11-v tyttäreni PETTYNYT todistukseensa, ka 9.1
Siis hän näytti todistustaan (5lk) ja oli kaksi 10 yksi 8 ja loput 9. Sanoi että oli hieman pettynyt...
Mitä mieltä?
Kommentit (86)
Eniten ihmetyttää mitä arvostelulle on tapahtunut. Järkeään 9-10 numeroita, kuitenkin luetun ymmärtäminen, matematiikan ymmärtäminen jne on mennyt huimasti alaspäin... On tainnut tulla "suorittamista" ja ulkoa muistamista eikä oppimista. Minne on kadonnut oppimisen arvostus. Eli että osaa soveltaa tietoa...
Oma äitini aina sanoi minulle että ei tarvitsisi olla niin hyvä koulussa. Itse nipotin ihan älyttömästi. Arvosanat eivät tulleet minulle luonnostaan, vaan nimenomaan nipottamalla kauheasti. No pääsin toki opiskelemaan arvostettuun korkeakouluun myöhemmin joten oli siitä nipottamisesta kai jotain hyötyäkin. En tiedä oliko se psyykkeen kannalta kuitenkaan pelkästään hyvä asia. Välillä tuntuu jälkikäteen, että olisi pitänyt suhtautua asioihin rennommin.
Minusta ei olisi kyllä hyvä jos lapsi aina odottaisi niitä kymppejä varsinkaan tuon ikäinen vielä.
Täällä niitä tulevia mielenterveyspalveluiden käyttäjiä haudotaan..
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:34"]
Niin, useimmiten kokeista 10. Ei saanut omalta opeltaan yhtään 10, se kaveri kaikista. Ap
Tästä sen näkee, kuka oikeasti oli pettynyt arvosanoihin. Ja vinkkinä, se ei ollut lapsi. Lapsia ei tuossa iässä kiinnosta niiden arvosanat ja onko parhaita, ne projisoi vanhempiensa odotukset itseensä. Varoituksen sanana, että hikarit ei välttämättä pärjää tosielämässä, kun vaaditaan sosiaalisuutta ja vahvaa persoonaa ja verkostoitumiskykyjä.
Hikareilla voi olla yksi ominaisuus, joka juuri vaikuttaa pärjäämiseen: Se että ovat tottuneet tekemään töitä. Harvoin elämässä ja töissäkään pärjää pidemmän päälle tekemättä töitä asioiden eteen.
Aikuisena seuraa mieleterveysongelmat.
Naurettavan huono todistus... Pistähän mukula kesäkouluun!! Tuommosella keskiarvolla ei pitkälle pötki elämässä..
Vierailija kirjoitti:
Meidän 7-luokkalainen oli pettynyt 9,3 keskiarvoonsa (kaikkien aineiden ka). Yhtään kasia ei ollut todistuksessa. Huokaus...
Just näitä ärsyttäviä, jotka pilaavat luokkahengen tosikkomaisuudellaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö sai pitkän rivin ysejä ja oli yllättynyt kun kaikki numerot oli niin hyviä. Kokeista tuli kaikkea kympin ja seiska puolen väliltä.
Hän itse arvioi että hän on ollut tunneilla aktiivinen ja hän uskoo että opettaja tykkää hänestä. En nyt tiedä olisiko sekään kovin hyvä perusta numeroille. Tuntiaktiivisuus tietenkin vaikuttaa mutta että olisi opettajan suosikkioppilas ja sen vuoksi ei ole edes kasia voinut antaa.
No, sanoin että onpa todella hyvä todistus ja kokeisiinluku ja tuntiaktiivisuus on palkittu. Ja että töitä täytyy tehdä edelleenkin että saa pidettyä numerot yhtä hyvinä. Kympit oli käytöksessä ja kuviksessa
Ei ole hyvä asia. Seuraava opettaja ei ehkä tykkääkään hänestä ja todellinen osaaminen tulee julki. Toki voi olla, että vähättälee itseään.
Sano sille että vain se merkitsee, että keskiarvo riittää peruskoulun jälkeen haluamaansa toisen asteen koulutukseen. Minullakin olisi voinut olla parempia arvosanoja, mutta naamakertoimen takia ei ollut. Yliopistossa ei enää arvostella naamakertoimen perusteella.
Itseänikin harmitti aikoinaan, kun olin saanut kokeista kymppiä ja ysi puolta ja todistukseen odottanut saavani 10 ja sainkin 9. Hyvä todistushan tuo on, mutta ymmärrän lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä nyt voi olla totta? Ei ihme että nuorilla on enemmän mt-ongelmia kuin koskaan. 9 ka ei riitä? Mihin? Itselläni ei ole koskaan varmaan ollut 9 ka ja olen käynyt koulut ja yliopistot ja pärjään töissä ja olen kaikin puolin fiksu ja tasapainoinen nuori aikuinen. Vanhemmat syyttäkää itseänne jos lapsenne ovat vinksallaan parikymppisenä.
Pärjäät töissä eli oot saanut töitä. Ei mulla kouluun panostanut johtanut mt-ongelmiin vaan se, että ei saanut töitä eikä parisuhdetta, vaikka oon panostanut ja pärjännyt. Ehkä sullakin olisi ollut kurjempi tilanne, jos et olisi päässyt työelämään ihan riippumatta nuoruuden arvosanoista
Niin puhuin NUORTEN mt-ongelmista, en työttömien aikuisten. Nuorilla on masennusta, syömishäiriöitä, ahdistusta, jne. ja kaikki ei johdu geeneistä ja aivokemiasta vaan yhteiskunnan ja viiteryhmien naurettavista paineista. Onneksi olen saanut elää nuoruuteni 20 vuotta sitten jolloin asiat oli helpompia. Nyt pitää vaan toivoa että osaa tukea oman lapsen kehitystä niin ettei tämä 13-vuotiaana murehdi 9 keskiarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:34"]
Niin, useimmiten kokeista 10. Ei saanut omalta opeltaan yhtään 10, se kaveri kaikista. ApTästä sen näkee, kuka oikeasti oli pettynyt arvosanoihin. Ja vinkkinä, se ei ollut lapsi. Lapsia ei tuossa iässä kiinnosta niiden arvosanat ja onko parhaita, ne projisoi vanhempiensa odotukset itseensä. Varoituksen sanana, että hikarit ei välttämättä pärjää tosielämässä, kun vaaditaan sosiaalisuutta ja vahvaa persoonaa ja verkostoitumiskykyjä.
Hikareilla voi olla yksi ominaisuus, joka juuri vaikuttaa pärjäämiseen: Se että ovat tottuneet tekemään töitä. Harvoin elämässä ja töissäkään pärjää pidemmän päälle tekemättä töitä asioiden eteen.
Haluaisin uskoa samaan, mutta valitettavasti ei näytä siltä, oman kokemukseni perusteella. Töissä on kaikenlaista porukkaa, osa tekee enemmän töitä ja osa vähemmän. Kaikki vaikuttavat kuitenkin pärjäävän ihan yhtä hyvin.. Ja vaikka ei pärjäisikään niin mitäs sille voi tehdä. Ainahan voi pyytää muita tekemään hommat jos itseä ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisena seuraa mieleterveysongelmat.
tai ura lääkärina tai juristina. Hyviin ammatteihin päätyvät ovat yleensä jo nuorina ja lapsina kunnianhimoisia ja osaavat vaatia itseltään paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 7-luokkalainen oli pettynyt 9,3 keskiarvoonsa (kaikkien aineiden ka). Yhtään kasia ei ollut todistuksessa. Huokaus...
Just näitä ärsyttäviä, jotka pilaavat luokkahengen tosikkomaisuudellaan.
Ja meidän "Petteri-Irmeli" sai 5,5 mutta eihän häneltä voi vaatia mitään.
> Just näitä ärsyttäviä, jotka pilaavat luokkahengen ja rauhan häiritsemällä tunneilla ja pilaamalla kaiken ääliömäisyydellään.
Parempi olisi sijoittua siihen keskiväliin. Toisaalta se hikke on harvoin häirikkö tunneilla.
Poika pettyi kans aikoinaan yläasteen lopussa matikka oli vaan 9 , tosin oli luokan paras ka. Matikka nousi lukiossa ja sai 1000 eu:n stipendin pitkästä matikasta teknologiasäätiöltä.
jos kokee että olisi ansainnut monesta aineesta kympin eikä ysiä? Kyllä itseä aikoinaan vitutti kun itse olin saanut matikan kokeista pyöreitä kymppejä ja kaveri kaseja ja molemmilla oli tokarissa 9.
Lapselta ei saa liikaa vaatia, oma taso. Kannustaa ja motivoida voi mutta ei niin että sinun on pakko saada kymppejä jne.
Miksi omaan suoritukseensa ei saisi olla tyytymätön tai suhtautua siihen kriittisesti? Jos sinä et vaadi itseltäsi mitään, ei se tarkoita että muidenkin tarvitsee elää kuin pellossa.
Pärjäät töissä eli oot saanut töitä. Ei mulla kouluun panostanut johtanut mt-ongelmiin vaan se, että ei saanut töitä eikä parisuhdetta, vaikka oon panostanut ja pärjännyt. Ehkä sullakin olisi ollut kurjempi tilanne, jos et olisi päässyt työelämään ihan riippumatta nuoruuden arvosanoista