Auttakaa väsynyttä. Minne mun pitää ottaa yhyettä, kun haluan apua alkoholisimiehen jättämiseen?
Olen kotiäiti, 1 lapsi ja toinen tulossa. Mulla ei ole siis mahdollisuutta van hankkia omaa kämppää ja muuttaa sinne. Tarvitsen apua. Voinko edes päästä täältä pois, kun ei ole rahaa? Pitääkö mun ottaa pankista lainaa?Olen niin väsynyt ja surullinen, rikki. Miestä rakastan, hän on hyvä isä ja lapsi palvoo häntä. En vain enää jaksa olla koko ajan väsynyt ja kiukkuinen tähän salailuun. Mies lupaa lopettaa, mutta on luvannut sitä kohta 10 vuotta. Auttakaa pliis. Tämä "haluan-pois"-vaihe ei varmasti kestä taas kauaa... olen ennenkin päättänyt lähteä lapsen/lasten takia, mutta koskaan en saa aikaiseksi.
Kommentit (49)
Ensinnnäkin puuttuisin tuohon, että alkoholistimies ei ole varmasti hyvä isä.Lisäksi olisi hyvä saada vähän taustatietoja, että mikä on teidän tilanne, niin voisi auttaa paremmin.Oletteko naimisissa? Onko teillä yhteistä omaisuutta? Onko avioehto?Apua eroamiseen saa taatusti esim. lastenvalvojalta tai muulta kunnan sosiaaliviranomaiselta, joka osaa neuvoa, että miten kannattaa lähteä toimimaan, mutta ainut todellinen apu on se, että sinä olet valmis miehen jättämään.Ensinnäkin voit lopettaa salailun, sillä sehän se on mikä oikein mahdollistaa juomisen. Toisekseen sinä voit sanoa, että sinua ei saa kohdella näin ja voit muuttaa lapsen/lasten kanssa muualle. Jos mies hakee itselleen apua AA:sta tms. niin sehän on mitä loistavin juttu, mutta syytä on muistaa, että vain 5% sielläkään sitten pysyvästi selviää ja monilla vielä himo siirtyy yhdestä toiseen. Sinä voit ottaa yhteyttä vaikka al-anon ja saada sieltä varmasti myös vertaistukea.Nythän voit vaikka harjoitella sitä, että miten lopetat miehen juomisen salailun. Kerro tänne nyt anonyymisti, että miten paljon miehesi juo ja mitä haittaa siitä on teidän perheelle.
niin kai se sitten on...mies juo töiden jälkeen noin 10-12 olutta tai pienen pullon viinaa ja olutta. Viikonloppuisin menee sitten 2 isoa viinapulloa ja päälle ainakin 1 mäyräkoira + sunnuntaille siiderit. Perheeseen se vaikuttaa niin, että koska minä olen pahalla tuulella miehelle, lapsi jää auttamatta aina kakkoseksi. En voi mitään raivolleni, en vain siedä tuota vätystä silmissäni. Tiedän että hän on sairas, mutta niin olemme me läheisetkin. Lapsi kärsii, vaikkei ehkä sitä itse vielä tiedosta. Hänhän luulee tämän olevan normaalia perhe-elämää! Mies ei ole väkivaltainen, ainoastaan kännissä todella rasittava. Lapsen kanssa leikkii ja touhuaa paljon, mutta mitäs se tähän kuuluu. Juoppo mikä juoppo. Mä en vaan jotenkin taas usko, et pääsen täältä pois. Rakastan miestä, selvinpäin hän on ihana ihminen. Ollaan naimisissa, ei ole avioehtoa. Mutta en mä nyt ala rahoja tässä ukolta kynimään, haluan vaan oman elämän takaisin ja lapsille paremman tulevaisuuden.
Loistavaa kun sait puettua sanoiksi tänne miehesi juomisen määrän. Se on hurja, mutta sen kai tiesitkin. Jotkut vähättelee asiaa. Pystyykö miehesi käymään töissä? Ajaako hän autoakin tuommoisten alkoholimäärien jälkeen? Ei kai lapsi ole kyydissä? Niin ja mitä tuohon miehen kynimiseen tulee, niin muista, että SINÄ olet se jolle LAPSET jää ja jos otat sen mikä sinulle kuuluu otat sen oikeasti LAPSILLE. Jos sinun olosi ovat huonot taloudellisesti, niin se vaikuttaa siihen minkälaiset olot on lapsilla. Ei kai sitä, että lapsilla on alkoholisti-isä tarvitse kostaa lapsille vielä sillä, että äiti ei raski omaansa ottaa häneltä? Mikäli et vielä eroon miehestä pääse vaan tuntuu että tarvitset aikaa, niin sitten tarvitset. Monet ovat odottaneet alkoholistimiehiensä rinnalla esim. 8 vuotta. Lopulta ovat todenneet että lasten takia olisi pitänyt lähteä aikaisemmin, koska ovat niin paljon parempia äitejä, kun omat voimat ei mene huonoon parisuhteeseen ja miehen vahtimiseen, alkoholistihan on kuin yksi tosi vaativa lapsi perheessä. Niin, mutta jos eroa oikeasti mietit, niin suosittelen 1) jättämään avioerohakemuksen käräjäoikeuteen, sieltä saa valmiita lomakkeita, 2) ottamaan yhteyttä lastenvalvojaan ja selvittelemään siellä asiaa huoltajuudesta, tapaamisista ja elatusmaksuista (kuka muuten uskaltaa tuommoiselle miehelle lapsia antaa tapaamisiin, jollei ne ole valvottuja??? ja mikä hyvä isä se sellainen on, jolle lapsia ei voi jättää edes ajoittain hoitoon?) 3) kun sinulla on uusi osoite, niin haet kelalta yh-korotuksen lapsilisään ja 4) otat ositusta tekemään avuksesi lakimiehen, maksaa ehkä muutaman satasen, mutta jos teillä nyt yhtään tonneja on, niin kannattaa tehdä - muutenhan mies juo teidän omaisuuden ja tuskin sinä haluat olla enää rahoittamassa lasten isän juomista. Mikäli kynnys eroon on nyt liian suuri, niin aloita puhuminen ystäville, neuvolaan jne, niin ehkä saat vähän etäisyyttä asiaan ja näet, että miten paha teidän tilanne on. Anteeksi suora tekstini, mutta onhan tuo tilanne tosi paha. Voimia sinulle. Olet vahva nainen, kun jaksat tuommoista katsella. Jaksat taatusti lasten kanssa yksin vielä paremmin!
Miten mä naama turvonneena itkusta pystyn lähtemään lapsen kanssa puistoon? Voi vi**u sentään...Mies käy töissä, ihan hyvässä työssä onkin. Aamulla ajaa autoa, ei ole lasta kyydissä. Meillä on vuosi sitten ostettu asuntokin, iso sellainen ja eihän tätä vielä voi edes myydä kun menis voitot veroon. Perhana kun kaikki vastustaa. Tiedän kyllä, että aina löytyy syitä jäämiseen, mutta ois tosi hurjaa ja kurjaa NYT lähteä tästä ja laittaa lusikat jakoon. Pakko mun on niin tehdä ja toivon että pystyn siihen, mutta kyllä se hirvittää ihan kamalana. Meillä on pysyny kuitenkin kulissit ihan hyvin pystyssä, että mitä ihmettä kaikki oikeen ajattelevat kun tästä häivyn. En mä kavereillekaan kehtaa sanoa, et juoppohan se mies oli tms. En vaan kehtaa... ei kukaan edes uskoisi tuota viinan määrää minkä ukko lotraa.
Sen verran pikaisesti muuten kokeilin promillelaskurilla, että jos miehesi painaa 80 kiloa ja juo tuommoiset 12 annosta vaikka klo 18, niin ei ole millään aamulla selvä, että voisi lähteä töihin ajamaan! Tämä laskuri aikanaan säikähdytti erään alkoholistin vaimon aika totaalisesti. Älä ihmeessä mene miehen kyytiin äläkä päästä lapsiakaan ja jos olet fiksu ja vastuullinen aikuinen, niin soita poliisit miehesi perään.
Hei!Kannattaa käydä tuolla sivustolla lukemassa muiden juttuja ja kenties myös kirjoittaa omaansa. Sieltäkin saa vertaistukea
millä rahalla mä tsätä lähden? Ei meillä ole säästöjä. Ja jos jotain erossa saan, ni nehän tulee vasta myöhemmin. Kuka nyt maksaa uuden asunnon vuokrat jne??? Mahdotonta...
En mä heti halua eroa hankkia, onhan asumuserokin jo jotain. Haluan vaan, että joku auttaa mua saamaan sen asunnon! Mitä ne neuvolassakaan voi tehä, ei mitään. Haluan soittaa jonnekin joka auttaa heti!
miehesi on aivan rappiojuoppo ja oman sekä lastesi elämän vuoksi on parasta että lähdet heti. Ei todellakaan voi olla hyvä isä lapselle olemalla kännissä aina kun on kotona. Aivan järkyttävää. Voit vielä pelastaa syntymättömän lapsesi elämän lähtemällä, vanhempi lapsi on jo todennäköisesti traumat saanut. Mutta vielä ei ole myöhäistä. Kymmenen vuoden päästä kyllä on. Melba antoi hyvät ohjeet. Uskon, että kun pääsette muuttamaan omaan kotiin, tunnet välittömästi suuren taakan häipyvän harteiltasi. Näin on käynyt jokaiselle alkoholistin vaimolle jonka tunnen. Vuosien piina väistyy. Eihän se katoa, mutta oma olo helpottaa uskomattoman paljon, ja elämä alkaa tuntua taas edes hieman elämisen arvoiselta. Toimi jo tänään, olet tekemässä oikean päätöksen. Olet kestänyt tilannetta aivan liian kauan, moni ei tuollaista katselisi päivääkään. Ole rohkea, ota se mikä sinulle ja lapsillesi kuuluu. Kaikki kääntyy vielä hyväksi. Voimia!
olet siis raskaana. Ota yhteys neuvolaan välittömästi. He ohjaavat eteenpäin, saat myös tietoa raha-asioiden helpottamiseksi. Sosiaalitoimisto kyllä auttaa. Raha ei ole ongelma, kyllä meillä sen verran yhteiskunta tukee että miehestä eroaminen ei ole mahdotonta.
entä jos sanon miehelle tänään että jos ei juominen lopu heti ja koko elämäksi niin sitten lähden? onko se liian rajua vaan lähteä antamatta toiselle sitä viimeistä mahdollisuutta? Säälittävää, tiedän...Toivo kuitenkin elää, että jos lähden niin mies raitistuu ja voimme joskus tulla takaisin. Kyllä hän välittää lapsista ja varmasti särkee hänen sydämmensä jos ei tätä uutta vauvaa pääse hoitamaan ja kasvattamaan. Hän ei ole paha, ainoastaan juoppo.
Ihan ekaksi juttele miehesi kanssa. Sano, ettet jaksa enää miehesi juomista ja lähdet lasten kanssa miettimään tilannetta pois. Sinun kannattaa ottaa yhteyttä kuntasi sosiaalivirastoon, jospa he auttavat löytämään uuden asunnon nopeammin.Koska selvästi vielä rakastat miestäsi,kun hän on selvä, kerro sekin hänelle. Ja sano, että jos hän voi jättää juomisen yhteenpalöaaminen on mahdollista. Eikä tämä ole uhkaamista, vaan tosiasioiden sanomista.Toivon hirveästi sinulle tsemppiä vaikeaan tilaanteeseen! Toivottavasti asiat järjestyvät!
vaikka uhkaisit erolla, hän ei lopetta juomistaan. Antabuksen voi luvata ottaa, mutta tuskin sitä riemua kestää paria viikkoa pitempään. Noin rankasti alkoholisoitunut ihminen ei pysty lopettamaan, hänelle viina on tärkeämpi kuin perhe. Ei ole sellaista vaihtoehtoa että juominen voisi loppua. Perhe saa väistyä. Olet mahdollistanut hänen juomisensa jo vuosia salailemalla ja hyväksymällä. Olet myös itse sairastunut tuossa prosessissa. Tutustu hieman päihdeperheen problematiikkaan, ja ymmärrät mistä on kyse. Se selittää myös tuon syyllisyyden tunteen. Nimittäin kun järjellä ajattelet, ei ole mitään sellaista mistä sinun tulisi tuntea syyllisyyttä. Miehesi on se joka tuhoaa perheenne, et sinä. Kenenkään ei tarvitse elää tuollaisessa tilanteessa. LÄhde. -kymppi
Siellä auttavat rahallisesti. Saat mahdollisesti maksusitoumuksen vuokratakuita varten ym. Niin minä lähdin aikoinani liikkeelle.
Raha-asioissa auttaa kunnan sosiaalitoimi. Soitat sinne, niin ne kertoo mitä voit tehdä. Meillä kun ero oli käsillä niin mies lähti ja kipaisi pankkiin ja otti sen verran lainaa kuin tarvitsi (no ei hän olisi tarvinnut, meillä oli kakkosasunto, mut sehän ei hälle eron aikaan taas kelvannut kuin hätäavuksi) lainan takuuvuokraan ja sitten maksoi pois kun ositus oli selvä. Jos teillä on asunto, niin luultavastihan teillä on jo vähän omaisuuttakin, joten niitä vakuuksia vasten saat taatusti lainaa vaikka omat tulot olisi nolla. Ja kannattaa tosiaan pistää avioerohakemus sisään, niin saat tehtyä osituksen. Muutenhan mies voi juoda omaisuutenne. Jos miehesi sattuu puolessa vuodessa raitistumaan (tyyliin lehmät lentää), niin eihän sitä kakkosvaihetta tarvitse sitten koskaan hakea. Mutta nyt epäilen, että olet niin sisällä tuossa tilanteessa ettet edes ymmärrä miten hirveästi mies vie sinulta voimia. Voisitko muuttaa jonnekin lasten kanssa vaikka hetkeksi tai ottaa viikoloppuloman edes? Ja jos haluat miehellesi viimeisen mahdollisuuden antaa, niin anna se tänään. Voin luvata, että miehesi ei pysty olemaan edes tätä loppuviikkoa juomatta, ihmettelen jos tämän illan edes pystyy olemaan. Maanantaille voit tehdä jo henkiset suunnitelmat sitten itsellesi. Hyvällä lykyllä saat uuden asunnon jo kesäkuun alusta! Käsi sydämellä kerropa, että jos eroatte, niin uskallatko antaa lapset tapaamisiin? Tuo on hyvä lähtökohta sitten jos soitat vaikka tuonne lastenvalvojalle. Hän osaa myös taatusti auttaa sinua juuri noissa alkumetreissä!
tavallaan olen koko ajan jonnekin soittamassa ja hakemassa VIHDOIN apua, mutta samalla taas ajattelen, että onhan tätä kestänyt jo näin pitkään, että miksei vielä vähän. itse en halua ottaa syylisyyttä miehen juomisesta. Vaikka olenkin salaillut sitä, ei se minun syyni ole että miehellä on tarve juoda nuin paljon. Voi helvetti kun on vaikeeta, mä en kestä. En mä neuvolaankaan kehtaa soittaa... mitä mä sinne sanon? Että hei, mun mies on juoppo, niinkö?
Siksi aikaa, että saat oman asunnon. Itse erosin alkoholistimiehestä vuosia sitten ja se oli elämäni paras päätös. Tällä hetkellä mies on työtön, asunnoton kokopäiväinen alkkis. Se ei ole kuitenkaan minun vikani. Lasta hän ei tapaa, enkä em. syistä johtuen edes uskaltaisi antaa. Väsyin jatkuvaan juopotteluun, kännäysreissuihin, oksennusten siivoamiseen ja huolehtimiseen. On ihanaa kun ei tarvitse pelätä yöllä oven kolahdusta kun känniääliö tulee kotiin ja örisee. Ei voitu tehdä mitään yhdessä perheenä, aina sai jännittää miten juhlat ym. sujuu, onko toinen kännissä/krapulassa. Jouduin huolehtimaan kodista ja lapsesta yksin, toinen vaan ryyppäsi. Töissä kävi kyllä.Oli pakko pelastaa itseni ja lapseni siitä helvetistä. Jos ehdit, lue Katerina Janouchin kirja Läheinen. Paljon voimia!!!
Voit ihan hyvin soittaa, esitellä itsesi ja sitten vaikka sanoa tuon että mieheni on juoppo. Ettet tiedä mistä aloittaisit. Kyllä ne siellä neuvolassa ja sossussa yms osaavat sitten kysyä sulta oikeat kysymykset. Ja se mitä sanoin siitä että olet mahdollistanut miehesi juomisen ei tietenkään tarkoita sitä, että sä olisit mitenkään syyllinen siihen juomiseen. ET TODELLAKAAN OLE. Sä olet vain salaillut sitä, sillä olet sairastunut yhtä lailla. Siksi myös sinä tarvitset apua. Saat kyllä tukea tuohon paranemisprosessiin, mutta miestäsi et voi auttaa. Hän voi auttaa vain itse itseään, ja siihen vaadittaisiin se, että hän haluaisi päästä eroon juomisesta. En usko että haluaa. Ikävä kyllä. Alholisti löytää syyn ryyppäämiselle kaikista muista kuin itsestään. Kyseessä on sairaus, josta paraneminen on mahdotonta ellei sitä itse ole halukas tekemään. Miehesi tuskin on, ei hän olisi muuten tuossa tilanteessa.Nyt vaan puhelin käteen. Kyllä tämä tästä lähtee. Voit tulla palstalle kirjoittelemaan, apua ja tukea täältäkin voit saada. Mutta eniten tukea löytyisi varmasti alkoholistien läheisille tarkoitetuilta foorumeilta. Toivon sinulle kaikkea hyvää, ja tietenkin myös lapsillesi.
Kuten olet tullut huomaamaan, päihdeongelmainen perheenjäsen sairastuttaa koko perheen. Miehesi alkoholismiin olette sairastuneet te kaikki. Ikävä kyllä sillä, että asettaisit miehellesi ultimatumeja juominen vs. perhe, ei tule olemaan mitään merkitystä. Päihdeongemainen valitsee ihan varmasti sen pullon. Tiedät sen itsekin. Hän on valinnut sen tähänkin asti. Vaikka tienne avioparina eroaisivat, ei se tarkoita sitä että et voisi olla miehesi tukena jatkossa hänen prosessissaan, jos hän haluaa lähteä toipumisen tielle. Mutta sen halun täytyy lähteä hänestä itsestään.Tahoja joiden puoleen voit kääntyä: - varaa aika sosiaalityöntekijältä, kerro puhelimessa tilanteestanne ja pyydä aika mahdollisimman pian. Sieltä saat apua: sekä keskusteluapua että ihan konkreettisten asioiden kanssa, kuten asunto, toimeentulo jne.- voit myös ottaa yhteyttä kuntanne päihdepalveluihin, niiden järjestäminen on kuntakohtaista, mutta jos kunassanne on esim. a-klinikka tai a-poliklinikka, sieltä voit varata ajan. Näissä paikoissa tiedetään päihdeperheiden problematiikka paremmin kuin hyvin, ja saat itsellesi tukea ja neuvoja. - perheneuvola on myös yksi vaihtoehto, ehkä lähinnä siihen että jos koet tarvitsevasi keskusteluapua omien tunteidesi kanssa tässä uudessa tilanteessa. Päihdepuolen asiat kuuluvat enemmän sosiaalitoimen ja päihdepalveluiden alueelle.- päihdeperhe voi myös saada lastensuojelusta apua jos sellaista tarvitaan, tosin oman kokemukseni mukaan useinkaan teidän kaltaisessa tilanteessa ei ole muun lastensuojelun tarvetta kuin se sinun uskalluksesi lähteä ja hankki aitsellesi ja lapseillesi parempi huominen. Kerron kuitenkin sen, että jos ja kun miehesi jonkin päihdeasian takia joskus tulee jonkin julkisen palvelun käyttäjäksi, niin silloin tuon palvelun (oli se katko, avokattko, terveyskeskus, poliisi...) henkilökunta on velvollinen lastensuojeluilmoituksen tekemään ja se on perheenne parhaaksi. Kuten kerroinkin, älä huolehdi tuosta asiasta, se on vain hyvä, eikä sinun tarvitse todellakaan mitään huostaanottoja lähteä pelkäämään. Netin kautta voit tosiaan aloittaa sieltä päihdelinkistä, mutta älä jää liikaa virtuaalisen vertaistuen varaan. Käytät sitä siihen mitä tarvitset, mutta nyt on tosiaan aika lähteä hakemaan aivan konkreettista apua. Omasta mielestäni miehesi tilanne nyt näyttää siltä, että en usko hänen juomisiaan lopettavan vielä vähään aikaan. Hänellähän menee hyvin. Hän ei luutlavasti tunnusta tai tunnista riippuvuuttaan ollenkaan. Hänellä on hyvä työ, terveys on vielä tallella, hän ei ole menettänyt viinan takia vielä mitään, ei ole jäänyht kertaakaan kiinni rattijuoppoudesta tai joutunut tekemisiin viranomaisten kanssa juomisen takia. Hänellä ei ole syytä lopettaa nyt sen takia että sinä pyydät. Älä siis jää sitä odottamaan. Vomia ja kirjoittelehan vielä mitä mietit ja olet päättänyt.
Osoite on www piste paihdelinkki piste fi (muistaakseni tänne ei saanut laittaa linkkejä)