Tyttöä kiusataan koulussa, eikä ketään tunnu kiinnostavan.
Siis tyttöäni nimitellään, hakataan, jätetään ulkopuolelle ja nolataan kaikkien edessä luokkakavereiden toimesta.
Tyttö on tavallinen 12 vuotias, koulu sujuu hyvin ja kavereita on koulun ulkopuolella, mutta luokkakaverit-tytöt ja pojat- ovat ottaneet sylkykupikseen. :(
Opettaja vähättelee, mutta lapsi itkee iltaisin.
Kommentit (138)
Entisenä kiusattuna kommentoisin että 57 on tavallaan oikeassa. Minulla oli heikot sosiaaliset taidot, joten turmelin pikkuhiljaa kaikki kaverisuhteeni ja käyttäydyin koulussa vähintäänkin todella omituisesti. Jos olisin saanut näihin ongelmiini tukea, en olisi ollut kiusaajieni silmissä niin tavattoman ärsyttävä. Tosikko en ollut silloinkaan, mutta hidas reagoimaan ja aivan eri aallonpituuksilla muiden kanssa.
Kiusaaminen tapahtuu koulussa. Välitunnilla, tunnilla, siirtymissä. Aina kun mahdollista. Entä jos opettajaa kiusataan? Onko hällä oikeussuojaa?
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:26"]Ota kuvakaappaukset opettajan sanomisista ja äänitä puhelut ja vie poliisille. Kiusaaminen on ihmisoikeuslain vastaista ja Suomi on ratifioinut sopimuksen. Voit tarvittaessa mennä niin pitkälle että haastat koko maan oikeuteen ratifioimansa sopimuksen rikkomisesta.
Palkkaa myös yksityisetsivä http://www.vapaasana.net/blogi/2011/10/etsiv%C3%A4toimisto-lupaa-lopettaa-koulukiusaamisen
[/quote] Miten sanomisista voi ottaa kuvakaappauksen? Jos kavotusten puhuu. Ja onoa naurettavaa ja LAPSELLISTA, hos oikeasti haastaisi koko maan oikeuteen. Vaikuttaisi siltä, että "minä minä ja mun lapsi mun lapsi me ensin me me mämä" Haloo, järki käteen.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:26"]Ota kuvakaappaukset opettajan sanomisista ja äänitä puhelut ja vie poliisille. Kiusaaminen on ihmisoikeuslain vastaista ja Suomi on ratifioinut sopimuksen. Voit tarvittaessa mennä niin pitkälle että haastat koko maan oikeuteen ratifioimansa sopimuksen rikkomisesta.
Palkkaa myös yksityisetsivä http://www.vapaasana.net/blogi/2011/10/etsiv%C3%A4toimisto-lupaa-lopettaa-koulukiusaamisen
[/quote] Puheluiden äänittäminen on rikos, samoin kaikkien yksityisleskusteluiden. Kohta tässä käy niin päin että ap ja lapsensa joutuvat oikeuden eteen.
Oppilaat saavat siis rauhassa tappaa toisensa koulupäivän aikana? Jos kalikka kilahtaa opettajaan, silloin vasta alkaa tapahtua?
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 12:49"]Opettaja, joka täällä kommentoi, että oikeusturva on kiusaajien puolella, siis myöntää että koulut ovat kädettömiä. Se tietysti selittää, miksei asioihin haluta puuttua. Paras ratkaisu on siis viedä mora kouluun omaksi turvakseen. [/quote] Kyllä. Oikeusturva on tavallaan kiusaajan puolella. Ajatelkaa itse, millainen valtio Suomi on ja millainen oikeusturva ihmisillä on. Kuinka realistiselta oikeasti tuntuu ajatus siitä, että koulu pystyisi päättämään jonkun oppilaan siirtämisestä toiseen kouluun? Siihenhän tarvittaisiin valtava määrä viranomaistyötä: tarkkailua, lausuntoja, todisteita jne. Jos oppilaan tai hänen huoltajansa väärin perustein annetuksi kokema arvosana voi käynnistää mittavan valitus- ja selvitysprosessin, mitenhän näissä koulunvaihtomääräyksissä kävisi.
[/quote]
Eli viis oppilaista, kunhan säästetään viranomaisia näiltä prosesseilta?
[/quote]
Et ymmärtänyt, mitä yritin sanoa. Täällä on nyt aika moni jumissa sen ajatuksen kanssa, etteivät opettajat välitä oppilaista. Kyllä välittävät ja järjestelmän tehottomuus nimenomaan turhauttaa, kun oikeasti olisi halua auttaa, mutta lainsäädännön vuoksi se ei aina onnistu. Taustalla lainsäädännössä on kaunis ajatus siitä, ettei ketään "leimata" esimerkiksi sosiaalitoimen asiakkuuden vuoksi ja ettei kukaan joudu mielivaltaisten pakkotoimien kohteeksi, mutta kääntöpuolena tässä on sitten se, että moniammatillisen yhteistyön järjestäminen on usein hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 13:18"]
Entisenä kiusattuna kommentoisin että 57 on tavallaan oikeassa. Minulla oli heikot sosiaaliset taidot, joten turmelin pikkuhiljaa kaikki kaverisuhteeni ja käyttäydyin koulussa vähintäänkin todella omituisesti. Jos olisin saanut näihin ongelmiini tukea, en olisi ollut kiusaajieni silmissä niin tavattoman ärsyttävä. Tosikko en ollut silloinkaan, mutta hidas reagoimaan ja aivan eri aallonpituuksilla muiden kanssa.
[/quote]
Silti. Tälle tielle lähteminen, että syitä kaivellaan kiusatuista, ei tuota mitään tulosta. Jokaisella on oikeus fyysiseen ja psyykkiseen koskemattomuuteen. Koulun pitää turvata kaikille turvallinen oppimisympäristö. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta jokaista pitää oppia sietämään toisen rajoja kunnioittaen.
63 oppilaat eivät saa rauhassa tappaa toisiaan. Opettaja puuttuu kaikkeen minkä näkee ja minkä kiusaamiseksi tietää. Opettaja ei kuitenkaan näe, kuule tai havaitse kaikkea. Siitä häntä ei pidä syyttää.
Koulun keinot kiusaamisen lopettamiseen ovat rajalliset, mikäli kiusaaja itse ei kadu tai halua muuttaa käytöstään. Eihän työpaikkakiusaajiakaan saada kuriin. Samoja ihmisiä ovat.
Nythän on niin että nämä kiva koulu-kampanjat jäävät vain kalvosulkeisten tasolle. Opettajille riittää että saa palkan, mitään ylimääristä ei varmasti tehdä. Itse olen toiminut niin että olen jo alaluokilla kutsunut lasten kaverit käymään, auttanut kyytiongelmissa ja koettanut aktiivisesti pitää edes jonkinlaista yhteyttä vanhempiin, mikä tosin on suomalaisessa kulttuurissa työlästä, porukat haluaa jostain syystä elää incognito. Ikävä kuulla lapsen surusta. Onko ketään, jonka voisi kuvitella tulevan käymään lomalla, siis luokkakaveri? Joku lähellä asuva?
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 11:26"]Ota kuvakaappaukset opettajan sanomisista ja äänitä puhelut ja vie poliisille. Kiusaaminen on ihmisoikeuslain vastaista ja Suomi on ratifioinut sopimuksen. Voit tarvittaessa mennä niin pitkälle että haastat koko maan oikeuteen ratifioimansa sopimuksen rikkomisesta.
[/quote] Puheluiden äänittäminen on rikos, samoin kaikkien yksityisleskusteluiden. Kohta tässä käy niin päin että ap ja lapsensa joutuvat oikeuden eteen.
[/quote]http://www.tietosuoja.fi/fi/index/useinkysyttya/puheluidennauhoittaminen.html
Valitettavasti todellisessa oikeassa elämässä kenellekään ei pystytä takamaan fyysistä tai psyykkistä koskemattomuutta. Mieti vaikka aikuisten elämää. Jos aikuiset eivät pysty olemaan kiusaamatta ja toisiaan häiritsemättä niin miten aivoiltaan kehittymättömät lapset pystyisivät. Kiusaaminen on ilmiö, joka on ollut olemassa yhtä kauan kuin ihmiskuntakin ja se syntyy ryhmädynamiikan vaikutuksesta. Ilmiö pitää tuntea ja hyväksyä, jotta siihen voitaisiin tehokkaasti puuttua. Pelkkä kiusaajan demonisointi (kiusaajakin on kehittymättömien aivojensa uhri) ei auta. Kouluakaan ei kannata demonisoida. Koulu tekee kaikkensa, mutta lainsäädäntö on asettanut kiusaajan oikeudet niin suuriksi, ettei todella tehokkaita keinoja ole.
Se entinen kiusattu koulussa omituinen oppilas.
Herkkä pissis on tyttösi ap T: myöskin 12-vuotias tyttö
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 13:16"]
Ex-opettaja Aino Kontulan mukaan on vaiettu tosiasia, että kiusattujenkin olisi joissain tapauksissa kehityttävä ihmisinä. JARNO JUUTI – Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle. Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria. – Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.
[/quote]
Aivan.
On hyvä että kaikkia muokataan tulevaan , aikuisten maailmaan. On ihan tavallista, että ulkonäköäsi pilkataan, samoin luonnettasi ja siitä väännetään kivoja lempinimiä. Jos kanssasi työskentelystä kieltäydytään. silloin on parempi pitää vaan mölyt mahassa ja katsoa peiliin, On ihan tavallista että vaatteitasi joko pilkataan tai syytetään toisten tyylin matkimisesta. Esitelmillesi nauretaan kovaan ääneen ennen kuin ehdit aloittaakaan, tönitään heitellään tavaroilla, ei haluta samaan pöytään syömään, Tämähän on ihan tavallista työpaikoilla, nämä kaikki on otettava huumorilla eikä otettava tosissaan. Jos saat pahanmielen olet ahdasmielinen tosikko ja ansaitset kohtalosi.
Hyvät sosiaaliset taidot estävät tilannetta eskaloitumasta tuolle tasolle 71.
Kohtuutonta kuvitella että edes yläasteikäiset LAPSET osaisivat eritellä eri huumorilajien nyansseja. Jos joku sanoo läskiksi, Se on lapselle loukkaus, liittyypä siten mikä ilme ja äänenpaino hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 13:29"]Nythän on niin että nämä kiva koulu-kampanjat jäävät vain kalvosulkeisten tasolle. Opettajille riittää että saa palkan, mitään ylimääristä ei varmasti tehdä. Itse olen toiminut niin että olen jo alaluokilla kutsunut lasten kaverit käymään, auttanut kyytiongelmissa ja koettanut aktiivisesti pitää edes jonkinlaista yhteyttä vanhempiin, mikä tosin on suomalaisessa kulttuurissa työlästä, porukat haluaa jostain syystä elää incognito. Ikävä kuulla lapsen surusta. Onko ketään, jonka voisi kuvitella tulevan käymään lomalla, siis luokkakaveri? Joku lähellä asuva?
[/quote]
Minua niin pistää vihaksi tämä "mitään ylimääräistä ei varmasti tehdä" -asenne. Olen se, joka on useassa viestissä tuonut esille opettajan näkökulmaa asioihin. Opettajien joukossa on varmasti alalle sopimattomia siinä kuin missä tahansa ammattikunnassa, mutta valtaosa opettajista todellakin tekee parhaansa näiden asioiden selvittämiseksi. Tämä työ myös tapahtuu varsinaisen työajan ulkopuolella, koska koulupäivän aikana ei ehdi ja koska huoltajien töiden vuoksi puhelinsoitot ja tapaamiset on järjestettävä ilta-aikaan.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 13:29"]
Ikävä kuulla lapsen surusta. Onko ketään, jonka voisi kuvitella tulevan käymään lomalla, siis luokkakaveri? Joku lähellä asuva?
[/quote]
onneksi kavereita on harrastusten kautta, kuten kerroin. Se helpottaa identiteetin rakentumisessa. En voi edes kuvitella, kuinka vaikeaa terveen itsetunnon rakentaminen olisi, jos tyttö olisi ainoastaan luokkalaistensa ystävyyden armoilla.. Hän ei kelpaa luokkakavereilleen edes ryhmätyökaveriksi, sen täytyy tuntua todella pahalta. Ainoa selviytymiskeino on yrittää asettua tilanteen yläpuolelle. Paljon vaadittu 12 - vuotiaalta.
ap
Puhumattakaan siitä, että opettaja on koulukiusaaja. Omat kokemukset 30 vuoden takaa. Sillä oli kauaskantoiset seuraukset huonona itsetuntona, mutta onneksi keksin keinot purkaa pahan olon rakentavasti. Kiusaajia on myös tämän päivän opeissa, onneksi vähemmistönä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 12:58"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 12:49"]Opettaja, joka täällä kommentoi, että oikeusturva on kiusaajien puolella, siis myöntää että koulut ovat kädettömiä. Se tietysti selittää, miksei asioihin haluta puuttua. Paras ratkaisu on siis viedä mora kouluun omaksi turvakseen. [/quote] Kyllä. Oikeusturva on tavallaan kiusaajan puolella. Ajatelkaa itse, millainen valtio Suomi on ja millainen oikeusturva ihmisillä on. Kuinka realistiselta oikeasti tuntuu ajatus siitä, että koulu pystyisi päättämään jonkun oppilaan siirtämisestä toiseen kouluun? Siihenhän tarvittaisiin valtava määrä viranomaistyötä: tarkkailua, lausuntoja, todisteita jne. Jos oppilaan tai hänen huoltajansa väärin perustein annetuksi kokema arvosana voi käynnistää mittavan valitus- ja selvitysprosessin, mitenhän näissä koulunvaihtomääräyksissä kävisi. [/quote] Eli viis oppilaista, kunhan säästetään viranomaisia näiltä prosesseilta? [/quote] Et ymmärtänyt, mitä yritin sanoa. Täällä on nyt aika moni jumissa sen ajatuksen kanssa, etteivät opettajat välitä oppilaista. Kyllä välittävät ja järjestelmän tehottomuus nimenomaan turhauttaa, kun oikeasti olisi halua auttaa, mutta lainsäädännön vuoksi se ei aina onnistu. Taustalla lainsäädännössä on kaunis ajatus siitä, ettei ketään "leimata" esimerkiksi sosiaalitoimen asiakkuuden vuoksi ja ettei kukaan joudu mielivaltaisten pakkotoimien kohteeksi, mutta kääntöpuolena tässä on sitten se, että moniammatillisen yhteistyön järjestäminen on usein hankalaa.
[/quote]
Ehkäpä se "leimaaminen" kiusaamistapauksissa on nimenomaan se, mihin pitäisi pyrkiä, että ihmiset mieltäisivät kiusaamisen todellisena ongelmana ja rikoksena. Kiusaamisen dynamiikassa ongelmallista on se, että leimaaminen ja "stigma" kohdistuu nimenomaan kiusattuun, jolla totta vie on muutenkin täysi työ selvitä tilanteesta. Ja edelleen pitää muistaa, että kyseessä ovat lapset. Kiusaamisen kohteeksi joutuneet aikuisetkin murtuvat. Se on pahinta mahdollista henkistä väkivaltaa. Entäs lapsi tai nuori, joka vasta on hahmottamassa omaa minuuttaan? Millaiset jäljet sellainen jättää ihmisen minäkuvaan ja itsetuntoon? Siksi on erikoista, että painopiste näyttää olevan siinä, etteivät kiusaaajat leimaannu kiusaajiksi, ongelmallisiksi jne?
Miksi vahvempi (aikuinen, koulu, viranomaiset ym) menevät kiusaajan taakse? Tässä maailmassa on kyllä virhe!
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 12:17"]
Kommentoin tätä asiaa opettajana, koska olen kyllästynyt ikuiseen valitukseen siitä, miten opettajat katsovat sormien läpi kiusaamista eivätkä välitä. Totta kai opettajien joukossa on välinpitämättömiä ihmisiä, ihan niin kuin missä tahansa ammattikunnassa, mutta oma kokemukseni on, että alalle nimenomaan hakeutuu ihmisiä, jotka aidosti välittävät lapsista ja nuorista. Koulukiusaaminen ei lopu tuosta noin vain sillä, että "opettaja vaivautuu puuttumaan asiaan". Luokassa on 20-35 oppilasta, eikä opettaja voi tietää joka ikinen sekunti, mitä kukakin heistä tekee tai ajattelee. Jos opettaja ei vaikkapa näe tai kuule jotain kiusaamistilannetta, voi lapsen kokemus olla, ettei opettaja välitä. Kiusaajat ovat usein myös taitavia valehtelemaan ja manipuloimaan ja heillä on yleensä myös omat vanhemmat puolellaan, jolloin totuuden selvittäminen on todella vaikeaa. Olen itse istunut lukemattomia tunteja ja soittanut kymmeniä puheluita (varsinaisen työajan jälkeen!) selvitelläkseni näitä asioita, mutta aina kiusaamista ei saada loppumaan. Jos kodin ja koulun yhteistyö ei toimi, toisin sanoen kiusaajan perhe ei suostu yhteistyöhön, on koulu oikeasti aika voimaton tekemään asialle mitään. Lapsilla ja huoltajilla on nykylainsäädännön puitteissa todella laaja oikeusturva, valitettavasti myös kiusaajilla. Pahimmillaan kiusaamiseen puuttuneesta opettajasta tehdään valitus, joka on lain mukaan pakko selvittää ja jonka käsittelyyn kuluva aika on tietysti pois itse kiusaamisasian selvittelystä sekä koulun varsinaisesta tehtävästä eli opetuksesta. Nykyaikana sitäpaitsi valtaosa kiusaamisesta tapahtuu sosiaalisessa mediassa, mm. WhatsApp-ryhmissä ja suurelta osin kouluajan ulkopuolella, jolloin sitä on vielä vaikeampi havaita. Koulun vastuun peräänkuuluttamisen lisäksi myös vanhemmat voisivat miettiä omaa rooliaan. Tietävätkö vanhemmat, mitä oma lapsi netissä tekee? Voisivatko vanhemmat itse olla yhteydessä kiusaajan vanhempiin? En halua vähätellä koulun vastuuta kiusaamistapausten selvittelyssä vaan ainoastaan tuoda esille valitettavan yleisen harhakäsityksen siitä, ettei kouluissa puututa kiusaamiseen. Aivan varmasti tällaisia tapauksia on, mutta paljon yleisempää on, että opettaja tekee kaikkensa, mutta kiusaamista ei silti saada loppumaan.
[/quote]Naisopettaja?