Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2152)
mun työpiste on naapurin keittiön hellaseinää vasten. Ja jumankekka kun se päräyttää sen koneensa käyntiin niin hampaanpaikat vaan kalisee suussa!
Meillä on siis samanlaiset asunnot, siksi tiedän missä kohtaa se blenderi on, just tuossa mun selän takana.
Normaalit elämisen äänet saa kuulua eli voi voi naapureille ja korva irti seinästä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ja muistakin av- palstan ketjuista saa helposti sellaisen kuvan, että nykyaikana valtaisan iso osa ihmisista on moukkia joilta puuttu taju siitä miten kerrostaloissa joutuu ottamaan muita asukkaita huomioon.
Olen asunut yli 40 vuotta Helsingissä vanhoissa kantakaupungin kerrostaloissa joissa äänieristys on usein heikko ja pitää sanoa, että ihmiset oikeasti blendaavat, pyykkäävät ja tekevät muutkin äänekkäät asiat ihmisten aikaan. Itselläkin on Vitamix- blenderi (jota käytän kuulosuojaimet päässä) eikä tulisi mieleenkään alkaa ulvottaa sitä illalla klo 19 jälkeen tai ennen klo 9 aamulla. Viikonloppuina jopa 9 tuntuu liian aikaiselta.
Ehkä olen asunut vähän paremmissa kaupunginosissa, en tiedä. Toisaalta kyllä uskon että suomalaiseen perussivistykseen kuuluu se että toisten huomioon ottaminen on sisäistetty jo lapsena kotona eikä se sivistys ole lähiöissä huonompaa.
Media tasaisin väliajoin haastattelee isännö
Miksi on ok häiritä yövuorolaista, kun hän yrittää nukkua päivällä, mutta aamulla pitää odotella sinun määrittelemään kellon aikaan asti?
Vierailija kirjoitti:
Normaalit elämisen äänet saa kuulua eli voi voi naapureille ja korva irti seinästä.
Riippuu asunnosta ja siitä miten (vähän) noiden työtasojen eristykseen ja muuhun äänieristykseen on käytetty vaivaa tai miten vanha talo on eli miten kulahtaneita ne joskus 50-luvulla asennetut eristykset on tässä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Eksyin tähän lapselliseen keskusteluun ja olen aika ihmeissäni, yleisestä piittaamattomuudesta ja kyvyttömyydestä ottaa naapurit huomioon. Keskustelun taso on ollut kyllä paikoin tosi lapsellista. Itse näen asian näin, Ap- on toki hienoa että haluat syödä teveellisesti, mutta yhtä terveellistä se olisi, jos tekisit ja söisit sen smoothien vaikka iltapäivällä töistä tullessa. Vaikka kello 7 hiljaisuus loppuu, se on silti varhaista ja olisi mukavaa ettei naapurien tarvitsisi herätä siihen joka aamu. Ihmisillä on eri laisia elämäntilanteita ja joillekkin se aamu-uni voi tulla tosi tarpeeseen. Eikö hyvät naapurisuhteet olísi pienen kompromissin arvosta?
Miksi ap:n naapurin ei tarvi ylläpitää hyvää naapurisuhdetta antamalla ap:n syödä aamiaiseksi mitä haluaa? Kotona kokkailu on normaalia elämää, mitä kerrostalossa pitää sietää
Yläkerran yötyöläinen tapasi surruuttaa blenderiä klo 02-04 välillä. Mitäs siihen sanotte?
Sai raivokohtauksen, kun menin aamulla nätisti huomauttamaan porekonetta vastaavasta äänestä.
Ja sitten vielä neuvotaan, että ei mitään heippalappuja vaan kannattaa soittaa ovikelloa.
Vastassa 2-metrinen korsto, joka kostoksi heitti hyppypotkutreenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ja muistakin av- palstan ketjuista saa helposti sellaisen kuvan, että nykyaikana valtaisan iso osa ihmisista on moukkia joilta puuttu taju siitä miten kerrostaloissa joutuu ottamaan muita asukkaita huomioon.
Olen asunut yli 40 vuotta Helsingissä vanhoissa kantakaupungin kerrostaloissa joissa äänieristys on usein heikko ja pitää sanoa, että ihmiset oikeasti blendaavat, pyykkäävät ja tekevät muutkin äänekkäät asiat ihmisten aikaan. Itselläkin on Vitamix- blenderi (jota käytän kuulosuojaimet päässä) eikä tulisi mieleenkään alkaa ulvottaa sitä illalla klo 19 jälkeen tai ennen klo 9 aamulla. Viikonloppuina jopa 9 tuntuu liian aikaiselta.
Ehkä olen asunut vähän paremmissa kaupunginosissa, en tiedä. Toisaalta kyllä uskon että suomalaiseen perussivistykseen kuuluu se että toisten huomioon ottaminen on sisäistetty jo lapsena kotona eikä se sivistys ole lähiöissä huonompaa.
Miksi on ok häiritä yövuorolaista, kun hän yrittää nukkua päivällä, mutta aamulla pitää odotella sinun määrittelemään kellon aikaan asti?
Olen huomannut että esim. vanhempieni ikäluokka oli hyvin tarkka siitä että naapuritkin oli otettava huomioon arjen elämisessä. Toisaalta nuo tunsikin naapurinsa ja kävi vierailuilla ja jutteli vähän väliä. Sitten taas lasten ja sitä nuorempien ikäluokat tuntuu pahimmillaan saavan raivokohtauksia jos noilta koittaa kysyä että onko sitä poraa nyt pakko käyttää just seitsemältä aamulla tai jotain helvatin mölyävää viihdelaitetta iltakymmenen jälkeen ilman kuulokkeita.
Eli aikamoinen asennemuutos ja totaalinen yhteisöllisyyden katoaminen tässä on vuosikymmenten ja parin sukupolven aikana aikaansaatu tähän maahan korostaen ääriyksilöllisyyttä kaikin tavoin ja joka mediassa, viihteessä etc.
Niinpä se näkyy myös mediassa kun esim. jokainen nelosen tuottama tositv-ohjelma keskittyy siihen että itsekkäin ja muista piittaamattomin "voittaa", oli kisa miten turha tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asunnosta ja siitä miten (vähän) noiden työtasojen eristykseen ja muuhun äänieristykseen on käytetty vaivaa tai miten vanha talo on eli miten kulahtaneita ne joskus 50-luvulla asennetut eristykset on tässä kohtaa.
Se on taloyhtiön ongelma parantaa eristystä jos näin on; ei osakkaan tai vuokralaisen.
Koska mä voin.
Tasan seitsemältä aamulla kuuntelen myös kirkonpolttoheviä kohtalaisen lujalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on taloyhtiön ongelma parantaa eristystä jos näin on; ei osakkaan tai vuokralaisen.
Ehkä, mutta todennäköisyys sille, että taloyhtiö rakentaisi jonkun 30-70 luvun elementtitalon uusiksi parempien eristysten vuoksi on nollassa. Ja entisaikaan noissa pärjättiin sillä, että porukka otti toisensa huomioon. Nykyiset uusavuttomat sukupolvet ei tietty osaa tuotakaan, mutta sehän ei yllätä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksyin tähän lapselliseen keskusteluun ja olen aika ihmeissäni, yleisestä piittaamattomuudesta ja kyvyttömyydestä ottaa naapurit huomioon. Keskustelun taso on ollut kyllä paikoin tosi lapsellista. Itse näen asian näin, Ap- on toki hienoa että haluat syödä teveellisesti, mutta yhtä terveellistä se olisi, jos tekisit ja söisit sen smoothien vaikka iltapäivällä töistä tullessa. Vaikka kello 7 hiljaisuus loppuu, se on silti varhaista ja olisi mukavaa ettei naapurien tarvitsisi herätä siihen joka aamu. Ihmisillä on eri laisia elämäntilanteita ja joillekkin se aamu-uni voi tulla tosi tarpeeseen. Eikö hyvät naapurisuhteet olísi pienen kompromissin arvosta?
Miksi ap:n naapurin ei tarvi ylläpitää hyvää naapurisuhdetta antamalla ap:n syödä aamiaiseksi mitä haluaa? Kotona kokkailu on normaalia elämää, mitä kerrostalossa pitää sietää<
Miksi ap ei ylläpidä hyviä naapuruussuhteita, vaan itsekkäästi metelöi kämpässään muita häiriten?
Onko ap:lla aihetta valittaa/kostaa naapureilleen? Jo ei, kyllä se on ap:n asia katsoa peiliin.
Muutenkin: yarvemmin nykyään enää on mitään naapuruussuhteita, joissa kommunikoitaisiin kuin tutut keskenään. Kunhan on sattuma heittänyt asumaan samaan rakennukseen. Ikävä kyllä, naapureitaan ei voi valita.
Minulle tärkein kriteeri olisi huomaamattomuus. S.o. ettei tarvi olla tietoinen muista eivätkä he tietoisia minusta. Mitä näkymättömämpi ja kuulumattomampi naapurii, sitä parempi! Uskon, että moni kannattaa samoja arvoja, mutta vain yksipuolisena; *minä* saan tehdä mitä tykkään, milloin tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen asunut vähän paremmissa kaupunginosissa, en tiedä. Toisaalta kyllä uskon että suomalaiseen perussivistykseen kuuluu se että toisten huomioon ottaminen on sisäistetty jo lapsena
Just näin. Mölyäjille asiallinen, kohteliaasti esitetty huomautus on hirveä ihmisarvoloukkaus. Henkilö, jolle huomautin toistuvasta melusta yöaikaan, valitti minusta isännöintiin. 🤷🏼 Ilmeisesti ovikellon soitto (kertatapahtuma) klo 11 ja rauhallinen, lyhyt puheosuus olivat hänestä kotirauhan häirintää. 🤔
Ei jaksais enää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ehkä blenderistä valittaisi jos muutaman minuutin sitä aamulla huudatat, mutta toisaalta kyllä vähän ihmettelen, mikä pakko sun on sitä käyttää just klo 7.00. Teet tosiaan illalla valmiiksi tai vasta aamukahdeksalta. Niin kiire ei sen hipsterismoothien kanssa ole, että sen pitää olla just 07.00.
Ihan ohiksena vastaan, että moni lähtee töihin seitsemän jälkeen, koska työpaikalla pitää olla klo 8. Ennen lähtöä syödään aamupala. Miten vieraantunut arjesta voi joku olla.
hiljaisuusaika loppuu klo 7, alkaa 22. tiedät että saat, miksi haluat vahvistusta. sua harmittaa.
älä korvaasi lotkauta. työnkesto lyhyt. itse eb vielä klo 7 mm imuroi,,vähän pelivaraa heille,mutta 8 kyllä, etenkin viikonloput. pyykit laitan 7, koneet hiljaisia ja aikaa menee ennenkuin linko pätkähtää päälle,silloin kello jo enemmän.
noita on- mitäs muuta valittaa. elä elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
No kieltämättä aika m*lkku olet, koska onhan se blenderin ääni veemäinen, käytännössä kuulostaa ihan samalta kuin pora. Kaikkea mikä on sallittua ei välttämättä tarvitse tehdä...
hiljaisuus loppuu klo 7, työmihetkin tulevat remppaan silloin. 22 alkaa hiljaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hiljaisuus loppuu 7.00 voit sanoa naapureille että lopettavat häiriköinnin.
Vaikka hiljaisuus loppuu ei häiriötä saa aiheuttaa. Häirikkö muuttaa vaan okt.
tuo ei ole häiriköintiä ellei tee 10x sarjanaaaan jo. oma aamiainen ok
Voi kun tähän on niin helppo ratkaisu!
Nostat helvetinkoneen irti pöydästä niiksi sekunneiksi kun jyristät. Ääni ei kuulu keittiötä kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tähän on niin helppo ratkaisu!
Nostat helvetinkoneen irti pöydästä niiksi sekunneiksi kun jyristät. Ääni ei kuulu keittiötä kauemmas.
Tämä! Tai runkoäänen katkaisu matrassilla koneen alla.
t. Fyysikko
Tarviiko joka aamu blendata? Puuroa välillä? Mutta klo7 ei enää ole hiljaisuus.
Se on häiritsevää jos toinen vaikka yrittää nukkua ja talon seinät voi olla niin ohuet että ääni tulee läpi