Anteeks, mut mitä paukapäitä nää joidenkin miehet on?!
Ja muutkin perheenjäsenet... Siis ihan oikeesti surettaa lukee noita viestejä, missä jotkut kertoo, et ei taaskaan saanu YHTÄ AINUTTAKAAN lahjaa mieheltä/lapsilta yms. :( en vaan voi käsittää miten joku kehtaa vastaanottaa kasan lahjoja ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta. Itestä tuntuis ainakin tosi pahalta, jos joku perheestä jäis kokonaan ilman muistamista jouluna? Vilpittömästi hyvää joulua teille kaikille, kenenkään ei tartte alistuu tollaseen!!
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:30"]
Tässä on mennyt lahjatta jo monta vuotta ja suoraan sanottuna ei se mikään ongelma ole. minusta on ihana katsoa lasten iloa ja pakettien availua.
Vuosia sitten mies osti jouluna kallit korvikset.Täysin mummotyyliset enkä edes saanut niitä korvaan(huono toteutus kiinnityksessä). Silloin totesimme yhteisymmärryksessä, että miehen on paras lopettaa lahjojen ostelu ettei mene rahta hukkaan. Itse ostan hänelle josku sjotain pientä, joskus kalliimpaa. Viime vuonna sai satasen åaidan, tänä vuonna 3€ suihkusaippuan.
Minusta on mukava antaa juttuja, mutta en itse tarvitse ihmeitä. Mies pitää auton pissapohjan täytettynä, vaihtaa renkaat katsastaa auton. Siinä on lahjaa ympäri vuoden.
En ihan ymmärrä miksi lahjojen antaminen on joku paakojuttu, ihan höpsöä sellaisella lisätä jännitteitä perheeseen.
[/quote]
Täysin samaa mieltä
Siis mielestäni on ihan ok jos aikuiset sopivat hyvässä yhteisymmärryksessä, että lahjoja ei osteta.
Eri asia on kuitenkin se, että jos vietetään joulua niin, että periaatteessa aikuisetkin saavat lahjoja ja silloin jää ainoaksi joka ei saa edes sitä pienen pientä muistamista jonka eteen joku olisi käyttänyt vähän vaivaa, aikaa tai rahaa niin kyllähän siinä väistämättä varmaan aika arvoton olo tulee?
En todellakaan tarkoita sitä, että lahjojen arvo ja määrä ovat olennaisia, vaan rakkaidensa HUOMIOINTI.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:19"]Minä en ole elinikänäni ostanut kellekään lahjaa. Joka vuosi varoitan etukäteen ja painotan, etten halua lahjoja. Aina niitä tyrkytetään ja sitten mulkoillaan, kun minä en taaskaan tuonut yhtäkään pakettia. Ihan perseestä koko traditio. [/quote] No se kuuluu jouluun. Sun pitäis jäädä yksin omaan kotiisi viettämään minäminä-joulua.
[/quote]
Lapsille ostetaan lahjoja ja nekin ostaa heidän omat vanhempansa. Aikuisille EI ostella lahjoja. Lahjat eivät kuulu jouluun. Sen on keksinyt kauppamiehet. Otappa selvää joulun oikeasti tarkoituksesta. Siihen ei kuulu lahjat
Tässä on mennyt lahjatta jo monta vuotta ja suoraan sanottuna ei se mikään ongelma ole. minusta on ihana katsoa lasten iloa ja pakettien availua.
Vuosia sitten mies osti jouluna kallit korvikset.Täysin mummotyyliset enkä edes saanut niitä korvaan(huono toteutus kiinnityksessä). Silloin totesimme yhteisymmärryksessä, että miehen on paras lopettaa lahjojen ostelu ettei mene rahta hukkaan. Itse ostan hänelle josku sjotain pientä, joskus kalliimpaa. Viime vuonna sai satasen åaidan, tänä vuonna 3€ suihkusaippuan.
Minusta on mukava antaa juttuja, mutta en itse tarvitse ihmeitä. Mies pitää auton pissapohjan täytettynä, vaihtaa renkaat katsastaa auton. Siinä on lahjaa ympäri vuoden.
En ihan ymmärrä miksi lahjojen antaminen on joku paakojuttu, ihan höpsöä sellaisella lisätä jännitteitä perheeseen.
[/quote]
ai auton katsastus yms. lahjoja.
Onneksi oma mies ei ole mikään saamaton nuttuskehveli. Ostaa ihania lahjoja ja hemmottelee muutenkin, koska haluaa niin tehdä. Ei ole ikinä tarvinnut erikseen tehdä mitään sopimuksia, ostaako lahjoja tai katsastuttaako auton(toisaalta minä olen kyllä aina oman autoni katsastuttanut ja huoltanut ne, mitä voin. kuka nainen on niin avuton, ettei osaa autoaan ajaa katsastuskonttoriin)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 08:41"] Muistaa voi muutenkin kuin joutavalla romulla! toivoisin todella että tämä joulu hössötys vähenisi. Ostakaa niitä lahjoja pitkin vuotta yllätyksesksi, ja silloin kuin olette huomanneet toisen tarvitsevan jotain. [/quote] Miksi on vähemmän hössöttämistä ostaa romua joka päivä kuin tarpeelliset ja ajatuksella valitut lahjat jouluna? Niitä lahjoja osaa arvostaa ihan eri tavalla, kun se ei ole arkista.
[/quote]
Mitä hemmetin tarpeellista? Minulla on ainakin aivan kaikki tarpeellinen mitä tarvitsen. Jos tarvitsen jotain ostan sen itse heti. Kukaan ei voi ostaa minulle mitään tarpeellista.
Ei ylimääräistä romua mihinkään tarvitse. Suurimmalla osalla ihmisistä on aivn liikaa tavaroita.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:45"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:38"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:35"]
Trolleja nämä lahjoja saamattomat ovat kaikki!
[/quote]
Niinkö? Kuinka monta lahjaa itse ostit vaimollesi? Ihanko itse osasit lahjat valita vai pitikö pyytää vaimolta muistilappu avuksi kauppaan?
[/quote]
Kaksipiippuinen juttu: mies ostaa lahjat aivan pakosta (lähinnä sukulaisten asettamien paineiden vuoksi, ei siis osta minulle vaan siksi koska ei kehtaa olla ostamatta). Lahjat ovat todella surkeita, ei edes yritä ostaa minua ilahduttavia juttuja.
[/quote]
nojoo aika perseestä, mutta mietipä kuinka nöyryyttävää ois olla ainut ilman yhtäkään pakettia..
[/quote]
Ainakin siinä tapauksessa mies olisi rehellinen. Nyt ostaa vain paineen vuoksi, ei antamisen ilosta. Äitienpäivälahjat ja syntymäpäivälahjan jättää välistä koska silloin ei muut ole niin näkemässä huomiotta jättämistä. Lasten syntymää ei ole muistanut myöskään. Joskus olen jotain toivonut tai yrittänyt puhua asiasta, mutta sen jälkeen ilmaantuneet lahjat eivät tunnu vilpittömiltä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:55"]
[/quote]
ai auton katsastus yms. lahjoja.
Onneksi oma mies ei ole mikään saamaton nuttuskehveli. Ostaa ihania lahjoja ja hemmottelee muutenkin, koska haluaa niin tehdä. Ei ole ikinä tarvinnut erikseen tehdä mitään sopimuksia, ostaako lahjoja tai katsastuttaako auton(toisaalta minä olen kyllä aina oman autoni katsastuttanut ja huoltanut ne, mitä voin. kuka nainen on niin avuton, ettei osaa autoaan ajaa katsastuskonttoriin)
[/quote]
Itseään kunnioittava mies ei tee naisen eteen mitään mitä nainen ei tee hänen eteensä
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:51"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:35"] Moukkamaista pitää vaimoaan/äitiään/tytärtään jonain kodinkoneena. Tekisi mieli laittaa anonyymina lohduttava suklaalevy ilman lahjoja jääneille naisille. Siinäpähän ukot miettisivät mustasukkaisena että kuka sen lähetti. [/quote] Jos tällainen toteutuu, oon messissä! [/quote] mä myös!
[/quote]
Jahac, mites me lähdetään rakentamaan tätä? Ei pelkkää puhetta tänä loppuvuonna. Tehdään noista naisista onnellisia, jotka jäivät ilman lahjaa. Miten lähdetään nyt liikkeelle? :)
[/quote]
Facebook-ryhmä Jouluapua-tyylisesti :)
Useimmiten se on kuitenkin just perheen äidistä kiinni että ylipäätään koko joulu kaikkine valmisteluineen onnistuu niin kyllä edes se pieni kiitos siitä olisi mielestäni itsestäänselvyys
Miksi te, jotka ette halua itsellenne joululahjoja, tulette tähän ketjuun vaahtoamaan että muidenkaan ei tulisi haluta?
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 13:11"]
Useimmiten se on kuitenkin just perheen äidistä kiinni että ylipäätään koko joulu kaikkine valmisteluineen onnistuu niin kyllä edes se pieni kiitos siitä olisi mielestäni itsestäänselvyys
[/quote]
Kiitos? no nyt mies jonotti lapsen kanssa päivystyksessä tuntikaupalla jotta sain tehdä jouluruokia, vie roskia sitä mukaa kun niitä tulee, pitää huolta nestetaspainostani :)
Näistä kirjoituksista jotenkin paistaa ajatus, että miehen pitää alituisesti osoittaa kiitollisuuttaan siitä armosta, että saa naisensa pitää. Toki olen jonnin verta sovinisti, mutta mikä tekee äidistä niin ihmeellisen, että häntä pitää niin pirusti ajatella ja paapoa :)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 13:11"]
[/quote]
Kiitos? no nyt mies jonotti lapsen kanssa päivystyksessä tuntikaupalla jotta sain tehdä jouluruokia, vie roskia sitä mukaa kun niitä tulee, pitää huolta nestetaspainostani :)
Näistä kirjoituksista jotenkin paistaa ajatus, että miehen pitää alituisesti osoittaa kiitollisuuttaan siitä armosta, että saa naisensa pitää. Toki olen jonnin verta sovinisti, mutta mikä tekee äidistä niin ihmeellisen, että häntä pitää niin pirusti ajatella ja paapoa :)
[/quote]
No en ihan sanois et yhden lahjan hankkiminen jouluksi olisi "paapomista". Mutta sulla onkin asiat toisin, pointti on just se et kaikkien miehet ei oo yhtä huomaavaisia.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 06:30"]
Mä en kyllä ole ajatellutkaan jääväni paitsioon jos en saa lahjaa jouluna tai muuna merkkipäivänä mieheltäni. Meille molemmille suurin mahdollinen lahja on omat lapset, ajanvietto heidän kanssaan ja nähdä heidän ilonsa saadessaan lahjoja, muuta ei kaivata. Joskus saatan ostaa miehelleni lahjan jos sattuu jotain kivaa vastaan jonka tiedän tekevän hänet iloiseksi. Samoin mieheni ostaa minulle joskus jotain jonka tietää tekevän minut iloiseksi. Eikä lahjojen osto meillä edellytä merkkipäivää tai muuta juhlaa vaan voimme ostaa lahjoja toisillemme ihan arkenakin. Yleensä ostamme "yhteisen" joululahjan meille, lahjan joka on yhdessä ennalta suunniteltu ja sovittu, sellaisen josta on iloa molemmille kuten kahdenkeskinen kylpyläreissu. Merkkipäivinä kuten hääpäivänä laitamme lapset mummolaan ja menemme romanttiselle illalliselle jossa nautimme vain ja ainoastaan toistemme jakamattomasta seurasta ja huomiosta, emme me silloinkaan mitään lahjoja kaipaa kun meillä on toisemme, Ollaan vissiin sitten ihan omituisia kun emme kaipaa materiaa toistemme huomioimiseen :)
[/quote]
Miehestäsi en tiedä, mutta sinä vaikutat "omituiselta", jos et ymmärrä lukemaasi ja osaa asettua toisten asemaan. Kyse ei ollut siitä, että oltaisi yhdessä sovittu joku yhteinen lahja ja sen lisäksi ruikutettaisi lisää vaan siitä, että kukaan ei muistanut MITENKÄÄN. Siinä on todella suuri ero.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 12:49"]
Minkälainen mies oikein olet? Sinun "rouvasi" ei määrää mikä on oikea joulu ja mikä ei. Miksi alistut hänen naurettaviin vaatimuksiin? Eikö sinulla ole selkärankaa?
[/quote]
Ei tässä edelleenkään olla mitään jouluihmisiä eikä sellaiseksi muututa. Esim en lähde ns hautuumaakierroksille enkä hirveästi osallistu jouluvalmisteluihin ellei lasketa (pääasiassa itsepyydetyn) kalan & lihan käsittelyä ja lasten "viihdyttämistä" että tuo saa hääräillä rauhassa. Rouva ei välttämättä saa moneen vuoteen lahjoja, joskin tänä vuonna sai vaelluskengät ja kalliin merinovillakerraston, tyynyn joka oli ns täsmälahja niskakipuiluun, radion työpaikalle - jonka päättikin jättää keittiöradioksi ainakin joululauluja raikaamaan. Hajuvesiä ja koruja hän ei saa, koska työmatkoilta tuodut vastaavat eivät edes ole käytössä. Joskin varhaisteini tytär alkanut kiinnostumaan "käyttämättömästä varastosta" joten menee varmasti hyvään tarkoitukseen.
Joten katson että kyseessä kompromissi puolin ja toisin. Hän tietää etten pidä joulusta sitten yhtään mutta lasten vuoksi venyn sietämään hössötystä/lahjomista. Sitä myötä hän myös tietää ettei lahjat ole missään nimessä itsestään selviä aikuisten kesken koska en lahjo lahjomisen vuoksi vaan siksi, että toinen tarvitsee oikeasti jotain. Ja olen sanonut etten tarvitse lahjoja vaan ostan itse jos tarvitsen jotain.
Poikkeuksellisesti tänä jouluna ilahduin yhdestä paketista, oikeastaan ensimmäisen kerran sitten lapsuuden joulujen: sain vanhemmiltani Karttakeskuksen kirjan Lapin autiotuvista, siinä on projektia loppuiäksi (niin kauan kuin jalat kantaa) käydä edes osassa noita. Melkein annan anteeksi vanhemmileni sen turhan jouluhössötyksen alkukodissani vain tuon yhden kirjan takia :)
Mua ainakin hävettää olla paikalla jos joku jää ilman lahjaa. :( tosi surullista mun mielestä. Tollasessa tilanteessa tekisin varmaan niin että antaisin omistani edes yhden. =)
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]Eiko se nyt ole ihan normaalia, että isä vie lapsen lääkäriin. Ei siitä tarvii kunniaa repiä. Vai onko se vain naisten työtä käyttää lapsi lääkärissä. Ja oishan se voinut olla niinkin päin että sinä olisit mennyt lapsen kanssa lääkäriin ja mies olisi tehnyt jouluruuat.Onhan se jo paljon kun mies vie roskat :)Mutta onhan se kiva,että jollekin riitää se että toinen vie roskat.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 13:48"]Mua ainakin hävettää olla paikalla jos joku jää ilman lahjaa. :( tosi surullista mun mielestä. Tollasessa tilanteessa tekisin varmaan niin että antaisin omistani edes yhden. =)
[/quote]
jep tosi kiusallinen tilanne ois
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:35"]
Trolleja nämä lahjoja saamattomat ovat kaikki!
[/quote]
Eka yhteinen jouluni rouvan kanssa meinasi jäädä samalla viimeiseksi. Siksi etten ollut 10 vuoteen viettänyt joulua, mm lapsuudenkodissani katosin metsään laavulle notskitulille jouluaaton aamuina aikaisin kun en vaan tykännyt siitä jouluhöseeraamisesta. Opiskelijaboksiaika oli suoranaista juhlaa, sai olla jouluaattona lämpimässä eikä kukaan vaatinut joulua juhlimaan, taisinpa parina jouluna olla tekemässä selkkaria/labraa koulun mikroluokassa.
Sitten tuo rouva ilmestyi kuvioon ja heillä taas niiiiiin perinteinen jouluperhe kuin olla ja voi. Meikä ei tietenkään tottumuksesta hankkinut mitään lahjaa, jo menossa mukana oleminen kävi oikeasti luonnon päälle (mutta nuori mies alistuu tuollaiseenkin "sen" toiveessa...). Toki tuosta silloinen tyttöystävä suuttui ja oli aika jäinen pari päivää, mutta fiksuna naisena ymmärsi että 10 vuotta ilman joulua saattoi vaatia pientä totuttelua minullekin heikäläisen lapsuudenkodin ilmapiirissä.
[/quote]
Minkälainen mies oikein olet? Sinun "rouvasi" ei määrää mikä on oikea joulu ja mikä ei. Miksi alistut hänen naurettaviin vaatimuksiin? Eikö sinulla ole selkärankaa?