Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairas työkaveri. Hankala tilanne.

Vierailija
22.10.2021 |

Onko kokemuksia tilanteesta, jossa kollegalla ei ole diagnoosia mutta muistisairauden oireet ovat kaikkien mielestä selvät?

Kokoajan pahenee. Esimiehelle on sanottu asiasta, hän on itsekin huomannut taantumisen. Työtehtävät eivät enää suju ilman muiden jatkuvaa neuvomista ja kysymyksiin vastaamista.

Esimies on luvannut hoitaa asiaa työterveyden kanssa, mutta hänet tuntien asia jää pöydälle koska on (ymmärrettävästi) hankala puututtavaksi.

Työkaverilla on lähisukulaisia joiden kanssa hän on tekemisissä viikottain. Oltiin kaikki jonkin aikaa siinä uskossa, että nämä sukulaiset huomaavat oireet ja ohjaavat tyypin hoitoon. Näin ei ole tapahtunut, ja sittemmin olen kuullut monilta että läheiset usein tietoisesti sivuuttavat oireet niin kauan kuin mahdollista. On tietenkin järkyttävää kohdata tärkeän ihmisen vakava sairaus.

Kaipaan vertaistukea. Tai ehkä jotain vinkkejä mitän voisin/voitaisiin työkavereina vielä tehdä.

Kommentit (168)

Vierailija
42/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tehkää asia näkyväksi esimiehelle. Jos aina korjaatte sairaan virheet ym niin miksi esimies tekisi asialle mitään? Kaikkihan näyttää sujuvan

Kerätkää faktatietoa, missä tilanteissa ja mitä v7rheitä tekee. Sitten ilmoitatte esimiehelle. Edimiehellå velvolliduus puuttua asiaan. Esimies voi määrätä työkyvyn arviontiin työterveyshuoltoon. Jos ei esimies tee mitääb,niin hänen esimies jne. Jos pomot ei reagoi, niin yvteys luottamusmieheenja työsuojeluvaltuutettuun.

Ollaan tehty näin jo kuukausia. Ainut ongelma on nyt esimies joka ei hoida työtään.

Toinen työkaveri jo väläytteli yhteydenottoa luottamusmieheen. Kai pian täytyy itse ottaa ohjat omiin käsiin. Harmittaa vain että esimies on tuollainen mato.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ollut jopa muistisairas presidentti!

Vierailija
44/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimies ei hoida töitään, niin ota yhteys hänen esimieheensä heti. Tilanne on jatkunut jo liian kauan, se rasittaa kaikkia työntekijöitä. Kerro esimiehesi kieltäytyneen hoitamasta työtehtäväänsä.

Työkaverin osalta kyseessä voi olla monikin sairaus tai ihan vaan uupumus. Olen syksystä lähtien huomannut monilla ihmisillä (myös omalla kohdallani), että pitkä koronasekoilu alkaa vaatia veronsa. Itse siis sählään sellaisia asioita, jotka koko elämäni olen tehnyt moitteettomasti. Olen 30-vuotias.

Vierailija
46/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alzheimerin tauti tai aivokasvain, niin hoitoon pitäisi päästä ajoissa eikä vasta sitten kun on aivan täysin työkyvytön.

Kun alzheimeria ei vieläkään pystytä edes hidastamaan ja aivokasvaintakin vain vähän, niin ei sillä kyllä juuri ole väliä, milloin hoitoon ”pääsee”.

Juuri näin, ja ihmeen paljon sai alapeukutusta tämäkin kommentti, taino, ei yllättänyt.

Ihmisillä on aikamoinen usko lääketieteeseen vaikka fakta on se ettei moneenkaan vakavaan tautiin ole mitään hoitoa, muistisairaudet yksi niistä. Paras hoito Alzheimeriin nykytietämyksellä on ennalta ehkäisy. Liikuntaa, aivojen käyttämistä, ja sopivaa ravintoa.

Eräs epäilys Alzheimerin(Parkinsonin myös) syyksi on ns vuotavan suolen oireyhtymä. Siinä ravintoaineita pääsee suolistosta vereen ja elimistö on jatkuvassa hälytystilassa ja hyökkäilee vähän kaiken kimppuun. Kannattaa siis syödä ruokaa joka sopii omalle vatsalle hyvin, kokeilemalla tiputella huonoja ruokia pois. Ne voivat olla yllättäviäkin. Itse esim huomasin vasta jokin aika sitten ettei maito sovi minulle. Siitä ei tule ilmavaivoja niinkuin yleensä, mutta muuten pistää vatsaa sekaisin.

Vierailija
47/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette kai itse sanoneet henkilölle asiasta? Mitä hän on vastannut?

No ei todellakaan olla eikä se meidän tehtävämme olekaan, vaan työterveyden.

Toki ollaan useaan otteeseen sanottu että etkö oikeasti muista miten tämä homma tehdään. Se on johtanut siihen, että työkaveri soittelee nykyään naapuriyksikköön kysyäkseen päivittäisiä ohjeita. On siis huomannut että me alamme ihmetellä muistamattomuutta. Mutta ei ole meidän hommaamme alkaa haastatella ja diagnosoida.

Ap

Vierailija
48/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tehkää asia näkyväksi esimiehelle. Jos aina korjaatte sairaan virheet ym niin miksi esimies tekisi asialle mitään? Kaikkihan näyttää sujuvan

Kerätkää faktatietoa, missä tilanteissa ja mitä v7rheitä tekee. Sitten ilmoitatte esimiehelle. Edimiehellå velvolliduus puuttua asiaan. Esimies voi määrätä työkyvyn arviontiin työterveyshuoltoon. Jos ei esimies tee mitääb,niin hänen esimies jne. Jos pomot ei reagoi, niin yvteys luottamusmieheenja työsuojeluvaltuutettuun.

Ollaan tehty näin jo kuukausia. Ainut ongelma on nyt esimies joka ei hoida työtään.

Toinen työkaveri jo väläytteli yhteydenottoa luottamusmieheen. Kai pian täytyy itse ottaa ohjat omiin käsiin. Harmittaa vain että esimies on tuollainen mato.

Ap

Mitä ihminen on itse vastannut, kun olette kysyneet häneltä asiasta? Onko siis jo hakeutunut hoitoon?

Vierailija
49/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ollaan useaan otteeseen sanottu että etkö oikeasti muista miten tämä homma tehdään. Se on johtanut siihen, että työkaveri soittelee nykyään naapuriyksikköön kysyäkseen päivittäisiä ohjeita. On siis huomannut että me alamme ihmetellä muistamattomuutta. Mutta ei ole meidän hommaamme alkaa haastatella ja diagnosoida.

Ap

Siis ette oikeasti ole sanoneet henkilölle, että olette huolissanne hänestä ja onko hän itse huomannut ongelmia muistissa??

Vierailija
50/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän olisi hyvä kehittää jokin sabluuna, sillä tämä on varmasti lisääntyvä asia työyhteisössä kun eläkeikää nostettiin.Se että elinikä on noussut ei tarkoita sitä että ihmiset on parempikuntoisia vaan lääketiede kehittynyt kun huonokuntoisia saadaan pidettyä pitempään elossa.Työntekijöillä alkaa olemaan kaikenlaista remppaa fyysistä ja muistiongelmia kun ikää tulee.Lähes 70- vuotiaat pyörii kohta työelämässä.

Saamaton esimies siellä.

Vierailija
51/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näitähän on, vuosi vuodelta enemmän, joten ette ole yksin.

Asiasta pitäisi puhua ja sitten toisekseen pitäisi muistaa, että ette ”diagnosoi” vaan puhutte niistä ongelmista. Hyvin mahdollisesti voi olla muistisairaus mutta muitakin vaihtoehtoja on. Verikokeet ja pään magneettikuvaus olisi hyvä tehdä, mutta sehän ei sinällään ole työkavereiden asia.

Ideaalisti olisi niin hyvä työyhteisö, että näistäkin asioista voisi puhua suoraan, kohteliaasti ja loukkaamatta. Aika useinhan se menee juuri noin, että selän takana yökitään toisen puutteelliselle henkilökohtaiselle hygienialle, mutta kukaan ei sano suoraan mitään. Lempeästi ja suoraan puhuminen voisi olla tässä vaikkapa sitä, että oho onpa sulla kovasti roippeita rinnuksella, onko sulla vaihtopaitaa työpaikalla. Tai että nätisti sanoo että sulla on tänään tainnut deodorantti unohtua, mullekin sattuu sitä niin usein että olen tuonut töihin vastakappaleen, voin lainata.

Unohtelu on inhimillistä, ja siitäkin olisi hyvä työpaikalla puhua. Lähtökohtana siis että sitähän sattuu kaikille eikä ole vaarallista. Jos jotain on vaikea muistaa niin sitten tehdään niistä jonkinlainen muistilista. Näitä asioita on muutenkin hyvä listata, helpottaa esim. sijaisten perehdytystä. Hammaslääkärin pitää tietysti pora muistaa, mutta siellä hammashoitolassa pitäisi joka ainoaan kemikaaliin laittaa lapulla tiivistelmänä käyttöohjeet, mihin tätä ainetta käytetään, miten laimennetaan ja kauanko se vaikuttaa. Ja laitetaan listalle hammashoitajan aamutoimet, mitä tehdään missä järjestyksessä. Jne. Näitä apuna käyttäen se huonomuistisempikin saattaa hyvin pysyä työelämässä mukana. Ja jos ei, niin siitäkin pitäisi pystyä avoimesti puhumaan ja miettimään, mitä voitaisiin tehdä lisää ja tässä kohdin miettiä sitä työterveyshuoltoa jos tarpeen.

Muistisairautta potevilla on kyllä sairauden alkuvaiheessa vahva sairaudentunto. Monesti miettivät, pohtivat ja ahdistuvat näistä asioista. Nykyään yhä useampi hakeutuu itse muistitesteihin, ei siksi että tiedostavat asian paremmin kuin ennnen vaan siksi, että näistä(kin) asioista voidaan nyt puhua paljon avoimemmin ja ilman häpeää.

En allekirjoita tästä mitään.

Emme ole selän takana yökkineet kenenkään henkilökohtaiselle hygienialle, vaan sanoimme pomolle että hänen on sanottava asiasta. Kyse ei ollut siis siitä että työpaidassa olisi ollut roippeita tai dödö unohtunut, vaan hygienia jäi kokonaan hoitamatta. Ei siinä auta mikään dödön lainaaminen (ja kuka sellaista haluaa tehdä).

Ei siis ole työkavereiden asia huolehtia aikuisen ihmisen puhtaudesta kuin lapsen kanssa tehdään. Hajuhaitan huomasivat jo muidenkin yksiköiden työntekijät, ja onneksi sentään tämän yhden asian esimiehemme sai hoidetuksi. Vaikkei se ihan reaaliaikaisesti auttanutkaan.

Myöskään tuota muistilappusysteemiä en näe järkevänä. Jos hammashoitaja tarvitsee yksityiskohtaisen selostuksen lappuineen siitä mitä hoitaja ennen potilasta laittaa kuntoon, mihin tarvitaan koulutusta? Saatika että jokaisen lääkkeen kohdalla olisi jotain post-it-lappuja sen vaikutuksesta. Kiertäisin itse kaukaa tuollaisen vastaanoton.

Jokainenhan saa toki kirjoittaa itselleen listoja ja lappuja niin paljon kuin haluaa, mutta ne laput eivät mielestäni saa olla edellytys yksinkertaisten ja vuosia samoja pysyneiden työtehtävien hoitamiseen. Jossain vaiheessa tulee vastaan se raja, kun voidaan katsoa työkyvyn heikentyneen jo liikaa. Meillä se hetki on jo mennyt.

Ap

Vierailija
52/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis ette oikeasti ole sanoneet henkilölle, että olette huolissanne hänestä ja onko hän itse huomannut ongelmia muistissa??

Ei, eikä todellakaan aiota. Ei ole työkavereiden aluetta tuo ollenkaan.

Ap

Vierailija
53/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia julkisella sektorilla tarvitaan niin paljon esimiehiä ja esimiehen esimiehiä, kun yksinkertaisia asioita ei ihmiset kykene tekemään itse.

Esimerkiksi näin:

Hei Maija, olen ollut huolissani sinusta, kun tuntuu, että muistisi on alkanut heiketä esimerkiksi (tähän esimerkit). Oletkohan itse huomannut samaa? Näissä on paljon parempi ennuste, jos hakeutuu ajoissa hoitoon, katsotaanko yhdessä työterveydestä hyvä tyyppi ja varataan aika?

Vierailija
54/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Silti voi kehottaa ystävällisesti käymään työterveyshuollossa tutkituttamassa itseään.

Vierailija
55/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No totta kai on läheisten ihmisten asia sanoa! Jos jollain työkaverilla olisi pahan näköinen luomi niskassa, niin päivittelisittekö sitäkin asiaa vaan sanomatta? Jos tulipalo syttyisi naapurissa, niin siitäkin varmaan menisitte ensin esimiehelle sanomaan, koska ei kuulu omaan työnkuvaan..

Vierailija
56/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Silti voi kehottaa ystävällisesti käymään työterveyshuollossa tutkituttamassa itseään.

Jep, esimiehen pitää kehottaa. Tai meidän tapauksessa jopa pakottaa.

Ap

Vierailija
57/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alzheimerin tauti tai aivokasvain, niin hoitoon pitäisi päästä ajoissa eikä vasta sitten kun on aivan täysin työkyvytön.

Kun alzheimeria ei vieläkään pystytä edes hidastamaan ja aivokasvaintakin vain vähän, niin ei sillä kyllä juuri ole väliä, milloin hoitoon ”pääsee”.

Juuri näin, ja ihmeen paljon sai alapeukutusta tämäkin kommentti, taino, ei yllättänyt.

Ihmisillä on aikamoinen usko lääketieteeseen vaikka fakta on se ettei moneenkaan vakavaan tautiin ole mitään hoitoa, muistisairaudet yksi niistä. Paras hoito Alzheimeriin nykytietämyksellä on ennalta ehkäisy. Liikuntaa, aivojen käyttämistä, ja sopivaa ravintoa.

Eräs epäilys Alzheimerin(Parkinsonin myös) syyksi on ns vuotavan suolen oireyhtymä. Siinä ravintoaineita pääsee suolistosta vereen ja elimistö on jatkuvassa hälytystilassa ja hyökkäilee vähän kaiken kimppuun. Kannattaa siis syödä ruokaa joka sopii omalle vatsalle hyvin, kokeilemalla tiputella huonoja ruokia pois. Ne voivat olla yllättäviäkin. Itse esim huomasin vasta jokin aika sitten ettei maito sovi minulle. Siitä ei tule ilmavaivoja niinkuin yleensä, mutta muuten pistää vatsaa sekaisin.

Puhut palturia. Mitä aikaisemmassa vaiheessa muistisairaus diagnosoidaan ja lääkitys ja tukitoimet aloitetaan, sitä enemmän ihmisellä on vielä edessään laadukkaita vuosia. Ihminen itse saa myös lisäaikaa järjestellä omat asiansa (esim. hoitotahdon) kuntoon ja keskustella läheisten kanssa, miten asiat sitten hoidetaan, kun ei enää pysty omaa tahtoaan ilmaisemaan. Mielestäni näillä seikoilla on paljonkin merkitystä ihmisen itsensä kannalta, vaikka jonkun ulkopuolisen silmään voi näyttää siltä, että eihän sairastunut itse mitään huomaa/tajua. 

Totta kai ennaltaehkäisy olisi paras, mutta siinä vaiheessa, kun sairaus on jo päällä, se ei kieltämällä mihinkään häviä. Lisäksi ap:n tapauksessa työkaverin tilanne nyt ihan selvästi on koko työyhteisön kannalta iso ongelma, joten senkin puolesta pitäisi saada joku ratkaisu. 

Vierailija
58/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Teidän täytyy olla julkisella sektorilla töissä, koska tuollaista lapstossumaisuutta ei kyllä muualla sallittaisi. Mikään ei ole oma tehtävä, mitää vastuuta ei voi ottaa ja kaikki on aina jonkun muun tehtävä..

Kuule, ota kerrankin vähän vastuuta ja ihan työkaverisi takia sano asiasta..

Vierailija
59/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No totta kai on läheisten ihmisten asia sanoa! Jos jollain työkaverilla olisi pahan näköinen luomi niskassa, niin päivittelisittekö sitäkin asiaa vaan sanomatta? Jos tulipalo syttyisi naapurissa, niin siitäkin varmaan menisitte ensin esimiehelle sanomaan, koska ei kuulu omaan työnkuvaan..

Me emme ole läheisiä ihmisiä vaan työkavereita. En todellakaan puutu, ja toivottavasti ei kukaan muukaan, toisen henkilökohtaisiin terveysasioihin. Tulipalo nyt on hieman eri asia kuin kognitiivisen suorituskyvyn aleneminen, sen varmasti tiedät itsekin.

Ap

Vierailija
60/168 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jep, esimiehen pitää kehottaa. Tai meidän tapauksessa jopa pakottaa.

Ap

Ei, ihan sinun tai kuka onkaan lähin työkaveri tulee asiasta sanoa. Mieti, kun ihminen saa selville, että työkaverit on huomanneet sairauden ajat sitten ja kukaan ei ole sanonut mitään... Olisi kammottavaa olla tuollaisten työkavereiden kanssa töistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi