Säälittää ja harmittaa 15v tyttäreni puolesta. :(
Minulla on siis kolme tytärtä, kuopus 10v, keskimmäinen 13v ja esikoinen 15v.
Tänään olimme anoppilassa perinteiseen tapaan joulua viettämässä. Paketteja oli kuusen alla todella paljon, olimme koonneet sinne siis myös lasten kummien ja muiden sukulaisten antamat lahjat, mitkä olimme saaneet heiltä säkeissä. Kun tuli pakettien jakamisen vuoro, kuopukselle ja keskimmäiselle menivät kirjaimellisesti kaikki lahjat. Minä ja mieheni annoimme esikoiselle kirjan ja 50€, sillä ajattelimme hänen saavan rahaa ja lahjoja muiltakin sukulaisilta ja kummeilta, kuten on edellisinä vuosinakin saanut.
Keneltäkään ei tullut hänelle lahjaa, ei edes kummeilta. Oletimme, että edes he olisivat jättäneet edes pienen muistamisen ja lahjan tyttärelle, mutta niin ei ollutkaan. Sydäntä riipaisi ja meinasin alkaa itkeä, kun jopa minä sain enemmän lahjoja kuin tyttäreni, vaikka olen aina mieltänyt joulun lasten juhlana. Huomasin hänen kasvoistaan, kuinka surullinen ja haikea hän oli katsoessaan siskojensa lahjapinoja ja vertaavan niitä saamaansa kirjaan ja 50€ (jonka molemmat siskoistakin saivat). Kun tulimme anoppilasta, esikoinen meni välittömästi nukkumaan hieman allapäin eikä toivottanut edes hyviä öitä. Surettaa ja harmittaa niin paljon, että itken tälläkin hetkellä tätä kirjoittaessa. Jos olisimme tienneet, että hän ei saa lahjoja muilta, niin olisimme ostaneet hänelle enemmän lahjoja. Tiedän, että olin tyhmä, kun en ajatellut sitä ennen jouluaattoa.
Voisimmeko vielä mieheni kanssa antaa hänelle lahjoja jälkikäteen? Onko hyvä idea vai kannattaako asia vain jättää sikseen? Tosin, vaikka ostaisimmekin jälkikäteen jotain, se ei ole ollenkaan sama asia kuin niiden saaminen jouluaattona ja tytär muistaa varmasti koko loppuelämänsä, kuinka siskot repivät paketeista kummien antamia hienoja lahjoja ja häntä ei muistettu ollenkaan meitä lukuunottamatta. Anopilla ei ole koskaan ollut tapana antaa lahjoja, paitsi suklaata ja herkkuja kaikille kolmelle yhteiseksi.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:05"]Oon ite 15v ja alko surettaa tyttäres puolesta.. Ittee ois harmittanu ihan hirveesti ja samal ihmetelly et enkö oo enää yhtä tärkee ku nuoremmat.. Mut juttele sen kans ja anna jälkikäteen rahaa esim, itellä auttais.
[/quote]
Lahjojen määrä ei kyllä kerro sellaista, kuinka tärkeä on. 15 v vaan ei ole enää lapsi. Ainakaan yleensä sen ikäiset eivät halua olla lapsia.
[/quote]
Mutta kyllä se lahjoja haluaa.
Veisin tytön joulun jälkeen alennusmyynteihin aiha. Kahdestaan ja tyttö saisi ostaa kaikkea mieleistään.
Ja onko vanhempien tehtävä tasoitella tietä lapsen kaikkien pettymysten jälkeen? Eikö olisi tervettä antaa tytön huomata että elämä jatkuu vaikka en nyt niin monta pakettia saanut kuin sisarukset ( jotka hekään tuskin enää muistaa mitä saivat)
Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä lahjoja tämäntyyppisten ketjujen aloittajat itse ostivat toisten perheiden murrosikäisille? Tai jos tarinassa aloittajan perhe oli tilaisuuden ainut lapsiperhe niin miksi ihmeessä muiden aikuisten oletetaan olevan lahja-automaatteja aloittajan lapsille?
Eiköhän 15-vuotias voisi alkaa jo vähitellen ymmärtämään lahjomisen todellisen arvon. Itellä ainakin oli tuossa iässä tärkeämpää kavereille hommattavat pienet lahjat. Kummeilta en ole juuri koskaan saanut mitään, isovanhemmat haudassa ja vanhempien lahjat pahimmillaan tasoa miesten kalsarikerrasto alekorista. Toki jos on tottunut lahjavuoriin, niin asia voi vaatia hieman sulattelua. Onko teillä aina luotettu siihen, että sukulaiset ja kummit hoitaa lahjat? Alkoipa juuri vituttamaan viime kesänä saamani kummipesti kaverin pojalle.
Omalle vanhimmalle kummilapselle en ole lahjoja laittanut sen jälkeen kun pääsi ripille. Yo- tai valmistujaislahjan olisin laittanut, jos olisi ollut aihetta. Tämä on kummilapsi jonka perheen kanssa ei pidetä mitään yhteyttä. Muut kummilapset sisarusten lapsia ja heitä aion muistaa ainakin 18 v saakka, todnäk siihen saakka että pääsevät töihin ja omilleen, kenties pidempäänkin.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:05"]Oon ite 15v ja alko surettaa tyttäres puolesta.. Ittee ois harmittanu ihan hirveesti ja samal ihmetelly et enkö oo enää yhtä tärkee ku nuoremmat.. Mut juttele sen kans ja anna jälkikäteen rahaa esim, itellä auttais.
[/quote]
Lahjojen määrä ei kyllä kerro sellaista, kuinka tärkeä on. 15 v vaan ei ole enää lapsi. Ainakaan yleensä sen ikäiset eivät halua olla lapsia.
[/quote]
[/quote]
Tottakai haluaa. Joskus toki pitäisi oppia sekin, ettei aina voi saada kaikkea mitä haluaa. Onhan sitä sukulaisille ihan riittävästi rahanmenoa siinä, kun ostaa lahjoja omien lasten lisäksi myös sukulaislapsille. Johonkin ikään se lahjojen ostaminen vaan on lopetettava. Kyllä 15 vuotias voi jo opetella arvostamaan muutakin kuin kalliita lahjoja.
Meidän lapsille lahjoja ostaa vain me vanhemmat ja isovanhemmat. Mut itse ostettiin noin 300 eurolla per lapsi isovanhemmat noin 100 e per lapsi. Vuoden aikana ei mitään ostella niin jouluaatto on kyllä lapsille mahtava päivä. Kertaakaan eivät päivän aikana kysyny milloin lahjat avataan. Illalla klo 19 vasta avattiin..
62 vielä: joulukortin laitan kuitenkin vanhimmalle kummilapselle vaikka on jo 19.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:39"]Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä lahjoja tämäntyyppisten ketjujen aloittajat itse ostivat toisten perheiden murrosikäisille? Tai jos tarinassa aloittajan perhe oli tilaisuuden ainut lapsiperhe niin miksi ihmeessä muiden aikuisten oletetaan olevan lahja-automaatteja aloittajan lapsille?
[/quote]
No meillä on tapana antaa lahjat sisarusten lapsille, enkä sitä tapaa lopettaisi yksipuolisesti keskustelematta asiasta etukäteen. En todellakaan kehtaisi jättää yhtä sisarusten lasta ilman lahjaa. Tänä vuonna teiniosasto sai meiltä lahjaksi vaatteen, leffaliput ja mangatusseja. Nämä siis veljeni kolmelle lapselle meiltä, siskoillani ei ole vielä teinejä. Meidän teinille tuli myös mangatusseja, sarjakuvaopas ja "lahjakortin" veljen vaimon kotiompelimoon. Minulla on siis kolme sisarusta, ja meillä toimitaan näin. Olisi tosi epäkohteliasta jättää joku ilman lahjoja niin, etteivät vanhemmatkaan tietäisi asiasta etukäteen mitään.
Menkääs vaikka shoppailemaan joulunjälkeisiin alennuksiin :) Käytte syömässä samalla ja pidätte mukavan äiti-tytär päivän
Meilläkin on ollut tapana antaa kaikille lapsille, vietämme aaton vanhempieni luona, sanoin 2 sisarusta. Lapsia on yhteensä 7.
Veljeni, ikuinen sinkku toi yhteiseksi lahjaksi 1 kg fetaa Lidlistä , siinä kaikki, siskoni antoi meidän perheelle jotkut lahjakortilla on ostettu rokotuksia, omille lapsilleen antoi paljon, minun ei sitä paperilappua lukuunottamatta mitään. Veljelle motkotti kun ei ostanut lapsilleen mitä halusi.
Veljeni oli tietenkin tyytymätön mitä sai, vaikka ei laittanut tikkua ristiin joulun hyväksi.
ensi vuonna mieheni vanhemmat tulevat meille jouluksi, annan siskolleni takaisin saman rokotuslapun ja lopetan heidän lahjomisen.
lapset tietty vertailivat keskenään määriä ja kyllä pistelin takaisin siskolleni monta kertaa aina kun joku hänen lapsistaan yritti kysyä lahjoista. Kaikki hänen lapset kertoivat rokotuslappu oli tosi typerä ja vaikka sisko sitä kehui, jopa hänen omat lapset sanoivat ole hiljaa.
sisko kyllä minuakin muisti lahjalistalla ja samoin, annoin vinkin mistä meidän lapset tykkää, mutta oli kuulemma vaikea ostaa. Luin siinä lähettämääni listaa ja kysyin miksi tämä Lego paketti oli vaikea. Jatkoin niin kauan, kunnes siskoni, meidän pieni prinsessa raivostui ja lupasi ettei ikinä enää tee vastaavaa. Koska tunnen siskoni, tiedän ettei tämä pidä paikkansa. Taidanpa laittaa rokotuslapun jopa kehyksiin ennen kuin annan sen hänelle takaisin.
onneksi meillä oli muutama varalahja ja ne yhtäkkiä löytyi kotona ulko-ovelta.
Selvät sopimukset, jos aikuiset ihmiset eivät voi kysyä paljonko lahjoja on tulossa, pitää itse kantaa vastuu.
ystäväni sai lapsen ja tämän jälkeen heille muutti sukulaisen lapsi ihan vauvana. Lapsi pitää ystävääni äitinään, tämän miestä isänään ja sisarusta veljeänään.
olivat viime joulun sitten miehen vanhempien luona ja tämä lapsi ei saanut siellä yhtään pakettia. Kun ei ole sukua. Lapsi oli 3 v , lähes 4 ja ollut siis perheessä lähes koko elämänsä ja eikä tietenkään toiset ymmärtäneet käytöstä. Vaikka kummankin lapsen toivotukset oli kysytty, ei kukaan viitsinyt kertoa en sille toiselle mitään aio ostaa, kysyn vaan. Jopa miehen vanhemmat ostivat vain omalle lapsenlapselleen.
Onneksi lahjojen jakaminen oli aloitettu muiden lahjoista, vanhemmat antoivat kaikki yleislahjat tälle sijaislapselle mutta ero oli silti melkoinen.
toista kertaa eivät mene sinne jouluksi.
No voi :-( Ette te vanhemmat kovin fiksusti toimineet, kun ette katsoneet lahjojen olleen tasapuolisia. Meilläkin on ollut tapana antaa pieni rahasumma ja pari mieluisaa lahjaa, sillä suku on iso ja hukumme tavarapaljouteen jos mekin alkaisimme kauheasti paketteja ostelemaan. Minä muistan aina kummilapsiani, vaikka muutama heistä onkin jo aikuisia. Murrosikäinen nuori saattaa tuntea muidem sisarusten olevan tärkeämpiä kuin hän, mikä varmasti pistää surulliseksi. 15-vuotias ei osaa käsitellä välttämättä asiaa vielä, varsinkin jos lahjojen saanti loppuu kuin seinään. Mielestäni lahjojen antaminen olisi hyvä lopettaa pikkuhiljaa, niin jonain jouluna ei tulisi ylitsepääsemättömänä yllätyksenä kun lahjasaldo onkin nolla.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:05"]Oon ite 15v ja alko surettaa tyttäres puolesta.. Ittee ois harmittanu ihan hirveesti ja samal ihmetelly et enkö oo enää yhtä tärkee ku nuoremmat.. Mut juttele sen kans ja anna jälkikäteen rahaa esim, itellä auttais.
[/quote]
[/quote]
Jaa ei ole 15v lapsi enää?:D se ettei halua olla lapsi ei tarkoita että ei ole lapsi. Onko se sitten aikuinen? Käsitän 15v'n nuorena mutta samalla lapsena mutta sitten esim 18v on mielestäni pelkkä nuori. Kyllä 15v on lapsi.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:02"]Meillä kävi vähän samalla tavalla muutama vuosi sitten silloisen 14-v:n kanssa. Tiedän miltä sinusta tuntuu. Kamalinta oli katsoa vierestä, kuinka sisarukset leveilivät saamillaan lahjoilla kuin kiusatakseen tätä yhtä, joka ei saanut paljon mitään muihin verrattuna. Kun koitin vaivihkaa mainita muille sisaruksille ja pyytää lopettamaan lahjoilla ylpeilyn, niin siitä he vasta yllyttyivät. :( Tosiaan kannattaa antaa ylimääräistä muihin menoihin ja ostaa muuten vaan lapsellesi mieluisia juttuja - niin minäkin tein ja tyttö oli tyytyväinen.
Hyvin oot lapses kasvattanut! Taputukset sulle!
Jälkiviisautena voisi sanoa että tarkistakaa etukäteen tai olisi voinut näytellä että voii, nyt se yksi Teinin lahjapussi jäi sinne työpaikalle ja myöhemmin antaa enemmän
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:05"]Oon ite 15v ja alko surettaa tyttäres puolesta.. Ittee ois harmittanu ihan hirveesti ja samal ihmetelly et enkö oo enää yhtä tärkee ku nuoremmat.. Mut juttele sen kans ja anna jälkikäteen rahaa esim, itellä auttais.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tottakai haluaa. Joskus toki pitäisi oppia sekin, ettei aina voi saada kaikkea mitä haluaa. Onhan sitä sukulaisille ihan riittävästi rahanmenoa siinä, kun ostaa lahjoja omien lasten lisäksi myös sukulaislapsille. Johonkin ikään se lahjojen ostaminen vaan on lopetettava. Kyllä 15 vuotias voi jo opetella arvostamaan muutakin kuin kalliita lahjoja.
[/quote]
No onko se sitten kiva kun kaverit saa vaikka skootterin tai kalliin laukun? Itse saa 50€ ja kirjanko se oli? Kyllä noi vanhemmat nyt vähän olisi voinut edes panostaa, tosta ei jää kuin paha mieli, varsinkin kun toiset lapset kiusaa siitä ja leveilee kaikella mitä on saanut. Mieti nyt omalle kohdallesi. Ei kaikkea tarvitse saada mutta kyllä nyt edes jotain pitäisi, ei joulu ole kuin kerran vuodessa. Sitten voidaan jo ostaa vaikka pelkkä kirja kun on omia lapsia, sitten panostetaan lasten (ja myös 15v lasten) lahjoihin. Joulu on lasten juhlaa ja kyllä 15v siihen vielä menee. Eri ehkä jo 17 vuotiaalla.
No. Ei se maailma siihen kaadu. Asenne ratkaisee...ei ole teinin tai sun onni kiinni niistä lahjoista .
juttele asia ja kerro, että sua harmittaa ja että haluat viedä ostoksille nyt joulun jälkeen. Yhdessä menette ja käytte myös jädellä. Otatte oman onnen omiin nimiin.
hyvää joulua.
Me ostamme lasten lahjat itse ja kummeilta ym tulee jotain jos tulee, ei lasketa sen varaan mitään. Tarkistan aina että lahjoja on tasapuolisesti. Teinitytölle on sitä paitsi tosi helppo keksiä lahjoja. Vaikeampaa on keksiä niille hieman alle kouluikäisille sukulaislapsille joilla on jo kaikki mahdollinen.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:05"]Oon ite 15v ja alko surettaa tyttäres puolesta.. Ittee ois harmittanu ihan hirveesti ja samal ihmetelly et enkö oo enää yhtä tärkee ku nuoremmat.. Mut juttele sen kans ja anna jälkikäteen rahaa esim, itellä auttais.
[/quote]