Mitä tykkäisit minusta ihmisenä?
Olen pääasiassa kiltti, herkkä, mukava, ystävällinen ja iloinenkin. Toisinaan saatan olla ehkä myös hieman alakuloinen ja masentunut. Olen myös voimakastahtoinen, suorasanainen ja sanavalmis, mutta en kuitenkaan määräile muita, koska en haluaisi itseäni määräiltävän, oletan kuitenkin että ihmisiltä löytyy tietyt käytöstavat niin kun itseltänikin ja toimivat sitten sen mukaan ja kohteliaasti toisia kohtaan. Perseilyä en voi sietää. Olen puhelias, mutta sosiaalinen en niinkään, olen myös seksuaalinen ja tykkään tuoda sitä voimakkaasti ilmi. Olen myöskin avoin. Olen myös hieman tyhmä ja yksinkertainen, älyllisesti, mutta sydämen viisaus on taas suurempi ja tykkään auttaa ja kuunella ihmisiä. Olen luotettava ja rehellinen. Olen hyvin tunteellinen henkilö. Eläinrakas. Lapsistakin pidän, omia varmasti rakastaisin, mutta ei mua erityisesti lapsirakkaaksi voi kyllä kehua, äidillinen olen kyllä. Olen myös ovela. Huumorintajuakin minulla on ja välillä nauran ihan hupsuille jutuille, en tiedä ymmärtävätkö kaikki aina huumoriani. :D Väkivaltainen en ole, vaikka olen tempperamenttinen. Mieheni ja lapseni tulisivat olemaan mulle kaikki kaikessa. Pidän paljon liikunnasta ja terveistä elämäntavoista. En pidä edelleenkään niistä perseilijöistä, ilkeistä ihmisistä, sarkasmin heittäjistä ja niistä joilla on kova tarve tuomita muiden elämä ja vähän erilaisemmatkin valinnat... Mä olen tehnyt niitä elämässäni nimittäin ihan tarpeeksi. Ja olen myös hiukan omituinen ja oma rotuni.
Noniin... arvostelkaas nyt tämän perusteella vaikka sitten :-)
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:16"]Vaikeaa on sanoa, kun tietää piirteesi vain paperilla. Sanotaan nyt vaikka, että tuskin pitäisin sinusta, koska yksinkertaiset ihmiset usein ärsyttävät minua. Toki tämä luonteenpiirre on omaa heikkouttani. Heitän myös paljon sarkastisia kommentteja, joten tuskin olisimme samalla aaltopituudella.
[/quote]
Olisipa tylsää, jos ei voisi tehokeinoja käyttää. Miksi muuten alapeukutit (jos niin teit), itsehän niitä mielipiteitä kysyit? Usein muuten ne "suorasanaiset" ovat niitä pahimpia loukkaajia. Toivottavasti et ole sellainen.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:20"]
Olet lapsekas ja itsekeskeinen. Huomionhakija. En tykkää.
[/quote] Luet lapsekkuuden huonoihin puoliin? Millon lapsekkuudesta on tullut huonoa? ;o
Et päätyisi luultavasti kirjoittamaan tekstiäsi kuten kirjoitit, jos et olisi kohtuullisen älykäs tai vähintään normaaliälyinen. Sanoisin siis Mensan testistä 110+ ennemminkin kuin 100: ihan hatustahan tämä väite on, mutta sellainen kutina tekstistäsi syntyy. Minusta kuulostaa, että olet mukava nainen ja saattaisin IRL sinusta pitää paljonkin.
Olet hieman epävarma ja ehkä sinun kannattaisi tutustua kirjallisuuteen eri persoonallisuuksista, jotta löytäisit paremmin itsesi ja ymmärtäisit oman paikkasi maailmassa. Saattaisit yllättyä positiivisesti. Googlaa vaikkapa mitä kuvauksia löytyy MBTI-jaottelun persoonallisuuksilla INFP ja varauksin INTP (ei Socionics-tulokset, ne eroavat hieman), ehkä voisit vilkaista myös kuvaukset ENFP ja ENTP. Jos osuvat, löydät googlella ja FB-ryhmistä hyvin lisää tietoa aiheesta.
Yksi monista paikoista lukea aiheesta voisi olla vaikka tämä sivusto:
http://www.personalitypage.com/html/INFP.html
http://www.personalitypage.com/html/INFP_rel.html
m
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:23"]
Oli niin ristiriitaisuuksia täynnä tuo teksti että en tiedä mikä on totta ja mikä ei. En usko että meistä tulis hyviä kavereita. Mutta mä olenkin vaan yks av-mamma.Tärkeempää on mitä sun lähipiiris ajattelee susta.
[/quote] Koen kyllä välillä itsenikin aika ristiriitaiseksi persoonaksi. Kaikki tuo on kuitenkin totta mitä mä kirjoitin, ehkä mä olen toisena päivänä toista ja toisena toista. Mun mielialat on siis vaihtelevat.
Mun lähipiiri. Ei ne tykkää. Pitää ärsyttävänä ja ties minä ja olen syvästi pahoittanut mieleni siitä, kun en haluais että asia ois tosiaan niin, mutta emmä osaa oikeen olla muuta kun oma itseni. :( muutama hyvä ystävä kyllä löytyy.
Kuulostat tosi tylsältä ja mitään sanomattomalta. Onhan teitä nähty.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:34"]
Et päätyisi luultavasti kirjoittamaan tekstiäsi kuten kirjoitit, jos et olisi kohtuullisen älykäs tai vähintään normaaliälyinen. Sanoisin siis Mensan testistä 110+ ennemminkin kuin 100: ihan hatustahan tämä väite on, mutta sellainen kutina tekstistäsi syntyy. Minusta kuulostaa, että olet mukava nainen ja saattaisin IRL sinusta pitää paljonkin.
Olet hieman epävarma ja ehkä sinun kannattaisi tutustua kirjallisuuteen eri persoonallisuuksista, jotta löytäisit paremmin itsesi ja ymmärtäisit oman paikkasi maailmassa. Saattaisit yllättyä positiivisesti. Googlaa vaikkapa mitä kuvauksia löytyy MBTI-jaottelun persoonallisuuksilla INFP ja varauksin INTP (ei Socionics-tulokset, ne eroavat hieman), ehkä voisit vilkaista myös kuvaukset ENFP ja ENTP. Jos osuvat, löydät googlella ja FB-ryhmistä hyvin lisää tietoa aiheesta.
Yksi monista paikoista lukea aiheesta voisi olla vaikka tämä sivusto:
http://www.personalitypage.com/html/INFP.html
http://www.personalitypage.com/html/INFP_rel.html
m
[/quote] Okei, kiitos! :) no kyllä käytin vähän aivoja kun kirjotin kuvauksen, jouduin miettimään että miten ilmaisisin asiat mahdollisimman selkeästi ja että niistä syntyisi oikeasti realistinen kuva minusta, ulkopuolisille henkilöille. Ja kommenteissakin yritän vastailla mahdollisimman selvästi ja asiallisesti.
En siis hölötä täällä samalla tavalla paskaa kuin kavereilleni facebookissa... sillon sinäkin saattasit pitää minua ehkä vähän vähä-älyisenä, kun en kauheasti jaksaisi miettiä miten kirjoitan minkäkin asian, vaan antaisin tulla vaan...
Mut mielenkiintoselta kuulostaa nuo persoonajaottelut kyllä. Minä varmaan olisin joku hullu. :D
No, ap kuulostaa tosi nuorelta ja naiivilta. Teinitytöt ovat usein tuollaisia. Minua häiritsee kyllä suunnattomasti, että ap sanoo itseään tyhmäksi ja yksinkertaiseksi. Ja myös tuo, että hän sanoo olevansa omituinen ja oma rotunsa. Lievää itsensä korostamista. Varsinkin nuori tai lapsi, jota kiusattu, kokee kuulemma herkästi olevansa jotenkin erityinen suhteessa muihin. Toisaalta tuo on ihan muutenkin todella tyypillistä nuorille.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:17"]
Kuulostit siltä, että voisin tykätäkin, kunnes:
"En pidä edelleenkään niistä perseilijöistä, sarkasmin heittäjistä ja niistä joilla on kova tarve tuomita muiden elämä ja vähän erilaisemmatkin valinnat..." kuvailit minut :) Itselläni on hyvin korkea moraali, joten saatan tuomita ihmisiä typerästä käytöksestä (esim. pettäminen yms.). Sinä kutsuisit heitä perseilijöiksi.
[/quote] No sä varmaan tuomitsisit mut siitä, vaikka olen terveitä ja hyviä elämäntapoja noudattava, jos olen joskus rakastunut rikolliseen ja narkkariin tai seurustellut ala-ikäisenä teininä itseäni yli 10v vanhemman henkilön kanssa, vaikka muuten olisin ihan järkevä, eikö vaan?
Ja mikä tekisi sinun moraalista niin hyvän, että sulla olisi OIKEUTTA tuomita sillä muita ja muiden elämien valintoja? Mitkä ei pätkääkään liikuta sinun elämää tai satuta sua... Sitä en yksinkertaisesti ymmärrä! Minä ymmärtäisin jos sinä jotenkin tulisit kärsimään sen toisen ihmisen tekemistä valinnoista esimerkiksi! Mutta kun EI. Kyllä jokaisella ihmisellä on oikeus elää omaa elämäänsä katsomallaan tavalla, ilman että muut tuomitsee, kunhan ei satuta toista. Se on tässä se pointti.
Moraali ei ole myöskään mikään LAKI, mikä velvottaisi kaikkia ihmisiä toimimaan samalla tavalla. Jokaisella on oma moraali, omassa päässään. Joten sinunkaan moraali ei voi olla niin hyvä, että muiden tulisi toimia sen mukaan ja sulla olisi oikeutta saarnata, että toimikaa näin, koska tämä on minun moraali.
[/quote]
Antamani esimerkki pettämisestä ainakin satuttaa muita ihmisiä. Rakastumista narkkariin en ehkä sanoisi tuomitsevani, en vain voi ymmärtää sitä. Olen ehkä tylsän järkevä. Ymmärrän, että tämän voi ajatella tuomitsemisena. Toisaalta, en voi ymmärtää pettämistäkään, mutta siihen suhtaudun vakavammin.
Nimenomaan jokaisella on oma moraali ja omatunto, jonka mukaan toimivat elämässä. Enkä voi olettaa, että kaikki toimisivat samallalailla kuin minä (miten helppoa elämä silloin olisikaan, jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla kuin minä! :D). Mutta jos joku toimii henkilökohtaista moraaliani ja omaatuntoani vastaan eli minun mielestäni väärin, ei minua välttämättä hirveästi kiinnosta olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Meillä kun on siinä vaiheessa erilainen arvomaailma. Uskallan väittää, että sellaisen ihmisen moraali, joka ei ole koskaan pettänyt on korkeampi, kuin pettävän ihmisen. Ja minusta se kertoo jotain ihmisestä.
Ymmärrän myös sen, että virheistään voi ottaa opiksi. Niiden toistaminen taas on typerää.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:40"]
Okei, kiitos! :) no kyllä käytin vähän aivoja kun kirjotin kuvauksen, jouduin miettimään että miten ilmaisisin asiat mahdollisimman selkeästi ja että niistä syntyisi oikeasti realistinen kuva minusta, ulkopuolisille henkilöille. Ja kommenteissakin yritän vastailla mahdollisimman selvästi ja asiallisesti.
En siis hölötä täällä samalla tavalla paskaa kuin kavereilleni facebookissa... sillon sinäkin saattasit pitää minua ehkä vähän vähä-älyisenä, kun en kauheasti jaksaisi miettiä miten kirjoitan minkäkin asian, vaan antaisin tulla vaan...
Mut mielenkiintoselta kuulostaa nuo persoonajaottelut kyllä. Minä varmaan olisin joku hullu. :D
[/quote]
No jos FB:ssä vapautuneesti hölöttelet, niin ei siitä voi mitään päätellä. Ei edes sitä että olisit ekstrovertti, saati MBTI-mielessä ekstrovertti vaikka se hyvin mahdollista onkin. Ja xNFP:t varmaan monen mittareilla on kummallisia ja hieman "hullujakin". Lue ihmeessä, ei ne ole mitään vaikeaa tiedettä tms. Ja suomeksi löytyy myös kuvauksia googlella. Osa niistä on toki puoliksi roskaa, aivan riippuen kirjoittajan osaamisesta.
Ajattele asiaa itsetuntemuksesi kehittämisenä ja jos löytyy asioita jonka mukaan juuri täsmälleen toimit, saat jonnekin itsellesi listalle uusia seikkoja, joita et ehkä olisi ilman tuota apua hoksannut. Nyt se rima alas ja tutkimaan mitä aiheesta löydät. Aivan varmasti parempia vastauksia kuin AV:lta.
23
Aloituksesta tulee mieleen eräs blogisti...
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:43"]
No, ap kuulostaa tosi nuorelta ja naiivilta. Teinitytöt ovat usein tuollaisia. Minua häiritsee kyllä suunnattomasti, että ap sanoo itseään tyhmäksi ja yksinkertaiseksi. Ja myös tuo, että hän sanoo olevansa omituinen ja oma rotunsa. Lievää itsensä korostamista. Varsinkin nuori tai lapsi, jota kiusattu, kokee kuulemma herkästi olevansa jotenkin erityinen suhteessa muihin. Toisaalta tuo on ihan muutenkin todella tyypillistä nuorille.
[/quote]
Aika tyypillistä monille NF-naisille (= idealisti), jotka eivät ole ymmärtäneet miksi reagoivat niin eri tavalla asioihin kuin muut ihmiset ympärillä. Usein kokevat siksi olevansa tyhmiä, ja ulkopuolisetkin pitävät heitä usein virheellisesti laiskoina tai tyhminä. NF-naisia on noin 8 % kaikista naisista, ja osaa sen alalajeista alle 1% väestöstä (INFJ oli kai 0,9%). Reaktiot ympäröivään maailmaan ja ajatukset ovat niin poikkeavia, että kokee erilaisuuden kautta olevansa kai sitten tyhmä. Silti ovat kyllä pikemminkin massan (ST, SF) yläpuolella, vaikkeivät sitä usein itse käsitä lainkaan.
23
Kuulostat mukavalta. Arvaisin sinun olevan kiva, hiukan epävarma nuori nainen.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:17"]
"En pidä edelleenkään niistä perseilijöistä, sarkasmin heittäjistä ja niistä joilla on kova tarve tuomita muiden elämä ja vähän erilaisemmatkin valinnat..." kuvailit minut :) Itselläni on hyvin korkea moraali, joten saatan tuomita ihmisiä typerästä käytöksestä (esim. pettäminen yms.). Sinä kutsuisit heitä perseilijöiksi.
[/quote] No sä varmaan tuomitsisit mut siitä, vaikka olen terveitä ja hyviä elämäntapoja noudattava, jos olen joskus rakastunut rikolliseen ja narkkariin tai seurustellut ala-ikäisenä teininä itseäni yli 10v vanhemman henkilön kanssa, vaikka muuten olisin ihan järkevä, eikö vaan?
Ja mikä tekisi sinun moraalista niin hyvän, että sulla olisi OIKEUTTA tuomita sillä muita ja muiden elämien valintoja? Mitkä ei pätkääkään liikuta sinun elämää tai satuta sua... Sitä en yksinkertaisesti ymmärrä! Minä ymmärtäisin jos sinä jotenkin tulisit kärsimään sen toisen ihmisen tekemistä valinnoista esimerkiksi! Mutta kun EI. Kyllä jokaisella ihmisellä on oikeus elää omaa elämäänsä katsomallaan tavalla, ilman että muut tuomitsee, kunhan ei satuta toista. Se on tässä se pointti.
Moraali ei ole myöskään mikään LAKI, mikä velvottaisi kaikkia ihmisiä toimimaan samalla tavalla. Jokaisella on oma moraali, omassa päässään. Joten sinunkaan moraali ei voi olla niin hyvä, että muiden tulisi toimia sen mukaan ja sulla olisi oikeutta saarnata, että toimikaa näin, koska tämä on minun moraali.
[/quote]
Hei, oot se sama joka oli muka 50 v ja halusi elämäänsä arvioitavan. Nimittäin vastauksesi näyttää ihan samalta.
kuulostat paljon nuoremmalta kuin oletkaan. olisin voinut kirjoittaa jotain tämän tapaista yläkouluikäisenä. terkuin toinen 20v
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 17:20"]
kuulostat paljon nuoremmalta kuin oletkaan. olisin voinut kirjoittaa jotain tämän tapaista yläkouluikäisenä. terkuin toinen 20v
[/quote]
Se on nykyään "yläaste", ei "yläkoulu". Ohikulkija...
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 17:20"]
[/quote]
Se on nykyään "yläaste", ei "yläkoulu". Ohikulkija...
[/quote]
Maalla se on puheiden mukaan yläkoulu. T. Yläasteen käynyt kaupunkilainen
Täällä vastaukset ovat ihmeellistä ilkeilyä. Miksei voisi yrittää auttaa kysyjää? Ei ole monella aíkuisella itsetuntemus vahvin laji.
Kuulostat rasittavalta ihmiseltä, siis sellaiselta joka käy henkisesti raskaaksi ystävänä. Todennäköisesti olet kuitenkin varmaan ihan ok tyyppi, ihmiset vain tuppaavat liiottelemaan omaa persoonaansa&luonnettaan, kun kirjoittaen sen esittävät. Suurin osa ihmisistä käyttäytyy eri tilanteissa eri tavalla (tilanteen vaatimalla tavalla), vaikka sanoisivatkin olevansa suorasanaisia yms.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 16:17"]