11-v tyttäreni PETTYNYT todistukseensa, ka 9.1
Siis hän näytti todistustaan (5lk) ja oli kaksi 10 yksi 8 ja loput 9. Sanoi että oli hieman pettynyt...
Mitä mieltä?
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:31"]Jaa.
Meillä ei 5-lk pojalla ole vielä numerotodistusta vaan ruksit kohdissa A-E. Pojalla suuri osa B:ssä, muutama A ja pari C-kohtaa eli käsityö ja musiikki.
7-lk pojalla oli nyt toisen kerran numerotodistus ja ka oli 9,8.
[/quote]
Kysykö ap, mitä muiden muksut sai
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:34"]Olisin minäkin pettynyt. Hyvä keskiarvo on mielestäni 9,5 tai yli. Onhan tuo 9,1 ihan ok, mutta paremminkin voisi mennä.
[/quote]
Huhhuh :D yläasteelle mentäessä keskiarvo on TODELLA hyvä jos se on yli kahdeksan tai sen puolivälin...
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:31"]Jaa.
Meillä ei 5-lk pojalla ole vielä numerotodistusta vaan ruksit kohdissa A-E. Pojalla suuri osa B:ssä, muutama A ja pari C-kohtaa eli käsityö ja musiikki.
7-lk pojalla oli nyt toisen kerran numerotodistus ja ka oli 9,8.
[/quote]
Kysykö ap, mitä muiden muksut sai
[/quote]
Enpä tainnut. Ap
Saako kukaan enää sellaisia normaaleja ka 8 todistuksia? Kaikkien tuttujen lapsilla on vähintään 9 keskiarvot.
Höpö höpö. Oma lapseni on vaativassa koulussa viidennellä luokalla (kielipainotteinen) ja siellä ei todellakaan jaeta kymppejä, vaan ysitkin on tiukassa. Luokan priimuksella oli todistuksessaan kaksi kymppiä, ei enempää. Mitä merkitystä sillä keskiarvolla on tuossa vaiheessa koulu-uraa...
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:40"]Saako kukaan enää sellaisia normaaleja ka 8 todistuksia? Kaikkien tuttujen lapsilla on vähintään 9 keskiarvot.
[/quote]
Sitä minäkin. Ap
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:40"]Höpö höpö. Oma lapseni on vaativassa koulussa viidennellä luokalla (kielipainotteinen) ja siellä ei todellakaan jaeta kymppejä, vaan ysitkin on tiukassa. Luokan priimuksella oli todistuksessaan kaksi kymppiä, ei enempää. Mitä merkitystä sillä keskiarvolla on tuossa vaiheessa koulu-uraa...
[/quote]
Tyttäreni on hieman perfektionisti. Jos saa kokeesta 10-, joskus pettynyt :(
Mitä ap sanoit? Mun mielestä ei ainakaan kannata mitätöidö pettymystä. Voit vaikka sanoa, että ai olet pettynyt, ja kysyä, miksi ja k u u n n e l l a ja kysellä lisää. Tärkeintä on just että lapsi omin sanoin puhuu ja aikuinen kuuntelee yrittämättä liikaa vaikuttaa. Pettymys voi olla ihan sillä ohi, koska jaettu suru on puolet pienempi.
No meillä raivo kohtaus kun 6 lk sai "vaan" 9,6 ka..
Olen itse luokaopettaja, ja aina kun seuraan vierestä tällaista keskustelua, sanon, että kysykää numeron perusteluja opettajalta suoraan. Ymmärrän, että ap:n tapauksesa tuntuu hassulta kysellä, että miksi jostain tuli "vain" 9, mutta kyllä ne perusteet on oikeus tietää. Perusteena ei voi olla se, että opettaja nyt vaan ei voi antaa liikaa kymppejä, kuten tuolla joku heitti. Kannattaa myös muistaa, että työskentelyn arviointi (oppilaan osallistuminen tunnilla, huolellisuus sekä läksyjen teko) sisältyvät oppiaineen arviointiin. Kehotan myöt tutustumaan opetussuunnitelmaan, jossa arvioinnin kriteerit on kerrottu aika tarkastikin. Jokaisen kunnan perusopetuksen opetussuunnitelmat pitäisi löytyä netistä. Opettajan arvioinnin tulisi pohjautua niihin, ei mihinkään kymppien säännöstelyihin, pärstäkertoimesta puhumattakaan. Itse annoin eräällä nelosluokkalaiselle kerran 5 kymppiä, jotka hän todellakin oli ansainnut. :)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:46"]Mitä ap sanoit? Mun mielestä ei ainakaan kannata mitätöidö pettymystä. Voit vaikka sanoa, että ai olet pettynyt, ja kysyä, miksi ja k u u n n e l l a ja kysellä lisää. Tärkeintä on just että lapsi omin sanoin puhuu ja aikuinen kuuntelee yrittämättä liikaa vaikuttaa. Pettymys voi olla ihan sillä ohi, koska jaettu suru on puolet pienempi.
[/quote]
Kiitos neuvosta! :) Itse en osannut sanoa mitään, sillä olin järkyttynyt että noin hyvästä todistuksesta voi pettyä. Ap
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:48"]Olen itse luokaopettaja, ja aina kun seuraan vierestä tällaista keskustelua, sanon, että kysykää numeron perusteluja opettajalta suoraan. Ymmärrän, että ap:n tapauksesa tuntuu hassulta kysellä, että miksi jostain tuli "vain" 9, mutta kyllä ne perusteet on oikeus tietää. Perusteena ei voi olla se, että opettaja nyt vaan ei voi antaa liikaa kymppejä, kuten tuolla joku heitti. Kannattaa myös muistaa, että työskentelyn arviointi (oppilaan osallistuminen tunnilla, huolellisuus sekä läksyjen teko) sisältyvät oppiaineen arviointiin. Kehotan myöt tutustumaan opetussuunnitelmaan, jossa arvioinnin kriteerit on kerrottu aika tarkastikin. Jokaisen kunnan perusopetuksen opetussuunnitelmat pitäisi löytyä netistä. Opettajan arvioinnin tulisi pohjautua niihin, ei mihinkään kymppien säännöstelyihin, pärstäkertoimesta puhumattakaan. Itse annoin eräällä nelosluokkalaiselle kerran 5 kymppiä, jotka hän todellakin oli ansainnut. :)
[/quote]
Kiva tietää :) Ajattelin että hän ei pidä tyttärestäni ihmisenä, muut harrastavat ERITTÄIN paljon liikuntaa ja tämä ope on liikunnallinen. Mutta kysyn lomien jälkeen :)
Hyvä, kun et ainakaan tyrmännyt tunnetta. :)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:46"]Mitä ap sanoit? Mun mielestä ei ainakaan kannata mitätöidö pettymystä. Voit vaikka sanoa, että ai olet pettynyt, ja kysyä, miksi ja k u u n n e l l a ja kysellä lisää. Tärkeintä on just että lapsi omin sanoin puhuu ja aikuinen kuuntelee yrittämättä liikaa vaikuttaa. Pettymys voi olla ihan sillä ohi, koska jaettu suru on puolet pienempi. [/quote] Kiitos neuvosta! :) Itse en osannut sanoa mitään, sillä olin järkyttynyt että noin hyvästä todistuksesta voi pettyä. Ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:34"]
Niin, useimmiten kokeista 10. Ei saanut omalta opeltaan yhtään 10, se kaveri kaikista. Ap
[/quote]
Tästä sen näkee, kuka oikeasti oli pettynyt arvosanoihin. Ja vinkkinä, se ei ollut lapsi. Lapsia ei tuossa iässä kiinnosta niiden arvosanat ja onko parhaita, ne projisoi vanhempiensa odotukset itseensä. Varoituksen sanana, että hikarit ei välttämättä pärjää tosielämässä, kun vaaditaan sosiaalisuutta ja vahvaa persoonaa ja verkostoitumiskykyjä.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:40"]Höpö höpö. Oma lapseni on vaativassa koulussa viidennellä luokalla (kielipainotteinen) ja siellä ei todellakaan jaeta kymppejä, vaan ysitkin on tiukassa. Luokan priimuksella oli todistuksessaan kaksi kymppiä, ei enempää. Mitä merkitystä sillä keskiarvolla on tuossa vaiheessa koulu-uraa... [/quote] Tyttäreni on hieman perfektionisti. Jos saa kokeesta 10-, joskus pettynyt :(
[/quote]
Sinun kannattaisi opettaa tyttöäsi olemaan tyytyväinen huonommistakin arvosanoista. Pääasia on parhaansa yrittäminen ja asioiden sisäistäminen, ei täydelliset arvosanat. Täällä lääkiksessä olen törmännyt muutamaan tapaukseen joiden on ollut pakko saada paras arvosana (eli viisi) joka kurssista ja ovat tarvittaessa uusineet tenttejä niin monta kertaa että tuo paras arvosana on irronnut. Paha vaan, että lopulta he ovat väsyttäneet itsensä loppuun tuolla taktiikalla ja osa on päätynyt lopettamaan opiskelun.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:57"]
Lapsia ei tuossa iässä kiinnosta niiden arvosanat ja onko parhaita, ne projisoi vanhempiensa odotukset itseensä. Varoituksen sanana, että hikarit ei välttämättä pärjää tosielämässä, kun vaaditaan sosiaalisuutta ja vahvaa persoonaa ja verkostoitumiskykyjä.
[/quote]
Puhut täyttä puppua. Kyllä minua kiinnosti tuossa vaiheessa kovastikin se, sainko ysin vai kympin. Vanhempani eivät ikinä kiinnittäneet todistuksiini mitään huomiota. Ja tuntui kovasti luokkakavereitanikin kiinnostavan toisten keskiarvot.
Se, jonka keskiarvo nousi selvästi yläkouluun mennessä.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:34"]Olisin minäkin pettynyt. Hyvä keskiarvo on mielestäni 9,5 tai yli. Onhan tuo 9,1 ihan ok, mutta paremminkin voisi mennä.
[/quote]
Huhhuh :D yläasteelle mentäessä keskiarvo on TODELLA hyvä jos se on yli kahdeksan tai sen puolivälin...
[/quote]
Kasin keskiarvon saa tekemättä paljon mitään. Itselläni oli yläasteen päättötodistuksessa keskiarvo yli 9.5 eli 10 kymppiä löytyi.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:57"]
Lapsia ei tuossa iässä kiinnosta niiden arvosanat ja onko parhaita, ne projisoi vanhempiensa odotukset itseensä. Varoituksen sanana, että hikarit ei välttämättä pärjää tosielämässä, kun vaaditaan sosiaalisuutta ja vahvaa persoonaa ja verkostoitumiskykyjä.
[/quote]
Puhut täyttä puppua. Kyllä minua kiinnosti tuossa vaiheessa kovastikin se, sainko ysin vai kympin. Vanhempani eivät ikinä kiinnittäneet todistuksiini mitään huomiota. Ja tuntui kovasti luokkakavereitanikin kiinnostavan toisten keskiarvot.
Se, jonka keskiarvo nousi selvästi yläkouluun mennessä.
[/quote]
Kyllä se lähtee yleensä vanhemmista! Tuhoavat lastensa itsetunnon arvostamalla heitä kouluarvosanojen kautta. Sekin, kun lapsi kuulee vanhempien ylpeilevän heidän todistuksillaan muille, vaikuttaa heihin. Lapset ovat herkkiä ja aistivat ylikunnianhimoisen ja vaativan ilmapiirin. Sinä olet yksittäistapaus.
Arviointi on muuttunut. Nykyinen kasi on vaikeampi saada, ja vastaa sitä tasoa, että suunnilleen kaikki opiskeltu on hyvin hallussa. Ysiin ja kymppiin tarvitaan ekstraa.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:34"]Olisin minäkin pettynyt. Hyvä keskiarvo on mielestäni 9,5 tai yli. Onhan tuo 9,1 ihan ok, mutta paremminkin voisi mennä. [/quote] Huhhuh :D yläasteelle mentäessä keskiarvo on TODELLA hyvä jos se on yli kahdeksan tai sen puolivälin... [/quote] Kasin keskiarvon saa tekemättä paljon mitään. Itselläni oli yläasteen päättötodistuksessa keskiarvo yli 9.5 eli 10 kymppiä löytyi.
[/quote]
Itse olisin ollut todella pettynyt tuollaiseen todistukseen. Alin keskiarvoni koko kouluaikana oli 9,7.