Säälittää ja harmittaa 15v tyttäreni puolesta. :(
Minulla on siis kolme tytärtä, kuopus 10v, keskimmäinen 13v ja esikoinen 15v.
Tänään olimme anoppilassa perinteiseen tapaan joulua viettämässä. Paketteja oli kuusen alla todella paljon, olimme koonneet sinne siis myös lasten kummien ja muiden sukulaisten antamat lahjat, mitkä olimme saaneet heiltä säkeissä. Kun tuli pakettien jakamisen vuoro, kuopukselle ja keskimmäiselle menivät kirjaimellisesti kaikki lahjat. Minä ja mieheni annoimme esikoiselle kirjan ja 50€, sillä ajattelimme hänen saavan rahaa ja lahjoja muiltakin sukulaisilta ja kummeilta, kuten on edellisinä vuosinakin saanut.
Keneltäkään ei tullut hänelle lahjaa, ei edes kummeilta. Oletimme, että edes he olisivat jättäneet edes pienen muistamisen ja lahjan tyttärelle, mutta niin ei ollutkaan. Sydäntä riipaisi ja meinasin alkaa itkeä, kun jopa minä sain enemmän lahjoja kuin tyttäreni, vaikka olen aina mieltänyt joulun lasten juhlana. Huomasin hänen kasvoistaan, kuinka surullinen ja haikea hän oli katsoessaan siskojensa lahjapinoja ja vertaavan niitä saamaansa kirjaan ja 50€ (jonka molemmat siskoistakin saivat). Kun tulimme anoppilasta, esikoinen meni välittömästi nukkumaan hieman allapäin eikä toivottanut edes hyviä öitä. Surettaa ja harmittaa niin paljon, että itken tälläkin hetkellä tätä kirjoittaessa. Jos olisimme tienneet, että hän ei saa lahjoja muilta, niin olisimme ostaneet hänelle enemmän lahjoja. Tiedän, että olin tyhmä, kun en ajatellut sitä ennen jouluaattoa.
Voisimmeko vielä mieheni kanssa antaa hänelle lahjoja jälkikäteen? Onko hyvä idea vai kannattaako asia vain jättää sikseen? Tosin, vaikka ostaisimmekin jälkikäteen jotain, se ei ole ollenkaan sama asia kuin niiden saaminen jouluaattona ja tytär muistaa varmasti koko loppuelämänsä, kuinka siskot repivät paketeista kummien antamia hienoja lahjoja ja häntä ei muistettu ollenkaan meitä lukuunottamatta. Anopilla ei ole koskaan ollut tapana antaa lahjoja, paitsi suklaata ja herkkuja kaikille kolmelle yhteiseksi.
Kommentit (112)
Lauantaina alkaa alennusmyynnit sanot tytölle, että nyt lähdetään kahdestaan shoppailemaan sulle vaatteita :)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:24"]
Jo ensimmäisen lauseen jälken oli selvää, että trollailijan vakiomuotti on jälleen käytössä: sukulaiset luetellaan hirveän tarkasti aatamista ja eevast alkaen ja sitten kehitellään joku ihän älytön "etiikkapähkinä" - Mitä tehdä?!
Maksetaanko sinulle näitsä tarinoista palkkaa?!
[/quote]
En ap:sta tiedä, mutta itselle kävi näin 13 vuotiaana, kun vietimme suvun voimin joulua serkun luona. Oma saldo oli konvehtiboksi ja tohvelit ja jopa 97 v saattohoidossa oleva mummo oli enemmän muistettu. Ja siinä sitten 4 v nuorempi serkku itki kuusen alla, kun sai vain 6 pleikkapeliä. Minulle esitettiin aiheensaralta vanhempien toimesta pahoittelut ja se oli viimeinen joulu kyseisten sukulaisten luona, vaikka perinne oli ollut voimissaan 8v.
Minä sain kirjan, yhden suihku/ihopakkauksen ja kaulakorun. En käytä koruja. Vuoden nuorempi sisko sai karkkia, sukkia, söpöt tumput, paljon meikkijuttui (siveltimiä, puuteria, ripsaria, rajauskynän), paljon ihojuttuja (minä sain yhden, ja se haisee karseelle... Ulkonäön ja tekstien puolesta paketti oli suunnattu +50-vuotiaalle, mutta mun nimi siinä oli...), suklaata, 50e käteisenä, lahjakorttei 100e edestä, kynslakkoja ja loppuja en edes muista... En ikinä arvaa kumpi on se suosikki! :) Prkle... Muutan täältä pois heti, kun vaan voin... t. 16v
no törkeätä teidän olettaa että lahjat tulee sukulaisilta yms. miksi tyttärenne sai teiltä vain kirjan ja 50 euroa? kyllä se vastuu on teidän että teini saa tarpeeksi lahjoja.
Muistan, että meidän suvussa lahjojen saanti myös väheni radikaalisti 15v täytettyään, kun rippikouluikä oli täynnä. Itse ymmärsin asian täysin ja vanhempanikin sanoivat että olen jo niin iso likka että sukulaiset tuskin enää lahjoo. Moni ei tuon iköiselle enää edes osaa ostaa mitään.
tosin meillä kyllä vanhemmat antoi mulle isommalla summalla lahjoja kuin 50e+ kirja etten ihan puille paljaille jäänyt. Ette tekään voi aina olettaa ja tuudittautua siihen että teidän isoa tyttöä sukulaiset lahjoo kolmekymppiseksi asti.. saat olla tyytyväinen jos suku edes 14vee asti ostanut lahjoja. Lahjojen osto on kuitenkin vanhempien vastuulla. Monilla niitä lapsia on niin paljon jolle pitää ostaa lahja että vanhemmasta päästä aletaan karsimaan.
Itsellä myös 15v kummityttö jolle lahjan ostamista mietin. Hän on kuitenkin veljeni tytär joten n. 20e arvoisen lahjan ostin, mutta jo halvemman kuin viime vuonna. 18v jälkeen en enää aio ostaa mitään.
Minä olen oppinut sen,että itse ostan lapsilleni kaikki toivomansa lahjat. Jos saavat muualta,kiva,mutta muiden lahjojen varaan en joulua enää rakenna.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:48"]
Minä olen oppinut sen,että itse ostan lapsilleni kaikki toivomansa lahjat. Jos saavat muualta,kiva,mutta muiden lahjojen varaan en joulua enää rakenna.
[/quote]
Joo, noin se näyttää menevän kaikissa tuntemissani perheissä, vaikka esim. omilla vanhemmillani ei ollut pahemmin ylimääräistä rahaa. Lahjojen tuleminen niiltä muutamalta sukulaiselta oli myös aika pitkälti loppunut siinä vaiheessa kun olin 15-vuotias, eikä sitä pidetty mitenkään yllättävänä.
Kyllä te vanhemmat tosi pihejä olette jos annatte lapsillenne vain 50e+ kirjat olettaen että suku ostaa!
15v on jo iso murrosikäinen neiti jolle suvun ei tarvii ostaa enää yhtään mitään... vika ei ole suvun vaan teidän!
Ja joku ehdotti että suvulta pitää kysyä miksei lahjoja tullut? Huh huh jo on röyhkeetä..sukulaisten ei tarvitse ostaa isoille ihmisille mitään..johonkin se raja on vedettävä.
Mä nyt tässä eniten ihmettelen sitä, että te ette itse tienneet paljonko kullekin lapselle on lahjoja tulossa. Siis jos kuitenkin olitte sinne kuusen alle koonneet kummien ja sukulaisten lahjat, niin kai teillä joku kosketus niihin lahjan antajiin oli ennen h-hetkeäkin. Olette siis luulleet kummien antavan jotain, mutta eivät sitten antaneetkaan. En käsitä siksi, koska meillä aikuiset on hyvin kartalla siitä, mitä sinne kuusen alle kertyy keneltäkin. Ei ne lahjat sinne itsekseen ilmesty.
Puhu asiasta suoraan ja anna vaikka rahaa että saa käydä alennusmyynnissä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:24"]
Jo ensimmäisen lauseen jälken oli selvää, että trollailijan vakiomuotti on jälleen käytössä: sukulaiset luetellaan hirveän tarkasti aatamista ja eevast alkaen ja sitten kehitellään joku ihän älytön "etiikkapähkinä" - Mitä tehdä?!
Maksetaanko sinulle näitsä tarinoista palkkaa?!
[/quote]
En ap:sta tiedä, mutta itselle kävi näin 13 vuotiaana, kun vietimme suvun voimin joulua serkun luona. Oma saldo oli konvehtiboksi ja tohvelit ja jopa 97 v saattohoidossa oleva mummo oli enemmän muistettu. Ja siinä sitten 4 v nuorempi serkku itki kuusen alla, kun sai vain 6 pleikkapeliä. Minulle esitettiin aiheensaralta vanhempien toimesta pahoittelut ja se oli viimeinen joulu kyseisten sukulaisten luona, vaikka perinne oli ollut voimissaan 8v.
[/quote]
HALOO 38!! Jos mennään jonnekin sukulaisiin joulunviettoon, niin ne sukulaisetko sulle ne lahjat hommaavat!!! Mistä vanhempasi pahoittelivat? Hekö olivat antaneet tossut ja konvehtirasian - VAI LUULIVATKO VANHEMPASI, ETTÄ MUU SUKU LAHJOO SINUT?
En nyt aivan ymmärrä; kaikki sisaruksethan saivat kummeiltaanlahjoja (ja sukulaisilta), niin miksi ostitte teinille vaan nuo ja muille sisaruksille teiltäkin enemmän lahjoja? Sanoit, että ostitte teinille sen takia vain nuo, koska luulitte kummien ja sukulaistenkin muistavan, mutta ihan yhtälaillahan kummit ja sukulaiset muistivat pikkusisaruksiakin ja silti he saivat enemmän lahjoja teiltä? En nyt aivan ymmärrä. Tehän olisitte olleet joka tapauksessa epäreiluja. Sen lisäksi, että kaikki lapset olisivat saaneet kummeilta ja sukulaisilta lahjoja, he saivat myös teiltä, ja sitten ostitte teinille vain noin vähän?
Tai sitten vain annat jälkikäteen, vaikka uudenvuoden aattona, sillä muuten pettymys jää mieleen paremmin. Jos korvaat lahjat vuoden mittaan leffalipuilla, vaaterahoilla yms. niin tyttäresi ei välttämättä osaa arvostaa sitä yhtä paljon (koska kai hän muutenkin saa rahaa vaatteisiin ja välillä leffan katsomista teatterissa?) eikä liittää sitä tähän, sillä paha muisto on jo jäänyt mieleen.
~ 15.v tyttö
En ymmärrä tätä, että kummit unohtaa kummilapsen täysin, kun pääsee ripille! Ei kai se kummitus siihen lopu. Mä ainakin odotan, että lapseni kummit on lapsen kanssa tekemisissä myös ripille pääsyn jälkeen. Ei ne sillon enää varmaan mitään älyttömiä lahjoja tartte, mut jonkun muistamisen kummeilta. Lisäks 15 vuotias on todellakin vielä lapsi vaikka täällä kaikki tuntuu ajattelevan, että 15 vuotias on verrattavis aikuiseen.
Mee tyttäresi kanssa alennus myytteihin ja jätä muut lapset kotiin. Anna tyttäresi itse valita jotain kivaa itselleen. Puhu hänen kanssaan asiasta.
"Milloin kummius päättyy?
Kummiuden päättymisestä ei säädöstä eikä ohjetta. Yleisessä merkityksessä kummius ei pääty koskaan.
Kummiuden merkityksen voi ymmärtää muuttuvan jonkin verran silloin, kun kummilapsi konfirmoidaan. Tällöin hän lausuu itse uskontunnustuksen ja osallistuu itsenäisesti ehtoolliselle.
Kummiutta ei voida ottaa pois."
Tämä lainaus Helsingin hiippakunnan sivulta.
Eniten ihmettelen kyllä ihan vanhempia tässä, vaikka kyllä ne sukulaisetkin kummastuttaa. Miksei kukaan ole sanonut tai kysynyt isosiskon lahjoista mitään? On minusta ihan luontevaa luulla, että samat ihmiset yhä edelleen antaisivat lahjan jokaiselle perheen lapselle, jos ovat ennenkin niin tehneet. Mutta vanhemmilla on se perimmäinen "velvollisuus" huolehtia lahjojen määrästä, edes pysymällä kärryillä siitä, kuka on lahjoja antamassa.
2