Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälittää ja harmittaa 15v tyttäreni puolesta. :(

Vierailija
25.12.2014 |

Minulla on siis kolme tytärtä, kuopus 10v, keskimmäinen 13v ja esikoinen 15v. 

Tänään olimme anoppilassa perinteiseen tapaan joulua viettämässä. Paketteja oli kuusen alla todella paljon, olimme koonneet sinne siis myös lasten kummien ja muiden sukulaisten antamat lahjat, mitkä olimme saaneet heiltä säkeissä. Kun tuli pakettien jakamisen vuoro, kuopukselle ja keskimmäiselle menivät kirjaimellisesti kaikki lahjat. Minä ja mieheni annoimme esikoiselle kirjan ja 50€, sillä ajattelimme hänen saavan rahaa ja lahjoja muiltakin sukulaisilta ja kummeilta, kuten on edellisinä vuosinakin saanut.

Keneltäkään ei tullut hänelle lahjaa, ei edes kummeilta. Oletimme, että edes he olisivat jättäneet edes pienen muistamisen ja lahjan tyttärelle, mutta niin ei ollutkaan. Sydäntä riipaisi ja meinasin alkaa itkeä, kun jopa minä sain enemmän lahjoja kuin tyttäreni, vaikka olen aina mieltänyt joulun lasten juhlana. Huomasin hänen kasvoistaan, kuinka surullinen ja haikea hän oli katsoessaan siskojensa lahjapinoja ja vertaavan niitä saamaansa kirjaan ja 50€ (jonka molemmat siskoistakin saivat). Kun tulimme anoppilasta, esikoinen meni välittömästi nukkumaan hieman allapäin eikä toivottanut edes hyviä öitä. Surettaa ja harmittaa niin paljon, että itken tälläkin hetkellä tätä kirjoittaessa. Jos olisimme tienneet, että hän ei saa lahjoja muilta, niin olisimme ostaneet hänelle enemmän lahjoja. Tiedän, että olin tyhmä, kun en ajatellut sitä ennen jouluaattoa. 

Voisimmeko vielä mieheni kanssa antaa hänelle lahjoja jälkikäteen? Onko hyvä idea vai kannattaako asia vain jättää sikseen? Tosin, vaikka ostaisimmekin jälkikäteen jotain, se ei ole ollenkaan sama asia kuin niiden saaminen jouluaattona ja tytär muistaa varmasti koko loppuelämänsä, kuinka siskot repivät paketeista kummien antamia hienoja lahjoja ja häntä ei muistettu ollenkaan meitä lukuunottamatta. Anopilla ei ole koskaan ollut tapana antaa lahjoja, paitsi suklaata ja herkkuja kaikille kolmelle yhteiseksi.

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaan on jo hyvä oppia että maailma on kova. Sen ikäsenä saa jo töitäkin tehdä että ei kun kauppoja siivoamaan iltaisin, niin voi sitten ostaa mitä itse haluaa. Lässyttämälläkö täällä aikoo kaikki kasvattaa kunnioitettavia kansalaisia?

Vierailija
62/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surkeet lahjat annoitte itsekkin ja jätitte lahjat muiden varaan! Meillä kaksi teiniä ja kyllä hankittiin kummankin lahjat toiveiden mukaan ja ihan itse. Kummatkin on erittäin tyytyväisiä.

Itse olisin pelastanut tilanteen sillä että olisin sanonut että hei se uusi puhelin tai jokin muu ostetaan heti, kun kaupat avautuu! Teinit yleensä saa vähemmän lahjoja mutta arvokkaampia mutta teidän lahjat ei ollut edes sitä! En nyt syyttäisi niitä sukulaisikaan, kun se vastuu on kuitenkin vanhemmilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 08:37"]Miten ison numeron te teette lahjojen saamisesta ja niiden määrästä? minusta kuulostaa erittäin huolestuttavalle jos aina ja ian kaikkisesti kaikilla pitää olla sama määrä tarpeettomia lahjoja! 

Onko se lahjojen määrä kuvaus jostain välittämisen määrästä vai mitä? kyllä 15v jo pitäisi ymmärtää että ei aina saa kaikkea saman verran kuin muilla. Ehkä kannattaisi jättää lahjavouhottaminen vähemmälle ja korostaa joulussa( ja muussakin elämässä) muita arvoja kuin lahjapakettien lukumäärää
[/quote]

Mulla alkaa kohta keittää tämä palstalla näkyvä "paremmuudentunto" muiden joulunviettotapoja kohtaan. Minä teen vuodessa n. 200h vapaaehtoistyötä ja nyt jouluna olen esim ottanut tyttäreni (5v.) mukaan valitsemaan lahjoja joulupuukeräykseen ja koittanut samalla opettaa, että kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin. Hyvin näyttää menneen opetukset perille. Joulun tärkeimpiä asioita on se, että ollaan yhdessä, pelataan ja puuhataan. Silti minä rakastan myös lahjoja, antamista ja saamista! Ylenpalttisuutta! Joulua! Nämä eivät sulje toisiaan pois.

Vierailija
64/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ette huomanneet että kummeiltä ei tullut mitään? Ilmestyikö ne lahjat suoraan sinne mummolaan eikä teidän kautta? Nyt juttelemaan tytön kanssa asiasta ja kysyt mitä hön haluausi vielä lahjaksi ja että käytte sen yhdessä ostamassa.

Vierailija
65/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja ja 50 euroa on todellakin surkea lahja! Olen aina inhonnut ihmisiä jotka ei halua itse ostaa lapsilleen tarpeeksi lahjoja vaan jätetään se epämääräisesti toisten varaan! Sitten on eri asia jos sitä rahaa ei vaan ole.

Vierailija
66/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä päästä kärsii ja ihan oikein teille vanhemmille, että joudutte kokemaan ripauksen esikoisen pahasta mielestä. Ei sitten tullut mieleen tarkistaa etukäteen paketeista, kenelle osoitettu? Vittuako sinä haet aikuisena sääliä siitä, että sulle tuli paha mieli?? Voi nyyh ettei lapsi toivottanut sinulle hyvää joulua edes. Kyllä tuossa tilanteessa kuka tahansa lapsi olisi allapäin koska tapahtunutta ei voi muuttaa jälkikäteen.

Vierailija
67/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään olen huomannut että teini-ikään kasvaneet lapset jäävät usein huomiotta. Kun ihmisiä tulee kylään, heitä ei edes tervehditä. He ovat lapsia vielä ja tarvitsevat todella paljon aikuisten ohjausta ja huomiota vaikka jurottaisivatkin. Rakastakaa ja pitäkää huolta teineistänne!

Vierailija
68/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole tuollaisesta kuullutkaan, että yhtäkkiä joku alettaisiin jättää ilman lahjoja kun tulee tietyn ikäiseksi. Meille jouluna tuli lahjoja muutamalta sukulaiselta ja toivat jotain äidillekin. Joten miksi ei teini-ikäiselle lapselle? 

En myöskään ymmärrä että sisarukset pilkkaisivat vanhinta. Meillä ainakin toivovat toisilleen hyvää ja lahjovat toisennsa koska välittävät toisistaan.

Mutta pahantahtoinen trollihan tämä onkin.

Vierailija
69/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan, etteivät teinit enää saa lahjoja jouluna. Kummeilta ja sukulaisilta en odottaisi kalliita lahjoja, vaan muistamisia. Vanhempien vastuulla on varmistaa että omat lapset saavat ikään ja sosiaaliseen ympäristöön sopivat lahjat.

En ymmärtänyt oliko ap:n lapsilla samat kummit, koska he olettivat saaneensa kummeilta lahjapussin esikoiselleenkin? Oliko tytär saanut aiempina vuosinaan ns.päälahjat kummeilta ja vain jotain pientä vanhemmiltaan ja kummit kyllästyivät tähän? Miten on mahdollista, että kaikki muut sukulaiset jättivät yhtäkkiä 15-vuotiaan lahjan ostamatta?

Vierailija
70/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laske lahjojen saantia muiden ihmisten varaan vaan hommaan itse lahjat lapsilleni

Vierailija
71/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:41"]

Ei ehkä kannata enää ostaa lahjoja, mutta anna vaikkapa rahaa tulevia alemyyntejä ajatellen tai osta alesta esim. uusi kännykkä jos on yhtään tarvetta. Ymmärrän hyvin, miksi sinusta tuntuu pahalta. 

[/quote]

Tätä kannatan minäkin.

Ja pahoittele, että näin kävi.

Vierailija
72/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on todella outoa, etä oot itse antanut noin vähän :/

Vierailija
73/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:24"]

Jo ensimmäisen lauseen jälken oli selvää, että trollailijan vakiomuotti on jälleen käytössä: sukulaiset luetellaan hirveän tarkasti aatamista ja eevast alkaen ja sitten kehitellään joku ihän älytön "etiikkapähkinä" - Mitä tehdä?!

Maksetaanko sinulle näitsä tarinoista palkkaa?!

[/quote]

En ap:sta tiedä, mutta itselle kävi näin 13 vuotiaana, kun vietimme suvun voimin joulua serkun luona. Oma saldo oli konvehtiboksi ja tohvelit ja jopa 97 v saattohoidossa oleva mummo oli enemmän muistettu. Ja siinä sitten 4 v nuorempi serkku itki kuusen alla, kun sai vain 6 pleikkapeliä. Minulle esitettiin aiheensaralta vanhempien toimesta pahoittelut ja se oli viimeinen joulu kyseisten sukulaisten luona, vaikka perinne oli ollut voimissaan 8v.

[/quote]

HALOO 38!! Jos mennään jonnekin sukulaisiin joulunviettoon, niin ne sukulaisetko sulle ne lahjat hommaavat!!! Mistä vanhempasi pahoittelivat? Hekö olivat antaneet tossut ja konvehtirasian - VAI LUULIVATKO VANHEMPASI, ETTÄ MUU SUKU LAHJOO SINUT?

[/quote]

Idiootti :D En ole vuosikymmeen ollut 13. Omat joulujärjestelyt olen hoitanut aivan päinvastoin, kuin mitä omat vanhempani hoisivat. Sitä vaan, että kyllä se teinille on kova paikka jäädä yllättäen puille paljaille, kun menettää sen lapsistatuksen noin spontaanisti ja vielä aattona. Varsinkin, jos siinä on liki samanikäisiä finninaamoja ilakoimassa omista lahjoistaan. Jos et kykene käsittämään, että teineillä on tunteet ja vaikeuksia edes pysyä kärryillä aikuistumisesta (varsinkin tuolleen yllättäen märkänä rättinä naamaan, että "toihan on jo liki aikuinen), niin suosittelen omien lasten hankkimatta jättämisen.

Vanhempieni pahoittelut tulivat siitä, että olin välivaiheessa iän suhteen. En vielä oikeutettu aikuisten aattoihin (lasten nukkumaan mennessä punkkua ja juoruja) ja siinä sitä virikettä teinille tohvelien ja konvehtiboksin kanssa, kun ei mukaan ollut sattunut edes kirjaa luettavaksi, kiitos vanhempien odotuksen, että kai minulle jotain tekemistä siunaantuu. Ihan turha huutaa minulle haloota vuosikymmenen takaisesta asiasta, johon ei omakohtaisesti ollut edes mahdollisuutta vaikuttaa :D 

Henkilökohtaisesti tosin nyt kahden lapsen äitinä en voisi kuvitella, että kylään tulisi jotain sukulaisteinejä, joille jättäisin lahjat ostamatta. Joku 8 e pokkarikin osoittaa, että on jaksettu ajatella ja muistettu ja siinä on sitä hätävaratekemistä teinille, jos sen vanhemmat sattuvat olemaan ihan ameeboja. 

[/quote]

Minuakin ihmetytti tuossa kirjoituksessasi se , että oliko se sen sukulaispaikan vika, että sait huonot lahjat?!

[/quote]

Sitä en kirjoituksessani ajanut takaa. Viesti oli ap:lle, ei outsidereille, joilla ei omakohtaista kokemusta aiheen saralta ole. Ap:n kuuluu keskustella lapsensa kanssa aiheesta, ettei ITSE ajatellut tarpeeksi pitkälle, vaan oletti muiden lahjovan. Ja nämä lahjojathan olivat täysin tietämättömiä, että ap moista odottaa. Hinnan maksajaksi näissä tilanteissa osuu se lapsi, kun vanhempien ajattelemattomuus ja oletukset eivät menekkään nappiin. Täällä nyt vaan tuntuu riittävän saivartelijaa jos toistakin, jotka haluavat uskoa, että joku jaksaisi 10 v takaista kaunaa aiheesta "ette silloin ostaneet mulle mitään, vaikka äiti ja isi niin toivoi, mutteivät muistaneet teille kertoa" :D

Summa summarum: ap:n kuuluisi pahoitella ajattelemattomuuttaan, joka puri tytärtä perseestä ja oikeasti asettua sen tyttären kenkiin, kun pisti toisen pakkoaikuistumaan harhaisesti luottaen muiden lompakoihin. 

Vierailija
74/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan saanut kummeiltani yhtään mitään! Ei edes kummilusikkaa tms. Erosin sitten kirkosta, heti kun se oli mahdollista. En tietenkään tästä syystä, mutta oman vakaumukseni takia. Eipä tarvitse miettiä koko joulua, lahjoja tai muuta scheissea...

Vierailija
75/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan AP miten tilanne eteni nyt joulupäivänä...

Vierailija
76/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, esikoisen kanssa ostoksille heti joulun jälkeen ehdottomasti!! Harmittaa todella hänen puolesta vaikken tunnekkaan.

Vierailija
77/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:13"]Mä en laske lahjojen saantia muiden ihmisten varaan vaan hommaan itse lahjat lapsilleni
[/quote] tätä minäkin ihmettelen. Itse ollaan teineillekin lahjat ostettu

Vierailija
78/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten jotkut järjen jättiläiset täällä keskustelussa puhuvat tyyliin "vain kirja ja 50€?!". 50€ on iso raha ja sillä saa jo kaikenlaista & mistä te tiedätte, jos ko. kirja on ap:n tytölle mieluinen ja toivottu lahja vanhemmilta? Mitä jos hän ei alunperinkään olisi halunnut satojen eurojen meikkisettejä tai kalliita merkkivaatteita, kuten jotkut av-mammat täällä taas toitottavat? Olen saanut käsityksen, ettei lahjojen arvolla ole paljoa väliä fiksulle teini-ikäisellekään, sillä ajatus on tärkein, mutta jos ei ole saanut pientäkään muistamista niin tottakai se tuntuu pahalta. Ainakin minua ilahdutti teininä ihan pienen pienetkin lahjat... konvehtirasia, villasukat, korvakorut jne. niissä oli kuitenkin kaikissa hyvä ajatus mukana ja olin kaikista otettu ja liikuttunut. Tai en tiedä nykypäivän teineistä, mutta tuskin se lahjan arvo on heillekään pääosassa.

Vierailija
79/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna jälkikäteen, ainakaan paljoa. Anna vuoden mittaan vaaterahaa ja leffarahaa

Vierailija
80/112 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:35"]Älä anna jälkikäteen, ainakaan paljoa. Anna vuoden mittaan vaaterahaa ja leffarahaa
[/quote]
T. 14v tyttö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän