Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälittää ja harmittaa 15v tyttäreni puolesta. :(

Vierailija
25.12.2014 |

Minulla on siis kolme tytärtä, kuopus 10v, keskimmäinen 13v ja esikoinen 15v. 

Tänään olimme anoppilassa perinteiseen tapaan joulua viettämässä. Paketteja oli kuusen alla todella paljon, olimme koonneet sinne siis myös lasten kummien ja muiden sukulaisten antamat lahjat, mitkä olimme saaneet heiltä säkeissä. Kun tuli pakettien jakamisen vuoro, kuopukselle ja keskimmäiselle menivät kirjaimellisesti kaikki lahjat. Minä ja mieheni annoimme esikoiselle kirjan ja 50€, sillä ajattelimme hänen saavan rahaa ja lahjoja muiltakin sukulaisilta ja kummeilta, kuten on edellisinä vuosinakin saanut.

Keneltäkään ei tullut hänelle lahjaa, ei edes kummeilta. Oletimme, että edes he olisivat jättäneet edes pienen muistamisen ja lahjan tyttärelle, mutta niin ei ollutkaan. Sydäntä riipaisi ja meinasin alkaa itkeä, kun jopa minä sain enemmän lahjoja kuin tyttäreni, vaikka olen aina mieltänyt joulun lasten juhlana. Huomasin hänen kasvoistaan, kuinka surullinen ja haikea hän oli katsoessaan siskojensa lahjapinoja ja vertaavan niitä saamaansa kirjaan ja 50€ (jonka molemmat siskoistakin saivat). Kun tulimme anoppilasta, esikoinen meni välittömästi nukkumaan hieman allapäin eikä toivottanut edes hyviä öitä. Surettaa ja harmittaa niin paljon, että itken tälläkin hetkellä tätä kirjoittaessa. Jos olisimme tienneet, että hän ei saa lahjoja muilta, niin olisimme ostaneet hänelle enemmän lahjoja. Tiedän, että olin tyhmä, kun en ajatellut sitä ennen jouluaattoa. 

Voisimmeko vielä mieheni kanssa antaa hänelle lahjoja jälkikäteen? Onko hyvä idea vai kannattaako asia vain jättää sikseen? Tosin, vaikka ostaisimmekin jälkikäteen jotain, se ei ole ollenkaan sama asia kuin niiden saaminen jouluaattona ja tytär muistaa varmasti koko loppuelämänsä, kuinka siskot repivät paketeista kummien antamia hienoja lahjoja ja häntä ei muistettu ollenkaan meitä lukuunottamatta. Anopilla ei ole koskaan ollut tapana antaa lahjoja, paitsi suklaata ja herkkuja kaikille kolmelle yhteiseksi.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:37"]Voi paska. Meni jo, homma kusi, vahinko tapahtui. Kummit ovat varmaan lopettanut lahjonnan rippijuhliin?
[/quote]Mun kummi aikoinaan unohti rippijuhlat.

Vierailija
102/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja juttu:( mut olisihan ne lahjat voinu "tarkistaa" etukäteen, et miten paljon lahjoja kukin lapsi on saamassa.
Itse en ole kuullutkaan tuosta, et kummit lopettavat muistamisen rippikouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 07:57"]Ihmettelen hieman miten noun voisi käydä. Veikö kaikki lahjat suoraan anoppilaan? Kummitkin ja omat sukulaisesi? Itse lasken aina lahjat etukäteen ja varmistan, että kaikki saavat suurin piirtein saman verran.

Pettymyksiä voi kyllä tulla siltikin. Meillä 11v totesi, että tämä oli huonoin vuosi. Tiesin sen itsekin, koska hänen pari oma toiveettaan olivat liian kalliita (mm. Pleikka 4), enkä keksinyt tilalle mitään tosi kivaa korvaavaa juttua.
[/quote]

Huonoin vuosi? Voi hyvä luoja sentään, aletaanko joulutkin määrittelemään lahjojen perusteella? Kuulostaa ihan mun exän räkänokkapojalta joka vertaili ihan kaikkea ihan koko ajan.

Vierailija
104/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi vaivaamaan, että annoitteko te vanhemmat niille nuoremmille muita lahjoja lisäksi, vai saivatko kaikki kolme teiltä vanhemmilta samat, kirja ja 50€?

Vierailija
105/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koitetaan katsoa, että kaikki saavat suunnilleen yhtä monta lahjaa, paitsi, joku saa jotakin tosi kallista. Itse antaisin likalle vielä 100€ aleja varten ja lupaisin lähteä mukaan, JOS hän haluaa. Tuon ikäinen saattaa mennä jo mieluumin kaverin kanssa.

Vierailija
106/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy sanoa, etten ihan ymmärrä tuota lahjojen antoa. Pienemmän saavat usein enemmän lahjoja ja jossain vaiheessa sitä alkoi itsekin saamaan vähemmän. Yleensä tuon ikäiset vaihtelevat lahjoja keskenääm kavereiden kesken. Kennelle kaikille tyttäresi antoi lahjoja? Eikö teillä sisarukset vaihda lahjoja keskenään? 

Ei joulun tarkoitus ole kuitenkaan toimia lahja-automaattina. Tuon ikäisenä on jo hyvä aika alkaa opetella lahjan vastaanottamisen lisäksi myös lahjojen antoa. Sitä vastavuoroisuutta. 

Vierailija
107/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ensimmäisen lauseen jälken oli selvää, että trollailijan vakiomuotti on jälleen käytössä: sukulaiset luetellaan hirveän tarkasti aatamista ja eevast alkaen ja sitten kehitellään joku ihän älytön "etiikkapähkinä" - Mitä tehdä?!

Maksetaanko sinulle näitsä tarinoista palkkaa?!

Vierailija
108/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano tytölle suoraan, että olet pahoillasi. Lupaa, että voitte joulun jälkeen yhdessä shoppailemaan hänelle jotain mukavaa. Se varmasti helpottaa.

Vierailija
109/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te ihan itse toitte lahjat "säkeissä" kuusen alle, niin miksi ette etukäteen katsoneet, kenelle niitä lahjoja on laitettu?!

Vierailija
110/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tyttärellesi kaiken, minkä kerroit aloitusviestissä ja kysy häneltä, voisitteko käydä yhdessä alennusmyynneissä vähän paikkaamassa joulun kömmähdystä. Tärkeintä hänelle on tietää, ettei äiti ja isä häntä unohtaneet.

Vierailija
111/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
112/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ainakin 100e rahaa tai käykää yhdessä shoppailemassa. Ehdottomasti korvaa tytön piloille mennyt joulu jotenkin. Joo joo lahjat eivät ole tärkein asia mutta lapselle ja nuorelle niillä on iso merkitys. Varmasti tytölle tulee parempi mieli kun saa jotain kivaa vaikka aatto meni jo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän