Säälittää ja harmittaa 15v tyttäreni puolesta. :(
Minulla on siis kolme tytärtä, kuopus 10v, keskimmäinen 13v ja esikoinen 15v.
Tänään olimme anoppilassa perinteiseen tapaan joulua viettämässä. Paketteja oli kuusen alla todella paljon, olimme koonneet sinne siis myös lasten kummien ja muiden sukulaisten antamat lahjat, mitkä olimme saaneet heiltä säkeissä. Kun tuli pakettien jakamisen vuoro, kuopukselle ja keskimmäiselle menivät kirjaimellisesti kaikki lahjat. Minä ja mieheni annoimme esikoiselle kirjan ja 50€, sillä ajattelimme hänen saavan rahaa ja lahjoja muiltakin sukulaisilta ja kummeilta, kuten on edellisinä vuosinakin saanut.
Keneltäkään ei tullut hänelle lahjaa, ei edes kummeilta. Oletimme, että edes he olisivat jättäneet edes pienen muistamisen ja lahjan tyttärelle, mutta niin ei ollutkaan. Sydäntä riipaisi ja meinasin alkaa itkeä, kun jopa minä sain enemmän lahjoja kuin tyttäreni, vaikka olen aina mieltänyt joulun lasten juhlana. Huomasin hänen kasvoistaan, kuinka surullinen ja haikea hän oli katsoessaan siskojensa lahjapinoja ja vertaavan niitä saamaansa kirjaan ja 50€ (jonka molemmat siskoistakin saivat). Kun tulimme anoppilasta, esikoinen meni välittömästi nukkumaan hieman allapäin eikä toivottanut edes hyviä öitä. Surettaa ja harmittaa niin paljon, että itken tälläkin hetkellä tätä kirjoittaessa. Jos olisimme tienneet, että hän ei saa lahjoja muilta, niin olisimme ostaneet hänelle enemmän lahjoja. Tiedän, että olin tyhmä, kun en ajatellut sitä ennen jouluaattoa.
Voisimmeko vielä mieheni kanssa antaa hänelle lahjoja jälkikäteen? Onko hyvä idea vai kannattaako asia vain jättää sikseen? Tosin, vaikka ostaisimmekin jälkikäteen jotain, se ei ole ollenkaan sama asia kuin niiden saaminen jouluaattona ja tytär muistaa varmasti koko loppuelämänsä, kuinka siskot repivät paketeista kummien antamia hienoja lahjoja ja häntä ei muistettu ollenkaan meitä lukuunottamatta. Anopilla ei ole koskaan ollut tapana antaa lahjoja, paitsi suklaata ja herkkuja kaikille kolmelle yhteiseksi.
Kommentit (112)
Voi kuinka kurjaa :( Juttele hänen kanssaan asiasta, ettei paha mieli jää vaivaamaan! Kysy suoraan, että olisiko hänestä mukavaa saada vielä joku pieni juttu, vai tuntuuko se jälkikäteen hölmöltä. Ettehän te olisi oikein etukäteen voineet tietää, että muut sukulaiset jättävät yhtäkkiä muistamatta...
perinnehän on, että esim. kummit muistavat juhlapäivinä aina rippiin asti, sen jälkeen ei välttämättä enää osteta lahjoja.
Itse ostan kyllä kummilapsille senkin jälkeen vielä lahjat, mutta monet noudattavat tuota perinnettä.
Ehkä olisi hyvä ottaa teinin kanssa puheeksi tuo perinne, selittää asiaa sillä. Myöntää myös, ettette itse olleet tajunneet asiaa. Ja miettiä teinin kanssa vaikka yhdessä joku juttu (lahjakortti, meno tms.), mikä asiaa tasottaisi. Juttele teinin kanssa suoraan asiasta, älä aliarvioi häntä - mutta huomioi asia, sillä tuo on kova paikka vielä teinillekin. Eli joku kompensaatio yhdessä mietittynä nja teinille myöntäminen, että te vanhemmat mokasitte /ette tajunneet asiaa.
Teinit ovat fiksuja, nuori kyllä tajuaa asian - siksi suora juttelu ja sopiminen paras väylä hoitaa asia.
Voih :( eihän ne lahjat ole joulun tarkoitus mutta kyllä minuakin olisi tuon ikäisenä harmittanut jos muut sisarukset olisivat saaneet paljon enemmän. Ehkä voit järjestää jotakin kahdenkeskistä tyttäresi kanssa, menette vaikka ravintolaan ja elokuviin tai kasvohoitoihin yms. Ehkä se piristäisi häntä?
Ei ehkä kannata enää ostaa lahjoja, mutta anna vaikkapa rahaa tulevia alemyyntejä ajatellen tai osta alesta esim. uusi kännykkä jos on yhtään tarvetta. Ymmärrän hyvin, miksi sinusta tuntuu pahalta.
Menkää tyttären kanssa kahdestaan alennusmyynteihin joulun jälkeen. Anna tytön valita kaikkea kivaa mistä tykkää. Ole avokätinen. Koita kompensoida joulun pettymystä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:40"]
perinnehän on, että esim. kummit muistavat juhlapäivinä aina rippiin asti, sen jälkeen ei välttämättä enää osteta lahjoja.
Itse ostan kyllä kummilapsille senkin jälkeen vielä lahjat, mutta monet noudattavat tuota perinnettä.
Ehkä olisi hyvä ottaa teinin kanssa puheeksi tuo perinne, selittää asiaa sillä. Myöntää myös, ettette itse olleet tajunneet asiaa. Ja miettiä teinin kanssa vaikka yhdessä joku juttu (lahjakortti, meno tms.), mikä asiaa tasottaisi. Juttele teinin kanssa suoraan asiasta, älä aliarvioi häntä - mutta huomioi asia, sillä tuo on kova paikka vielä teinillekin. Eli joku kompensaatio yhdessä mietittynä nja teinille myöntäminen, että te vanhemmat mokasitte /ette tajunneet asiaa.
Teinit ovat fiksuja, nuori kyllä tajuaa asian - siksi suora juttelu ja sopiminen paras väylä hoitaa asia.
[/quote]
Mä komppaan tätä! Juttele teinin kanssa asiasta rauhassa.
Todella kurjaa, tuli itsellekin paha mieli tätä lukiessa. :( Keskustele tyttäresi kanssa, ei ehkä tarvitse ihan suoraan ettei hänestä tunnu liian kiusalliselta mutta sen verran, että ymmärtää myös sinun huomanneen hänen saaneen vähemmän lahjoja kuin muut siskot. Lahjat eivät tietenkään ole pääasia, mutta kyllä ne aina ilahduttavat, oli minkä ikäinen tahansa. Kaikkea tyttärellesi!
Puhu avoimesti ja rehellisesti tyttäresi kanssa siitä, että harmittaa. Selitä, että pienempiä lapsia aina muistetaan enemmän, mutta että tyttäresi on sinulle silti aivan yhtä tärkeä. Kerro, että vanhetessa lahjat vähenee, mutta mene sinä hänen kanssaan alennusmyynteihin kahdestaan. Tästä "traumasta" päästään eroon kun avoimesti puhutaan asiasta. Kysele hänen tunteitaan jne.
Meillä kävi vähän samalla tavalla muutama vuosi sitten silloisen 14-v:n kanssa. Tiedän miltä sinusta tuntuu. Kamalinta oli katsoa vierestä, kuinka sisarukset leveilivät saamillaan lahjoilla kuin kiusatakseen tätä yhtä, joka ei saanut paljon mitään muihin verrattuna. Kun koitin vaivihkaa mainita muille sisaruksille ja pyytää lopettamaan lahjoilla ylpeilyn, niin siitä he vasta yllyttyivät. :( Tosiaan kannattaa antaa ylimääräistä muihin menoihin ja ostaa muuten vaan lapsellesi mieluisia juttuja - niin minäkin tein ja tyttö oli tyytyväinen.
Oon ite 15v ja alko surettaa tyttäres puolesta.. Ittee ois harmittanu ihan hirveesti ja samal ihmetelly et enkö oo enää yhtä tärkee ku nuoremmat.. Mut juttele sen kans ja anna jälkikäteen rahaa esim, itellä auttais.
Voi, tulipa surku tyttäresi ja sinun puolesta. Luulen myös, että tuossa saattaa olla taustalla se, kun täyttää 15v niin varsinkin kummit lopettaa lahjojen ostamisen. Teillä on sukulaiset sitten lahjoneet muuten tosi anteliaasti? Enpä muista, että meille olisi sukulaiset ostaneet massoittain lahjoja edes lapsena. Juttele tytölle ja kerro, että sinuakin harmittaa ja ettet tajunnut tilannetta. Ostakaa yhdessä jotain juttuja, joita tyttö oikeasti haluaisi. Voin kyllä kuvitella, että tulee todella paha mieli....
No voi hitto, tuli tosi paha olo kun luki tätä.:( Järjestä teinille joku iltama, jossa käytte leffassa, syömässä ja teette jotain kivaa ihan vain kahden kesken koko illan ihan kahden - tai järjestät sen hänelle ja hänen parhaalle kaverilleen. Jos teini kysyy että miksi, niin kerro rehellisesti että siksi, koska hän ei saanut niin paljoa lahjoja ja tasapuolisuuden takia.. vaikka tyynnyttäisitkin omaa huonoa omaatuntoa, niin samalla laannutat hänen oloaan. Ton on tarvinnut tuntua tosi pahalta.
Sitten suoraselkäsitä toimintaa sukulaisten kanssa - miksi he eivät muistaneet teiniä enää? Kysy suoraan, koska noin räikeä käytös on jo perseestä. Ei ketään jätetä lahjoitta, samperi sentään..
Meillä ei vietetä joulua. Törkeetä käytöstä kuitenkin sukulaisilta.jouluhan on pakanallinen auringonjumalan juhla. Anna tytölle kaksisataa(jos on) ja sano että loppu joulun vietto.. Huonosti muotoiltu. Meillä oli kivaa muutama päivä, mutta yksi lapsi sairastui, oisko saanu liikaa nameja??? Ja herkkuja?? Halit tytölle!! Älä ymmärrä väärin.
Aika erikoinen veto isovanhemmilta etteivät antaneet mitään jos näin kävi mutta 15v on jo hyvä oppia ymmärtämään ettei ole enää lellittävä lapsi muiden joukossa
Päinvastoin saa olla itse ostamassa nuoremmille siskoilleen lahjoja ilman että heiltä saisi itse mitään jos ylipäätään kaupalliseen jouluun osallistuu
Ihmettelen hieman miten noun voisi käydä. Veikö kaikki lahjat suoraan anoppilaan? Kummitkin ja omat sukulaisesi? Itse lasken aina lahjat etukäteen ja varmistan, että kaikki saavat suurin piirtein saman verran.
Pettymyksiä voi kyllä tulla siltikin. Meillä 11v totesi, että tämä oli huonoin vuosi. Tiesin sen itsekin, koska hänen pari oma toiveettaan olivat liian kalliita (mm. Pleikka 4), enkä keksinyt tilalle mitään tosi kivaa korvaavaa juttua.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:02"]
Meillä kävi vähän samalla tavalla muutama vuosi sitten silloisen 14-v:n kanssa. Tiedän miltä sinusta tuntuu. Kamalinta oli katsoa vierestä, kuinka sisarukset leveilivät saamillaan lahjoilla kuin kiusatakseen tätä yhtä, joka ei saanut paljon mitään muihin verrattuna. Kun koitin vaivihkaa mainita muille sisaruksille ja pyytää lopettamaan lahjoilla ylpeilyn, niin siitä he vasta yllyttyivät. :( Tosiaan kannattaa antaa ylimääräistä muihin menoihin ja ostaa muuten vaan lapsellesi mieluisia juttuja - niin minäkin tein ja tyttö oli tyytyväinen.
[/quote]Siis minkälaisia hirviökakaroita sulla on jos kiellosta vaan innostuvat ja ovat noin ilkeitä? Olisko peiliin katsomisen paikka tuossa kasvatuksessa? Jätä ne sisarukset ensi jouluna kokonaan ilman lahjoja ja kato miten sitten suu pannaan.
Mitä jos jäävät kiinni koulukiusaamisesta ja kiellät jatkamasta, niin alkaako kahta hullummin kiusaamaan vai ottaako oikeen aseet käyttöön? Etkö saa mitään kuria niihin?
Ovatko sukulaiset pohjanmaalaisia? Siellä päin on kuulemma tapana että rippijuhlen jälkeen loppuu lahjojen osteleminen. Vie tyttäresi joulun jälkeen alennusmyynteihin shoppailemaan ilman muita lapsiasi ja anna vuoden mittaan vaate -ja leffarahaa niin kuin joku jo ehdotti. On kyllä ikävää tollanen ettei yhdelle ole lahjoja vaikka muille on :(
t. 18v
Viet tyttäresi vaikka kaupunkilomalle pariksi päiväksi :)
Miten ison numeron te teette lahjojen saamisesta ja niiden määrästä? minusta kuulostaa erittäin huolestuttavalle jos aina ja ian kaikkisesti kaikilla pitää olla sama määrä tarpeettomia lahjoja!
Onko se lahjojen määrä kuvaus jostain välittämisen määrästä vai mitä? kyllä 15v jo pitäisi ymmärtää että ei aina saa kaikkea saman verran kuin muilla. Ehkä kannattaisi jättää lahjavouhottaminen vähemmälle ja korostaa joulussa( ja muussakin elämässä) muita arvoja kuin lahjapakettien lukumäärää
Voi paska. Meni jo, homma kusi, vahinko tapahtui. Kummit ovat varmaan lopettanut lahjonnan rippijuhliin?