Peukutusgallup: oletko keskimääräistä älykkäämpi?
Jos kyllä -> peukku ylös, jos et ole -> peukku alas. Perusteluja voi kirjoitella ketjuun myös.
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:15"]
Luultavasti olen koska olen ylioppilas ja opiskelen yliopistossa. Olenko keskimääräistä älykkäämpi yliopistolla, se onkin toinen juttu se...
[/quote]
Av-klassikko. Suorittanut lukion, opiskelee yliopistossa ja päättelee siitä että lienee keskimääräistä älykkäämpi. 3 peukkua, 13 alapeukkua...
[/quote]
Ei se kerro älykkyydestä mitään, vain kunnianhimosta. Olen itse kirjoittanut E:n paperit enkä mennyt yliopistoon. Monta tyhmempää pänttääjää sinne on kyllä mennyt. Ihmisen todellista aivokapasiteettia ei pysty mittaamaan mitenkään, ja vain pieni osa siitä on käytössä. Testit ovat enimmäkseen pseudotiedettä nekin, mutta ihan viimeinen osoitus älykkyydestä on kyllä yliopistoon pääsy, joka on lähinnä pääsykoepänttäämisen tulos.
[/quote]
Maassa jossa on maksuton koulutus, niin eiköhän keskimääräistä älykkäämmät yleensä päädy lukioon ja sitten yliopistoon.
Koen olevani tyhmä kuin saapas. Jos pääsen yliopistoon, muutunko automaattisesti älykkäämmäksi?
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:56"]
Koen olevani tyhmä kuin saapas. Jos pääsen yliopistoon, muutunko automaattisesti älykkäämmäksi?
[/quote]
Varmaankin yleissivistävä lukio moninaisine haasteineen harjoittaa älyäsi? Samoin esim. kevät lääkiksen pääsykoetehtäviä varten harjoitellessa...
Hah, en todellakaan ole! Varmaan keskivertoa tyhmempi :D
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:23"]
Tulos alkaa näyttämään siltä, että pelkästään kansakunnan älyköt käyvät tällä palstalla. Miksi ette käytä aikaanne johonkin järkevämpään kun olette kerta noin fiksuja?
[/quote]
Minua kuvaillaan älykkääksi alalla, johon amerikkalaistutkimuksen mukaan päätyvät älykkäimmät yliopisto-opiskelijoista. Olenkin sitten sen verran erityinen, että olen kokenut yksinäisyyttä koko ikäni ja hävennyt älyäni, eikä se tunne poistu, vaikka miten ymmärtäisi sen typeräksi ja analysoisi sen tuhanteen kertaan. Siitä voi korkeintaan lakata piittaamasta, eikä sen läsnäoloa muista silloin kun menee lujaa.
Mutta kun ei mene lujaa. Älyni aiheuttaa pelkoa ja kateutta, enkä toistaiseksi osaa puskea läpi vastustuksen tai kirjoittaa niin, että se tekisi kauppansa vastustuksesta huolimatta. Joten roikun täällä kun eniten ahdistaa. Ennen vanhaan työelämässä oli runsaasti suojatyöpaikkoja runoilijoille, filosofeille, jne. Älymystöä oli myös aateliston sihteereinä jne, jopa älymystöllä itsellään oli suuremmissa maissa sihteerejä. Enpä muista nähneeni työpaikkailmoitusta, johon olisi etsitty laaja-alaisen älykästä ja luovaa tapausta. Hyvät tyypit sen sijaan ovat hyvinkin haluttuja.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:56"]
[/quote]
Et muutu. En minäkään muuttunut.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:16"]
Tulos alkaa näyttämään siltä, että pelkästään kansakunnan älyköt käyvät tällä palstalla. Miksi ette käytä aikaanne johonkin järkevämpään kun olette kerta noin fiksuja?
[/quote]
Minua kuvaillaan älykkääksi alalla, johon amerikkalaistutkimuksen mukaan päätyvät älykkäimmät yliopisto-opiskelijoista. Olenkin sitten sen verran erityinen, että olen kokenut yksinäisyyttä koko ikäni ja hävennyt älyäni, eikä se tunne poistu, vaikka miten ymmärtäisi sen typeräksi ja analysoisi sen tuhanteen kertaan. Siitä voi korkeintaan lakata piittaamasta, eikä sen läsnäoloa muista silloin kun menee lujaa.
Mutta kun ei mene lujaa. Älyni aiheuttaa pelkoa ja kateutta, enkä toistaiseksi osaa puskea läpi vastustuksen tai kirjoittaa niin, että se tekisi kauppansa vastustuksesta huolimatta. Joten roikun täällä kun eniten ahdistaa. Ennen vanhaan työelämässä oli runsaasti suojatyöpaikkoja runoilijoille, filosofeille, jne. Älymystöä oli myös aateliston sihteereinä jne, jopa älymystöllä itsellään oli suuremmissa maissa sihteerejä. Enpä muista nähneeni työpaikkailmoitusta, johon olisi etsitty laaja-alaisen älykästä ja luovaa tapausta. Hyvät tyypit sen sijaan ovat hyvinkin haluttuja.
[/quote]
Minusta älykkyys on vain positiivinen piirre ihmisessä. Valitettavasti (tai onneksi) ihmisissä on enemmänkin noita piirteitä, kuten varmasti noin tosi fiksuna tiedät. Osa tuntemistani älykkäistä ihmisistä on ärsyttäviä, koska ylikorostavat fiksuuttaan tai omaavat muuten vaan epämiellyttäviä piirteitä. Sitten on puolestaan niitä ihania älykköjä, jotka eivät ärsytä.
Aika typerää väittää, että juuri älykkyys olisi se asia, minkä takia jää yksin.
Joskus nuorempana kuvittelin olevani, luin ja kirjoitin jotenkin kouluun mennessä, arvosanat järjestään hyviä, mut sittemmin on tapahtunut "taantuma". Katson olevani ihan hoksaavainen ja yleissivistys aika hyvä, mut näinhän on näreet niin monen muunkin kohdalla. Tajusin kans, et ei se, että jos aikaisin oppii lukemaan tm. tarkoita, et ihminen on joku nero.
Eikä se, että opiskelee yliopistossa todellakaan tarkoita, että oot vaikka nyt huoltomiestä älykkäämpi. Mun mies on huoltomies, ja varmasti hoksaavaisempi kuin minä. Itse oon yliopistossa, ja ennen ku sinne pääsin, kuvittelin että siellä niitä älykköjä nyt on ja nyt olen yksi niistä älykkäistä. Mutta kuka tahansahan periaatteessa voi yliopistoon päästä, senkun menestyt siinä yhdessä pääsykokeessa, jossa nyt voi tuurilla tulla ne "oikeat" kysymykset..Ärsyttää itseasiassa ne opiskelijat siellä, jotka nyt kuvittelee olevansa jotain eliittiluokkaa kun on oikein "akateemisia" ekana päivänä yliopistossa. Onneksi ne on sentään vähemmistönä siellä.
Minä olen älykkäämpi kuin 80% ihmisistä, en roiku edelläajavan puskurissa.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 00:16"]
[/quote]
[/quote]
Minusta älykkyys on vain positiivinen piirre ihmisessä. Valitettavasti (tai onneksi) ihmisissä on enemmänkin noita piirteitä, kuten varmasti noin tosi fiksuna tiedät. Osa tuntemistani älykkäistä ihmisistä on ärsyttäviä, koska ylikorostavat fiksuuttaan tai omaavat muuten vaan epämiellyttäviä piirteitä. Sitten on puolestaan niitä ihania älykköjä, jotka eivät ärsytä.
Aika typerää väittää, että juuri älykkyys olisi se asia, minkä takia jää yksin.
[/quote]
Miksi kaikkien älykköjen pitäisi miellyttää sinua? Vastauksesi huokuu samaa sävyä, jota kummeksun kaikkialla. Älymystöstä tehdään jotain lemmikkiluokkaa, jota moralisoidaan kovsti, jos fifi ei ole oikein hellyttävä. Älymystön tehtävä ei voi olla sisäsiisteys ja kiltteys, vaan sellainen on ristiriidassa sen todellisen työnkuvan kanssa. Älykkyyden ja epämiellyttävien piirteiden välillä saattaa olla kytkös, jos älykäs käyttää aivojaan muuhunkin kuin mielistelyyn.
Tykkäsin sittenkin enemmän siitä mallista, jossa muut pokkuroivat älymystöä. On siinäkin ongelmansa ja vaaransa, mutta tämä kesytyslinja johtaa nollatehoon. Sellaiseen ei olisi nyt oikein aikaa, kun pitäisi se maailmakin pelastaa.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:03"]Olen vissiin. Kun sain yhdellä lauseellani koko eniten alapeukkuja-ketjun kaatumaan välittömästi, kun painoin lähetä-painiketta. [/quote] Taidan olla saapas, en saanut selkoa kommentistasi.
[/quote]
Ai? En mäkään saanut ja minusta sen kirjoittaja vaikuttaa ihan saappaalta.
[/quote]
Täällä oli ketju jossa etsittiin eniten alapeukkuja saavaa lausetta. Tuhosin lauseellani sekunnissa koko ketjun, eli se poistettiin mun kommentista. Joten voitinko vai en, jos mode tuhosi koko ketjun minun lauseeni vuoksi?
Olen. Olen aina tiennyt sen. Olen myös tuhlannut kaiken äärettömään laiskuuteen ja myöhemmin päihteidenkäyttöön. Olen DI, mutta rivi-insinööri ja kaikki on tylsää, niin tylsää. Laiska tosin siis olen, joten mikään ei kiinnosta, edes töissä.
...No kylläpäs täällä tuntuu olevan älykköjä kauheasti. Ei taida kovin moni myöntää olevansa oikeasti tyhmä tai keskinkertainen?
..Useimmiten tuntuu, että juuri ne hieman keskinkertaisemmat juuri korostavat omaa älykkyyttään. Tyhmyyden tai osaamattomuuden myöntäminen tuntuu vaikealta. Pakko korostaa parempia puoliaan.
Kyllä viisas osaa myöntää olevansa myös tyhmä.
Tiedon kasvaessa huomaa, mitä vähemmän itseasiassa tietää. Tyhmä voi väittää olevansa viisas, kun ei tiedä enempää. Viisas ymmärtää, ettei tiedä paljoa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 06:21"]
Olen työssä missä kuvitellaan olevan vain älykköjä. Jokaisessa uravaiheessa olen pettynyt. Ei se niin ollutkaan. Moni raivaa tietään halusta näyttää muille, olla muita parempi, itsekäs. Ei meidän alalla oikeasti maailmaa paranneta, vaikka niin väitetään. Toivon olevani poikkeus. Mutta, turha luulla, että, kaikki älykkäät ajattelisivat maailmaa ja muita ihmisiä. Ei, itsekkyys on se joka voittaa todella usein.
[/quote]
Mistä tiedät mitä alastasi ajatellaan, et edes kerro alaasi.
Olen ihan tavallinen, kuitenkin niin älykäs, etten pidä itseäni keskimääräistä älykkäämpänä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:15"] Luultavasti olen koska olen ylioppilas ja opiskelen yliopistossa. Olenko keskimääräistä älykkäämpi yliopistolla, se onkin toinen juttu se... [/quote] Av-klassikko. Suorittanut lukion, opiskelee yliopistossa ja päättelee siitä että lienee keskimääräistä älykkäämpi. 3 peukkua, 13 alapeukkua... [/quote] Hyvä ulkoaoppimistaito.
[/quote]
Itse voisin vastata sanoin kuin 4, opiskelen myös yliopistossa mutta en todellakaan lähtisi keulimaan sillä, että olen keskimääräistä älykkäämpi.
[/quote]
Mitä keulimista se on jos sitä kysytään?
on erilaisia älykkyyslajeja ja nyt nämä ei niin sosiaalisesti älykkäät täällä koittaa hehkuttaa älykkyyttään. säälittävää.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:15"]Luultavasti olen koska olen ylioppilas ja opiskelen yliopistossa. Olenko keskimääräistä älykkäämpi yliopistolla, se onkin toinen juttu se... [/quote] Pelkkä yliopistossa opiskelu ei vielä kerro älykkyydestä mitään. Pitäisi lisäksi tietää, missä yliopistossa ja mitä ainetta.
[/quote]
Miten niin?