Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lukioon mennä pelkkien luonnontieteiden perässä?

Vierailija
26.12.2014 |

Olen siis ysillä ja yhteishaku on pelottavan pian. 

Tykkään eniten luonnontieteistä sekä matikasta ja niitä kiinnostaisi lukea siellä, MUTTA pelkään että en jaksa sitä kaikkea muuta mitä lukiossa tulee. 

Olisiko parempi mennä esim. amikseen rakennusalalle ja jatkaa siitä insinööriksi, vai onko lukio miten raskas? Koska jos joku juttu ei motivoi mua niin mä yleensä suoriudun tosi tosi kehnosti. Pelkään että kirjoitan heikot paperit. Olisko parempi mennä amikseen ja pitää luonnontieteetkin siellä sivulla harrastuksena ja preppinä kolmannen asteen pääsykokeisiin? Vai onko lukio parempi valinta heikkojen paperien uhallakin? Kaksoistutkinto? :/ 

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä, kiitos vastauksista :) 

Rehellisyyden nimessä pitää sanoa että olen aika huono historiassa ja yhteiskuntaopissa, enimmäkseen motivaation puutteen takia ja hissaa näytti olevan kokonaista 4 pakollista :( 

Ruotstikaan ei suju, se on mulla kutonen. Englanti taas on minulla vahva, joten se ei ole mikään ongelma, olen asunutkin vähän aikaa ulkomailla pienempänä. Äikkä on siinä seiskan tasolla. 

Sitten vielä jotkut kuvis ja musiikki, kyllähän niistä selviää mutta pelkään että motivaatio koko lukioon kuolee kun noita ikäviä pakollisia on noin paljon :(((

Tosin luonnontieteiden kurssit näyttikin sitten tosi mielenkiintoisilta ja haluaisin kyllä opiskella ne.

Nyt olen tosin rajannut vaihtoehdot kaksoistutkintoon ja lukioon, päätin että pelkkään amikseen en halua koska lukio on parempi kolmannen asteen opintoja ajatellen ja matikka on niin olematonta amiksessa. 

Pelkään vaan noita pakollista ruotsia ja humanistiaineita, mikä on vaatimustaso noilla kursseilla? Onko merkittävästi pahempaa kun peruskoulussa?

Vierailija
2/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:39"]

Voit hyvin kirjoittaa reaaliaineista vain luonnontieteitä. Ne huonot historian numerot ei haittaa päästötodistuksessa mitään. Ruotsi ja englanti on toki rämmittävä läpi mutta niitä on myös amiksessa..

[/quote]

Ruotsin voi halutessaan rämpiä läpi, mutta englantiin kannattaa panostaa, niin pääsee tulevaisuudessa helpommalla. Jos aikoo jatkaa opiskelua yliopistotasolle todella suuri osa opiskelumateriaaleista on sillä kielellä. Itse kirjoitin myös diplomityöni englanniksi, sillä tein sen yhdelle yritykselle. 

T. DI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos harkinnut IB-lukiota jos kerran enkku sujuu? 

Minä opiskelen IBllä ja opiskelen korkeammalla (ns. pitkänä, vastaa noin 9-12 kurssia) matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa, ja standarditasolla (pitempään kun kansallisen pakolliset, kansallisella vastaa about 5-7 kurssia) biologiaa, äikkää ja enkkua. Enkä mitään muuta kurjaa pakollista :) 

Vierailija
4/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:21"]

Oletkos harkinnut IB-lukiota jos kerran enkku sujuu? 

Minä opiskelen IBllä ja opiskelen korkeammalla (ns. pitkänä, vastaa noin 9-12 kurssia) matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa, ja standarditasolla (pitempään kun kansallisen pakolliset, kansallisella vastaa about 5-7 kurssia) biologiaa, äikkää ja enkkua. Enkä mitään muuta kurjaa pakollista :) 

[/quote]

Tämä tosiaan paitsi yleissivistys voi jäädä heikoksi. Vaikka ei tuo tuntunut APta huolettavan.

Vierailija
5/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon vaan! Vaikka itsekin inhoan humanistipuolen aineita ja olen niissä kehno luonnontieteitä on niin paljon ettei ehdi tylsistymään. :)

(ja kaikki humanistit siellä, en tarkoita ettenkö arvostaisi teitä, minä henkilökohtaisesti en vain pidä k.o. aineista)

Vierailija
6/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

Vierailija
7/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeasti lahjakas matikassa mene Päivölään.

Vierailija
8/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs amiksen laboratorioalan koulutus? Juuri valmistuneena voin sanoa että on paljon matikkaa, erittäin paljon kemiaa ja fysiikkaa sekä biokemiaa yms. Itse ainakin tykkäsin kun luonnontieteet oli yläasteella lemppariaiheita :)

Vierailija
9/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:16"]

. Jos insinööri matkustaa vaikka Keski-Eurooppaan työmatkalle, yleiseen kanssakäymiseen vastapuolen kanssa kuuluu tietää jotain kyseisen maan kulttuurista ja historiasta - samoin kuin omastaan.

[/quote]

Voi hellanletta kun taas niiiiin pitäisi insinöörin olla yleissivistynyt. Tuo mitä ehdotat hoituu noin parin viikon iltalukemisella per kohdemaa ja "viimeistely" lennolla. Siihen ei todellakaan tarvita lukion kursseja, eikä niiden pintaraapaisu edes riitä. Takana on +40 maata pääasiassa duunin merkeissä, jokaiseen menty samalla taktiikalla. Samalla antanut ymmärryksen kuinka ohuet lukion yleissivistävät kurssit ylipäätään ovat olleet.

Ihan esimerkkiknoppina, jouduin takavuosina huomauttamaan erästä myyntijohtajaa olla ojentamatta vasenta kättään arabia kohden. Tuohon ei ole ohjeistusta yhdessäkään lukion kurssissa, vaan ihan tavallisen turistioppaan "älä tee näin"-osiossa...jokainenhan vähänkin enemmän reissannut ymmärtää eleen merkityksen?

Vierailija
10/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lukioon ja jos meinaa DIksi niin pitkä matematiikka.fysiikka.kemia.enkku.äikkä.ruotsi kenties saksa ja kantsii biologiakin. Mikäli intressejä niin yhteiskuntaoppi enemmän kuin minimi.

Vierailija
11/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:54"]Ehdottomasti lukioon ja jos meinaa DIksi niin pitkä matematiikka.fysiikka.kemia.enkku.äikkä.ruotsi kenties saksa ja kantsii biologiakin. Mikäli intressejä niin yhteiskuntaoppi enemmän kuin minimi.
[/quote]äikkähän tulee jokatapauksessa mutta tarkoitin että panostaa myös äikkään

Vierailija
12/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä amis olis parempi sulle. Pakollisia humanistipuolen aineita on aika paljon.

Vierailija
13/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:22"]

Ehkä amis olis parempi sulle. Pakollisia humanistipuolen aineita on aika paljon.

[/quote]

Mutta luonnontieteet jäis suppeammaksi mikä on sääli. Lisäksi musta tuntuu että AP ei ole vielä ihan varma alastaan.

Vierailija
14/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lukioon! Matemaattisesti lahjakas vain turhautuu amiksessa..
Itse kävin lukiossa hyvin vain kirjoittamani aineet eli p.matikka, kemia, fysiikka, biologia, äidinkieli ja englanti. Muut pakolliset meni sitten vasemmalla kädellä, ei niillä numeroilla oikeasti ole väliä kun vain niitä kirjoitusten arvosanoja katsotaan lukion jälkeen!
Ja noista luonnontieteistä saat kursseja jo 15+5+5+9 eli yht 34 joka on jo puolet lukiosta. Tv. Lääkisopiskelija

Vierailija
15/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! 

Ehkä menen sitten lukioon. Naapuripaikkakunnalla on matikkalukiokin, jos sinne pääsisi olisi kyllä tosi mukavaa, saisi opiskella enemmän mielenkiintoisia juttuja. 

Kaksoistutkintokin kuulostaa hyvälle vaihtoehdolle. Ehkä tosiaan haluan kuitenkin YO-tutkinnon niin voin hakea myös yliopistoon jos siltä tuntuu sitten myöhemmin. 

Vierailija
16/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lukio. Ota vielä biologian syventävät. Mieli voi muuttua jos onnistut esim lääkiksestä.

Vierailija
17/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:30"]Lukioon. Ei insinööriksi tai di:ksi tarvii osata muuta kun matikkaa ja fysiikkaa.
[/quote] ne jotka osaa matematiikkaa ja fysiikkaa ja kemiaa niin helppo nakki historia.psykologia.yhteiskuntaoppi jne. Kielistä enkku sujuu.

Vierailija
18/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä vaihtaa, jos lukio ei sujukaan. Tai en tiedä, onko siihenkin tullut rajoituksia.

Vierailija
19/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:45"]

Ehdottomasti lukioon! Matemaattisesti lahjakas vain turhautuu amiksessa.. Itse kävin lukiossa hyvin vain kirjoittamani aineet eli p.matikka, kemia, fysiikka, biologia, äidinkieli ja englanti. Muut pakolliset meni sitten vasemmalla kädellä, ei niillä numeroilla oikeasti ole väliä kun vain niitä kirjoitusten arvosanoja katsotaan lukion jälkeen! Ja noista luonnontieteistä saat kursseja jo 15+5+5+9 eli yht 34 joka on jo puolet lukiosta. Tv. Lääkisopiskelija

[/quote]

Olenko nyt ihan väärässä mutta minusta AMKt katsoo lukion päättötodistusta eikä vain YO-todistusta, ainakin jotkut niistä? Tosin insinööriksi taitaa vielä olla pääsykokeet erikseen. Riippuu alasta ja koulusta.

Vierailija
20/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muutkin ovat vastanneet, luonnontieteistä kiinnostuneelle on lukiossa tarjolla paljon kurssia. Sen päälle pakolliset kurssit muista aineista. Ne kuuluvat ihan yleissivistykseen. Jos insinööri matkustaa vaikka Keski-Eurooppaan työmatkalle, yleiseen kanssakäymiseen vastapuolen kanssa kuuluu tietää jotain kyseisen maan kulttuurista ja historiasta - samoin kuin omastaan. Ei kannata erikoistua liian aikaisin pelkkiin luonnontieteisiin. Nykyinen työelämä on entistä enemmän poikkitieteellistä: tekniikan sovellusten kehittäjän pitää tietää jotain myös muusta maailmasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi