FAKTATIETOA LASTEN YMPÄRILEIKKAUKSESTA!
Hei, eksyin sattumalta tänne monikulttuuristen palstalle ja huomasin taannoisen keskustelun poikien ympärileikkauksista. Lastensuojelun ammattilaisena ja 2-vuotiaan pikkupojan äitinä, en voi olla puuttumatta keskusteluun.
Vastustan jyrkästi rituaalista eli uskonnon määräyksiin perustuvaa ympärileikkausta. Perinnäistavan vuoksi tehdyt ympärileikkaukset ovat tarpeettomia, traumatisoivia ja jopa vaarallisia. Tätä mieltä ovat myös Suomen johtavat lastenkirurgit, lastenlääkärit sekä lastensuojelujärjestöt.
Ympärileikkauksen terveydelliset hyödyt ovat lähinnä myytti. Sen sijaan vaarat ja haitat ovat ilmeiset. Unicefin tilaston mukaan leikkauksia seuraaviin tulehduksiin ja muihin eri komplikaatioihin kuolee vuosittain kymmeniä tuhansia poikia; näistä suurin osa on alle 10 -vuotiaita.
Kyse on ennen kaikkea lastensuojelusta. Ympärileikkaus puuttuu poikalapsen seksuaaliseen koskemattomuuteen ja aiheuttaa pysyvän elimistönmuutoksen, jolla on sekä terveydellisiä että elämänlaadullisia vaikutuksia. Poikien ympärileikkauksia pidetään oikeutetusti epäinhimillisenä sukupuolielinten silpomisena ja siitä rangaistaan pahoinpitelynä. Lastensuojelulain mukaan lapsella on oikeus erityiseen suojeluun. Laki kieltää lapsen alistamisen ja nöyryyttävän kohtelun. Perustuslaki takaa lapsen ruumiilliseen koskemattomuuden. Lasta tulee kohdella yksilönä, jolla on täydet perusoikeudet syntymästään saakka. Tahallinen kivun ja vamman aiheuttaminen lapselle on rikoslaissa määritelty pahoinpitelyksi ja on rangaistavaa.
Sukuelinten silpominen on Suomessa rikos. Lasten oikeudet ovat Suomessa samat niin suomalaisille kuin muista maista muuttaneille lapsille. Lapsen fyysinen koskemattomuus on turvattu erittäin voimakkaasti Suomen lainsäädännössä. Ympärileikkaamisesta tai siinä avustamisesta voi saada teon törkeysasteesta riippuen usean vuoden vankeusrangaistuksen. Näin on silloinkin, jos Suomessa asuva henkilö viedään leikattavaksi ulkomaille.
Miten tähän asiaan pitäisi sitten suhtautua, kun etnisen ryhmän kulttuuri on ristiriidassa yhteiskunnan lakien ja käytäntöjen kanssa? Jos jonkun jumala vaatii puolustuskyvyttömien poikien ja tyttöjen sukuelinten viiltelyä ja silpomista, niin mitäpä tässä voi muuta tehdä, kuin toivoa että JÄRKI ja RAKKAUS LAPSEEN joskus voittaisivat tällaiset jumaluudet (ja julmuudet).
Kommentit (58)
ruusu1:
ennen muinoin runkkaaminen oli todella häpeällistä eikä kukaan oikeesti tehny sellasta... ei ainakaan tunnustanu. Vain luuserit alentu itteään hiplaileen. Nykyään kun katselee lapsia pihalla niin tekevät siellä runkkaus eleitä, sun muuta irvokasta.Niin ne ajat muuttuu, ja ympärileikkauksen vasta-aiheeksi kelpaa oletus itsetyydytyksen estymisestä...
Muuten en ota asiaan kantaa, mutta islamista kyllä löytyy perusteita tyttöjen ympärileikkaukselle, muistaakseni miranora (en ole varma) siitä laittoi linkkiäkin tänne. Siinä siis sanottiin, että tyttöjen yl ei ole pakollinen, mutta on kunniakasta.
Tässä vielä linkki kyseiseen keskusteluun
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5660598&p=&mpage=1&tmode=…
Muuten en ota asiaan kantaa, mutta islamista kyllä löytyy perusteita tyttöjen ympärileikkaukselle, muistaakseni miranora (en ole varma) siitä laittoi linkkiäkin tänne. Siinä siis sanottiin, että tyttöjen yl ei ole pakollinen, mutta on kunniakasta.
Jua:
Sinä sitten löydät paljon asiaa aina rivien välistä, sopivasti omien mieltymysten mukaisia asioita...
Nikki " Huolissaan" otti esille masturboinnin hoitelemisen. Kyse ei siis ollut minun mieltymyksistäni.
Asmaa kirjoitti siellä toisessa ketjussa näin:
Tämä onkin hyvä esimerkki asiasta - itse näin tv:ssä muutama vuosi sitten dokkarin naisten ympärileikkauksesta, siinä muistaakseni haastateltiin ihmisiä (miehiä että naisia) Egyptissä ja Somaliassa ainakin.. ja siinä yksi haastatelluista väitti kiven kovaa, että naisten ympärileikkaus löytyy Koraanista. Ja häneltä kysyttiin kohtaa, niin hän antoi jonkin kohdan ja dokkarin tekijät olivat tarkistaneet sen eikä kohta edes puhu mistään edes sinnepäin viittaavasta - aika yllättävää olisikin, kun ei Koraani mainitse moista asiaa.
Mitä tulee naisten ympärileikkaukseen Sunnassa, siellä se mainitaan. Mutta mitä olen tarkemmin asiaan perehtynyt, niin suositus on kuitenkin se, ettei naista leikata millään lailla jos ei siihen ole tarvetta.. ja missään nimessä ei saisi tehdä sellaista mitä joissain maissa tapahtuu, jota voi jo kutsua mutilaatioksi. Inhottavaa. Vaan samaan tapaan kuin jos naisella on liian suuret häpyhuulet, niitä Suomessakin pienennetään, ettei ne haittaa naisen elämää..
Missä kohtaa sanotaan että se olisi " kunniakasta" Islamin mukaan, niin kuin väität Jua???
Tässä on keskustelua naisten ympärileikkauksesta.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=5660598&p=&mpage=2&tmode=…
Asmaa - 27.11. 19:11 (21/41)
tässäpä aiheesta
ellimo:
voinko kysyä, mistä löytyy sunna joka sallii naisen ympärileikkauksen koska mieheni ei usko että sellainen on olemassa.
Ibn Qudamah (may Allah have mercy on him) said, in his book al-Mughni: " Circumcision is obligatory for men, and it is an honour for women, but it is not obligatory for them. This is the opinion of many scholars. (Imam) Ahmad said: For men it is more strictly required, but for women it is less strictly required." (al-Mughni 1/70).
In Madeenah there was a woman who circumcised women and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said to her: ¿Do not go to the extreme in cutting; that is better for the woman and more liked by the husband.¿ Narrated by Abu Dawood (5271), classed as saheeh by Shaykh al-Albaani in Saheeh Abi Dawood.
Tässä siis ketjun viesti nro 21.
Sinä väitit viestissäsi, ettei tyttöjen ympärileikkaukselle löydy minkaanlaisia perusteita, minä taas väitän sinun olevan väärässä, ja esitän sinulle perusteet.
mariam-83-:
" Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että tyttöjen ympärileikkaus on silpomista. Siihen ei ole mitään perusteita. Ei lääketieteellisiä,eikä uskonnollisia."
minä muslimina pyrin ensisijaisesti noudattamaan Koraanin ohjeita, koska se on muuttumaton...haditheja on heikkoja ja vahvoja...
muslimit tunne omaa uskontoaan kovin hyvin, ja että he ovat mielellään " valitsemassa" sääntöjä, jotka sopivat omaan elämäänsä. Sunna kuuluu olennaisena asiana islamin uskoon, ja monet arkipäivään kuuluvat säännöt tulevat Sunnasta. Onko sinulla mitään muita " sääntöjä" , joita et halua uskoa/noudattaa ?
Voisikohan joku muslimi vastata minulle, ja kertoa, onko islamissa sallittua tällainen " valikointi" uskossaan, tyyliin tuohon uskon, mutta tuohon en. Mielestäni näin ei ole.
mariam-83-:
minä muslimina pyrin ensisijaisesti noudattamaan Koraanin ohjeita, koska se on muuttumaton...haditheja on heikkoja ja vahvoja...
Kun minä en ainakaan ole riidellyt, kunhan korjasin muslimin tietoja omasta uskonnostaan. Vai onko se kielletty, tulisiko minun uskoa yksittäisen muslimin väitettä uskonnon pyhien kirjoitusten sijasta ?
Ja vielä, tulisiko SINUN muslimina antaa uskonsisaresi väittää asioita uskonnostaan, jotka eivä ole totta ? Eikö sinun tulisi puuttua asiaan, ja opettaa siskollesi enemmän islamista ?
ruusu1:
MINÄ muslimina pyrin ensisijaisesti noudattamaan Koraanin ohjeita, koska se on muuttumaton...haditheja on heikkoja ja vahvoja...
Minä-sanalla tuossa edellisessä lauseessa tarkoitin siis ITSEÄNI, enkä välttämättä muita muslimeja;)
Mutta minä siis pyrin noudattamaan Koraanin sääntöjä, koska uskon Koraanin olevan suoraa Jumalan sanaa, jota Jumala myös suojelee muuttumiselta. Haditheja on heikkoja ja vahvoja.
Mutta siis, Koraanin uskon olevan 100% totta, Jumalan sanaa, siksi siis yritän elää sen ohjeiden mukaan. Toisin kuin jotkut kristityt esim.hyväksyvät naispappeuden ym.vaikka raamattu sen kieltää, mutta nyt alkaa jo mennä aiheen ohi, joten parasta lopettaa:)
Kun sanoit että jotkut muslimit eivät tunne omaa uskontoaan kovin hyvin, ja että he ovat mielellään " valitsemassa" sääntöjä, jotka sopivat omaan elämäänsä....niin oletko ajatellut että kyllä he saattavat tuntea uskontoaan, mutta heillä on heikkouksia/vaikeuksia noudattaa jotain sääntöjä? Koska ihmiset, muslimitkaan eivät ole täydellisiä.
Minusta Islamissa on hienoa juuri se, että on selkeät säännöt, ja niitä ainakin pyritään noudattamaan:)
Jua:
Sinä väitit viestissäsi, ettei tyttöjen ympärileikkaukselle löydy minkaanlaisia perusteita, minä taas väitän sinun olevan väärässä, ja esitän sinulle perusteet.
mariam-83-:
" Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että tyttöjen ympärileikkaus on silpomista. Siihen ei ole mitään perusteita. Ei lääketieteellisiä,eikä uskonnollisia."
Pitänee sitten vielä omia sanojaan alkaa selventämään, ettei niitä tarvitse käyttää sisariani vastaan.
Sunnasta löytyy maininta naisten ympärileikkauksesta. Koraanista taas ei löydy. Vaikka se sunnassa mainitaankin niin missään ei itse asiassa [b]määrätä[/b] tekemään sitä. Toisaalta suurin osa naisten ympärileikkausta koskevista haditheista on tosiaankin heikkoja. Tästä johtunee se, että asiasta ei olla edes [b]yksimielisiä[/b] muslimien keskuudessa. Toisaalta nekin oppineet, joiden olen lukenut sanoneen, että naisten ympärileikkaus olisi suositeltavaa niin kuitenkin sanovat, että jos sille ei ole mitään [b]tarvetta[/b] niin parempi olla tekemättä.
Mitä sitten tulee haditheihin noin muuten, niin niiden kanssa tosiaan saa olla tarkkana. Joukossa on niin heikkoja, keksittyjä kuin aitojakin haditheja. Sunnimuslimit ovat yleisesti ottaen (käsittääkseni) sitä mieltä, että Koraani määrää seuraamaan myös sunnaa (
ts. ottamaan sen mitä Profeetta Muhammad tuo mukanaan / tottelemaan häntä
). Jo rukouspesumme ja rukouksemme yksityiskohdat löytyvät sunnasta.
Al-Mughnista mainittu viite on siis oppineen näkemys asiasta. Abu Dawuudista mainittu hadith on joidenkin oppineiden mielestä heikko, Shaykh al-Albaani taas luokitteli sen sahiihiksi.
Toin nuo seikat esille toisessa keskustelussa ihan siitä syystä, että asiasta on mainintoja. Mutta täytynee nyt edelleen selventää, että missään ei ole määräystä.
Jualle vielä sanoisin, että on aika vaikeaa lähteä väittämään tällaisesta asiasta ainoana oikeana tietona, koska muslimitkaan eivät ole siitä yksimielisiä - johtuen daliilin (todisteiden) puutteesta.
Ja Allaah tietää parhaiten.
Siunattua Ramadaania sisarille islaamissa!
Asmaa:
Jua:Sinä väitit viestissäsi, ettei tyttöjen ympärileikkaukselle löydy minkaanlaisia perusteita, minä taas väitän sinun olevan väärässä, ja esitän sinulle perusteet.
mariam-83-:
" Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että tyttöjen ympärileikkaus on silpomista. Siihen ei ole mitään perusteita. Ei lääketieteellisiä,eikä uskonnollisia."Pitänee sitten vielä omia sanojaan alkaa selventämään, ettei niitä tarvitse käyttää sisariani vastaan.
Sunnasta löytyy maininta naisten ympärileikkauksesta. Koraanista taas ei löydy. Vaikka se sunnassa mainitaankin niin missään ei itse asiassa [b]määrätä[/b] tekemään sitä. Toisaalta suurin osa naisten ympärileikkausta koskevista haditheista on tosiaankin heikkoja. Tästä johtunee se, että asiasta ei olla edes [b]yksimielisiä[/b] muslimien keskuudessa. Toisaalta nekin oppineet, joiden olen lukenut sanoneen, että naisten ympärileikkaus olisi suositeltavaa niin kuitenkin sanovat, että jos sille ei ole mitään [b]tarvetta[/b] niin parempi olla tekemättä.
Mitä sitten tulee haditheihin noin muuten, niin niiden kanssa tosiaan saa olla tarkkana. Joukossa on niin heikkoja, keksittyjä kuin aitojakin haditheja. Sunnimuslimit ovat yleisesti ottaen (käsittääkseni) sitä mieltä, että Koraani määrää seuraamaan myös sunnaa (
ts. ottamaan sen mitä Profeetta Muhammad tuo mukanaan / tottelemaan häntä
). Jo rukouspesumme ja rukouksemme yksityiskohdat löytyvät sunnasta.
Al-Mughnista mainittu viite on siis oppineen näkemys asiasta. Abu Dawuudista mainittu hadith on joidenkin oppineiden mielestä heikko, Shaykh al-Albaani taas luokitteli sen sahiihiksi.
Toin nuo seikat esille toisessa keskustelussa ihan siitä syystä, että asiasta on mainintoja. Mutta täytynee nyt edelleen selventää, että missään ei ole määräystä.
Jualle vielä sanoisin, että on aika vaikeaa lähteä väittämään tällaisesta asiasta ainoana oikeana tietona, koska muslimitkaan eivät ole siitä yksimielisiä - johtuen daliilin (todisteiden) puutteesta.
Ja Allaah tietää parhaiten.
Siunattua Ramadaania sisarille islaamissa!
Missä olen käyttänyt sanojasi sisariasi vastaan ?
Missä olen väittänyt, että islamissa on MÄÄRÄTTY naisille ympärileikkaus ?
Mistä ihmeestä te löydätte noin paljon asiaa rivien välistä ? Luulin, että se on vain ruusu1, mutta näemmä muutkin palstan muslimit näkevät vain sen, mitä haluavat.
Ei kai se minun syyni ole, jos Sunnasta löytyy perusteita tyttöjen ympärileikkaukseen ? Vai tulisiko tällaiset " ikävät" asiat vain lakaista maton alle, tyyliin poissa silmistä, poissa mielestä ?
Kaikki mahdolliset uskonnot ovat jakautuneet, ja väittelevät eri uskonkirjojen tulkinnoista, mutta fakta on silti se, että suurin osa muslimeista uskoo Koraaniin JA Sunnaan.
Niin tai näin. Edelleenkin tiedoksi perheille; poikien ja tyttöjen ei-lääketieteellinen ympärileikkaus on Suomessa lain mukaan rikos. Tämän faktan voitte tarkistaa vaikka lähimmästä oikeusaputoimistosta (maksutonta lainopillista neuvontaa).
Jos uskonnollisista syistä tehty ympärileikkaus on rikos, niin miksi sitten Oulussa lähetteen leikkaukseen saa omalääkäriltä ja leikkaus suoritetaan Oulun yliopistollisessa sairaalassa päiväpolikliinisesti ( Olikohan oikea termi?!) ja maksaa 22 euroa.?
[/quote]
Ylimmäinen on lainattu teksti.
Alimmainen minun kirjoittama kysymys.
nea71:
ruusu1:
Ymmärtääkseni tiedossasi ovat ympärileikkauksen väitetyt lääketieteelliset edut, joten miksi niistä sen enempää jauhamaan. Ymmärtääkseni niin muslimit kuin juutalaisetkin ympärileikkaavat poikalapsensa uskonnollisesta velvollisuudesta eivätkä sen terveysvaikutusten vuoksi. Tämän takia on turhaa lähteä esittämään terveysvaikutuksia leikkauksen motiiviksiPoikien tai tyttöjen ympärileikkaukselle EI ole lääketieteellistä perustetta (poikk. liian ahdas esinahka ym). Olet aivan oikeassa, tätä motiivia on turha etsiä, koska sitä ei ole. Kyse on uskonnon vaatimasta velvollisuudesta, kuten asian ilmaisit.
[Ympärileikkauksessa ei silvota sukupuolielintä vaan poistetaan esinahka!
Poikalapsen ympärileikkauksessa poistaan esinahka, aivan oikein. Vastaava toimenpide tyttölapsella käsittää ulkoisten sukuelinten " poiston" , eikö näin ole? Siis poisto kuin poisto.
Itse näen asian toisella tavalla. Kyse on todellakin silpomisesta. Siinä vaiheessa kun puolustuskyvyttömän lapsen sukuelimiä aletaan rituualin omaisesti leikkelemään; on kyse silpomisesta. Valitettavasti.
Oh-hoh! Onpa sitten kummalista, ettei paikallisessa terveyskeskuksessa lääkäri sen paremmin kuin neuvolan terveydenhoitajakaan ole saaneet rikosilmoitusta tehtyä.
Tiedoksi sinulle, että monet lasten vakavat pahoipitelytkin (kallovammat) jäävät toisinaan ilmoittamatta sos.viranomaisille ja poliisille. Lain mukaan lääkärillä on kuitenkin ilmoitusvelvollisuus.
Voisithan mielenkiinnosta kysyä omalääkäriltäsi, suostuisiko hän tekemään lapsille " rituaali" -ympärileikkauksia? Kiinnostaisi tietää vastaus..Oulussa tehdään.
nea71:
ruusu1:
Ymmärtääkseni tiedossasi ovat ympärileikkauksen väitetyt lääketieteelliset edut, joten miksi niistä sen enempää jauhamaan. Ymmärtääkseni niin muslimit kuin juutalaisetkin ympärileikkaavat poikalapsensa uskonnollisesta velvollisuudesta eivätkä sen terveysvaikutusten vuoksi. Tämän takia on turhaa lähteä esittämään terveysvaikutuksia leikkauksen motiiviksiPoikien tai tyttöjen ympärileikkaukselle EI ole lääketieteellistä perustetta (poikk. liian ahdas esinahka ym). Olet aivan oikeassa, tätä motiivia on turha etsiä, koska sitä ei ole. Kyse on uskonnon vaatimasta velvollisuudesta, kuten asian ilmaisit.
[Ympärileikkauksessa ei silvota sukupuolielintä vaan poistetaan esinahka!
Poikalapsen ympärileikkauksessa poistaan esinahka, aivan oikein. Vastaava toimenpide tyttölapsella käsittää ulkoisten sukuelinten " poiston" , eikö näin ole? Siis poisto kuin poisto.
Itse näen asian toisella tavalla. Kyse on todellakin silpomisesta. Siinä vaiheessa kun puolustuskyvyttömän lapsen sukuelimiä aletaan rituualin omaisesti leikkelemään; on kyse silpomisesta. Valitettavasti.
Oh-hoh! Onpa sitten kummalista, ettei paikallisessa terveyskeskuksessa lääkäri sen paremmin kuin neuvolan terveydenhoitajakaan ole saaneet rikosilmoitusta tehtyä.
Tiedoksi sinulle, että monet lasten vakavat pahoipitelytkin (kallovammat) jäävät toisinaan ilmoittamatta sos.viranomaisille ja poliisille. Lain mukaan lääkärillä on kuitenkin ilmoitusvelvollisuus.
Voisithan mielenkiinnosta kysyä omalääkäriltäsi, suostuisiko hän tekemään lapsille " rituaali" -ympärileikkauksia? Kiinnostaisi tietää vastaus..Oulussa tehdään.
Siis Oulussa tehdään. Ja toivottavasti jatkossakin.
vastaus tähän tekstiin (jenni-äiti):
" Ensinnäkin muistutan siitä että Kristinuskossa ympärileikkaus ei ole kiellettyä! Minulle on Kristityt sanoneet että Jeesus ei kieltänyt ympärileikkausta, mutta hän sanoi että sitä ei tarvi suorittaa. No tässä kohtaa ihmettelen Kristittyjen ajatustapaa siitä että ensin Jumala käski ympärileikkauttaa poikalapset mutta myöhemmin hänen lähettämänsä Jeesus kumosi sen käskyn. Ei mee kaaliin!"
Tässä lyhyehkö selitys juutalaisuuden ja kristinuskon erosta tässä ympärileikkaus asiassa. Ja siis kristinuskon juurethan ovat juutalaisuudessa, samaa Vanhaa Testamenttia lukevat molemmat. Mutta kristinuskossa ei tarvitse tulla ensin juutalaiseksi eli ympärileikkausta ei tarvi suorittaa eikä muitakaan juutalaisuuden sääntöjä noudattaa pelastuakseen eikä merkkinä liitosta Jumalan kanssa, vaan pelastus tulee uskosta Jeesukseen (Jeesuksen tulo ja sovitustyö siis muutti Vanhan Testamentin asetelman), ja merkki liitosta Jumalan kanssa on sydämessä.
" Israelilaisille ympärileikkaus on ollut muinaisuudesta saakka peruuttamaton merkki Abrahamin liitosta, jonka Jumala solmi itsensä ja kansansa välille (1 Moos 17:9-14; 3 Moos 12:3). Juutalainen poika ympärileikataan kahdeksantena päivänä syntymänsä jälkeen.
Uudessa testamentissa mainitaan Jeesuksen ympärileikkaus ja hänen viemisensä temppeliin (Luuk 2:21-24). Juutalais-kristilliset alkuseurakunnat pitivät kiinni ympärileikkauksesta, mutta pakanuudesta kääntyneet torjuivat tämän tavan (Apt 15). Taustalla oli vakava ongelma: pitääkö uskoon tulleiden pakanoiden kääntyä ensin juutalaisiksi ennen kuin heistä voi tulla kristittyjä? Apostolien kokous ratkaisi asian evankeliumin perusteella: ei pidä, koska se tekisi armon turhaksi.
Paavalin mukaan ratkaisevaa pelastuksen kannalta ei ole ¿käsin tehty¿ lain ympärileikkaus, vaan Hengessä tapahtunut ¿sydämen ympärileikkaus¿ (Room 2:29).
Lisäksi Paavali varoittaa pitämästä ympärileikkausta ikään kuin ¿varmuuden vuoksi¿ pelastukseen välttämättömänä. Paavalin mukaan Kristuksen omat ovat jo osallisia tuosta ¿sydämen ympärileikkauksesta¿. Jeesuksen seuraajilla on sisimmässään näet Jumalan Henki, joka vakuuttaa, että olemme Jumalan lapsia ja Jumalan tekemän uuden liiton perillisiä (Gal 5:1-6, 12)."
Teksti lainattu sivulta http://www.evl.fi/kkh/kuo/klk/Juutalaisuus/johdatusjuutalaisuuteenI.htm