsijä, taloyhtiön hallitus, asumisen ammattilaiset, lakimiehet tarvittaessa näitä ratkomassa. Koska teidän täysmaalikkojen mielipiteet nyt on mitä on. Kunnioitettavia toki jokainen sinänsä, mutta yhtä helvettiähän siitä tulisi, josko vain niihin perustuen pitäisi taloyhtiötä pyörittää.
Ja ne nauraa sut pihalle, jos sä nillität blenderistä. Sopii kokeilla.
Väärin meni taas. Ihan tasavertaisuusperiaatteen vuoksi pitää myös blenderistä mahdollisesti nillittäneen asukkaan huoli huomioida. Ilman mitään naureskelua. Olen myös itse tehnyt naapurista valituksen. Niillä kerroilla luonnollisesti kun asiaa on käsitelty, minä en ole hallituksen jäsenenä ottanut kantaa, tai voinut äänestää puolesta tai vastaan.
Pitää huomioida, mutta ei hallituksen kokouksessa. Hallitukselle maksetaan kokouspalkkiot taloyhtiön asioiden käsittelystä. Naapurin valitus koskien toista asukasta hoidetaan tasan heidän ja isännöitsijän kanssa. Eri asia, jos kyseessä on taloyhtiötä koskeva asia. Ja mistä äänestyksestä sä puhut tässä yhteydessä? Ai, että kumman puolelle asetutaan vai? Voi kuule, toivottavasti sä oikeasti trollaat. Vasta, jos tämä blenderi-asia menisi siihen, että äänieristyksiä vahvistettaisiin, olisi se hallituksen asia.
Joo, sovitaan nyt sitten näin.
P.s. mitä luulet asukkaiden asioiden käsittelyn olevan?
Koko taloyhtiötä koskevia asioita tai selvää häiriökäyttäytymistä. Lähdepä yksittäisen asukkaan blenderistä tai vaikka seksin harrastamisesta puhumaan hallituksen kokouksessa, niin lipsahdat äkkiä kunnianloukkauksen puolelle.
Olin meidän taloyhtiön hallituksessa kun siellä käsiteltiin seksin harrastamista. Vanha kivitalo, ei väliovea ja seksiä harrastettiin aina kun siltä tuntui - myös silloin kun lapset katsoivat Pikku Kakkosta tai olivat yöunillaan. Totesimme ettemme voi puuttua kyseiseen meluhaittaan koska se on luonnollista käyttäytymistä vaikka erittäin kovaäänistä, se kuului myös pihalle kun vei roskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksyin tähän lapselliseen keskusteluun ja olen aika ihmeissäni, yleisestä piittaamattomuudesta ja kyvyttömyydestä ottaa naapurit huomioon. Keskustelun taso on ollut kyllä paikoin tosi lapsellista. Itse näen asian näin, Ap- on toki hienoa että haluat syödä teveellisesti, mutta yhtä terveellistä se olisi, jos tekisit ja söisit sen smoothien vaikka iltapäivällä töistä tullessa. Vaikka kello 7 hiljaisuus loppuu, se on silti varhaista ja olisi mukavaa ettei naapurien tarvitsisi herätä siihen joka aamu. Ihmisillä on eri laisia elämäntilanteita ja joillekkin se aamu-uni voi tulla tosi tarpeeseen. Eikö hyvät naapurisuhteet olísi pienen kompromissin arvosta?
No ei todellakaan ole sen arvoista. Tollaset naapurit on kerrostalon syöpä eikä heihin pidetä mitään yhteyttä. Ei niihin mukaviinkaan naapureihin pidetä yhteyksiä useinkaan muutoin kuin ehkä lasten kautta.
Hyvät naapurisuhteet ei tarkoita sitä, että pitäisi olla yhteyksissä naapuriin. Kunhan kunniotetaan toises kotirauhaa ja tervehditään rappukäytävässä. Tuollaiset metelöivät narsistit ne kerrostalojen syöpiä ovat. MInäminäminäminäminä... minä itse minä saan metelöidä, minäminä. Yksi häirikkö pilaa monen kotirauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksyin tähän lapselliseen keskusteluun ja olen aika ihmeissäni, yleisestä piittaamattomuudesta ja kyvyttömyydestä ottaa naapurit huomioon. Keskustelun taso on ollut kyllä paikoin tosi lapsellista. Itse näen asian näin, Ap- on toki hienoa että haluat syödä teveellisesti, mutta yhtä terveellistä se olisi, jos tekisit ja söisit sen smoothien vaikka iltapäivällä töistä tullessa. Vaikka kello 7 hiljaisuus loppuu, se on silti varhaista ja olisi mukavaa ettei naapurien tarvitsisi herätä siihen joka aamu. Ihmisillä on eri laisia elämäntilanteita ja joillekkin se aamu-uni voi tulla tosi tarpeeseen. Eikö hyvät naapurisuhteet olísi pienen kompromissin arvosta?
No ei todellakaan ole sen arvoista. Tollaset naapurit on kerrostalon syöpä eikä heihin pidetä mitään yhteyttä. Ei niihin mukaviinkaan naapureihin pidetä yhteyksiä useinkaan muutoin kuin ehkä lasten kautta.
Hyvät naapurisuhteet ei tarkoita sitä, että pitäisi olla yhteyksissä naapuriin. Kunhan kunniotetaan toises kotirauhaa ja tervehditään rappukäytävässä. Tuollaiset metelöivät narsistit ne kerrostalojen syöpiä ovat. MInäminäminäminäminä... minä itse minä saan metelöidä, minäminä. Yksi häirikkö pilaa monen kotirauhan.
Minäminäminäminä halua olla aina hiljaa ja muidenkin pitää aina olla hiljaa, kun minäminäminä haluuuuuuun!?
Tsiisus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminäminä halua olla aina hiljaa ja muidenkin pitää aina olla hiljaa, kun minäminäminä haluuuuuuun!?
Tsiisus!
Ja pyh. Asioita ei voi edes verrata. Yksi hiljainen naapuri ei häiritse ketään, mutta yksi metelöivä blendermoukka häiritsee puolta kerrostaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Ap teet sillä blenderillä aamupalaksi, oletan että jotain smoothieta? Käytätkö tuoreita/jäisiä aineksia?
Yleensä vihersmoothien vaihtelevalla reseptillä. Useimmiten tuoreena mutta joskus käytän pakastettua banaania. Ne kun tuppaavat menemään helposti ylikypsiksi.
Ap
Ompa röyhkeää tulla ketjuun ja esiintyä aloittajana. Kukaan ei pidä kaltaisestasi häiriköstä vaan käytöksesi on todella asiatonta.
Oikea ap
Tein juuri pirtelön maidosta ja jäisistä vadelmista ja blenderin ääni on HIRVEÄ, ei tulisi mieleenkään kiusata sillä naapureita kello 7.00.
Jyrähtääkö blenderi käyntiin myös joka lauantaina ja sunnuntaina klo 7:00? Naapurit voivat tarkistaa siinä samalla paljonko kello on. Se on varmaankin moderni versio kukonlaulusta.
Tosin muista että ensi yönä klo 4:00 siirrytään kesäajasta ns. normaaliaikaan, jolloin kelloja siirretään 1 tunti taaksepäin. Joudut siis odottamaan tunnin pidempään ennen kuin voit käynnistää tehosekoittimen pyhäpäivänä eli sunnuntaina klo 7:00, jolloin vaikuttaa myös valoisammalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä?! Yli 2000 viestiä 3 päivässä, blenderistä. Pienet on murheet tässä maassa. 😂
Niinpä. Ja olipa tästä juttua myös radiossa. :)
Aihe on kyllä todella laajasti kiinnostava, täytyy kyllä myöntää itsekin.
Ei tulis mieleenkään jytyyttää äänekkäällä blenderillä aamutuimaan. Se ääni resonoi lisäksi pöytälevystä moninkertaiseksi. Teen smoothiet päivällä, valmiiksi moneksi päiväksi. Säästyy vaivaa eikä tartte itsekään kuunnella sitä rasittavaa ääntä joka päivä.
Auts! Minulla on blenderin lisäksi myös kahvimylly. Käytän niitä noin kolme kertaa viikossa. Yleensä iltapäivällä.
AP:lle vinkiksi: Omenat eivät tummu kun laitat sinne sekaan sitruunaa, parantaa myös makua.
Tästä ja muistakin av- palstan ketjuista saa helposti sellaisen kuvan, että nykyaikana valtaisan iso osa ihmisista on moukkia joilta puuttu taju siitä miten kerrostaloissa joutuu ottamaan muita asukkaita huomioon.
Olen asunut yli 40 vuotta Helsingissä vanhoissa kantakaupungin kerrostaloissa joissa äänieristys on usein heikko ja pitää sanoa, että ihmiset oikeasti blendaavat, pyykkäävät ja tekevät muutkin äänekkäät asiat ihmisten aikaan. Itselläkin on Vitamix- blenderi (jota käytän kuulosuojaimet päässä) eikä tulisi mieleenkään alkaa ulvottaa sitä illalla klo 19 jälkeen tai ennen klo 9 aamulla. Viikonloppuina jopa 9 tuntuu liian aikaiselta.
Ehkä olen asunut vähän paremmissa kaupunginosissa, en tiedä. Toisaalta kyllä uskon että suomalaiseen perussivistykseen kuuluu se että toisten huomioon ottaminen on sisäistetty jo lapsena kotona eikä se sivistys ole lähiöissä huonompaa.
Media tasaisin väliajoin haastattelee isännöitsijäliiton edustajaa joka vakuuttelee että isännöitsijöitä ei saa vaivata koskaan koska kaikki metelöinti on sallittua ja siihen nämä jotkut reppanat tukeutuvat. He eivät ymmärrä että muilla ihmisillä käytösnormit ovat hyvin kirkkaita ja heitä halveksitaan ja tietysti vähän inhotaankin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulis mieleenkään jytyyttää äänekkäällä blenderillä aamutuimaan. Se ääni resonoi lisäksi pöytälevystä moninkertaiseksi. Teen smoothiet päivällä, valmiiksi moneksi päiväksi. Säästyy vaivaa eikä tartte itsekään kuunnella sitä rasittavaa ääntä joka päivä.
Minulla tulisi jos jaksaisin tai ehtisin, kuitenkin naapurin koira haukkuu joka yö lehden jakajan, aamuyöllä, niin kai minäkin saan ääntä pitää. Toki teen smoothiet itsekin iltapäivällä ja kerralla useammaksi päiväksi.
Mitenkähän tämä keissi on ratkennut, jos mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Mitä palaa voi blenderissä tehdä? Tee illalla aamuksi valmista.
Niin, eikö sen blenderin tarkoitus ole tehdä juotavaa hampaattomille.
Itse blendaan aamusmoothiet joka aamu eri kellonaikoihin riippuen koska herään eikä voisi vähempää kiinnostaa jos jotain naapuria ärsyttää :DDD hyvä vain, vihaan tätä mestaa koko sydämestäni ja odotan koska pääsen muuttamaan pois ihmisten keskuudesta.
Ne on just niitä, joita vaan ärsyttää kun naapurista kuuluu muutakin kuin haudan hiljaisuutta. Ei ne todellakaan siihen surinaan ole heränneet, eivät vaan jaksa kuunnella narahdustakaan.