Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vierailija
21.10.2021 |

Onko teidän mielestä ok että lääkäri kirjoittaa ”obeesin” kun potilaa tuli lääkärille väsymyksen takia?

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vaihtoehdot

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on ok. Obeesi on todennäköinen syy väsymykseen.

Vierailija
2/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho on valtava kokonaisuus, obeesiin liittyy valtavasti terveysriskejä, jotka osaltaan aiheuttanee väsymystä. Ihan selkeä syy-yhteys minun mielestäni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olisit huono lääkäri, kun teet noin yksioikoisia päätelmiä.

Vierailija
4/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit kirjaavat myös "hoikka", "hyväkuntoinen", "asiallinen", "siisti". Ei yksi kuvaava adjektiivi ole diagnoosi. 

Vierailija
5/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on.

Vierailija
6/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeet. Kunhan on ensin tutkittu esim. ferritiinit sun muut asiaan mahdolliset liittyvät väsyneen olotilan aiheuttajat, kuten myöskin masennuksenkin mahdollisuus, eikä mitään vakavampaa löydy, voi alkaa etsiä syytä ylipainosta, mutta ei se mikään automaattinen syy väsymykseen ole.

Sama juttu aina; vaikka valitat hammassärkyä, niin obeesilla ei voi olla tarvetta hammashoidolle, ei ei, läskille pitää vaan joka kerran kertoa, että kuule olet väärässä paikassa, olet läski.

Jokainen ylipainoinen ystäväni on kertonut saman asian. Ja on omakin kokemukseni lihavilta ajoilta.

Että tällainen läskiviha-aloitus tänään. "Vainotkaa" välillä vaikka narkkeja, ne tekee rikoksia ja ovat väkivaltaisiakin.

Vierailija
7/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jättäisit itse tutkimatta, jos olisit lääkäri? Huh huh. 

Miten olisi "nukutko hyvin, onko stressiä, masennusta, terveellinen ravinto" jne???

Vierailija
8/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali potilaan taustatieto. Jos löydät sieltä kuvauksen kallon muodoista, hiusväristä, isovarpaan kynnen pituudesta, säärikarvojen tuuheudesta tms. niin sitten alkaa olla vähän erikoista jo.

Vierailija
9/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obesiteetti on suurin syy mm. uniapneaan ja on aivan oleellinen anamnestinen seikka. Obesiteetti liittyy myös kakkostyypin diabetekseen, joka myös oireilee usein väsymyksenä.

Vierailija
10/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin on maha ja oon hyvin energinen. ei väsytä yhtään. nukun myös öisin hyvin. mulla onkin kaljamaha eikä läskimaha.

Vierailija
11/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit kirjaavat myös "hoikka", "hyväkuntoinen", "asiallinen", "siisti". Ei yksi kuvaava adjektiivi ole diagnoosi. 

Väsymys johtuu hoikkuudesta ja asiallisuudesta xD

Vierailija
12/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä läskinä loukkaannu, jos lääkäri kirjottaa mun ylipainosta omakantaan. Mutta enemmän silti pidän niistä lääkäreistä, jotka eivät sitä laita. Ylipaino-sanaan kuitenkin liittyy niin vahva stigma, vaikka eihän se haukkumasana varsinaisesti ole.

Vierailija
13/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok, mutta ymmärrän, että ärsyttää,

Vierailija
14/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ärsyttää se vanha jäänne, jolloin lääkärit ikään kuin potilaan yli tekivät asioita. Ei se vieläkään ole täysin poistunut.

t. Ei ap

Vierailija
15/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on relevantti potilaan terveydentilaa koskeva havainto ja mahdollinen syy väsymykseen.

Vierailija
16/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kirjaus on "virallinen muistiinpano" niistä seikoista, joita hän huomioinut vastaanotolla liittyen käynnin aiheeseen. Ylipaino voi itsessään ja siihen usein liittyvien sairauksien kautta monella eri mekanismilla aiheuttaa väsymystä. Laki velvoittaa kirjaamaan nämä seikat ylös. Kyse ei siis ollut lääkärin kehonegatiivisuudesta.

Yleisesti pidetään asianmukaisena kirjata ylös merkittäviä terveysriskejä myös tilanteissa, jotka eivät suoraan liity siihen asiaan mitä potilas on toimittamassa. Jos on huomattavan ylipainoinen tai tupakoi niin lääkärin tulisi kiinnittää huomiota tämäntyyppisiin terveysriskeihin, vaikka potilas olisi vain uusimassa allergialääkereseptiä.

Lääkärin näkökulmasta hänen ammattitaitonsa menee outoon valoon, jos vaikka vuosia hoitaa "terveyspommia" ilman, että mitenkään reagoi potilaan riskeihin vaikka tämä kävisi esim. vain uusimassa allergialääkkeitä, näyttämässä luomia, hoidattamassa pikkuvammoja tms.

Vierailija
17/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävin lääkärillä nukahtamisvaikeuksien takia, luin lääkärin kirjauksesta, että olen "realiteeteissa".

Vierailija
18/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olisit huono lääkäri, kun teet noin yksioikoisia päätelmiä.

Näinhän se on, väsymys johtuu varmaankin huonosta ravinnosta, joka on myös aiheuttanut sen ylipainon. Hyvä, että olit tarkka.

Vierailija
19/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Obeesilla on yleensä heikko yleiskunto, mikä selittää väsymyksen. "Obeesi" kun tarkoittaa nimenomaan suurta ylipainoa, ei sitä että paino on pari kiloa ihannepainon yli.

Vierailija
20/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin teksteissäni obeesi on joka kerta. Yleensä mainitaan ekalla rivillä. Vaikka se siitä poistettaisiin, asia ei muutu. Olen lihava ja piste. Lääkäri ei välttämättä palopuheita pidä, eikä välttämättä edes mainitse että painoa on liikaa. Ylipainolla on vaikutusta eri sairauksien puhkeamiseen, tai se voi olla oire sairaudesta. Miksi minä loukkaantuisin ammattilaisen tekemästä totuudenmukaisesta arviosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi