Onko yleistäkin että avo- ja avioliitossa käytetään "omia rahoja" miten lystää?
Minusta tuo on kestämätöntä. Tuossahan ei käytännössä voi tehdä isompia hankintoja.
Kommentit (78)
En kyllä haluaisi olla naimisissa sellaisen kanssa, joka luulee oikeudekseen käyttää minun varojani.
Todellakin on yhteisten rahojen lisäksi omat rahat ihan molempien turvaksi. Sovittu summa pistetään yhteistilille josta kaikki yhteiset kulut maksetaan. Omalla rahalla saa tehdä mitä huvittaa.
Tietenkin täytyy olla omat rahat omaan käyttöön, mutta myös yhteinen kassa
Kyllähän jokainen saa käyttää omat rahansa miten haluaa.
Jos on yhte nen tavoite hankkia jotain puoliksi, niin sitten kannattaa sopia siitä 50/50 hankinnasta, ja kumpikin hankkii oman osuutensa parhaaksi katsomallaan tavalla.
On tietysti hankalaa mikäli ei ole yhteistä tavoitetta, mutta ei niitä toinen voi yksin päättää.
En nyt oikein ymmärrä aloitusta. Avioliitossako ei saisi olla lainkaan omia rahoja? Meillä ainakin on yhteisten hankintojen ja yhteisen tilin lisäksi molemmilla myös omat rahat. Mies rilluttelee omansa kaikkeen turhaan, minä sijoitan. Meillä luonnollisesti on avioehto.
Ei tietenkään voi käyttää edes tienaamiaan rahoja miten lystää. Eka luodaan puskuri ja sitten voi tehdä hankintoja, isommat hankinnat sovittava toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä haluaisi olla naimisissa sellaisen kanssa, joka luulee oikeudekseen käyttää minun varojani.
sitten et voi mennä naimisiin naisen kanssa
Isoista hankinnoista pitää joka tapauksessa olla yhteisymmärrys, jos ne tehdään yhdessä. Ei se edellytä sitä, että kaikki rahat ovat yhteisiä.
siis mitä isoja hankintoja sinun pitäisi tehdä toisen rahoilla?
Tietysti. Kun yhteiset kulut on hoidettu, omia rahoja saa käyttää juuri niin kuin itse haluaa. Isoista yhteisistä hankinnoista ja niiden rahoittamisesta sovitaan yhdessä.
Onko kyse jostain taloudellisesta väkivallasta?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on yhteisten rahojen lisäksi omat rahat ihan molempien turvaksi. Sovittu summa pistetään yhteistilille josta kaikki yhteiset kulut maksetaan. Omalla rahalla saa tehdä mitä huvittaa.
Ei meillä anakaan ole mitään yhteistä tiliä, jonne siirretään sovittu summa molempien tililtä. Meillä on molemmilla omat yhteiset tilit, joiden tapahtumat nähdään molemmat ja voidaan käyttää tilejä ihan vapaasti. Eli meillä on molemmilla tai-tilit yhteiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään voi käyttää edes tienaamiaan rahoja miten lystää. Eka luodaan puskuri ja sitten voi tehdä hankintoja, isommat hankinnat sovittava toisen kanssa.
Sama ajatus. Muutamaa sataa euroa isommista ostoksista päätetään yhdessä.
Vaimollani on perittyä osaketta n. 400 000, sijoitusasuntoja Etelä-Helsingissä, loma-asunto Himoksella.
Minulla kaikkea omaisuutta n. 30 000.
Ei oikein toimi yhtälö jossa "kaikki yhteistä". Enkä edes vaadi.
Meillä mies oli ostanut 72 000€ auton kertomatta minulle. Oli pieni yllätys kun auto tuotiin eilen ja avaimet annettiin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Omg miten aikuisena voi elää sillein, että toiselta pitää kysyä lupaa, että voi tehdä hankintoja?😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä anakaan ole mitään yhteistä tiliä, jonne siirretään sovittu summa molempien tililtä. Meillä on molemmilla omat yhteiset tilit, joiden tapahtumat nähdään molemmat ja voidaan käyttää tilejä ihan vapaasti. Eli meillä on molemmilla tai-tilit yhteiset.
Hyvä jos toimii teillä. Minä en ikinä tuohon suostuisi koska on ihan molempien turvana että on tili johon toisella ei ole mitään pääsyä. Näitäkin on nähty jossa kumppani esim peliriippuvaisena tyhjentää tilin tai käyttää säästötilin pelaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ajatus. Muutamaa sataa euroa isommista ostoksista päätetään yhdessä.
Siis ihan pikkurahoista.
Ei ole yhteisiä tilejä, eikä käyttöoikeuksia toisten tileihin. Yksi yhteinen luottokortti (sivukortilla), jolla maksetaan perheen juoksevia menoja. Muut hankinnat sovitaan.
Miksei voisi?