Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FAKTATIETOA LASTEN YMPÄRILEIKKAUKSESTA!

06.09.2006 |

Hei, eksyin sattumalta tänne monikulttuuristen palstalle ja huomasin taannoisen keskustelun poikien ympärileikkauksista. Lastensuojelun ammattilaisena ja 2-vuotiaan pikkupojan äitinä, en voi olla puuttumatta keskusteluun.

Vastustan jyrkästi rituaalista eli uskonnon määräyksiin perustuvaa ympärileikkausta. Perinnäistavan vuoksi tehdyt ympärileikkaukset ovat tarpeettomia, traumatisoivia ja jopa vaarallisia. Tätä mieltä ovat myös Suomen johtavat lastenkirurgit, lastenlääkärit sekä lastensuojelujärjestöt.

Ympärileikkauksen terveydelliset hyödyt ovat lähinnä myytti. Sen sijaan vaarat ja haitat ovat ilmeiset. Unicefin tilaston mukaan leikkauksia seuraaviin tulehduksiin ja muihin eri komplikaatioihin kuolee vuosittain kymmeniä tuhansia poikia; näistä suurin osa on alle 10 -vuotiaita.

Kyse on ennen kaikkea lastensuojelusta. Ympärileikkaus puuttuu poikalapsen seksuaaliseen koskemattomuuteen ja aiheuttaa pysyvän elimistönmuutoksen, jolla on sekä terveydellisiä että elämänlaadullisia vaikutuksia. Poikien ympärileikkauksia pidetään oikeutetusti epäinhimillisenä sukupuolielinten silpomisena ja siitä rangaistaan pahoinpitelynä. Lastensuojelulain mukaan lapsella on oikeus erityiseen suojeluun. Laki kieltää lapsen alistamisen ja nöyryyttävän kohtelun. Perustuslaki takaa lapsen ruumiilliseen koskemattomuuden. Lasta tulee kohdella yksilönä, jolla on täydet perusoikeudet syntymästään saakka. Tahallinen kivun ja vamman aiheuttaminen lapselle on rikoslaissa määritelty pahoinpitelyksi ja on rangaistavaa.

Sukuelinten silpominen on Suomessa rikos. Lasten oikeudet ovat Suomessa samat niin suomalaisille kuin muista maista muuttaneille lapsille. Lapsen fyysinen koskemattomuus on turvattu erittäin voimakkaasti Suomen lainsäädännössä. Ympärileikkaamisesta tai siinä avustamisesta voi saada teon törkeysasteesta riippuen usean vuoden vankeusrangaistuksen. Näin on silloinkin, jos Suomessa asuva henkilö viedään leikattavaksi ulkomaille.

Miten tähän asiaan pitäisi sitten suhtautua, kun etnisen ryhmän kulttuuri on ristiriidassa yhteiskunnan lakien ja käytäntöjen kanssa? Jos jonkun jumala vaatii puolustuskyvyttömien poikien ja tyttöjen sukuelinten viiltelyä ja silpomista, niin mitäpä tässä voi muuta tehdä, kuin toivoa että JÄRKI ja RAKKAUS LAPSEEN joskus voittaisivat tällaiset jumaluudet (ja julmuudet).

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa lähde tai mainita kirjoittajan, kun lainaa omassa tekstissä toisen henkilön kirjoittamaa tekstiä suoraan.

Vierailija
2/58 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lähteet voi mainita, jos jotakuta kiinnostaa

- YK:n lapsen oikeuksia koskeva yleissopimus (Sop 59-60/91)

- Lastensuojelulaki § 683/1983

- Rikoslaki § 39/1889

- LSKL:n lausunto Sosiaali- ja terveysministeriölle poikien ympärileikkauksesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutalaiset ja muslimit tekevät poikalapsilleen ympärileikkausia. Nyt kun kohta eduskuntaan tulee lakiehdotus ympärileikkausesta, leikkaus koskee poikalapsia ei tyttöjä. Minulla on kummatkin pojat leikkattuja ja heillä ei ole minkäänlaista muistikuvaa leikkuksesta. Mitä pienempänä leikataan sen parempi. Voit olla varma, vaikka Suomessa tulisi laki, joka kieltää poikien ympärileikkausen, silti muslimit ja juutalaiset leikkaavat poikalapsensa. Ruuhkautetaan sitten Suomen oikeuslaitokset, jos lakimiehet ovat sitä mieltä, että pahoinpitelemme lapsiamme. Samalla myös lävistykset ja tatuoinnitkin samaan syssyyn. Missään muualla maailmassa ei ole edes lakia, joka käsittäisi poikalapsien ympärileikkausen, kuin Ruotsi ja Ruotsikin sen sallii.

Vierailija
4/58 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/58 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin se on vanha uskontoon tiukasti sidoksissa oleva tapa jota ei noin vaan voi tosta vaan muttaa. Se tapa on ja se tulee varmasti myös säilymään niinkauan kuin ao. uskontoja harjoittavia ihmisiä on.

Minun mieheni on ympärileikattu,kuten myös veljeni, hän terveydellisistä syistä.

Mieheni pitää että se osana islamia ja se kuuluu tehdä eikä hän todellakaan kärsi asiasta! Samaten veljeltäni kysyin että onko siitä ollut mitään haittaa ja hän sanoi että ei yhtään mitään, ei senkummin haittaa mutta ehkä pikkasen enempi kuitenkin hyötyä.

Jos meille syntyy joskus poika ja vaikka en ole itse muslimi niin hänet ympärileikataan, se on selvä asia. Minä olen henk.kohtaisesti vakuuttuneempi sen terveydellisistä hyödyistä kuin haitoista, sanoo siitä muut niin paljon kuin haluaa.

Tässä maassakin on sairaanhoito asiat aika pielessä monessakin suhteessa, että luulis olevan näillä ihmisillä hyödyllisempääkin tekemistä. Esim.vanhustehoito on retuperällä, eikä siihen ole tullut parannusta vaikka siitä on jo muutama vuosi sauhuttu.

Vierailija
6/58 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa joka on kaikenlaisen tutkimuksen tyyssija yli 90% pojista ympärileikataan jo synnytyssairaalassa. Eivätkä kaikki heistä ole edes juutalaisia. Suomessa se tietysti on vaarallista, mutta vain muslimien harjoittamana. Juutalaisten ympärileikkauksista ei ole koskaan syntynyt vastaavaa haloota, vaikka he todella ovat ympärileikanneet ja tulevat ympärileikkaamaan poikansa jo vuosikymmenten ajan Suomessakin. voe voe..

Vierailija
7/58 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan ei luule, että edellä kirjoitus olisi faktaa. Kirjoittajalla ei näköjään ole mitään käsitystä edes siitä mitä poikien tarkoittaa. Kummatkin poikani on ympärileikattu ja tämän olen tehnyt nimenomaan heidän parasta ajatellen ja rakkaudesta heihin. Olen myös terveydenhuolto alallla ja aika vakuuttunut, että tamä on parasta lapsilleni ja kenen tahansa lapsille(pojille).Tyttöjen ympärileikkaus on siis todella eri asia. Mutta jokainen vanhempihan tämän asian ratkaisee tahollaan. Tässä eräs monista tutkimustuloksista.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4371384.stm

Vierailija
8/58 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistanpa tähän taas sen, mistä jo aiemmin oli puhetta... vallitsevan oikeuskäytännön mukaan poikien ympärileikkaus ei ole rikos. Valmisteilla on jopa laki, jossa nimenomaan säädettäisiin näin. Tampereen tapaus, jossa äidin todettiin syyllistyneen pahoinpitelyyn, lienee ainoa laatuaan. Siinäkin muistaakseni äiti jätettiin rangaistukseen tuomitsematta.

Alkuperäinen kirjoittaja viittasi maahanmuuttaneisiin etnisiin ryhmiin. Suomessa on vanha juutalaisyhteisö, sekä tataarit, joiden piirissä ympärileikkauksia on tehty iät ja ajat, ja varmasti tehdään jatkossakin. Ongelma tästä näyttää tulleen, kun maahanmuuttajamuslimit teettävät ympärileikkauksen lapsilleen.

Vähän ihmettelen alkuperäisen motiivia kirjoittaa tälle palstalle. Lastensuojelun ammattilaisena kunnioitan mielipidettäsi. Itse olen lähes valmis OTK, muslimi ja poikalapsen äiti. Juridiselta kannalta joudun olemaan jossain määrin samaa mieltä kanssasi. Muslimiäitinä en kuitenkaan voisi jättää ympärileikkausta pojalleni suorittamatta.

Vierailija
9/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että nämä fanaattiset puolustuspuheet menevät näissä asioissa lapsen edun edelle. Surullista. Yksikään kirjoittaja ei ole perustellut lasten silpomista muutoin kuin uskonnollisilla näkemyksillä. Uskonnon nimiin saa siis tehdä mitä vain (tämähän ei sinänsä ole mitään uutta..).

Jos suhtaudutte näin liberaalisti lasten pahoinpitelyyn, lienee lasten fyysinen ja psyykkinen kurittaminen muutoinkin ok? Tukkapöllyn antaminen lapselle lienee äidille pieni juttu, kun äiti on toisaalla valmis jopa poikansa sukuelinten (laittomaan) silpomiseen.

Miten on tyttöjen sukuelinten silpomisen laita? Onnistuisiko sekin, jos ei Suomessa, niin ehkäpä Ruotsissa? Eräs kirjoittaja " osuvasti" totesikin, että silpomiset suoritetaan jokatapauksessa, oli se sitten laitonta tai ei.

Mielestäni on aikamoista kaksinaismoralismia suhtautua lasten fyysiseen kurittamiseen muutoin kielteisesti, mutta kuitenkin antaa lapsensa silvottavaksi. Sanon näin, koska oletettavasti seuraavat kommentit ovat tätä tasoa..!

Niin tai näin. Edelleenkin tiedoksi perheille; poikien ja tyttöjen ei-lääketieteellinen ympärileikkaus on Suomessa lain mukaan rikos. Tämän faktan voitte tarkistaa vaikka lähimmästä oikeusaputoimistosta (maksutonta lainopillista neuvontaa).

Vierailija
10/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nea71:

Näyttää siltä, että nämä fanaattiset puolustuspuheet menevät näissä asioissa lapsen edun edelle. Surullista. Yksikään kirjoittaja ei ole perustellut lasten silpomista muutoin kuin uskonnollisilla näkemyksillä. Uskonnon nimiin saa siis tehdä mitä vain (tämähän ei sinänsä ole mitään uutta..).

Ymmärtääkseni tiedossasi ovat ympärileikkauksen väitetyt lääketieteelliset edut, joten miksi niistä sen enempää jauhamaan. Ymmärtääkseni niin muslimit kuin juutalaisetkin ympärileikkaavat poikalapsensa uskonnollisesta velvollisuudesta eivätkä sen terveysvaikutusten vuoksi. Tämän takia on turhaa lähteä esittämään terveysvaikutuksia leikkauksen motiiviksi.

Jos suhtaudutte näin liberaalisti lasten pahoinpitelyyn, lienee lasten fyysinen ja psyykkinen kurittaminen muutoinkin ok? Tukkapöllyn antaminen lapselle lienee äidille pieni juttu, kun äiti on toisaalla valmis jopa poikansa sukuelinten (laittomaan) silpomiseen.

Ympärileikkauksessa ei silvota sukupuolielintä vaan poistetaan esinahka!

Niin tai näin. Edelleenkin tiedoksi perheille; poikien ja tyttöjen ei-lääketieteellinen ympärileikkaus on Suomessa lain mukaan rikos. Tämän faktan voitte tarkistaa vaikka lähimmästä oikeusaputoimistosta (maksutonta lainopillista neuvontaa).

Oh-hoh! Onpa sitten kummalista, ettei paikallisessa terveyskeskuksessa lääkäri sen paremmin kuin neuvolan terveydenhoitajakaan ole saaneet rikosilmoitusta tehtyä.

Vierailija
11/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu ei tuo varmastikkaan yhtään hedelmällistä keskustelua, koska meidän ajatusmaailma on aivan erillainen. Minä muslimina uskon Jumalaan, Aatamin ja Eevan Luojaan, joka on tämän maailman kaikeuden luonut. Luoja tietää mikä on luodulle parasta ja islamissa on hengellinen puoli, joka puoltaa samalla meidän maallista elämäämme tuoden terveyteen liittyviä seikkoja, kuten paasto, rukous, ympärileikkaus ym. Näissäkin uskonnon suomissa teoissa, jota muslimi suorittaa on niin hengellinen ja fyysisen hyödyn puoli. Miksi sekoitat tytöt nyt tähän asiaan, etkö ymmärrä, että puhumme poikien ympärileikkausesta! Islamissa, profeetta muhammed, rauha hänen sielulleen, ei ole kurittanut lapsia, eikä sitä katsota hyväksi moraaliseksi käytöstavaksi. Mitä, mieltä olet, jos Suomeen tulee laki, joka hyväksyy poikien ympärileikkauksen? Hyväksyykö silloin Suomi lasten pahoinpitelyn ja lääkäri, joka suorittaa tämän toimenpiteen. Se on helppo heittää ilmaan" joo, tollasia ne fanaattiset muslimit on" . Olen rauhaa rakastava ihminen ja haluan mielelläni tehdä dialogiaa muiden uskontoa edustavien kanssa.

Vierailija
12/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruusu1:

Ymmärtääkseni tiedossasi ovat ympärileikkauksen väitetyt lääketieteelliset edut, joten miksi niistä sen enempää jauhamaan. Ymmärtääkseni niin muslimit kuin juutalaisetkin ympärileikkaavat poikalapsensa uskonnollisesta velvollisuudesta eivätkä sen terveysvaikutusten vuoksi. Tämän takia on turhaa lähteä esittämään terveysvaikutuksia leikkauksen motiiviksi

Poikien tai tyttöjen ympärileikkaukselle EI ole lääketieteellistä perustetta (poikk. liian ahdas esinahka ym). Olet aivan oikeassa, tätä motiivia on turha etsiä, koska sitä ei ole. Kyse on uskonnon vaatimasta velvollisuudesta, kuten asian ilmaisit.

[Ympärileikkauksessa ei silvota sukupuolielintä vaan poistetaan esinahka!

Poikalapsen ympärileikkauksessa poistaan esinahka, aivan oikein. Vastaava toimenpide tyttölapsella käsittää ulkoisten sukuelinten " poiston" , eikö näin ole? Siis poisto kuin poisto.

Itse näen asian toisella tavalla. Kyse on todellakin silpomisesta. Siinä vaiheessa kun puolustuskyvyttömän lapsen sukuelimiä aletaan rituualin omaisesti leikkelemään; on kyse silpomisesta. Valitettavasti.

Oh-hoh! Onpa sitten kummalista, ettei paikallisessa terveyskeskuksessa lääkäri sen paremmin kuin neuvolan terveydenhoitajakaan ole saaneet rikosilmoitusta tehtyä.

Tiedoksi sinulle, että monet lasten vakavat pahoipitelytkin (kallovammat) jäävät toisinaan ilmoittamatta sos.viranomaisille ja poliisille. Lain mukaan lääkärillä on kuitenkin ilmoitusvelvollisuus.

Voisithan mielenkiinnosta kysyä omalääkäriltäsi, suostuisiko hän tekemään lapsille " rituaali" -ympärileikkauksia? Kiinnostaisi tietää vastaus..

Vierailija
13/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusu1:

Poikien tai tyttöjen ympärileikkaukselle EI ole lääketieteellistä perustetta (poikk. liian ahdas esinahka ym). Olet aivan oikeassa, tätä motiivia on turha etsiä, koska sitä ei ole. Kyse on uskonnon vaatimasta velvollisuudesta, kuten asian ilmaisit.

Poikalapsen ympärileikkauksessa poistaan esinahka, aivan oikein. Vastaava toimenpide tyttölapsella käsittää ulkoisten sukuelinten " poiston" , eikö näin ole? Siis poisto kuin poisto.

Itse näen asian toisella tavalla. Kyse on todellakin silpomisesta. Siinä vaiheessa kun puolustuskyvyttömän lapsen sukuelimiä aletaan rituualin omaisesti leikkelemään; on kyse silpomisesta. Valitettavasti.

Tiedoksi sinulle, että monet lasten vakavat pahoipitelytkin (kallovammat) jäävät toisinaan ilmoittamatta sos.viranomaisille ja poliisille. Lain mukaan lääkärillä on kuitenkin ilmoitusvelvollisuus.

Voisithan mielenkiinnosta kysyä omalääkäriltäsi, suostuisiko hän tekemään lapsille " rituaali" -ympärileikkauksia? Kiinnostaisi tietää vastaus..

Vierailija
14/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nea71:

Ei, ei ole. Vastaava toimenpide olisi klitorista peittävän ihon/limakalvon poisto. Se, että on olemassa tapoja, jotka poistavat elimen osia tai koko elimen ei oikeuta vetämään yhtäläisyysmerkkiä tällaisen tavan ja esinahan poiston välille.

Näet asian väärin. Itse elimeen ei kosketa. Yksinkertaisemmakin luulisi ymmärtävän.

Jos pahoinpitelyn aiheuttama kallovamma jää ilmoittamatta, niin eiköhän ole syytä olettaa, että lääkärille on valehdeltu tapahtumista. Tuskin on lääkäriä joka vain kohauttaa olkiaan tällaisessa tapauksessa.

Omalääkäriä en viitsi vaivata ympärileikkauksella. Osaava ja luotettava lääkäri löytyy ihan toisaalta.

Vierailija
15/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa, kun poikani täytti 1 vuotta, hänen omalääkäri kysyi minulta, että laitetaanko lähete keskus sairaalaan ympärileikkausta varten. Monet lääkärit ovat valmiita uskonnollisiin ympärileikkauksiin, koska tietävät mistä on kyse, ei ainakaan silpomisesta. Aivan uskomatonta, että asia nähdään sellaisena, pahoinpitelynä??? Itse näen suomalaisen kulttuurin, joka hyväksyy lasten juopottelut ja seksi kokeilut myös välinpitämättömyytenä.Hyväksytään ryyppääminen, tokaisulla" no se kuuluu nuoruuteen" ja nuorten seksi käyttäytyminen muuttuu jatkuvasti ja lääkärit ovat huolissaan sukupuolitautien ja aborttien lisääntymisestä. Kyllä tässä yhteiskunnassa on moni asia ihan päälaelleen, jos ympärileikkausta pidetään pahoinpitelynä vanhemmille, joille heidän lapset ovat kaikki kaikessa. itse voin myös sanoa, ellen olisi poikiani leikannut, he olisivat tulleet kysymään miksei heitä ole leikattu ja heidän tulevat vaimot myös odottaa mieheltään, että heidät on leikattu. Minulle sopiva paita ei ole sinulle sopiva.

Vierailija
16/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä lapsensa leikelleistä on kysynyt lapsen mielipidettä asiassa ennen leikkausta? Ei varmaan monikaan. Pieni lapsihan ei voi itse vaikuttaa siihen, jos vanhemmat päättävät leikata lapsen. Eikö olisi parempi odottaa siihen asti, kunnes lapsi on itse kypsä päättämään asiasta? Vai pelkäättekö sitä, että lapsi ei suostuisikaan ympärileikattavaksi. Eikö tämä olisi kompromissi; ympärileikkaus tehdään kuten uskonto sitä vaatii, jos lapsi sitä itse haluaa. Silloin otettaisiin huomioon sekä uskonnon esittämät vaatimukset sekä lapsen oikeus päättää omasta ruumiistaan.

Ymmärrän, että on tietysti " kätevämpää" leikellä puolustuskyvytön vauva kuin suostutella nuorta leikkauttamaan esinahkansa tai klitoriksensa. Vauvalta kun ei voi kysyä tai saada lupaa. Vauvan sukuelinten silpominen on myös näppärää, koska " vauva ei tunne kipua" , eikä " muista operaatiosta mitään" .

Vierailija
17/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kuinka moni teistä lapsensa leikelleistä on kysynyt lapsen mielipidettä asiassa ennen leikkausta? Ei varmaan monikaan. Pieni lapsihan ei voi itse vaikuttaa siihen, jos vanhemmat päättävät leikata lapsen. Eikö olisi parempi odottaa siihen asti, kunnes lapsi on itse kypsä päättämään asiasta? Vai pelkäättekö sitä, että lapsi ei suostuisikaan ympärileikattavaksi. Eikö tämä olisi kompromissi; ympärileikkaus tehdään kuten uskonto sitä vaatii, jos lapsi sitä itse haluaa. Silloin otettaisiin huomioon sekä uskonnon esittämät vaatimukset sekä lapsen oikeus päättää omasta ruumiistaan."

Kuinka moni ympärileikattu poika on tullut sinulle kertomaan, ettei olisi sitä halunnut tai että siitä olisi jäänyt traumoja (kuten aiemmin väitit)?

Poika, jonka isältä, serkuilta, sediltä ja muilta yhteisön miehiltä on leikattu, tulee saamaan suuremmat traumat ellei häntä leikata. Uskallan väittää, että jokainen leikkaamaton poika odottaa leikkausta kasvaessaan, eikä voi ymmärtää miksi häntä ei ole leikattu kun muut on.

Mieheni suvussa on leikkaamaton teini-ikäinen poika, joka malttamattomana odottaa leikkaukseen pääsyä ja vain sen takia, että muut ilkkuvat leikkaamatonta. Ko. maassa on tapana leikata pojat nimenomaan kulttuuriperinteen vuoksi ei niinkään uskonnon. Mieheni taasen leikkautti itsensä aikuisena, koska vanhemmat eivät olleet hoitaneet asiaa pienenä. Parantuminen oli hitaanpaa ja riskit taatusti suuremmat kuin pienelle tehtynä. Syy leikkaukseen: suvun miehet nauroivat selän takan leikkaamattomuutta. Siinä sinulle ne traumat, mitä syntyy jos ei ajoissa leikata.

Myös aiemmin mainitsemasi kuolleisuus ja muut ongelmat syntyvät vain, jos leikkaus tehdään epähygieenisissä oloissa ei länsimaisessa sairaalassa. Tämänkin vuoksi toivon, että Suomeen saadaan laki, joka hyväksyy poikien ympärileikkauksen, eipähän tarvitse kenekään lähteä ainakaan ulkomaille leikkauttamaan. Riskit täällä ovat samat kuin missä tahansa muussa leikkauksessa.

Nea, sinulla ei ole oikeutta estää/halveksia muiden ihmisten kulttuurin tai uskon tuomia perinteitä, varsinkaan kun siitä ei sinulle ole vaaraa. Sinun lastasi ei kukaan tule leikkaamaan, mutta suo se meille muille, joiden perheessä perinteet/uskonto niin velvoittavat.

Vierailija
18/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ymmärtää että kyseessä on vuosisatoja, tuhansia vuosia vanha uskontoon voimakkaasti sidoksissa oleva asia jota sinä enkä minä eikä Kofi Ananna, george bushisat puhumattakaan voi muuttaa. Me emme välttämättä voi edes vaikuttaa piirun vertaa kenenkään ajattelutapaan vaikka asiaa kuinka tässä ruodittas.

Kuten sanoin minun mieheni, joka on ympärileikattu lapsena ei ole ikinä valittanut että siitä jäi hänelle jotain traumoja. Päinvastoin hän pitää että niin on toimittu itselleen tärkeänä ja ehodttomasti oikena menettelynä.

Sitäpaitti nykyäänkin ns. kristityt kastaa pieniä lapsia kirkon jäsenksi vaikka jokaisen kuuluis itse saada päättää liittyvätkö johonkin uskontokuntaan vai eivät. Tämähän on ihan sama asia.

Tämä kaste saattaa vaivata monia ihmisiä vaikka he oisivatkin sitten eronneet aikuisina kirkosta, niinkuin esim. minua itseäni.

Mutta koska elämme demokraattisessa valtiossa uskonnonvapaus on saavutettu etu mistä ei pidä missääntapauksessa luopua vaikka toisten vakaumukset ärsyttäs kuinka. Kunhan niistä ei vaan aleta tappeleen..

Vierailija
19/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nea, on ärsyttävää kun puhut tyttöjen ja poikien ympärileikkauksista aivan kuin ne olisivat sama asia. Tutustuisit edes hieman faktoihin ennen kun alat vouhottamaan;)

Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että tyttöjen ympärileikkaus on silpomista. Siihen ei ole mitään perusteita. Ei lääketieteellisiä,eikä uskonnollisia.

Suurista uskontokunnista kaksi (juutalaiset ja muslimit) ympärileikkaavat poikalapset ja yksi (kristityt) ei leikkaa.Piste. Pitäisikö siis sekä juutalaisten ja muslimien lopettaa vain siksi että se ei JOITAKIN kristittyjä miellytä. Ja niin kuin aiemmin jo joku totesi, esim.Yhdysvalloissa lähes kaikki pojat leikataan jo synnytyssairaalassa.

Traumoista...En ole kuullutkaan,että jollekin olisi jäänyt traumoja ympärileikkauksesta.Mieheni kotimaassa pojat ympärileikataan yleensä n.4-6vuotiaina.Sen jälkeen pojalle pidetään juhlat, on ihan sitä varten ostetut hienot vaatteet ja kengät, ja saa lahjoja ym. että kyllä varmaan traumoja jäisi jos jäisi tästä paitsi,ja tuntisi itsensä erilaiseksi kun muut;)

Varmaan jää enemmän traumoja lapsille,joiden ekat seksikokeilut on siinä 12vuotiaana suunnilleen ja yleensä humalassa (vanhemmat hienosti näyttää esimerkkiä käytöksellään) koska suomalaiseen kulttuuriinhan kuuluu että kaikkea pitää kokeilla ja seikkailla ennen kun " vakiintuu" .

Tiesitkö muuten että me muslimit pestään alapää aina wc-käynnin jälkeen? Sekin on varmaan lapselle haitallista ja pitäisi kieltää...voi vaikka normaali tasapaino mennä sekaisin;)

Vierailija
20/58 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en asiasta halua alkaa " riitelemään" näin uskonto pohjalta, mutta itse hoitajana en kyllä ympärileikkausta (pojan) näe kyllä silpomisena.

Kyseinen toimenpidehän on myös kestoltaan hyvin lyhyt ja sen kotihoito-ohjeet ovat hyvin yksinkertaiset noudattaa. (sinulla on varmaan myös tietoa tästä) Useinmitenhän siitä kun on todellakin enemmän hyötyä kuin haittaa, kuten jo aiemminkin näihin lääketieteellisiin seikkoihin vetosit, niistä puhun minäkin.

En ole myöskään koskaan kuullut, että kukaan olisi toimenpiteestä traumoja saanut, en myöskään suomalaisilta ihmisiltä joille se on tehty lääketietellisistä syistä, päinvastoin se on tuonut paljon helpotusta elämään.

Minulla ja miehelläni on suomalainen tuttu joka hyvin avoimesti asioistaan puhuu ja hän kertoi meille, että hänelle suomalaiselle miehelle on tehty ympärileikkaus aivan omasta pyynnöstä, tosin täysi-ikäisenä, hän on ihan ev.lut, eikä kyse tosiaankaan ollut lääketieteellisestä syystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi