11-v tyttäreni PETTYNYT todistukseensa, ka 9.1
Siis hän näytti todistustaan (5lk) ja oli kaksi 10 yksi 8 ja loput 9. Sanoi että oli hieman pettynyt...
Mitä mieltä?
Kommentit (86)
Tässä voisi ehkä myös puhua lapselle suhteellusuudentajusta ja siitä, mukä on elämässä tärkeää. Siis tarkoitan tätä asetelmaa, että ns. kympin tytöt piiskaavat itseään täydellisyyteen ja palavat loppuun, sairastuvat masennukseen ja anoreksiaan. Samaan aikaan ne seiskan pojat ottavat työelämässä johtopaikat ja parhaat palkat rentoudella ja itsevarmuudella.
Kannustan kunnianhimoon, mutta samalla jos pystyisi myös säilyttämään rentouden ja välttämään neuroottista nipotusta, niin hyvä! Miettikää, mikä on oikeasti olennaista menestuksen kannalta. Joku 9/10-vertailu ei taida olla!
Poika aikanaanpetty kun matikka oli päättötodistuksessa 9. Puolet ysejä ja puolet 10. Lukion pitkä matikka meni huomattavasti paremmin.
34, ei mainitsemiasi aineita lasketa keskiarvoon, siis siihen keskiarvoon jolla merkitystä eli 9lk päättötodistukseen. Ne ei katsos ole niitä lukuaineita.
Omallani oli koko yläkoulun ajan lukuaineiden ka 9,8-10 ja päättötodistuksessa tasan 10. Kaikkien aineiden ka oli päättötod 9,8.
Vierailija kirjoitti:
Jaa.
Meillä ei 5-lk pojalla ole vielä numerotodistusta vaan ruksit kohdissa A-E. Pojalla suuri osa B:ssä, muutama A ja pari C-kohtaa eli käsityö ja musiikki.
7-lk pojalla oli nyt toisen kerran numerotodistus ja ka oli 9,8.
Mikä tän kommentin anti oli tähän keskusteluun? Vastaan itselleni: ei mikään.
Voisitko tukea lapsessa sitä että panostaisi siihen mistä on itse AIDOSTI kiinnostunut? Että numeroilla on vähemmän väliä kuin sillä että tekee jotain mistä itse tykkää tai mikä tekee itsen onnelliseksi.
No, nykyään ei onneksi tule noita joulutodistuksia, niin ei tarvii stressata siitä.
Meidän 7-luokkalainen oli pettynyt 9,3 keskiarvoonsa (kaikkien aineiden ka). Yhtään kasia ei ollut todistuksessa. Huokaus...
No ihan hirveetä. Tulevaisuus vaikuttaa tosi synkältä nyt. Ehdotan että alat varovasti suunnata lasta jo nyt johonkin vähemmän vaativaan, esim. ammattikorkeakouluun yliopiston sijaan. Eikä kaikkien tarvi olla korkeakoulutettuja! Voi perustaa vaikka lahjaliikkeen, jotkut vähemmän fiksut on silti nokkelia bisnesihmisiä. Tsemppiä vaan!
Hyvälle uralle pääseminen voi olla vaarassa jos keskiarvo jatkossakin vain 9,1.
Nyt vain tyttö kesäksi preppauskursseille että saadaan ensi vuodeksi enemmän kymppejä.
Minulla ei todellakaan ollut noin hyvää todistusta, mutta en tajunnut pettyä siitä.
Meillä lapsi sai keskiarvokseen 8,9 ja oli tyytyväinen todistukseensa. Minä sensijaan en voi kuin halveksua noin huonoa suoritusta, sillä meidän suvussa on kaikilla ollut aina yli 9 keskiarvo. Eihän tuollaisella paperilla pääse edes mihinkään kunnon lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Saako kukaan enää sellaisia normaaleja ka 8 todistuksia? Kaikkien tuttujen lapsilla on vähintään 9 keskiarvot.
Kävin itse ala-asteen viimeisiä luokkia 90-luvulla ja kyllä silloin jokaisella joka vähänkin jaksoi jotain asian eteen tehdä oli ysin keskiarvo. Ysi oli ihan naurettavan helppo saada pienellä vaivannäöllä. Kostautui sitten myöhemmillä luokilla kun odotettiin enemmän panostamista edes sen kasin eteen.
Niinpä. Vain täydellinen suoritus on riittävä. Niinkö olet lastasi kasvattanut?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:35"]Sama meillä, ja pettynythän tuo oli. Kuitenkin on yrittänyt tosissaan, ja vertaa tietty kaveriin jolla 7 kymppiä.
Harmi :( Yritin sanoa että kaikki oppivat eri tavalla, mutta pitää nyt itseään huonona :( ap
Jos pitää itseään huonona tuollaisen todistuksen perusteella, niin on todellakin liian rankkaa itselleen tai itsetunnon kanssa ongelmia. Älä anna lapsesi oppia tuollaiseen istensä haukkumiseen. Sanot hänelle että todistus on hyvä ja hän on tehnyt kovasti töitä vuoden ja nyt alkaa ansaittu loma. Osoitatte vanhempina ylpeyttä ja iloitsette hänen hyvistä tuloksista. Teet lapselle selväksi että kukaan ei ole täydellinen ja joskus ei saa mitä haluaa vaikka tekisikin töitä sen eteen, lopettaa suremisen ja ajattelee jotain muuta. Tärkeintä on että tekee parhaansa ja on ylpeä siitä.
Eihän tämä nyt voi olla totta? Ei ihme että nuorilla on enemmän mt-ongelmia kuin koskaan. 9 ka ei riitä? Mihin? Itselläni ei ole koskaan varmaan ollut 9 ka ja olen käynyt koulut ja yliopistot ja pärjään töissä ja olen kaikin puolin fiksu ja tasapainoinen nuori aikuinen. Vanhemmat syyttäkää itseänne jos lapsenne ovat vinksallaan parikymppisenä.
Tämän takia siirytään alakouluissa tavoitteet saavutettu tokariin. Osassa kaupjngeissa on siirrytty jo.
No hei, itse oon 13, ja sain siis kolme eikun neljä siis 9, sit kaksi 7 ja sitte loput oli kaseja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä nyt voi olla totta? Ei ihme että nuorilla on enemmän mt-ongelmia kuin koskaan. 9 ka ei riitä? Mihin? Itselläni ei ole koskaan varmaan ollut 9 ka ja olen käynyt koulut ja yliopistot ja pärjään töissä ja olen kaikin puolin fiksu ja tasapainoinen nuori aikuinen. Vanhemmat syyttäkää itseänne jos lapsenne ovat vinksallaan parikymppisenä.
Ja en tarkoita apn lasta, vaan kommentoijia.
Kannattaa kysyä opettajalta jos mietityttää.