Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peukutusgallup: oletko keskimääräistä älykkäämpi?

Vierailija
25.12.2014 |

Jos kyllä -> peukku ylös, jos et ole -> peukku alas. Perusteluja voi kirjoitella ketjuun myös.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 01:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:23"]

Tulos alkaa näyttämään siltä, että pelkästään kansakunnan älyköt käyvät tällä palstalla. Miksi ette käytä aikaanne johonkin järkevämpään kun olette kerta noin fiksuja?

[/quote]

Minua kuvaillaan älykkääksi alalla, johon amerikkalaistutkimuksen mukaan päätyvät älykkäimmät yliopisto-opiskelijoista. Olenkin sitten sen verran erityinen, että olen kokenut yksinäisyyttä koko ikäni ja hävennyt älyäni, eikä se tunne poistu, vaikka miten ymmärtäisi sen typeräksi ja analysoisi sen tuhanteen kertaan. Siitä voi korkeintaan lakata piittaamasta, eikä sen läsnäoloa muista silloin kun menee lujaa.

Mutta kun ei mene lujaa. Älyni aiheuttaa pelkoa ja kateutta, enkä toistaiseksi osaa puskea läpi vastustuksen tai kirjoittaa niin, että se tekisi kauppansa vastustuksesta huolimatta. Joten roikun täällä kun eniten ahdistaa. Ennen vanhaan työelämässä oli runsaasti suojatyöpaikkoja runoilijoille, filosofeille, jne. Älymystöä oli myös aateliston sihteereinä jne, jopa älymystöllä itsellään oli suuremmissa maissa sihteerejä. Enpä muista nähneeni työpaikkailmoitusta, johon olisi etsitty laaja-alaisen älykästä ja luovaa tapausta. Hyvät tyypit sen sijaan ovat hyvinkin haluttuja.

[/quote]

Minusta älykkyys on vain positiivinen piirre ihmisessä. Valitettavasti (tai onneksi) ihmisissä on enemmänkin noita piirteitä, kuten varmasti noin tosi fiksuna tiedät. Osa tuntemistani älykkäistä ihmisistä on ärsyttäviä, koska ylikorostavat fiksuuttaan tai omaavat muuten vaan epämiellyttäviä piirteitä.  Sitten on puolestaan niitä ihania älykköjä, jotka eivät ärsytä.

Aika typerää väittää, että juuri älykkyys olisi se asia, minkä takia jää yksin.

[/quote]

Miksi kaikkien älykköjen pitäisi miellyttää sinua? Vastauksesi huokuu samaa sävyä, jota kummeksun kaikkialla. Älymystöstä tehdään jotain lemmikkiluokkaa, jota moralisoidaan kovsti, jos fifi ei ole oikein hellyttävä. Älymystön tehtävä ei voi olla sisäsiisteys ja kiltteys, vaan sellainen on ristiriidassa sen todellisen työnkuvan kanssa. Älykkyyden ja epämiellyttävien piirteiden välillä saattaa olla kytkös, jos älykäs käyttää aivojaan muuhunkin kuin mielistelyyn.

Tykkäsin sittenkin enemmän siitä mallista, jossa muut pokkuroivat älymystöä. On siinäkin ongelmansa ja vaaransa, mutta tämä kesytyslinja johtaa nollatehoon. Sellaiseen ei olisi nyt oikein aikaa, kun pitäisi se maailmakin pelastaa.

[/quote]

heh, ootpa sä itseäsi täynnä :D

[/quote]

Oletko aivan varma, että minä olen meistä kahdesta enemmän itseäni täynnä? Sinä (jos nyt olet se jolle kommentoin) olet se, joka ottaa oikeudekseen luokitella itseään älykkäämmät niihin mukaviin, joilla on oikeus olla olemassa, ja niihin, jotka saisivat hävetä. Millä auktoriteetilla?

Tiedoksesi: häpeän niin paljon joka päivä, että se rajoittaa työkykyäni kovastikin.Häpeän minuun ovat istuttaneet vanhemmistani alkaen kaikki kohtaamani ihmiset, jotka ovat joko nostaneet minua jalustalle tai potkineet minua sieltä pois, ja aina siksi, koska minun olisi pitänyt olla jotain yli-inhimillistä ja heidän ihanneäitinsä ja isänsäkin saadakseni olla lahjakas tai älykäs ilman, että se koko ajan loukkaa muita vaikka hautaisin kynttilän vakan alle pysyvästi. Onnettomuudekseni en tiedä miten kateellisen ihmisen pystyy rauhoittamaan jos se nyt on mahdollistakaan, ja taipumukseni on paeta. Nyt olen päättänyt nostaa vastedes kissan pöydälle, ainakin näin yleisellä tasolla puhuttaessa. Jospa joku nuorempi valopää saisi laajemman olemassaolo-oikeuden kun asiasta puhutaan.

Pidän ihmisistä edelleen, mutta se johtuu lähinnä siitä, että yleensä kieltäydyn ajattelemasta tätä ongelmaa, johon kaikki suhteet jossain vaiheessa ovat nyrjähtäneet. Ainoa komplikaatioitta säilynyt nuoruudenystävyyteni on omalla lahjakkuusalueellaan minua älykkäämpi, joten kilpailuasetelmaa ei ole ollut. Ehkä hän on myös kyennyt oman kateutensa käsittelemään jos on sellaista kokenut, en viitsi kysyä.

Sinä sen sijaan olet joviaalisuutta esittävässä kurinpitoroolissasi koskematon. Mutta elämmehän toki keskinkertaisuuden diktatuurissa, että sinänsä asiassa ei ole mitään ihmeellistä. Tässä maailman ajassa sinä olet kuningas ja minua se vituttaa.

Sivumennen sanoen, en ollut ihan yksinäni sitä maailmaa pelastamassa. Sopii tulla mukaan, sen sijaan että keskityt ottamaan luulot pois kaikilta, jotka kuvittelevat olevansa mitään muuta erikoista kuin erikoisen normaaleja.

Vierailija
42/101 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Tuossa yllä oli hyvin tiivistetty av:n ja ihmisten yleensäkin suhtautuminen itseään parempiin ihmisiin. Joo, saa olla älykäs kunhan on söpö temppuja tekevä koira jolle tyhmemmät voivat nauraa ja taputtaa käsiään. 

Tämä ongelma häiritsee minua todella paljon koska se liittyy moraaliin. Pitäisikö älykkäiden ihmisten yrittää pelastaa maailma? Toisaalta se maailman pelastaminen tarkoittaa sitten sitä, että kaikille ei voi olla kiva, joskus on pakko sanoa suorat sanat, asettua yleistä mielipidettä vastaan ja olla vihattu. Ja mitä niille ihmisille jotka ovat yrittäneet tehdä jotain hyvää on yleensä käynyt? Huonosti.

Toinen tie on sitten itsekkyys. Monet älykkäät ovat valinneet sen. Ehkä he menevät aseteollisuuden palvelukseen tai edustavat tupakkayhtiöitä oikeudenkäynneissä. He hyötyvät mutta muut ei niinkään. Toisaalta, ei tämä välttämättä ole moraaliton vaihtoehto. Jos ihmiset eivät pidä ns. maailmanparantajista, niin miksi alkaa sellaiseksi?

Olen tienristeyksessä. En tiedä kumman tien valitsen. Tai no tiedän mutta jokin minussa haraa vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin mensaan ja erosin heti. Menin virallisiin testeihin huvikseni kun tekemäni nettitesti näytti lupaavalta, halusin nähdä ns. kunnon tuloksen.

Eipä se koulumenestys mistään älykkyydestä kerro, minäkin olin tuolloin vielä ammattikoulussa. Hyvät numerot ja koulut kertoo lähinnä siitä että on viitsinyt uhrata aikaa opiskeluille. Mikään koulu ei ole niin vaikea ettei sitä opiskelemalla suorita ilman oppimisvaikeuksia.

Minä en ole lähdössä valloittamaan maailmaa, toisin kuin monet täällä vaativat. Minä haluan vain olla ja elää, tehdä itselleni mieluisia asioita. Eläinten oikeudet kiinnostavat joten toivottavasti löydän itseni pakertamasta niiden asioiden puolesta vanhoilla päivillä.
En usko että älykkyydestään henkseleitä paukuttelevat ihmiset edes oikeasti ovat kovin älykkäitä. Minulla on esimerkiksi yksi tällainen ystävä joka aina jaksaa muistuttaa omasta ylitsepursuavasta älykkyydestään ja siitä kuinka jumalattoman yksinkertainen ja tyhmä minä olen. Hän vain nostattelee omaa itsetuntoansa näillä jutuilla. Olen usein vain hiljaa ja annan hänen ylistää itseään ja toimia huippuasiantuntijana asiassa kuin asiassa, hän ei vain tiedä miten tyhmältä minun silmissäni näyttää. Olen joskus sanonut että jos on kerta niin viisas niin menee sinne perkeleen testiin.

Mutta mitä älykkäät ihmiset tekee täällä? Ne on ihmisiä! Tuliko yllätyksenä? Ei minua kiinnosta kaikkea vapaa-aikaa tehdä jotain kehittävää. Tänne voi tulla avautumaan, lukemaan jotain todella turhaa ja tyhmää, lisäksi täällä voi tutkailla nettikirjoittelun luonnetta ja ihmetellä paljon muutakin. Ja muuten, katson myös salkkareita ja MTV:n teinisarjoja näin aikuisena. Huhhuh.

Kuulin myös että yksi kaverini kuuluu mensaan. Hänkään tuskin sopii ihannekuvaan älyköstä kun on hippi, luontoaktivisti eikä opiskele yliopistossa tai ole tekemässä suurta keksintöä tuhoten maailmaa.

Vierailija
44/101 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta 87... Älykkäänä ihmisenä olen alkanut nostaa omaa häntääni näinkin julkisesti nimenomaan siksi, että olen saanut tarpeekseni laulamastasi laulusta, jonka mukaan jos joku kehuu älyllään hän ei voi olla älykäs ollenkaan (eikä muutenkaan juuri kukaan). Haluan osoittaa, että niinkin typeriä ihmisiä saattaa olla olemassa, että menevät kehumaan älyllään, vaikka heidän pitäisi tietää paremmin, koska ovat ihan oikeastikin älykkäitä. Tosin nimelläni en sitä tekisi vieläkään, niin typerä en sentään ole. En koe mitään tarvetta nimellä osoitetun vihapostin vastaanottamiseen, enkä olisi riittävän kylmä sitä sivuuttamaan.

Älykkyys ei ole kymmenen neron välinen asia. Älykkääksi voidaan nimittää verrattain taviksiakin, ja myös kaltaisiasi ihmisiä, jotka ovat aivan solmussa koko älykkyyskysymyksen suhteen, sitoutuvat ketjussa argumentointivirheeseen toisensa jälkeen ja reagoivat kaunaisesti tietämättä oikein itsekään, mitä kohtaan. Haukut älykkyyden, ja ihmiset jotka haluavat nähdä itsensä älykkäiksi. Eikö se ole jo vähän overkill?

Miksi olet noin masokisti, että ylvästelet salaa kaverisi kustannuksella, koska todellisuudessa olet ehkä häntä älykkäämpi samaan aikaan kun halveksit häntä sillä ratsastamisesta? Voisiko syynä olla sisäistämäsi älykkäiden halveksunta, jota jatkuvasti lasten niskaan sataa? Et halua kuulua uunojen jengiin, mutta silti haluat poimia rusinat heidänkin pullastaan?

Ei sinun tarvitse koko maailmaa pelastaa. Hoidat sitä tonttia, jonka koet läheiseksi, ja yrität antaa muille työrauhan myös. Nyt et niin tee, vaan puret muita, koska itseäsi on purtu?

Vierailija
45/101 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssä missä kuvitellaan olevan vain älykköjä. Jokaisessa uravaiheessa olen pettynyt. Ei se niin ollutkaan. Moni raivaa tietään halusta näyttää muille, olla muita parempi, itsekäs. Ei meidän alalla oikeasti maailmaa paranneta, vaikka niin väitetään. Toivon olevani poikkeus. Mutta, turha luulla, että, kaikki älykkäät ajattelisivat maailmaa ja muita ihmisiä. Ei, itsekkyys on se joka voittaa todella usein.

Vierailija
46/101 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen

Vierailija
47/101 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun Mensaan.

Vierailija
48/101 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:46"]Jos kyllä -> peukku ylös, jos et ole -> peukku alas. Perusteluja voi kirjoitella ketjuun myös.
[/quote]

Uskon olevani keskimääräisen älykäs. Olen ollut aina kohtuullisen hyvä koulussa ja teen nyt väitöskirjaa, mutta mielestäni nuo kertovat ensisijaisesti motivaatiosta ja korkeintaan toissijaisesti kyvykkyydestä.

Pidän säälittävänä ihmisiä, jotka ovat itsejulisteisesti älykkäitä ilman mitään testejä tai osoitusta koulumenestyksestä.

Vierailija
49/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitattu äo 138, kirjoitin kaikista kuudesta aineesta lukiossa ällät, pääsin ensiyrittämällä halutulle alalle yliopistoon ja pärjään hyvin älyllisesti keskimääräistä vaativammassa työssä. Joten en ainakaan voi olla keskivertoa tyhmempi.

Vierailija
51/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 15:29"]Jos oikeasti olisitte älykkäitä, olisitte tunnettuja ja menestyneitä. Tehneet maailmasta askeleen paremman paikan. Luoneet jotain uutta ja mullistavaa. Jääneet historian kirjoihin.

(en tarkoita asiantuntijoita pyörittelemässä papeteitaan päivästä toiseen)
[/quote]
Kysyttiin, onko keskimääräistä älykkäämpi, ei mikään supernero. Joka toinen on tilastollisesti keskimääräistä älykkäämpi, eli aika suuri joukko.

Vierailija
52/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 15:29"]Jos oikeasti olisitte älykkäitä, olisitte tunnettuja ja menestyneitä. Tehneet maailmasta askeleen paremman paikan. Luoneet jotain uutta ja mullistavaa. Jääneet historian kirjoihin.

[/quote]
Kysyttiin, onko keskimääräistä älykkäämpi, ei mikään supernero. Joka toinen on tilastollisesti keskimääräistä älykkäämpi, eli aika suuri joukko.
[/quote]

Av:lla 65%.

Vierailija
53/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 15:29"]Jos oikeasti olisitte älykkäitä, olisitte tunnettuja ja menestyneitä. Tehneet maailmasta askeleen paremman paikan. Luoneet jotain uutta ja mullistavaa. Jääneet historian kirjoihin.

[/quote]
[/quote]

Joka toinen on keskimääräistä älykkäämpi. Hmm, kuinka moni on keskivertoa tyhmempi ja kuinka moni sitä keskivertoa. Mietin tämän palstan tasoa ja kertomuksia omasta älykkyydestään. Ei varmaankaan tarvitse sanoa mihin itse sijoitun..

Vierailija
54/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
55/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:20"]

Psykologin testin perusteella olen, mutta en varmasti mitään mensatasoa.

[/quote]

Eihän mensan jäsenenä ole keskivertoa älykkäämmät. Siihen nyt ei paljon tarvita, että on keskivertoa älykkäämpi. Keskiarvohan oli ainakin ennen sata. En todellakaan ole sen alle! Tein kerran mensan testin (en siis kokeessa vaan muualla) ja sain silloin tuloksen 132 (kun Mensan raja oli jotain 148). Olen myös laudaturin ylioppilas ja yliopistokoulutuksen vaativassa ammatissa. Ja usein tuntuu, että monet vaikkapa jossain Iltasanomien kommenttipalstoilla ovat justiinsa näitä äo alle sata -tapauksia. Eli en kyllä kuulu siihen joukkoon. Siksi.

Vierailija
56/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 22:48"]Mitattu äo 138, kirjoitin kaikista kuudesta aineesta lukiossa ällät, pääsin ensiyrittämällä halutulle alalle yliopistoon ja pärjään hyvin älyllisesti keskimääräistä vaativammassa työssä. Joten en ainakaan voi olla keskivertoa tyhmempi.
[/quote]

Saako kysyä, saatteko nautintoa tai kasvaako egonne kertoessanne älykkyydestänne ja testituloksesta koulutusta unohtamatta? En välttämättä tarkoita juuri sinua. Tällä palstalla oli keskustelu mikä tahansa, joku käy kommentoimassa AINA "ja olen erittäin menestynyt hyvätuloinen akateeminen maisteri" vaikka kyse olisi lempiruuasta. Jotenkin käsittämätöntä?

Vierailija
57/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:15"] Luultavasti olen koska olen ylioppilas ja opiskelen yliopistossa. Olenko keskimääräistä älykkäämpi yliopistolla, se onkin toinen juttu se... [/quote]   Av-klassikko. Suorittanut lukion, opiskelee yliopistossa ja päättelee siitä että lienee keskimääräistä älykkäämpi. 3 peukkua, 13 alapeukkua... [/quote] Hyvä ulkoaoppimistaito.

[/quote]

Itse voisin vastata sanoin kuin 4, opiskelen myös yliopistossa mutta en todellakaan lähtisi keulimaan sillä, että olen keskimääräistä älykkäämpi. Saatan toki olla, sain tuosta mensan nettitestistä hyvän tuloksen, tosin en loistavaa. Yliopistolla on kuitenkin aina fiksuja tyyppejä ja monia älykkäämpiä ja lukeneempia kuin minä, joten olen hyvin varovainen sen suhteen, että väittäisin itsestäni mitään.

[/quote]

Eihän vasta se mensan raja kerro, että on keskimääräistä älykkäämpi! Tajutkaa se nyt jo! Keskimääräistä älykkäämmän raja on paaaljon alempana. Siihen riittää, ettei ole aivan saapas.

Vierailija
58/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
59/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 15:23"]

Väliaikatilastoa. Tällä hetkellä 75% AV:n väestä pitää itseään keskivertoa älykkäämpänä...

[/quote]

Helposti on myös mahdollista.

Vierailija
60/101 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vissiin. Kun sain yhdellä lauseellani koko eniten alapeukkuja-ketjun kaatumaan välittömästi, kun painoin lähetä-painiketta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi