Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...

Vierailija
23.10.2021 |

Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.

Kommentit (2119)

Vierailija
2081/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet oikeassa, varsinkin jos hiljainen aika loppuu klo 7.

Vierailija
2082/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauraisin jos naapuri laittaisi jotain heippalappuja asiasta enkä muuttaisi aamupalan valmistamista. Normaalia elämää eikä hiljaisuuden aikana joten valittajan mielenterveydessä vain vikaa.

Eli jos sinun asunnosta kantautuvat äänet häiritsevät naapurin elämää ja naapuri tulee kertomaan asiasta sinulle, naapurin täytyy olla seinähullu? Oletko tosiaan sitä mieltä, että hiljaisuuden päättymisen jälkeen ei tarvitse piitata muiden asumisrauhasta?

Se, että valmistaa aamulla smoothiensa ei ole sitä, että ei piittaisi muiden asumisrauhasta!

Minä valmistan smoothien, siihen menee pari minuuttia, mutta en metelöi enkä huudata musiikkia tai paisko ovia. Miksi juuri tämä smoothie saa täällä kaikki sekaisin?

Ymmärrän, että ap:n naapuri häiriintyi juurikin tästä smoothien valmistuksesta, mutta nyt jokainen on sitä mieltä, että smoothieta ei missään nimessä saa tehdä missään kerrostalossa tai on häirikkö.

Mutta jospa se valmistusääni on tasoltaan sama kuin jos joku laittaisi joka aamu naapureille kuuluvan musiikin kotonaan soimaan?

Kumpi on silloin mielestäsi hyväksyttävää jos melu on samaa tasoa?

Ajatteletko, että musiikista olisi hyväksyttävää valittaa, mutta aamupalasta ei.

Vai olisiko naapuri edelleen pähkähullu?

Ei ole se smoothien valmistus vään äänen taso nyt ongelma.

Kotirauha vastaan aamupala nyt tosiaan mietinnässä.

Kyllä kotirauhan pitää olla kellon ympäri. Jos jonkun kotirauhaa häiritään millä tahansa milloin tahansa siitä saa valittaa.

Leimautumatta hulluksi.

Niin, kyse tässä kai on siitä minkä kukakin kokee kotirauhan häirinnäksi. Kolmatta kertaa laitan esimerkiksi sen kaverin alakerran mummon, jonka kotirauhaa häiritsi se, että yläpuolisessa asunnossa käveltiin. Aina ihminen ei itse ymmärrä olevansa kohtuuton hiljaisuuden vaatimuksissaan. Silloin voi kyllä sanoa ettei ihan täysillä käy, jos menee sellaisesta valittamaan, vaikka tämän valittajan mielestä hänessä ei ole mitään vikaa. Sen takia ei tosiaan voi tanssia jokaisen naapurin pillin mukaan, koska ei ne kaikki oikeasti ole järjellisiä vaatimuksia. Mun korvaani vaatimus ettei blenderiä saa käyttää silloin jos joku taloyhtiössä ehkä mahdollisesti nukkuu, on älytön.

Tästä syystä onkin isännöitsijä, taloyhtiön hallitus, asumisen ammattilaiset, lakimiehet tarvittaessa näitä ratkomassa. Koska teidän täysmaalikkojen mielipiteet nyt on mitä on. Kunnioitettavia toki jokainen sinänsä, mutta yhtä helvettiähän siitä tulisi, josko vain niihin perustuen pitäisi taloyhtiötä pyörittää. 

Ja ne nauraa sut pihalle, jos sä nillität blenderistä. Sopii kokeilla.

Väärin meni taas. Ihan tasavertaisuusperiaatteen vuoksi pitää myös blenderistä mahdollisesti nillittäneen asukkaan huoli huomioida. Ilman mitään naureskelua. Olen myös itse tehnyt naapurista valituksen. Niillä kerroilla luonnollisesti kun asiaa on käsitelty, minä en ole hallituksen jäsenenä ottanut kantaa, tai voinut äänestää puolesta tai vastaan. 

Tasavertaisuusperiaatteen puitteissa blenderistä valittaneellakin on oikeus blenderöidä aamuisin. Ei sen enempää.

Alkaa mennä tuo pelkästä blenderistä jauhaminen jo pakkomielteiseksi. Tuskin missään taloyhtiössä myöskään kiellettäisi esim. trumpetteja tai kaiuttimia, vaikka ne voivat olla se metelin lähde. Ja en minä ainakaan ole väittänyt myöskään, että blenderit pitäisi kieltää. Mutta voisi ap ainakin hankkia vähän hiljaisemman laitteen.

Siinä myös josko aikoo taloyhtiötä viedä oikeuteen aiheettomasta häädöstä, niin kannattaa muistaa että sehän onnistuu vain, josko asunto oli taloyhtiön. Usein ei ole. 

Älä keksi omia sääntöjäsi.

Taloyhtiö joutuu viedä oikeuteen asian jos he haluaa häätää jonkun asukkaan. Siellä joutuu antamaan lainmukaiset syyt häädölle ja lainmukaiset todisteet. 

Kukaan EI koskaan joudu häädetyksi jostain blenderistä. Vaikka käyttäisi sitä 24/7. 

Miten taloyhtiö mielestäsi noin käytännössä häätäisi osakkaan z vuokralaisen y? Teoriassa kyllä josko osakas z ei reagoi siihen, että hänen vuokralaisensa y elää kuin pellossa, taloyhtiö voisi aloittaa asunnon haltuunottoprosessin. Ja sitten kun haltuunotto tapahtunut, sitten häätää sen y:n. Käytännössä haltuunotto kuitenkin niin kallis ja raskas prosessi, että siinä tarvittaisin "pari" muutakin rikettä, kuin blenderi. 

Toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen purkaminen on raskas prosessi sekin. Ihan siksikin moni vuokranantaja tekee vain vuoden vuokrasopparin kerrallaan ja ottaa sen riskin, että vuoden kohdalla asukas aina vaihtuu. Samalla se riski tuo nimenomaan turvaa siinä, josko asunnossa asuu joku blenderöintihullu, niin sopimuksen voi vuoden kohdalla vain päättää, (ja niitä vuoden pituisia voi toki samankin kanssa solmia vaikka kuinka). Eli ei siinä taaskaan ole mitään häätöä, mitä voisi viedä mihinkään oikeuteen jos sopimusta ei vain jatketa. 

Joten kyllä itse ottaisin ihan tosissaan valitukset blenderöinnistäni, josko vuokrasopimukseni olisi määräaikainen, ja ensi vuonnakin mielellään samassa asunnossa haluaisin asua. 

Juuri näin. Mutta minusta haltuunottoprosessi ei välttämättä ole pitkä ja raskas, jos taloyhtiö etenee ripeästi ja jos yhtiökokouksessa enemmistö on haltuunoton kannalla. Mutta ei minulla ole tästä käytännön kokemusta. Pari kertaa meidän talossa on hallituksessa tehty päätös ylimääräisen yhtiökokouksen koollekutsumisesta haltuunoton vuoksi. Ensimmäisellä kerralla perusteena maksamattomat vastikkeet, toisella kerralla metelöivä vuokralainen. Mutta kummallakin kerralla asia ratkesi ennen kuin yhtiökokouskutsuja oli ehditty lähettää: vastikkeeet maksettiin ja möykkäävä vuokralainen muutti pois.

Haltuunottoprosessista tulee pitkä ja raskas ja lopputuloskin jää laihanlaiseksi jos ei rahanmenoa lasketa, jos haltuunoton ainoa peruste on aamu7 blenderöinti. Haltuunoton perusteiksi kun ei nyt vain riitä pelkästään se että jotakuta herkkäunista ärsyttää toisen aamutoimista tuleva ääni.

Jos sisämelu ylittää raja-arvot ja melu on toistuvaa ja melua kokevan terveydentila kärsii paitsi melun myös univajeen vuoksi, haltuunoton kriteerit täyttyvät selkeästi.

Täydennän vielä, että toki melu pitää mitata ja melua kokevan hankkia lääkärintodistus - sitten on hallituksella ja yhtiökokouksella perusteet ja pakkokin toimia. Vaikka hiljaisuus olisikin päättynyt, sisämelu ei saa ylittää raja-arvoja.

Laitatko vielä ne raja-arvot, kuinka kauan melu saa kestää ja kuinka säännöllisestä sen pitää olla? Lähteineen, kiitos.

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/melu 

Sisämelu

Sisämelua säädellään asumisterveysasetuksella (545/2015), jota sovelletaan terveydensuojelulain nojalla tehtävään asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisten olosuhteiden valvontaan.

Asuinhuoneistoissa, palvelutaloissa, vanhainkodeissa, lasten päivähoitopaikoissa ja vastaavissa tiloissa:

Päiväajan keskiäänitaso LAeq 07–22 ei saa ylittää 35 dB:ä sisällä asuinhuoneissa ja oleskelutiloissa (toimenpideraja)

Yöajan keskiäänitaso LAeq 22–07 ei saa ylittää on 30 dB:ä sisällä asuinhuoneissa ja oleskelutiloissa (toimenpideraja)

Lisäksi on annettu erikseen toimenpiderajat taajuuskaistoittain pienitaajuiselle sisämelulle nukkumiseen tarkoitetuissa tiloissa

Melutaso mitataan ikkunat, ulko-ovet ja tuuletusluukut kiinni.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (asumisterveysasetus 545/2015)

Sisämelua säädellään lisäksi rakentamista koskevalla ääniympäristöasetuksella (796/2017).

Parin minuutin blenderöinti per päivä ei nosta keskiäänitasoa riittävästi .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2083/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauraisin jos naapuri laittaisi jotain heippalappuja asiasta enkä muuttaisi aamupalan valmistamista. Normaalia elämää eikä hiljaisuuden aikana joten valittajan mielenterveydessä vain vikaa.

Eli jos sinun asunnosta kantautuvat äänet häiritsevät naapurin elämää ja naapuri tulee kertomaan asiasta sinulle, naapurin täytyy olla seinähullu? Oletko tosiaan sitä mieltä, että hiljaisuuden päättymisen jälkeen ei tarvitse piitata muiden asumisrauhasta?

Se, että valmistaa aamulla smoothiensa ei ole sitä, että ei piittaisi muiden asumisrauhasta!

Minä valmistan smoothien, siihen menee pari minuuttia, mutta en metelöi enkä huudata musiikkia tai paisko ovia. Miksi juuri tämä smoothie saa täällä kaikki sekaisin?

Ymmärrän, että ap:n naapuri häiriintyi juurikin tästä smoothien valmistuksesta, mutta nyt jokainen on sitä mieltä, että smoothieta ei missään nimessä saa tehdä missään kerrostalossa tai on häirikkö.

Mutta jospa se valmistusääni on tasoltaan sama kuin jos joku laittaisi joka aamu naapureille kuuluvan musiikin kotonaan soimaan?

Kumpi on silloin mielestäsi hyväksyttävää jos melu on samaa tasoa?

Ajatteletko, että musiikista olisi hyväksyttävää valittaa, mutta aamupalasta ei.

Vai olisiko naapuri edelleen pähkähullu?

Ei ole se smoothien valmistus vään äänen taso nyt ongelma.

Kotirauha vastaan aamupala nyt tosiaan mietinnässä.

Kyllä kotirauhan pitää olla kellon ympäri. Jos jonkun kotirauhaa häiritään millä tahansa milloin tahansa siitä saa valittaa.

Leimautumatta hulluksi.

Niin, kyse tässä kai on siitä minkä kukakin kokee kotirauhan häirinnäksi. Kolmatta kertaa laitan esimerkiksi sen kaverin alakerran mummon, jonka kotirauhaa häiritsi se, että yläpuolisessa asunnossa käveltiin. Aina ihminen ei itse ymmärrä olevansa kohtuuton hiljaisuuden vaatimuksissaan. Silloin voi kyllä sanoa ettei ihan täysillä käy, jos menee sellaisesta valittamaan, vaikka tämän valittajan mielestä hänessä ei ole mitään vikaa. Sen takia ei tosiaan voi tanssia jokaisen naapurin pillin mukaan, koska ei ne kaikki oikeasti ole järjellisiä vaatimuksia. Mun korvaani vaatimus ettei blenderiä saa käyttää silloin jos joku taloyhtiössä ehkä mahdollisesti nukkuu, on älytön.

Tästä syystä onkin isännöitsijä, taloyhtiön hallitus, asumisen ammattilaiset, lakimiehet tarvittaessa näitä ratkomassa. Koska teidän täysmaalikkojen mielipiteet nyt on mitä on. Kunnioitettavia toki jokainen sinänsä, mutta yhtä helvettiähän siitä tulisi, josko vain niihin perustuen pitäisi taloyhtiötä pyörittää. 

Ja ne nauraa sut pihalle, jos sä nillität blenderistä. Sopii kokeilla.

Väärin meni taas. Ihan tasavertaisuusperiaatteen vuoksi pitää myös blenderistä mahdollisesti nillittäneen asukkaan huoli huomioida. Ilman mitään naureskelua. Olen myös itse tehnyt naapurista valituksen. Niillä kerroilla luonnollisesti kun asiaa on käsitelty, minä en ole hallituksen jäsenenä ottanut kantaa, tai voinut äänestää puolesta tai vastaan. 

Tasavertaisuusperiaatteen puitteissa blenderistä valittaneellakin on oikeus blenderöidä aamuisin. Ei sen enempää.

Alkaa mennä tuo pelkästä blenderistä jauhaminen jo pakkomielteiseksi. Tuskin missään taloyhtiössä myöskään kiellettäisi esim. trumpetteja tai kaiuttimia, vaikka ne voivat olla se metelin lähde. Ja en minä ainakaan ole väittänyt myöskään, että blenderit pitäisi kieltää. Mutta voisi ap ainakin hankkia vähän hiljaisemman laitteen.

Siinä myös josko aikoo taloyhtiötä viedä oikeuteen aiheettomasta häädöstä, niin kannattaa muistaa että sehän onnistuu vain, josko asunto oli taloyhtiön. Usein ei ole. 

Älä keksi omia sääntöjäsi.

Taloyhtiö joutuu viedä oikeuteen asian jos he haluaa häätää jonkun asukkaan. Siellä joutuu antamaan lainmukaiset syyt häädölle ja lainmukaiset todisteet. 

Kukaan EI koskaan joudu häädetyksi jostain blenderistä. Vaikka käyttäisi sitä 24/7. 

Miten taloyhtiö mielestäsi noin käytännössä häätäisi osakkaan z vuokralaisen y? Teoriassa kyllä josko osakas z ei reagoi siihen, että hänen vuokralaisensa y elää kuin pellossa, taloyhtiö voisi aloittaa asunnon haltuunottoprosessin. Ja sitten kun haltuunotto tapahtunut, sitten häätää sen y:n. Käytännössä haltuunotto kuitenkin niin kallis ja raskas prosessi, että siinä tarvittaisin "pari" muutakin rikettä, kuin blenderi. 

Toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen purkaminen on raskas prosessi sekin. Ihan siksikin moni vuokranantaja tekee vain vuoden vuokrasopparin kerrallaan ja ottaa sen riskin, että vuoden kohdalla asukas aina vaihtuu. Samalla se riski tuo nimenomaan turvaa siinä, josko asunnossa asuu joku blenderöintihullu, niin sopimuksen voi vuoden kohdalla vain päättää, (ja niitä vuoden pituisia voi toki samankin kanssa solmia vaikka kuinka). Eli ei siinä taaskaan ole mitään häätöä, mitä voisi viedä mihinkään oikeuteen jos sopimusta ei vain jatketa. 

Joten kyllä itse ottaisin ihan tosissaan valitukset blenderöinnistäni, josko vuokrasopimukseni olisi määräaikainen, ja ensi vuonnakin mielellään samassa asunnossa haluaisin asua. 

Juuri näin. Mutta minusta haltuunottoprosessi ei välttämättä ole pitkä ja raskas, jos taloyhtiö etenee ripeästi ja jos yhtiökokouksessa enemmistö on haltuunoton kannalla. Mutta ei minulla ole tästä käytännön kokemusta. Pari kertaa meidän talossa on hallituksessa tehty päätös ylimääräisen yhtiökokouksen koollekutsumisesta haltuunoton vuoksi. Ensimmäisellä kerralla perusteena maksamattomat vastikkeet, toisella kerralla metelöivä vuokralainen. Mutta kummallakin kerralla asia ratkesi ennen kuin yhtiökokouskutsuja oli ehditty lähettää: vastikkeeet maksettiin ja möykkäävä vuokralainen muutti pois.

Haltuunottoprosessista tulee pitkä ja raskas ja lopputuloskin jää laihanlaiseksi jos ei rahanmenoa lasketa, jos haltuunoton ainoa peruste on aamu7 blenderöinti. Haltuunoton perusteiksi kun ei nyt vain riitä pelkästään se että jotakuta herkkäunista ärsyttää toisen aamutoimista tuleva ääni.

Jos sisämelu ylittää raja-arvot ja melu on toistuvaa ja melua kokevan terveydentila kärsii paitsi melun myös univajeen vuoksi, haltuunoton kriteerit täyttyvät selkeästi.

Täydennän vielä, että toki melu pitää mitata ja melua kokevan hankkia lääkärintodistus - sitten on hallituksella ja yhtiökokouksella perusteet ja pakkokin toimia. Vaikka hiljaisuus olisikin päättynyt, sisämelu ei saa ylittää raja-arvoja.

Laitatko vielä ne raja-arvot, kuinka kauan melu saa kestää ja kuinka säännöllisestä sen pitää olla? Lähteineen, kiitos.

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/melu 

Sisämelu

Sisämelua säädellään asumisterveysasetuksella (545/2015), jota sovelletaan terveydensuojelulain nojalla tehtävään asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisten olosuhteiden valvontaan.

Asuinhuoneistoissa, palvelutaloissa, vanhainkodeissa, lasten päivähoitopaikoissa ja vastaavissa tiloissa:

Päiväajan keskiäänitaso LAeq 07–22 ei saa ylittää 35 dB:ä sisällä asuinhuoneissa ja oleskelutiloissa (toimenpideraja)

Yöajan keskiäänitaso LAeq 22–07 ei saa ylittää on 30 dB:ä sisällä asuinhuoneissa ja oleskelutiloissa (toimenpideraja)

Lisäksi on annettu erikseen toimenpiderajat taajuuskaistoittain pienitaajuiselle sisämelulle nukkumiseen tarkoitetuissa tiloissa

Melutaso mitataan ikkunat, ulko-ovet ja tuuletusluukut kiinni.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (asumisterveysasetus 545/2015)

Sisämelua säädellään lisäksi rakentamista koskevalla ääniympäristöasetuksella (796/2017).

Parin minuutin blenderöinti per päivä ei nosta keskiäänitasoa riittävästi .

Eikä edes hetkellistä äänitasoa naapurissa.

Vierailija
2084/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurit on oikeassa. Jos jatkat edelleen naapureiden kiusaamista, niin ei kannata ihmetellä jos postiluukusta saattaa löytyä kusilevy tai koirankakkaa. Tai saatat huomata että renkaasi on jonain aamuna tyhjät, ihan ansaitusti.

Wau, tässäpä vasta unelmanaapuri! Oletko esimerkki tällaisesta toiset huomioon ottavasta, mukavasta ja sopeutuvasta aamu-unisesta tyypistä? Luoja normaaleja ihmisiä kaltaisiltanne varjelkoon!

Rikolliset eivät kestä sitä, että ovat väärässä. Millainen on yleensäkin ihminen, joka spekuloi/suunnittelee tuollaista? Valmis käymään vaikka kimppuun. Sanontahan näillä kuuluukin, että parempi pysyä poissa pimeiltä kujilta. Kova on uho, mutta kun käräjäoikeus päättää, että blenderi jää, niin siinäpä se.

Minä puolestani ymmärrän oikein hyvin, että nukkumisrauhan menettäminen voi purkautua hyvinkin rajusti, jos aamusta toiseen joutuu heräämään jonkun smoothiefriikin itsekkäiden tarpeiden tyydyttämisen takia. Blenderöijä voi hyvinkin joutua katumaan sitä, ettei piittaa naapureistaan. Niin makaa kuin petaa.

Että ihan ymmärrystä riittää renkaiden puhkojille ja kakkaajille, sillä lailla.

Oisko kuitenkin parempi hillitä itsensä ja sopeutua kerrostaloon asumaan? Kurjaa maksaa kovia korvauksia.

Et sä esim. saa mennä naapurin ovelle räyhäämään, vaan pitää soittaa virkavalta avuksi. Tämä itsellinen toiminta  olisi kotirauhan häirintää.

Jos minä herään naapurin toiminnan takia, menen itse siitä hänelle sanomaan. Minulla oikeus esittää asiani asiallisesti. Ei siihen poliisia tarvita. Eikä poliisilla ole sellaiseen edes aikaa.

Haluaisin nähdä kun tallustelet aamutakissa naapurisi ovelle puoli kahdeksalta ja kerrot, että olet juuri herännyt. Ohitsesi kulkee kovaääninen lauma lapsosia menossa kouluun ja naapurin vahtiviettinen rotikka mulkoilee ihmetellen kulmiensa alta outoa kulkijaa. Remppaporukka yrittää väistellä sinua kamoineen ja rappusiivooja kurkistelee pelästyneenä hissin ovelta. Minä heräsin. Minä heräsin klo 7:00!!!!!!

Hyvä se on mennä jeskustelemaan, jos yhteinen ratkaisu löytyisi. Mutta ei pidä suuttua ja alkaa räyhää, jos baapurilla on tarve siihen hetkelliseen meteliin.

En ylipäänsä ymmärrä, mikä helvetin 100 sivun ketju tulee noin 1-2 minuutin blenderin käytöstä normaalin aamutoimiaikaan. Pikkasen suhteellisuuden tajua.

Joo, hyvä on, että asia tulee selväksi, niin av:kin rauhoittuu asian tiimoilta.

Ovella voi hyvin kertoa, että toimin sääntöjen puitteissa, enkä aio lopettaa aamiaiskoneeni käyttöä hiljaisuuden jälkeisenä aikana. Olen pahoillani, mutta näin tämä nyt vaan menee. Asia käsitelty. Jatkoraivo on sitten hoideltava ihan itsekseen ottamatta enää naapuriin minkäänlaista yhteyttä. Kannattaa mennä iltaisin  aikaisemmin nukkumaan.

Soittelen pianoa päivittäin, minäkään en välitä naapureistani. Toimin sääntöjen puitteissa.

Seuraavaksi ajatrelin alkaa viulukurssit!

Jos soittelet sen n. 1 minuutin ajan pianoa niin ketäs se häiritsisi. Jos siis vertasit pianon ja blenderin käyttöä toisiinsa niin vertaa myös aikaa minkä ajan niistä kuuluu ääntä.

Ei tässä ole sellaisesta kyse. Satunnainen pianon soittelu kuuluu normaaliin, mutta välittömästi hiljaisuusajan umpeudutta, useimpien vielä nukkuessa, aloitettu poraukseen verrattava ääni ei todellakaan.

Miten smoothiekone voi kuulostaa porakoneelta? :D Ei sillä mitään kovaa betonia survota. Tiedätkö edes mikä on blenderi? Muistuttaa ennemmin pesukoneen ääntä.

Vertastko sä blenderiä pesukoneeseen? Mene jo äkkipikaa vaihtaa se pesukoneesi, jos kuulostaa blenderiltä…

https://www.lowdecibel.com/worlds-quietest-blenders-w-decibel-ratings/

Hassua ,että täällä karmea ääniseksi mainittu Vitamix on tuossa artikkelissa todettu 65 desibelillään hiljaiseksi eli pitää meteliä 21  % normaalin  blenderin metelistä. Tokihan se äänentaajuuskin vaikuttaa kokemukseen.

Vierailija
2085/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi suorittaa kostoiskun, jos järjestyssääntöjä on noudatettu? Mihin oikeutukseen tai laillisuuteen perustuu tuollainen kosto? Tämä on sitä oikeaa itsekkyyttä pahimmillaan. Puhutaan jo kohta väkivallastakin.

Kostoiskunkin voi tehdä järjestyssääntöjä noudattaen.

Todennäköisesti aloittaisin jonkin trumpetin tms soiton harjoittelun sallittuun aikaan, mutta mahdollisimman huonoihin hetkiin blenderiterrorisoijan näkökulmasta katsoen.

Joskus olen ruvennut remppaamaan, kun en ole jaksanut kuunnella tekno-jympytystä. Vielä on tilaa tauluille seinällä, iskuporakone paksussa kantavassa betoniseinässä peittää nätisti sen jympytyksen.

Itse alan imuroimaan tai laitan kuulokkeet, kun naapuri aloittaa metelöinnin.

Sama naapuri on työtön ja hänen mielestään täytyy olla hiljaa koko aamupäivä, että hän voi nukkua, tai alkaa mielenosoitus (ovien paiskominen, kiroilu, tömistely) 🤦🤦🤦

Toisaalta työtön saa nukkua ihan milloin haluaa, joten kenenkään normaalitoimet päiväsaikaan ei pitäisi häiritä. Oletko ihan varma ettei kyse vuorotyöläisestä? Myös kovista kivuista kärsivä voi olla herkkä äänille - tähän kuuluu ihan oikeita sairauksiakin eikä vain krapula. (Kun naapuri on viettänyt alkolihuuruiset römyjuhlat aamuyölle ja krapula vaivaa, niin silloinhan naapureiden on pyrittävä edesauttamaan alkoholisoitunutta naapuria kohtuukäyttöön, aloittamalla rempat ja suursiivoukset nimenomaan kukonlaulunaikaan, jolloin hoitotulos on paras mahdollinen.)

Mistä ihmeestä voit tietää, että naapurista lähtevät elämisen äänet ovat mielenosoituksellisia (mainitsemat äänet kun valitettavasti kuuluu joidenkin ihmisten normaalielämään myös yöaikaan)- aivan kuin aiheuttaisit tahallista mökää ja odottaisit vastareaktiota. Siis kovasti hämmästelen ihmisiä, jotka kertovat naapurista kantautuvien äänien olevan jonkinlainen kosto. Jos itse imuroit tai teit muuta äänekästä, niin onko sen jälkeen naapurin oltava hiirenhiljaa?

Itse ainakin pyrin meluamaan samoihin aikoihin kuin naapurit, koska silloin melkoisella varmuudella tietää ettei kuakaan ole yövuoron jälkeen nukkumassa. Minua ärsyttää eniten liian kovalla kuunneltu radio tai tv, koska se jatkuu niin kauan kuin sähköä riittää, vaikka asukas itse poistuu asunnosta. Naapureiden riitelykään ei jatku loputtomiin, koska harvan ääni kestää loputonta huutamista.

Vierailija
2086/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti blenderiterrori naapurustossa jatkuu. Joko on tullut käsirysyä ja on pitänyt hälyttää poliisi paikalle?

Vierailija
2087/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehosekoitin on jälleen puhunut. Huomenta.

Pöräytin itsekin pitkästä aikaa smoothien aamupalaksi ihan vain kannatusmielessä. Pysy vahvana, AP, et ole yksin!

Eikö tuo ole turhaa ruokahifistelyä? Mitä vikaa niissä kaupan smuuteissa muka on? Hedelmät voi syödä kokonaisina, täystuoremehut ja nektariinit ovat täyttä tavaraa, pähkinöitä ei tarvitse murskata tai sitä varten on olemassa myslit.

Vierailija
2088/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies (hallituksen puheenjohtaja) kävi soittaa naapurin ovikelloa ja pyysi päästä sisään katsomaan lämpeekö patterit ja mikä on asunnon lämpötila, kun moni valittaa kylmyydestä (tekosyy). Minä käynnistin sillä välin blenderin meillä keittiössä ja kun mies tuli takaisin naapurista, niin mitään katuporan tai muunkaan sekoitusvälineen ääntä ei ollut naapuriin kuulunut.

Että se siitä häiritsevästä metelistä. Nukkukaa aamunne rauhassa.

Ei meillekään ole kukaan naapuri sanonut blenderistä mitään, vaikka joskus käytän sitä klo 4.30 nopeasti. Ei siitä mun mielestä edes kuulu niin kova ääni mitä täällä väitetään. Kyllä vauvan itku ja lapsen huuto on pahempaa ääntä... Ja niistäkään ei voi valittaa.

Meidän talossa käytetään blenderiä myös puolenyön aikaan. Minua kyseinen ääni ei ole häirinnyt, mutta saattaa häiritä joitakin seinä/katto/lattianaapureita. Minua on lähinnä ihmetyttänyt blenderin pitkähkö käyttöaika, mutta jos sitä pitää kerrallaan käyttää jopa 2 min, niin isäntäpariskunta ja pari vierasta, niin saahan siinä vääntää blenderillä jo 8 min.

Itse olen tehnyt pirtelöitä päiväsaikaan  ja jaksottain olen laitetta käyttänyt, jolloin tarvittava sekoitusaika on mahdollisimman lyhyt. Vaikuttaa, että nykyään laitetta käytetään yhtäjaksoisesti todella pitkään.

Vierailija
2089/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa nipotusta naapureilta. Aamupalaksi tehköön kukin mitä haluaa.

Vierailija
2090/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Ap teet sillä blenderillä aamupalaksi, oletan että jotain smoothieta? Käytätkö tuoreita/jäisiä aineksia?

Vierailija
2091/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi suorittaa kostoiskun, jos järjestyssääntöjä on noudatettu? Mihin oikeutukseen tai laillisuuteen perustuu tuollainen kosto? Tämä on sitä oikeaa itsekkyyttä pahimmillaan. Puhutaan jo kohta väkivallastakin.

Kostoiskunkin voi tehdä järjestyssääntöjä noudattaen.

Todennäköisesti aloittaisin jonkin trumpetin tms soiton harjoittelun sallittuun aikaan, mutta mahdollisimman huonoihin hetkiin blenderiterrorisoijan näkökulmasta katsoen.

Joskus olen ruvennut remppaamaan, kun en ole jaksanut kuunnella tekno-jympytystä. Vielä on tilaa tauluille seinällä, iskuporakone paksussa kantavassa betoniseinässä peittää nätisti sen jympytyksen.

Itse alan imuroimaan tai laitan kuulokkeet, kun naapuri aloittaa metelöinnin.

Sama naapuri on työtön ja hänen mielestään täytyy olla hiljaa koko aamupäivä, että hän voi nukkua, tai alkaa mielenosoitus (ovien paiskominen, kiroilu, tömistely) 🤦🤦🤦

Toisaalta työtön saa nukkua ihan milloin haluaa, joten kenenkään normaalitoimet päiväsaikaan ei pitäisi häiritä. Oletko ihan varma ettei kyse vuorotyöläisestä? Myös kovista kivuista kärsivä voi olla herkkä äänille - tähän kuuluu ihan oikeita sairauksiakin eikä vain krapula. (Kun naapuri on viettänyt alkolihuuruiset römyjuhlat aamuyölle ja krapula vaivaa, niin silloinhan naapureiden on pyrittävä edesauttamaan alkoholisoitunutta naapuria kohtuukäyttöön, aloittamalla rempat ja suursiivoukset nimenomaan kukonlaulunaikaan, jolloin hoitotulos on paras mahdollinen.)

Mistä ihmeestä voit tietää, että naapurista lähtevät elämisen äänet ovat mielenosoituksellisia (mainitsemat äänet kun valitettavasti kuuluu joidenkin ihmisten normaalielämään myös yöaikaan)- aivan kuin aiheuttaisit tahallista mökää ja odottaisit vastareaktiota. Siis kovasti hämmästelen ihmisiä, jotka kertovat naapurista kantautuvien äänien olevan jonkinlainen kosto. Jos itse imuroit tai teit muuta äänekästä, niin onko sen jälkeen naapurin oltava hiirenhiljaa?

Itse ainakin pyrin meluamaan samoihin aikoihin kuin naapurit, koska silloin melkoisella varmuudella tietää ettei kuakaan ole yövuoron jälkeen nukkumassa. Minua ärsyttää eniten liian kovalla kuunneltu radio tai tv, koska se jatkuu niin kauan kuin sähköä riittää, vaikka asukas itse poistuu asunnosta. Naapureiden riitelykään ei jatku loputtomiin, koska harvan ääni kestää loputonta huutamista.

Ohis: Olen melko varma, että suurin osa naapureistani on niputtanut minut genreen tuo nyt on ainakin työtön jo vuosia sitten.

Syy: Jo ennen koronaa työskentelin kotitoimistolla. Enkä minä luopio ole tapojani muuttanut sittenkään, kun virallinen etätyösuositus loppui.

No okei, välillä tulee käytyä toimistolla, mutta sekin aina vasta ysiksi. Eikä keskimäärin minkään käytäväkeskustelun aihe muutenkaan ole ikinä naapurien kanssa ollut missä oot töissä. Jos joku kysyisi ootko töissä, vastaisin kyllä, olen töissä. Mutta eipä ole kyselty. 

Vierailija
2092/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksyin tähän lapselliseen keskusteluun ja olen aika ihmeissäni, yleisestä piittaamattomuudesta ja  kyvyttömyydestä ottaa naapurit huomioon. Keskustelun taso on ollut kyllä paikoin tosi lapsellista. Itse näen asian näin, Ap- on toki hienoa että haluat syödä teveellisesti, mutta yhtä terveellistä se olisi, jos tekisit ja söisit sen smoothien vaikka iltapäivällä töistä tullessa. Vaikka kello 7 hiljaisuus loppuu, se on silti varhaista ja olisi  mukavaa ettei naapurien tarvitsisi herätä siihen joka aamu. Ihmisillä on eri laisia elämäntilanteita ja joillekkin se aamu-uni voi tulla tosi tarpeeseen. Eikö hyvät naapurisuhteet olísi pienen kompromissin arvosta?

Vierailija
2093/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas herkkänahkaista porukkaa jos joku minuutin-parin blenderin surina häiritsee. Jatka samaa rataa vain, sinulla on siihen täysi oikeus!

Ei kyse ole möykän kestosta, vaan sen seurauksista. Mutta siitähän tuollaiset ihmiset vähät välittävät. Oma napa on lähin ja sitä tuijotellen menee koko elämä.

Sullahan se menee koko elämä omaa napaa tuijotellessa. "Mitä MINÄ en tee, niin sitä ei sitten kukaan muukaan saa tehdä."

Vierailija
2094/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksyin tähän lapselliseen keskusteluun ja olen aika ihmeissäni, yleisestä piittaamattomuudesta ja  kyvyttömyydestä ottaa naapurit huomioon. Keskustelun taso on ollut kyllä paikoin tosi lapsellista. Itse näen asian näin, Ap- on toki hienoa että haluat syödä teveellisesti, mutta yhtä terveellistä se olisi, jos tekisit ja söisit sen smoothien vaikka iltapäivällä töistä tullessa. Vaikka kello 7 hiljaisuus loppuu, se on silti varhaista ja olisi  mukavaa ettei naapurien tarvitsisi herätä siihen joka aamu. Ihmisillä on eri laisia elämäntilanteita ja joillekkin se aamu-uni voi tulla tosi tarpeeseen. Eikö hyvät naapurisuhteet olísi pienen kompromissin arvosta?

No ei todellakaan ole sen arvoista. Tollaset naapurit on kerrostalon syöpä eikä heihin pidetä mitään yhteyttä. Ei niihin mukaviinkaan naapureihin pidetä yhteyksiä useinkaan muutoin kuin ehkä lasten kautta.

Vierailija
2095/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus Ölla

https://yl

ilaut

a.org/yhteiskunta/129782029

Vierailija
2096/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeus Ölla

https://yl

ilaut

a.org/yhteiskunta/129782029

Vierailija
2097/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se blenderiä käyttävä on väärässä kyllä tässä nytten. Aivan hyvin hän voisi tehdä sen smootien siellä töissä aamulla. Metelöinti klo 07 aamulla on törkeää.

Vierailija
2098/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se blenderiä käyttävä on väärässä kyllä tässä nytten. Aivan hyvin hän voisi tehdä sen smootien siellä töissä aamulla. Metelöinti klo 07 aamulla on törkeää.

En usko että kovinkaan monella on mahdollisuutta töissä tehdä smoothieta. Kyllä aamulla voi oikein hyvin sen pyöräyttää kotona, siinä menee about 30 sekuntia. Pistää sitten vaikka patalapun tai pannunalusen blenderin alle, niin ei häiritse naapureita.

Vierailija
2099/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Ap teet sillä blenderillä aamupalaksi, oletan että jotain smoothieta? Käytätkö tuoreita/jäisiä aineksia?

Yleensä vihersmoothien vaihtelevalla reseptillä. Useimmiten tuoreena mutta joskus käytän pakastettua banaania. Ne kun tuppaavat menemään helposti ylikypsiksi.

Ap

Vierailija
2100/2119 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyön vaikka vetoa että Ap:n valittajanaapurit on vanhoja mummoja jotka ovat olleet jo monta tuntia hereillä. Tuskin blenderin surinaan herää jos olisi vielä nukkumassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan