Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peukutusgallup: oletko keskimääräistä älykkäämpi?

Vierailija
25.12.2014 |

Jos kyllä -> peukku ylös, jos et ole -> peukku alas. Perusteluja voi kirjoitella ketjuun myös.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testit, koulunumerot/arvosanat ei kerro sitä kuinka yleismaallisesti on paljon älliä päässä

Vierailija
22/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian älykäs pohtiakseni tällaisia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:15"] Luultavasti olen koska olen ylioppilas ja opiskelen yliopistossa. Olenko keskimääräistä älykkäämpi yliopistolla, se onkin toinen juttu se... [/quote]   Av-klassikko. Suorittanut lukion, opiskelee yliopistossa ja päättelee siitä että lienee keskimääräistä älykkäämpi. 3 peukkua, 13 alapeukkua... [/quote] Hyvä ulkoaoppimistaito.

[/quote]

Itse voisin vastata sanoin kuin 4, opiskelen myös yliopistossa mutta en todellakaan lähtisi keulimaan sillä, että olen keskimääräistä älykkäämpi. Saatan toki olla, sain tuosta mensan nettitestistä hyvän tuloksen, tosin en loistavaa. Yliopistolla on kuitenkin aina fiksuja tyyppejä ja monia älykkäämpiä ja lukeneempia kuin minä, joten olen hyvin varovainen sen suhteen, että väittäisin itsestäni mitään.

Mitä tulee tuohon "hyvä ulkoaoppismistaito" -kommenttiin, niin kyllä, kyky oppia nopeasti ja myös ulkoa kuitenkin auttaa asioiden omaksumista. Yliopisto-opiskelu ei tee automaattisesti kenestäkään älykästä, mutta se tarjoaa toki työkaluja älyllisen ajattelun kehittämiseen. Toisekseen, jos haluat alallasi tehdä muutakin, kuin vain keksiä pyörää uudelleen, on sitkeästi jaksettava tutustua siihen, mitä muut ovat ennen sinua tehneet. Se vaatii tuota pitkäjänteistä oppimiskykyä, jossa vain toistetaan sitä, mitä muut ovat tehneet. Olisi nimittäin hölmöä esittää omina ajatuksinaan sitä, mitä jotkut ovat jo sanoneet tai kuvitella voivansa keksiä jotakin uutta ilman, että tutustuu siihen, mitä on jo tehty.

Vierailija
24/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:46"]Jos kyllä -> peukku ylös, jos et ole -> peukku alas. Perusteluja voi kirjoitella ketjuun myös.
[/quote][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:46"]Jos kyllä -> peukku ylös, jos et ole -> peukku alas. Perusteluja voi kirjoitella ketjuun myös.
[/quote]

Olen. Olen koska minut on neurologisesti testattu sekä älykkyyden että oppimisen kannalta. Itse en pidä itseäni mitenkään erikoisena ja minut hyvin tuntevat ihmiset. Pitävät minua alisuorittajana kuulemma minä olen huomattavasti älykkäämpi kuin annan kaikille ymmärtää.

Vierailija
25/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskimääräinen älykkyysosamäärä on 100, niin kyllä uskoisin että saisin virallisesta mensan testistä vähintään 101. Eli olen keskimääräistä älykkäämpi.

Vierailija
26/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:15"] Luultavasti olen koska olen ylioppilas ja opiskelen yliopistossa. Olenko keskimääräistä älykkäämpi yliopistolla, se onkin toinen juttu se... [/quote]   Av-klassikko. Suorittanut lukion, opiskelee yliopistossa ja päättelee siitä että lienee keskimääräistä älykkäämpi. 3 peukkua, 13 alapeukkua... [/quote] Hyvä ulkoaoppimistaito.

[/quote]

Itse voisin vastata sanoin kuin 4, opiskelen myös yliopistossa mutta en todellakaan lähtisi keulimaan sillä, että olen keskimääräistä älykkäämpi. Saatan toki olla, sain tuosta mensan nettitestistä hyvän tuloksen, tosin en loistavaa. Yliopistolla on kuitenkin aina fiksuja tyyppejä ja monia älykkäämpiä ja lukeneempia kuin minä, joten olen hyvin varovainen sen suhteen, että väittäisin itsestäni mitään.

Mitä tulee tuohon "hyvä ulkoaoppismistaito" -kommenttiin, niin kyllä, kyky oppia nopeasti ja myös ulkoa kuitenkin auttaa asioiden omaksumista. Yliopisto-opiskelu ei tee automaattisesti kenestäkään älykästä, mutta se tarjoaa toki työkaluja älyllisen ajattelun kehittämiseen. Toisekseen, jos haluat alallasi tehdä muutakin, kuin vain keksiä pyörää uudelleen, on sitkeästi jaksettava tutustua siihen, mitä muut ovat ennen sinua tehneet. Se vaatii tuota pitkäjänteistä oppimiskykyä, jossa vain toistetaan sitä, mitä muut ovat tehneet. Olisi nimittäin hölmöä esittää omina ajatuksinaan sitä, mitä jotkut ovat jo sanoneet tai kuvitella voivansa keksiä jotakin uutta ilman, että tutustuu siihen, mitä on jo tehty.

[/quote]

Turha tehdä sit aloitusta pidätkö itseäsi keskimääräistä älykkäämpänä - perustele

Olisiko parempi vastata ei, en pidä koska opiskelen yliopistossa ja olen suorittanut lukion.

Vierailija
27/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:22"]

[/quote]

[/quote]

Turha tehdä sit aloitusta pidätkö itseäsi keskimääräistä älykkäämpänä - perustele

Olisiko parempi vastata ei, en pidä koska opiskelen yliopistossa ja olen suorittanut lukion.

[/quote]

En ole ketjun aloittaja.

Ja en vastannut kysymykseen "ei", vaan vastaukseni kuvasi sitä, että älykkyyden voi ymmärtää kontekstiriippuvaiseksi, kuten nuo mainitut mensan testit.

Vierailija
28/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain aikoinani erääseen työpaikkaan ja siellä tehtiin kahden päivän ns älylliset kykytestit. Tiesin niiden menneen hyvin ja olin kyllä vähän turboboostannut itseäni henkisesti niihin  ja bonuksen päälle toisen päivän jälkeen karmee migreeni kun hermopaine hellitti.

Soittaessani lausuntoa arvioinin tehneeltä psykologilta, hän luki lausunnon ja sanoi että hän on vähän yli 300 henkilöarviota antanut ja sain viidenneksi kovimmat pisteet noista hänen arvioimistaan. Edellä yksi tekniikan tohtori, kaksi dippainssiä ja yksi FM, minä silloinen teku-väliaikaisinssioppilas siinä viidentenä. Eli kait sitä sitten jossain määrin älyllistä/loogista kyvykkyyttä on. Sama kuvio on toistunut myöhemissä "kykytesteissä" ylenemisten yms siirtymien kohdalla, aina terävimmässä 5%:n joukossa.

Mutta en silti pidä itseäni kovin älykkäänä - jos _oikeasti_ olisin älykäs, minulla näin nelikymppisenä olisi omaisuus jonka myötä ei tarvitsisi enää mennä arkitöihin vaan saisi keskittyä johonkin mitä oikeasti tykkään tehdä. Eli vaeltaa, kalastaa ja metsästää ympäri vuoden. Vaikka työni onkin suht värikästä ja monipuolista, se on kuitenkin "pakko" eikä ole (taloudellista) vapautta tehdä mitä oikeasti haluaa. Joten katson olevani samaa keskitasoa kuin suurin osa väestä, ehkä aavistuksen verran "kellokäyrän" huipun oikealla reunamalla.

Vierailija
29/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliaikatilastoa. Tällä hetkellä 75% AV:n väestä pitää itseään keskivertoa älykkäämpänä...

Vierailija
31/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti olisitte älykkäitä, olisitte tunnettuja ja menestyneitä. Tehneet maailmasta askeleen paremman paikan. Luoneet jotain uutta ja mullistavaa. Jääneet historian kirjoihin.

(en tarkoita asiantuntijoita pyörittelemässä papeteitaan päivästä toiseen)

Vierailija
32/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea arvioida itseäni. Olen jostain syystä hyvin ns. "hidas" eli minulla menee paljon aikaa asioiden tajuamiseen. Kaikki yleensä kuitenkin luonnistuu, kun saa käyttää tarpeeksi aikaa asian hoitamiseen, ja myöskin pidän kaikenlaisista älyllisesti haastavista asioista. Miten tulkitsisitte tällaisen? Olenko älykäs vai tyhmä?

Ihimiset toistuvasti valittavat, kun alan tehdä jotain, että "Mikä siin nyt taas kestää?". Kun yritän tehdä jotain nopeasti, niin varmasti menee pieleen heti.

Vierailija
34/101 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 01:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:23"]

Tulos alkaa näyttämään siltä, että pelkästään kansakunnan älyköt käyvät tällä palstalla. Miksi ette käytä aikaanne johonkin järkevämpään kun olette kerta noin fiksuja?

[/quote]

Minua kuvaillaan älykkääksi alalla, johon amerikkalaistutkimuksen mukaan päätyvät älykkäimmät yliopisto-opiskelijoista. Olenkin sitten sen verran erityinen, että olen kokenut yksinäisyyttä koko ikäni ja hävennyt älyäni, eikä se tunne poistu, vaikka miten ymmärtäisi sen typeräksi ja analysoisi sen tuhanteen kertaan. Siitä voi korkeintaan lakata piittaamasta, eikä sen läsnäoloa muista silloin kun menee lujaa.

Mutta kun ei mene lujaa. Älyni aiheuttaa pelkoa ja kateutta, enkä toistaiseksi osaa puskea läpi vastustuksen tai kirjoittaa niin, että se tekisi kauppansa vastustuksesta huolimatta. Joten roikun täällä kun eniten ahdistaa. Ennen vanhaan työelämässä oli runsaasti suojatyöpaikkoja runoilijoille, filosofeille, jne. Älymystöä oli myös aateliston sihteereinä jne, jopa älymystöllä itsellään oli suuremmissa maissa sihteerejä. Enpä muista nähneeni työpaikkailmoitusta, johon olisi etsitty laaja-alaisen älykästä ja luovaa tapausta. Hyvät tyypit sen sijaan ovat hyvinkin haluttuja.

[/quote]

Minusta älykkyys on vain positiivinen piirre ihmisessä. Valitettavasti (tai onneksi) ihmisissä on enemmänkin noita piirteitä, kuten varmasti noin tosi fiksuna tiedät. Osa tuntemistani älykkäistä ihmisistä on ärsyttäviä, koska ylikorostavat fiksuuttaan tai omaavat muuten vaan epämiellyttäviä piirteitä.  Sitten on puolestaan niitä ihania älykköjä, jotka eivät ärsytä.

Aika typerää väittää, että juuri älykkyys olisi se asia, minkä takia jää yksin.

[/quote]

Miksi kaikkien älykköjen pitäisi miellyttää sinua? Vastauksesi huokuu samaa sävyä, jota kummeksun kaikkialla. Älymystöstä tehdään jotain lemmikkiluokkaa, jota moralisoidaan kovsti, jos fifi ei ole oikein hellyttävä. Älymystön tehtävä ei voi olla sisäsiisteys ja kiltteys, vaan sellainen on ristiriidassa sen todellisen työnkuvan kanssa. Älykkyyden ja epämiellyttävien piirteiden välillä saattaa olla kytkös, jos älykäs käyttää aivojaan muuhunkin kuin mielistelyyn.

Tykkäsin sittenkin enemmän siitä mallista, jossa muut pokkuroivat älymystöä. On siinäkin ongelmansa ja vaaransa, mutta tämä kesytyslinja johtaa nollatehoon. Sellaiseen ei olisi nyt oikein aikaa, kun pitäisi se maailmakin pelastaa.

[/quote]

heh, ootpa sä itseäsi täynnä :D

Vierailija
35/101 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:11"] [quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:15"] Luultavasti olen koska olen ylioppilas ja opiskelen yliopistossa. Olenko keskimääräistä älykkäämpi yliopistolla, se onkin toinen juttu se... [/quote]   Av-klassikko. Suorittanut lukion, opiskelee yliopistossa ja päättelee siitä että lienee keskimääräistä älykkäämpi. 3 peukkua, 13 alapeukkua... [/quote] Hyvä ulkoaoppimistaito. [/quote] Itse voisin vastata sanoin kuin 4, opiskelen myös yliopistossa mutta en todellakaan lähtisi keulimaan sillä, että olen keskimääräistä älykkäämpi. Saatan toki olla, sain tuosta mensan nettitestistä hyvän tuloksen, tosin en loistavaa. Yliopistolla on kuitenkin aina fiksuja tyyppejä ja monia älykkäämpiä ja lukeneempia kuin minä, joten olen hyvin varovainen sen suhteen, että väittäisin itsestäni mitään. Mitä tulee tuohon "hyvä ulkoaoppismistaito" -kommenttiin, niin kyllä, kyky oppia nopeasti ja myös ulkoa kuitenkin auttaa asioiden omaksumista. Yliopisto-opiskelu ei tee automaattisesti kenestäkään älykästä, mutta se tarjoaa toki työkaluja älyllisen ajattelun kehittämiseen. Toisekseen, jos haluat alallasi tehdä muutakin, kuin vain keksiä pyörää uudelleen, on sitkeästi jaksettava tutustua siihen, mitä muut ovat ennen sinua tehneet. Se vaatii tuota pitkäjänteistä oppimiskykyä, jossa vain toistetaan sitä, mitä muut ovat tehneet. Olisi nimittäin hölmöä esittää omina ajatuksinaan sitä, mitä jotkut ovat jo sanoneet tai kuvitella voivansa keksiä jotakin uutta ilman, että tutustuu siihen, mitä on jo tehty. [/quote] Elätvyliopistokuplassa eli et taida tuntea yhtään toista koulutusasteen ihmistä. Suhteuta tyttö, suhteuta

[/quote]

Aikamoinen huti. Ja mistäs muuten tiedät viestin kirjoittajan sukupuolen?

Vierailija
36/101 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
37/101 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:12"]

Tiedon kasvaessa huomaa, mitä vähemmän itseasiassa tietää. Tyhmä voi väittää olevansa viisas, kun ei tiedä enempää. Viisas ymmärtää, ettei tiedä paljoa.

[/quote]

Joo mutta "äly" taitaa olla eri asia kuin viisaus?

Tiedän yhden älykkään. Koko elämä pyörii älykkyyden ympärillä, harjoittaa sitä koko ajan kaikilla älypeleillä ja self help-oppailla "näin saat valtaa ja ystäviä". Muuta ei sitten olekaan. Sama juttu jos olisi bodari joka ajaa autolla kaikkialle eikä jaksa edes polttopuitaan pilkkoa.

Vierailija
38/101 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Psykologin testaamana.. Erityisesti kielellinen ja matemaattinen lahjakkuus on keskiarvoa huomattavasti suurempi.

Vierailija
39/101 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/101 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan virallisessa testissä olen saanut tuloksen >135 (sen korkeampaa ei ilmoiteta numeerisesti).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi