Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen vanhempien ainoa lapsi -kortti, muilla samanlaista?

Vierailija
25.12.2014 |

Otsikon keksiminen tälle oli aivan tolkuttoman hankalaa, toivottavasti se kuvaa jotenkin kokonaiskuvaa!

Minä olen 26-vuotias ja mieheni 27. Mieheni on iäkkäiden vanhempien (äiti ollut lähemmäs 40 v. mieheni syntyessä) ainoa lapsi, jotenkin olen ymmärtänyt tuon olleen pitkän lapsettomuuden jälkeinen tuotos, mutta mitään varmaa tietoa minulla ei ole asiasta. Minulla sen sijaan on kolme sisarusta, kaksi isoveljeä ja yksi pikkusisko. Olemme kaikki perheellisiä, minulla ja molemmilla isoveljillä on kaikilla kaksi lasta ja pikkusiskollakin yksi. 

Monissa asioissa, enenevissä määrin meidän 2 v ja 6 kk lasten synnyttyä, on käynyt ilmi, että minun ja mieheni parina ja perheenä pitäisi olla jotenkin enemmän "kallellaan" miehen vanhempien suuntaan, koska heillä ei ole muita jälkeläisiä ja ainoat lapsenlapset ovat meidän lapsemme. Arvaatte varmaan, miksi tämä aloitus tehtiin joulun aikaan... Siksi, että miehen vanhemmat ovat jossain määrin loukkaantuneet, kun vietimme jouluaaton minun vanhempieni luona, jossa olivat myös kaikki sisarukseni lapsineen ja puolisoineen. Kävimme kyllä heidän luonaan lounaalla tänään joulupäivänä, mutta eihän se sama asia ole kuin aatto joululahjavalvojaisineen, sen myönnän kyllä. Tätä kaikkea perustellaan sillä samalla fraasilla: miksette tänne, kun täällä ei ole sitten ketään, minun vanhempieni luona on kuitenkin sisaruksiani lapsineen.

Jonkinlaista kränää syntyi myös siitä, että kaksivuotiaamme oli kahden yön ajan hoidossa minun vanhemmillani, kun olimme muutama viikko sitten risteilyllä miehen ja vauvan kanssa. Oikeastihan lapsi olisi pitänyt viedä isän puolen isovanhemmille, koska minun vanhempanihan saavat hoitaa lapsenlapsia joka tapauksessa :( Ymmärrän kyllä tahattoman yksilapsisuuden tuskan, mutta alkaa ottamaan päähän sen kaataminen meidän päällemme ja minun puoleisen suvun "syyllistäminen" siitä, että meillä on lapsia ja lapsenlapsia ihan riittämiin. Se kun ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö vanhempani tahtoisi nähdä nimenomaan MINUA ja MINUN LAPSIANI, ei riitä se, että ylipäänsä näkee lastaan ja lapsenlastaan.

Miehen vanhemmat ovat onnistuneet iskostamaan tämän ajatuksen myös poikaansa jossain määrin. Ei me näistä joulu- ja hoitokysymyksistä kinastella, mies ymmärtää kyllä minua tässä asiassa, mutta yksi esimerkki vuosien takaa nousee kirkkaasti mieleen. En muista asiayhteyttä, mutta mies joskus tokaisi, ettei minun kuolemani harmittaisi vanhempiani yhtä paljon kuin hänen kuolemansa harmittaisi omiaan. Tuli jotenkin mieleen se huumoriliikennemerkki, että "meillä on monta lasta, muttei yhtään ylimääräistä"... 

Kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:25"] Miehen vanhempien odotuksen ovat korkella. Kannattaisi ehkä tehdä vuorovuosisysteemi. Menette ensi vuonna sinne ja sitä seuraavana vuonna vanhemmillesi, tai sitten alatte olla kotona keskenänne, jos asiat tulevat liian vaikeaksi. Otan osaa, herkkänä ihmisenä kärsin toisten vaatimuksista. [/quote] Sehän tässä onkin, kun olemme melko orjallisesti noudattaneet tuollaista systeemiä :( Viime joulun olimme miehen vanhemmilla, ikinä ei ole ollut sellaista joulua myöskään aikana ennen lapsia, että olisimme käyneet vaan jomman kumman luona. En kuitenkaan voi sille mitään, että nautin enemmän joulusta oman perheeni luona - asiat olisivat varmasti toisin päin, jos siellä miehen luona olisi paljon omanikäisiä nuoria aikuisia (=sisaruksia) ja lapsia. Joulu on minusta parhaimmillaan isossa porukassa, ja miehenikin tykkää siitä enemmän sellaisena, hän on todella hyvissä väleissä kaikkien sisarusteni kanssa, erityisesti toisen isoveljistä ja pikkusiskon puolison.  Kyse ei siis todellakaan ole siitä, että jotenkin "suosisimme" minun vanhempiani. Asumme kaikki niin lähekkäin, ettei välimatka koidu ongelmaksi - minun vanhemmat naapurikunnassa mutta alle 10 km:n päässä ja miehen vanhemmat toisella puolella tätä kaupunkia, välimatka suunnilleen sama.  [/quote] ainahan vaimon lapsuudenkodissa on ihanampi ja se ainoa, oikea joulu ja miehen on oltava myös samaa mieltä, tai pillua ei tule. Miehen äidin luona joulu on aina perseestä T. Palstaminiä

[/quote]Tällä kommentoijalla on pillu ongelma ihan niinkuin jollain toisella alkoholiongelma. Joka asiasta täytyy vääntää tämä sama kommentti.Aika rasittava ja säälittävä.

Vierailija
22/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna ei pitäisi ketään jättää yksin. Ymmärrän appivanhempiasi mutta ymmärrän myös sinua. Yleensä käydään äidin puolen mummolassa. Siellä kun on paljon väkeä ja joulutunnelmaa niin voisitte kutsua appivanhemmat myös mukaan.

Minulla ei ole omia vanhempia ja appivanhemmatkin ovat sellaista sorttia että me emme koskaan ole voineet vittää joulua heidän kanssaan. Emme näet ole olleet tervetulleita heille kun mieheni veli perheineen on aina kutsunut heidät ja se kuulemma on oikea joulu.

Joskus mietin että onko joulun tarkoitus ilkeillä muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette voi kutsua miehen vanhempia omien vanhempien luokse jouluksi?Lapsetkin tykkää kun kummatkin isovanhemmat mukana.Välimatkakin niin naurettavan pieni!

Vierailija
24/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:25"] Miehen vanhempien odotuksen ovat korkella. Kannattaisi ehkä tehdä vuorovuosisysteemi. Menette ensi vuonna sinne ja sitä seuraavana vuonna vanhemmillesi, tai sitten alatte olla kotona keskenänne, jos asiat tulevat liian vaikeaksi. Otan osaa, herkkänä ihmisenä kärsin toisten vaatimuksista. [/quote] Sehän tässä onkin, kun olemme melko orjallisesti noudattaneet tuollaista systeemiä :( Viime joulun olimme miehen vanhemmilla, ikinä ei ole ollut sellaista joulua myöskään aikana ennen lapsia, että olisimme käyneet vaan jomman kumman luona. En kuitenkaan voi sille mitään, että nautin enemmän joulusta oman perheeni luona - asiat olisivat varmasti toisin päin, jos siellä miehen luona olisi paljon omanikäisiä nuoria aikuisia (=sisaruksia) ja lapsia. Joulu on minusta parhaimmillaan isossa porukassa, ja miehenikin tykkää siitä enemmän sellaisena, hän on todella hyvissä väleissä kaikkien sisarusteni kanssa, erityisesti toisen isoveljistä ja pikkusiskon puolison.  Kyse ei siis todellakaan ole siitä, että jotenkin "suosisimme" minun vanhempiani. Asumme kaikki niin lähekkäin, ettei välimatka koidu ongelmaksi - minun vanhemmat naapurikunnassa mutta alle 10 km:n päässä ja miehen vanhemmat toisella puolella tätä kaupunkia, välimatka suunnilleen sama.  [/quote] ainahan vaimon lapsuudenkodissa on ihanampi ja se ainoa, oikea joulu ja miehen on oltava myös samaa mieltä, tai pillua ei tule. Miehen äidin luona joulu on aina perseestä T. Palstaminiä

[/quote]Jos nainen on omilla vanhemmillaan ja mies omillaan ei tietenkää pillua eikä senpuoleen kulliakaan tule. Harvalla miehellä on niin pitkät vehkeet että ihan eri taloihinkin ylettyis.Pakko se on samassa talossa olla jos meinaa yhtyä vaimoonsa. Ja onko miehen pakko olla niin typerä ja viettiensä vietävissä, että on pakko uhrata joulukin vaan etta sais.

Vierailija
25/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:38"]

Miksette voi kutsua miehen vanhempia omien vanhempien luokse jouluksi?Lapsetkin tykkää kun kummatkin isovanhemmat mukana.Välimatkakin niin naurettavan pieni!

[/quote]

Ulkopuolisia ei mahdu ja ei kai nyt voi kieltää esim. veljen perhettä tulemasta, jotta miehen vanhemmat saisivat tulla sinne jouluksi. Jotain rajaa täytyy pitää

Vierailija
26/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole ulkopuolisia vaan isovanhemmat.

Vierailija
27/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:52"]

Täytyy miettiä tuota, voisivatko appivanhemmat tulla minun vanhemmilleni ensi jouluksi. Ahdasta on jo nyt, mutta toisaalta, tuntuuko kaksi lisäsuuta enää missään, hyvä kysymys sekin... "Omista" ei kuitenkaan voi jättää ketään pois, tyylillä että tänä jouluna vanhin veljeni perheineen ei saa tulla, mutta "ulkopuolisia" ei tilojenkaan suomien realiteettien pohjalta voi hirveästi enää tuoda mukaan. 

[/quote]

Omat ja ulkopuoliset

Vierailija
28/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suruun liittyen: Tottakai lapsen kuolema on aina suunnaton suru, jota ei toivoisi kenellekään. Surun määrä on varmasti sama oli kyseessä ainoa lapsi tai ison sisarusparven osa. Jos kyseessä on ainoa lapsi, silloin kuitenkin surraan muutakin kuin lapsen kuolemaa. Surraan sitä, että enää ei olla vanhempia, että perhe on lopullisesti sammunut, että koskaan ei saada lapsenlapsia.
Suru lapsen kuolemasta on tottakai yhteismitallinen, mutta ainoan lapsen tapauksessa surun määrää saattavat nostattaa myös muut samassa yhteydessä surtavat asiat. Ainakin jossain tapauksissa.

Vierailija
29/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:41"]

[/quote]

Ulkopuolisia ei mahdu ja ei kai nyt voi kieltää esim. veljen perhettä tulemasta, jotta miehen vanhemmat saisivat tulla sinne jouluksi. Jotain rajaa täytyy pitää

[/quote]

Näköjään ap vetää rajan ulkopuolisiin appivanhempiin, etteivät tule omien sekaan pilaamaan joulun tunnelmaa. 

Vierailija
30/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos nainen on omilla vanhemmillaan ja mies omillaan ei tietenkää pillua eikä senpuoleen kulliakaan tule. Harvalla miehellä on niin pitkät vehkeet että ihan eri taloihinkin ylettyis.Pakko se on samassa talossa olla jos meinaa yhtyä vaimoonsa. Ja onko miehen pakko olla niin typerä ja viettiensä vietävissä, että on pakko uhrata joulukin vaan etta sais."

OLET SAIRAS JA KATKERA! Eikö ole parempaa tekemistä, kuin roikkua vauva-palstalla ja sekaantua keskusteluun, mihin sinulla ei ole mitään annettavaa.

Vierailija
31/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:52"]

Täytyy miettiä tuota, voisivatko appivanhemmat tulla minun vanhemmilleni ensi jouluksi. Ahdasta on jo nyt, mutta toisaalta, tuntuuko kaksi lisäsuuta enää missään, hyvä kysymys sekin... "Omista" ei kuitenkaan voi jättää ketään pois, tyylillä että tänä jouluna vanhin veljeni perheineen ei saa tulla, mutta "ulkopuolisia" ei tilojenkaan suomien realiteettien pohjalta voi hirveästi enäätuoda mukaan. 

[/quote]

"Omiahan" ne on ne appivanhemmatkin, ainakin miehellesi. Kurjaa että näet miehesi vanhemmat ja lapsesi toiset isovanhemmat ulkopuolisina. Miksette vietä joka toista joulua aina toisten isovanhempien luona?

[/quote]

Ehkä ap tarkoitti omilla sitä että jos appivanhemmat tulee hänen vanhemmilleen, niin eiväthän nämä suurimmalle osalle  siellä olevista ole "omia". Toista se olisi jos appivanhemmat tulisivat ap.n kotiin. Ja omat ja ulkopuoliset oli myös lainausmerkeissä.

[/quote]

Varmaan mieskin on kohta ap.lle ulkopuolinen. Eihän se ole hänen perhettään, vaan kuuluu siihen ulkopuoliseen anopin sukuun.

Paljosta lyödään vetoa, että tämä pari on eronnut viiden vuoden päästä. Mies kyllästyy olemaan ulkopuolista sukua ja löytää vaimon, kenen kanssa tuntee perustavansa oman perheen.

[/quote]Minusta ap vaikuttaa todella järkevältä ja ovathan he olleet miehenkin vanhemmilla. Tuskin eroavat. Olet taas yksi katkera kommentoija. Ja tottakai joulu on kivempi kun on muutakin nuorta porukkaa juhlimassa kuin vaan kaksi vanhempaa ihmistä.Ymmärrän ap:tä täysin. Mies ei ole ulkopuolista sukua ap:lle, mutta miehen vanhemmat ap:een perheelle kyllä.Jos joulu vietettäisiin ap:n kotona silloin molempien vanhemmat vois tulla, mutta vähän hullua, että ap: vanhempien luokse. Silloinhan kaikkien ap sisarusten puolisoiden  vanhemmat vois myöskin tulla ap: vanhempien kotiin joulun viettoon;)

Vierailija
32/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan miehen perhe aina vähän ulkopuolinen vaimon mielestä. Lukekaapa näitä anopinparjausketjuja taas vaihteeksi. Kun mikään ei ole samanlaista miehen kotona, kuin mihin pikkuvaimo on omassa kodissaan tottunut.

Vierailija
33/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:43"]

Ei ne ole ulkopuolisia vaan isovanhemmat.

[/quote]Isovanhempia he ovat vain ap perheelle. Eivät esim. ap pikkusiskon perheelle, jotka myöskin viettävät joulua ap lapsuuden kodissa. Heille ovat vieraita ihmisiä.

Vierailija
34/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli miehen puolelta ei tosiaankaan ole kuin miehen äiti ja isä, miksi ette kaikki he mukaanlukien viettäisi joulua yhdessä vanhempiesi luona? Kyllä kai kaksi aina mukaan mahtuu.

Vierailija
35/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:02"]

Mikäli miehen puolelta ei tosiaankaan ole kuin miehen äiti ja isä, miksi ette kaikki he mukaanlukien viettäisi joulua yhdessä vanhempiesi luona? Kyllä kai kaksi aina mukaan mahtuu.

[/quote]

Onhan jo vastattu, että he ovat ulkopuolisia

Vierailija
36/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisi se noloa kutsua miehen vanhemmat oman perheen luo joulunviettoon. Heillä on erilaiset tavat ja kaikki arastelisivat heitä ja monen perheen joulu menisi pilalle, kun matkassa olisi ulkopuolisia ihmisiä. Kai se nyt järkikin tajuaa, että perhejoulu on perhejoulu ja ei sinne raahata kaikenmaailman outoja ihmisiä matkaan. Hursti järjestää jouluja näille yksinäisille.

Vierailija
37/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 21:40"]Voisiko miehen vanhemmat kutsua sinun vanhempiesi luo viettämään joulua? Silloin olisi koko kööri koolla. Ja jos noin lähelläkin asutte.
[/quote]mietin just sama. Mieheni äiti on yksin niin joka joulu ja uusi vuosi kutsutaan hänet viettämään meidän kaikkien kanssa juhlaa !

Vierailija
38/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:41"]

[/quote]

[/quote]

Näköjään ap vetää rajan ulkopuolisiin appivanhempiin, etteivät tule omien sekaan pilaamaan joulun tunnelmaa. 

[/quote]Ap appivanhemmat ovat tietenkin "vieraita" ihmisiä ap: vanhempien kotona , jonne tulee muitakin ap:n sisaruksia joulunvietoon. Vai kuinka monella on myös sisarusten appivanhempia viettämässa joulua  omien vanhempie luona?

Vierailija
39/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hivuta, hivuta pikkuhiljaa. Kyllä mies antaa periksi ja jouluja ei vietetä enää miehen vanhempien luona. Yleensä miehet ei jaksa kauaa riidellä ja katsoa murjottavaa vaimoa, vaan perhesovun vuoksi myötäilevät vaimoaan. Parin vuoden päästä mies ei edes ehdota enää, että pitäisi hänen vanhempiaan muistaa.

Vierailija
40/81 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:02"]

[/quote]

Onhan jo vastattu, että he ovat ulkopuolisia

[/quote]He OVAT ulkopuolisia ap:n muulle perheelle. Mitäpä tuumaisitte jos oma sisko raahaisi OMAT appivanhempansa teidän suvun yhteiseen jouluun. Teille muille vieraat ihmiset? Appivanhemmat eivät tietenkään ole ulkopuolisia ap:lle, mutta ap:n muulle perheelle ja sisaruksille ja sisarusten puolisoille ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän